Jump to content

Kongsberg kammerlader av ukjent type


Trond

Recommended Posts

Jeg fikk tilsendt bilde av en noe mangelfull og tilsynelatende ikke så veldig uvanlig skytterlagskammerlader (M1860 med jern bånd, kolbekappe og avtrekkerbøyle) forleden. Den manglet tilsynelatende slagfjær, hane og baksikte - og var dermed ikke særlig spennende:

 

P1010086.jpg

 

Men så var det liksom noe rart som stakk opp på feil måte fra sluttstykket - og jeg ba om flere bilder:

 

P1010088.jpg

 

Ikke bare det - en eller annen tosk hadde til og med tettet hullet til hanen i underbeslaget etter å ha fjernet både hane og slagfjær - leketøy til guttungen?:

 

P1010090-1.jpg

 

Noe slikt har jeg aldri sett før. Sett fra oversiden ser børsa enda underligere ut:

 

P1010092.jpg

 

Så mye jobb er det ingen som legger i en leke til guttungen. Her ser det nesten ut til at enten Hans Larsen fra Drammen eller en tysk børsemaker med supersans for detaljer har vært på ferde:

 

P1010097.jpg

 

Hvorfor gjøre det enkelt, når man kan - eh - gjøre det?:

 

P1010099.jpg

 

For ordens skyld - dette er ikke min børse og blir det neppe. Men det er en kreasjong jeg aldri har sett maken til. Er det noen av dere andre som har sett noe lignende?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Ikke min sterkeste side men jeg er veldig enig med deg at dette må være en privat ombygging. Den er jo også omgjodt til sentertenning trolig 11,9x44R Lund som var vanlig på kammerladere.

Der var mange kreative børsemakere på den tiden men H.Larsen kan være et tips som du skriver.

Jeg har boka om Larsen fra Drammen Museum skal sjekke litt der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at dette er en Larsen kreasjon, det er nok heller en amerikaner som har slått ut håret. Jeg har ikke sett børsa i RL, men det ser ut som om man spenner hanen med dingsten på toppen og at den lille glideplaten er en sikring (jeg har store bilder).

 

Siktene er faktisk norske og antagelig Kongsberg! Jeg har i hverfall minst ett helnorsk skytterlagsgevær med dette siktet.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...