Jump to content

Meopta Hånd Kikkert?


ahatleskog

Recommended Posts

Hei! Jeg ser etter en kikkert som jeg kan bruke både på dagen, i skumringen eller på månen. Så tenker at Meopta ikke er et av de dyreste merkene. Har en Meopta meostar 3-12x56 RD på rifla men vil ha en håndkikkert for det er mye hendigere en å kikke igjennom rifla hvis det er noe.

Jeg har sett på denne : http://www.meopta.com/index2.php?id=249 Vil helst at kikkerten veier under 1kg. følger det med dexel til denne kikkerten? hvis det regner vil jeg helst ungå formye dogging. eller er det me alle kikkerter?

 

Bare skriv ned eventuelle andre kikkerter som hadde vert bra til mitt bruk. hva jeg bør tenke på når jeg kjøper kikkert og hva jeg bør styre unna.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til kikkerten trådstarter spør om. Jeg har denne kikkerten, dog i 8 x forstørrelse, og må si at jeg er godt fornyd med denne. Den optiske kvaliteten er overraskende god, og skumringsegenskapene synes jeg også er bra. Kikkerten gjør absolutt nytten helt fram til jeg legger ned rifla i skumringen, og på rifla står en zchmidt and bender zenit 2.5-10x56 :wink:

 

Min kikkert er et par år nå, og på bildet som du la ved, så ser det ut til at en har fått bedre avstandholdere slik at øyet ikke havner kliss intill linsene. Dette har jeg savnet på min.

 

Linsebeskytterene som fulgte med, hvertfall på min, var drit. Disse er byttet med butler creek beskyttere i front. Den medfølgende bakre beskytteren fungerer godt.

 

Hele kikkerten ankommer i et futural i børstet mikrofiber, men det blir kluss å bruke dette på jakt. Med butler creek linsebeskyttere og en pussefille på lommen kan kikkerten henge rundt halsen hele dagen selv i drittvær. en bæresele er å anbefale, dette gjør det mye lettere å virkelig bruke kikkerten da kikkerten alltid henger på brystet uten at den plager deg noe nevneverdig.

 

Konklusjon; en kikkert som vil gi deg mye opptikk for pengene, og som helt klart vil være meget godt egnet til det du har tenkt å bruke den til.

Link to comment
Share on other sites

Dersom posteringsjakt etter hjort er hovedbruksområdet, så fungerer jo den medfølgende taska glimrende. Så lenge en sitter stille har en, hvertfall jeg, kikkerten liggende ved siden av meg, og følgelig kan du blåse i rådet mitt om bæresele. Selen bruker jeg kun når jeg er på rypejakt på fjellet :wink:

 

Håper du blir fornøyd med den!

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke sånn jeg tenkte. Min er en 8x42, altså den samme som på den du har tanker om å kjøpe. så størrelsen på håndkikerten min = 42, og på riflekikkerten min 56. Håndkikkerten er like god i skumring som kikkerten som står på rifla mi med en 56 linse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...