Jump to content

Rifle kaster ikke ut patroner


DagK

Recommended Posts

Tørrtrente med klikkpatroner da rifla plutselig sluttet å kaste ut skuddene ved omlading.

Har ikke skutt mer enn 50-60 skudd med denne børsa og er forholdsvis fersk, men hva ser

jeg etter av feil?

 

Det er snakk om en Heym SR20 6,5x55.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Utkasteren gir motstand og utdrageren virker også å ha motstand. Har smurt opp for sikkerhets

skyld. Når det er sagt virker det som om patronen ikke "blir med" ut av kammeret etter

avtrekk, noe som tyder på at utdrager ikke tar tak i hylsa?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått noe dritt under den da?

Er klikkpatronene i rett kaliber?

 

Enkelte børser sliter uasnett med å kaste ut klikkpatroner, da da de ikke er tilpasset å kaste patroner med kule. "Kula" på klikkpatrona tar i fremre låskassebro, slik at patrona slås løs fra utdrageren. Opplever dette til noen grad med Savagen min, må dra sluttstykket veldig raskt og bestemt tilbake for at den skal kaste klikkpatroner. Med vanlige tomhylser er det derimot aldri et problem.

Har blindmagasin på mi børse, så er egentlig kjekt at det er slik. Da slipper en lete etter patroner i lyngen eller gresset når en skal tømme børsa i skogen...

Link to comment
Share on other sites

Rett kaliber, ja :D

Fungerte gjennom ca 25 runder med "trening" og deretter var det bom stopp. Renser og

smører sluttstykket en gang til før kvelden er over, så får vi se.

 

Jeg tar med børsa til byen i morgen hvis ikke nattetimene fikser problemet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått noe dritt under den da?

Er klikkpatronene i rett kaliber?

 

Enkelte børser sliter uasnett med å kaste ut klikkpatroner, da da de ikke er tilpasset å kaste patroner med kule. "Kula" på klikkpatrona tar i fremre låskassebro, slik at patrona slås løs fra utdrageren. Opplever dette til noen grad med Savagen min, må dra sluttstykket veldig raskt og bestemt tilbake for at den skal kaste klikkpatroner. Med vanlige tomhylser er det derimot aldri et problem.

Har blindmagasin på mi børse, så er egentlig kjekt at det er slik. Da slipper en lete etter patroner i lyngen eller gresset når en skal tømme børsa i skogen...

Kan se ut til at dette er et godt forslag. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det fungerte uten

problemer på de første rundene :(

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode forslag:)

 

Klikkpatronene er helt nye, og bør ikke være utslitt...

 

Jeg har ingen tomhylser tilgjengelig, men det ser ut som om patronen er med ut av kammeret men at den "slipper" før den er

helt ute. Om dette er på grunn av den er lengre enn ei tomhylse eller noe annet er jeg ikke sikker på. Har forsøkt med ulik kraft

på under omlading, men det har ingen innvirkning på resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Dette skjer også med en CZ 550 American i 6,5x55 som jeg har. Klikkpatroner av typen A-Zoom glipper av utdrageren og blir liggende i låskassen hvis ikke ladegrepet blir tatt temmelig brutalt. Dette skjer ikke hvis jeg bruker vanlige tomhylser. A-Zoom'n måler 12,0 mm over "baken" mens en Lapua hylse er 12,15 mm, noe av forklaringen ligger nok der.

Link to comment
Share on other sites

Dette skjer også med en CZ 550 American i 6,5x55 som jeg har. Klikkpatroner av typen A-Zoom glipper av utdrageren og blir liggende i låskassen hvis ikke ladegrepet blir tatt temmelig brutalt. Dette skjer ikke hvis jeg bruker vanlige tomhylser. A-Zoom'n måler 12,0 mm over "baken" mens en Lapua hylse er 12,15 mm, noe av forklaringen ligger nok der.

 

Mine klikkpatroner er også A-Zoom. Da er kanskje det forklaringen?

 

Finnes det andre merker? Evt lage egne patroner?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...