Jump to content

Sprer plutselig som en hagle


SauerHansen

Recommended Posts

God aften folkens,

 

Har en Sauer 202 Outback som jeg monterte på en pipe i 9,3x62 på i begynnelsen av juni måned. Børsa med denne pipa gikk som et skudd på en pakke Norma Jaktmatch (50 stk), deretter skøyt jeg opp til storvilt prøven med Oryx.

Når jeg nå etter ferien skulle skyte litt var det overhodet ingen konsekvens i treffpunkt, så jeg tok frem en støtte men børsa spredde like mye. Jeg fikk en av standplasslederne jeg vet er god til å skyte til å prøve børsa med samme resultat og han var like forundret.

 

Sjekket at pipa ikke lå nede på stokken, at alt var skrudd skikkelig til (pipe, kikkert, framskjefte), og jeg er 100% sikker på at børsa ikke har fått seg noen smell.

 

Dette var forøvrig også med Norma jaktmatch

 

Eneste tanken som har slått meg er at jeg ble overasket over hvor mye rekyl denne børsa på 2,7 kg fikk med et 9,3 løp, noe andre som har prøvd den også kommenterte.

 

Kanskje litt dumt spørsmål, men kan dette ha hatt noen innvirkning på kikkerten?

Kikkerten er en Zeiss Victory Diavari 2,5 - 10 X 50

 

Hvis ikke, hva kan dette skyldes?

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Det var på elektronisk skive, så dette kan jo være en grunn. Har ikke tenkt tanken på at det kunne være feil med skiva. Er ingen toppskytter, men skyter en god del så er ikke helt på vidda heller.

Har aldrig opplevd noe feil med elektonikken på Losby før, så dette var ikke i mine tanker, men skal prøve på nytt i morgen.

 

Ingen Oljesøl i overgang pipe/låsekasse, og kikkerten/fester sitter som det skal

 

Om 17 dager er det avreise til Villreinfjellet så da må det funke, ellers blir det 6,5 :mrgreen:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Sjekket det berømte "olje-mellom-kasse-og-løp-syndromet" ?

Går ut fra at 202 har samme systemet som 200 STR ?

Bittelitt olje eller annet fukt mellom løpet og klemstykket er døden for presisjonen.

 

 

 

dette har jeg ikke hørt om før, merkerker ingen forskjell med litt olje på 6,5x55 løpet, men kan det være en grunn til at s&l løpet i 30 06 samler dårlig ? ( ca 45 mm på 100 meter) ?

 

sorry at jeg lånte tråden litt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Var det på papir eller elektronisk skive.

Elektroniske kan gi mye rart treffpunkt / resultat hvis de ikke er korrekt opsett datamessig.

mvh

Isbjønn

Dette er nok desverre ett stort problem på veldig mange skytebaner med dårlig vedlikeholdte skiver.

Skytterlagene/foreningene er desverre mere opptatt av å få penger i kassa i form av treningskudd og avlagte

jegerprøver enn å vedlikeholde skivene.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Har snakket med skytelederen i kveld og spurt om det kunne være feil med den elektroniske skiven.

Han svarte at de gikk over alle skivene ukentlig med det vedlikeholdet som måtte være nødvendig, samt at de fikk opp feilmeldinger dersom noen av mikrofonene skulle ha en defekt av en eller annen grunn.

Dette var vist også den samme type skiver de bruker på landsskytterstevnet, så han mente dette var lite trolig. Men med elektronikk kan man aldrig vite 100%, så skal teste ut børsa skikkelig i morgen etter gode tips jeg fikk av isbjønn på PM

 

De elendige skuddene jeg tok sist var fra en helt ny pakke ammunisjon, så for å gripe etter halmstrå har jeg kjøpt ny ammo i dag for prøveskyting.

 

kommer tilbake når jeg har funnet feilen

 

Ha en god kveld alle sammen :)

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,

 

Den pakken jeg hadde med Norma Jaktmatch var det noe galt med for de kastet like vilt i dag.

 

Norma Oryx 18,5 gram

Lapua Mega 18,5 gram

Lapua Naturalis 14,3 gram (tror jeg)

 

Gikk hull i hull (nesten) :D

 

Har nesten bare brukt Norma Jaktmatch og Oryx de 7 årene jeg har jaktet og aldrig opplevd noe lignende, får håpe det blir 7 år til neste gang :D

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...