Jump to content

Hvilke jaktblad leser du?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Leser Jakt & Fiske (Gjeddenytt) som jeg får i posten enten jeg vil eller ikke

Gjeddenytt er kanskje litt traust og sært - men innimellom så finner en perler ala artikkelen forrige gang om karpefiske. Og det er litt jakt, og litt våpen, og jeg har altså falt tilbake på dette gamle bladet. Som jeg husker jeg slukte på hytta til min onkel - så liten at jeg knapt kunne lese.

I de andre norske bladene så står det jo det samme hver gang. "Jakt", "Hund", "Jørunds Liens S&L i 8x57" :wink: , hva de nå heter alle bladene - det står det samme, det står gammeldagse trivaliteter og kun det, og om igjen...

Er det jakt i utlandet så er det helt lik historie om og om igjen - eller så er det Jørund Lien som skyter Oryx med Oryx :roll:

 

Men samtidig, hva er der å skrive om? Afrika er afrika, 8x57 er 8x57 og bukkejakt er bukkejakt, det er ikke plass til aparte karpefiskere i "Jakt" - men "Jeger, Hund og Våpen" kunne kanskje ha vært mer relevant, fulgt opp trender, hatt noe om skytetrening (utover å rapportere at noen nå selger en ny type blink), De kunne hatt en serie om våpen, eller om å bli en bedre skytter, om ballistikk, om hunderaser - kort sagt noe som er mer grundig enn de helt ubegripelig overfladiske artiklene de har. Og det er på de J&F slår dem, de er kanskje kjedeligere, men de er faktisk litt mer dyptpløyende. De andre jaktbladene nærmest fornærmer sitt publikum med sin gjentakelse av selvfølgeligheter.

Kanskeje de trenger noen nye til å skrive? Eller en annen redaktør, ikke vet jeg. Blir iallefall like skuffa hver gang jeg er dum nok til å kjøpe et.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Leeser Jakt og Fiske, fordi jeg er medlem i JFF og får bladet.

Har ikke abb på andre blad.

 

Kjøper av og til svenske jaktblader

 

Har i mange år kjøpt Rifleshooter. Det er et fantastisk bra blad. Men det er mest om våpen, ikke fullt så mye om selve jakta.

Link to comment
Share on other sites

Synes at Jakt har litt dobbelmoral:

 

I en artikkel skrevet av Jørund Lien reklamerer han for Starkey Aktive ørepropper og synes det er synd at disse ikke fantes for 25 år siden, han påpeker også at han glemmer å ta dem ut pga komfort.

Når jeg spør ham i en mail om han synes de demper godt nok, sier han at han ikke har prøvd dem ennå, men at han sannsynligvis kommer til å gjøre det.

 

Leser om redaktør Breviks hørselskade på nett, noe jeg har stor sympati for!

Da jeg sender en mail til ham om aktive ørepropper skriver han at han kun bruker hørselsvern som han er 100% sikker på at bevarer restrernde hørsell og at han ikke bruker dem.

 

Likevel går de ut med en test full av skryt, etter min mening er dette dobbeltmoral!

Link to comment
Share on other sites

Rifleshooter har jeg kjøpt når jeg har vært på velassorterte kiosker. Mye interessant. Har også abonnert på Handloader og Rifle.

 

Vil tro amerikanerne har et solid utvalg i rene jaktblad også - men spørs hvor relevante de er for norske forhold....

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien kan mye om lading, kalibre og kuler, og siste testen hvor han faktisk brukte bein foran telefonkatalogene sine var et stort skritt opp, og meget bra lesing.

Men når han tester opptikk eller andre ting, blir det fort litt pinlig.

 

Brevik har jeg ikke særlig inntrykk av, annet enn lederne, og de er jevnt over av lav kvalitet.

 

Og om det stemmer hva du sier Nemo, så er det ganske flaut.

 

 

ps, hvor kjøper dere rifleshooter, har alle store narvesen dette?

Link to comment
Share on other sites

Rifle Shooter og det engelske Target Shooter er good shit. Der kan man faktisk lære noe.

 

Jørund Lien kan mye om lading, kalibre og kuler, og siste testen hvor han faktisk brukte bein foran telefonkatalogene sine var et stort skritt opp, og meget bra lesing.

Ingen tvil om det, og jeg har lært mye av det han har skrevet opp igjennom - men det er grenser for hvor mange ganger man gidder å betale for å lese det om igjen. At han blir brukt som et eksempel på dette skyldes jo faktisk at han skriver såpass at man husker det, så egentlig er det et dårlig eksempel. Jørund er jo faktisk noe av det bedre som er i de norske bladene.

 

En annen ting særlig de to egne jaktbladene flunker på er testingen sin. De tester noe, eller de tester to ting mot hverandre og konkluderer så helt på tvers av resutatene de nettopp viste, og bruker konklusjoner i overskriften som det overhodet ikke er dekning for i grunnlaget. F.eks. en lyddempertest som ble "vunnet" av en demper som dempet 29.2dB mot konkurrentens 28.9, med gjennomsnittet av 3 skudd som grunnlag, eller testen av tofot vs anlegg på sekken på "langt hold" som var to mann med hver sin forskjellige rifle, en med tofot og en med sekk, og 5 skudd på en 180m. Hvordan man kan forestille seg at noen er interessert i å lese noe så banalt er meg en gåte.

 

Vapentidningen er faglig mer grundig, men de også holder på å kjøre seg inn i "Lien-fella", de holder på de samme skribentene, som rettnok er faglig dyktige, men etter 3-4 nummer så vet vi hva de kommer til å skrive.

Unntaket er de som skriver så bra at de er lesverdige på det grunnlag, og det er de som selger blader jevnt og trutt, ikke bare når man har 5 timer på et fly foran seg...

Her er jo et par av de svenske karene faktisk, folk som får meg til å lese om pistoler, og jammen fine dobbeltløpede hagler også - de kan skrive, våre egne Solli og Braathen (til en viss grad også Lien og et par til men ikke på det jevne), og de mere kjente amerikanske skribentene. Kvaliteten på det som skrives i de norske jakt/våpenbladene er rett og slett for dårlig når man hele tiden sitter og syns man kunne gjort det bedre selv - derfor blir det utenlandske blader.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes at Jakt har litt dobbelmoral:

 

I en artikkel skrevet av Jørund Lien reklamerer han for Starkey Aktive ørepropper og synes det er synd at disse ikke fantes for 25 år siden, han påpeker også at han glemmer å ta dem ut pga komfort.

Når jeg spør ham i en mail om han synes de demper godt nok, sier han at han ikke har prøvd dem ennå, men at han sannsynligvis kommer til å gjøre det.

 

Leser om redaktør Breviks hørselskade på nett, noe jeg har stor sympati for!

Da jeg sender en mail til ham om aktive ørepropper skriver han at han kun bruker hørselsvern som han er 100% sikker på at bevarer restrernde hørsell og at han ikke bruker dem.

 

Likevel går de ut med en test full av skryt, etter min mening er dette dobbeltmoral!

 

Dobbeltmoral? Er vel enda grovere ord som bør brukes om dette stemmer. Direkte lureri, og man kan spekulere om motivasjonen for dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for ett par år siden sagt opp alle blader jeg har drevet å kjøpt. Det er ikke verdt pengene! Utstyrsnyheter får jeg på nett eller i kataloger som jeg får gratis. Utstyrstester i de forskjellige magasinene er bare utstyrsomtaler med kommentar fra en eller annen som har ment noe- mene/synse kan jeg gjøre selv. Ønsker jeg å lese "gode historier" så er jo ikke de glansede artiklene i jakt/våpen/fiske magasinene noe å dra med seg på senga en kveld. Ett par avsnitt med noe tekst og massevis av bilder. En god bok er mye bedre, og knapt nok dyrere enn to blader!

Link to comment
Share on other sites

Har kuttet ut det meste av blader. Det eneste jeg kjøper nå er Våpentidningen som jeg syntes er bra.

Ellers er det Target Shooter som jeg leser online.

 

Jeg venter på at Våpentidningen skal bli elektronisk, og tilgjengelig hos Readly.se hvor jeg finner andre interesante tidskrift.

Dette er elektroniske tidsskrift for iOS og Android. Her finner man det meste som jeg syntes er interesant: Foto, Mat, Reise, Mac (pc) men jeg venter på Våpentidningen skal komme noe jeg håper de gjør!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...