Jump to content

Slipe bukåpneren?


ahatleskog

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Helle Veidemann lik denne http://helle.no/Default.aspx?tabid=3336&language=en-US. Selve skjære siden er skarp og den har også blitt slipt en gang. kniven er 3 år gammel og er blitt brukt en del ganger. men jeg synes bukåpneren en veldig sløv. Den glir ikke like bra igjennom skinnet over vomma som før. Er det noen måte jeg kan få slipt det på? kan jeg bare bruke en fin rundfil litt forsiktig eller bør jeg levere den inn for sliping? er redd jeg ødelegger eggen av å gjøre det på egenhånd.

 

Takk for svar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ett godt skjerpestål gjør somregel susen. Det skal ikke mye til om eggen er god. Men jeg understreker att det må være av god kvalitet, det finnes altfor mange ubrukelige skjerpestål. Jeg vil og anbefale å dra over med ett skjerpestål litt oftere enn etter tre år. Jeg skjerper mine kniver etter hver gang de har blitt brukt, det er en fordel å skjerpe før eggen blir for sløv. I værste fall leverer du den inn og får den slipt opp på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Har til tider brukt våtslipepapir rundt en egnet sylinder, bolt eller fil. Kan ev festes med lime eller dobbeltsidig teip. Egner seg best fra eggen.

 

Finn en "stang" som er litt mindre radius enn radius på bukåpneren og start med feks 400, 600 eller 800 hvis det ikke er skader. Avslutt med det fineste du kan finne.

For polering kan papir og polermiddel brukes på stangen.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Eka swingblade har jeg sett en god del på. Den ser fin og hendig ut. Jeg liker den jeg har og vil gjærne ha den så lenge jeg kan :) det er noe med den første skikkelige kniven som har vert med fra det første dyret :D den er liten og lett og jeg kommer godt til bak vomma. Ekaen virker ganske lik ut i størrelse men hvor mye tåler den før den blir slakk der du svinger den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...