Jump to content

Lag din egen kulehammer - fattigmannsversjonen!


Nygaard

Recommended Posts

I dag, relativt ut av ingenting, fikk jeg for meg at jeg ville lage en kulehammer og dele den med dere, slik at dere, dersom dere er i det fattige, gjerrige eller kreative hjørnet, kan lage deres egne. Iberegnet planlegging tror jeg det tok omlag 40 minutter å sette sammen en slik, så med guide burde mye være gjort på halvparten av tiden.

 

Utstyr:

 

Drill

Bor i hylsebunnsdiameter, 15mm, 20mm og røffly 22-25mm

Sag

Baufil

 

Materialer:

 

14 cm justert 2"x3" eller liknende

En bit solid plank, 3" lang og 2" bred. 20 mm tykkelse er fint.

30 cm kosteskaft eller liknende

Et par treskruer, ~25mm lengde

2stk 5 cm lange gjengestenger (skruer med avkappa hoder går fint)

2stk passende vingemuttere til stengene

Trelim

Araldit eller liknende

 

Sammensetning:

18506.jpg

Begynn med å kutte av biten med 2"x3" og biten med kosteskaft. Den sistnevnte skal benyttes som håndtak. Bor deretter et hull nesten gjennom 2"x3"-biten, la det være igjen omlag en cm. Her har jeg boret et litt overdimensjonert hull (25mm) til skaftet. Dette har jeg løst ved å legge gummiert papirteip rundt skaftet til ønsket tykkelse ble oppnådd. Her fungerer gråpapir og trelim like fint! Skaftenden som skal inn i klossen sauses deretter godt inn med trelim, stikkes inn i hullet og sikres med en skrue gjennom bakveggen som ble satt igjen. Denne skruen bør ikke være for lang, omlag 25 mm er fint.

 

18507.jpg

Mens limet tørker, er det fint å lage holderen for hylseholderen. Denne lages av den nevnte biten med solid plank, her en bit av et eikegulv. Midt i bores et hull med diameter på 20mm omlag 5-8mm ned i planken. Midt i dette hullet bores et hull på 15mm, dette helt gjennom planken. Denne skal holde hylseholderen på plass under bankingen.

 

18508.jpg

Når limet har fått tørket litt er det tid for å bore et hull på langs gjennom blokka, så sentrert og rett som mulig. Jeg bruker et bor på 12mm, noe som gir et bitetlitt underdimensjonert hull til .458 Winmag. Dette files siden opp med en rundfil til det passer.

 

18509.jpg

Montér hylseholder med patron som vist på bildet. Patronen føres deretter inn i hullet på blokka, slik at hylseholderen blir liggende rett over dette. Mens dette balanseres nøye, drilles et hull i gjengestangsdiameter gjennom eikeplanken og ned i blokka på hver side av patronhullet - midt mellom hullkanten og blokkanten er fint (se neste bilde).

 

18510.jpg

Her er hull drillet og gjengestenger satt på plass og sikret med Araldit. Gjengestengene er bare tilfeldige skruer jeg hadde liggende som jeg har kappet hodet av. Hullene som ble boret i hylseholderholderen (puh!) er nå utvidet halvannen mm for å lette påsetting og avtaking.

 

18511.jpg

Her er det hele satt sammen, og man kan se gjennom hylseholderen at hammeren er "ladd".

 

18512.jpg

En skjønnhet, sier du? Neppe... Men virker det..?

 

18513.jpg

JA! Det gjør det :) I allefall i .458 med tunge kuler. Å slå ut 2 grams kuler av en .17-kaliber er jeg heller usikker på, men den fungerer nok i normalkaliber.

 

Jeg håper at noen lekelystne/gjerrigknarker/fattige studenter/andre kan dra nytte av denne lille guiden.

Link to comment
Share on other sites

Genial ide!

Forslag til videreutvikling:

 

Lag "halvgjenger" på skruene (fjerne inngrep i halvparten av skruen og muttra), så slipper du unna med en halv om dreinging i stedet for x-antall snrurr på vingemutrene for å låse den. Nesten som låsinga på et sluttstykke...

 

Evt "hengsle" inn to øyeskruer i stedet for boltene, og lage spor i siden av planken, slikt at du kan vippe skruene på plass, og slipper å ta av og på muttrene for hver gang.

 

Kanskje aller helst en kombinasjon av disse to!

 

festeskruer_kulehammer.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ah, genialt, fat_dog86! Spesielt den vippeløsningen forekommer meg mindre fiklete og langt hurtigere enn å skru hver gang. Greit å slippe å forholde seg til å miste/forlegge vingemutterene ved tømming også. Med korte skruer blir det ikke allverdens skruing, men nok til at det antakelig blir irriterende ved mange patroner.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke en eller annen type med "smekklås" som man benytter på kasser de som ligner litt på de som er på ammobokser

 

Offtopic for de som har en RCBS hammer (mulig det passer i andre fabrikat også) som den flensen på alugreiene du smetter rundt patronen har gått heden, så kan man benytte en slik hylseholder i stedet fungerer alldeles perfekt

Link to comment
Share on other sites

Offtopic for de som har en RCBS hammer (mulig det passer i andre fabrikat også) som den flensen på alugreiene du smetter rundt patronen har gått heden, så kan man benytte en slik hylseholder i stedet fungerer alldeles perfekt

 

Det har jeg prøvd med en hylseholder fra Lee. Den sprakk sund (herdet glasshard)

Link to comment
Share on other sites

Wadcutters er døden, i alle fall for dei kuleuttrekkingshammarene eg har hatt. Eg har eit lite lager med hammere der mutteren har sprukket. Å banke ut mange 150gr wadcuttere frå ein .38 er nesten klin umulig, sjølv om dei ikkje er krympa.

 

Eg har vurdert å lage ein über-super-heavy-duty-mean-machine-hammer i stål, slik at eg slepp å ha plasthammere på toboks. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...