Jump to content

Løpet er løst i Kragen.....


Recommended Posts

Heisann folkens.

 

Som i en tidligere tråd her har jeg da kjøpt meg en krag. Jeg har nå i kveld gått over den og sjekket den. Men da den var ute av stokken og jeg skulle pusse med fille på ut siden løpet så løsnet det fra kassa :oops: (holdt hasse i en hånd og fille rundt løpet som jeg gnude rundt med)

 

Når jeg da stramer løpet til det stopper får jeg ikke lukket sluttstykket men de må være litt løst :shock: Er dette trygt å skyte med eller bør den en tur innom børsemaker? Kan jeg eventuelt legge på noe mellom skive i den tynne glippen mellom kasse og løpet eller hva med lim/locktite?

Link to comment
Share on other sites

du må ikke finne på å skyte med den nå!

 

Iflg signaturen din burde du (som jobber i bransjen) forstå såpass!!

Du har kanskje hørt om patronspill? (headspace)

Får du ikke lukket sluttstykket over kammeret med løpet helt innskrudd kan du kanskje tenke deg hva som skjer dersom du fyrer av et skudd med løpet "litt" lenger ut?

 

Hylsehodeavrivning er ingen god ting uansett børse.

 

Mener du virkelig spørsmålet alvorlig?? eller er det bare jeg som er for "dum" til å skjønne at enkelte ting ikke spøkes med på åpent forum?

 

Duverden!

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Løpet er nå på plass....

 

Selv børsemakeren kunne ikke forstå hva som hadde skjedd med dette våpen da det så ikek ut som det var fiplet med, og da løpet var i løsstilling passet headspasen som du over her er så beskymret for....Problemet var at i korekt headspase så var løpet løst jeg måtte skru forbi det punktet og da lukket ikke sluttstykket.

 

Det med å skyte med det tja hva kunne gått galt? Forige eier har tydligvis skutt med det slik....

 

 

Men samme det. Jeg tar ikke ting for gitt og det at jeg jobber i bransjen betyr ikke jeg kan alt :wink: Selv om enkelte tror det da.

 

Nei dette med linksgjener og slik det aner jeg virkelig ikke det eneste jeg vet er at jeg har aldri tatt i en høyre gjenget våpen med løst løp før. Med den løpsmoffa jeg har så strammer det seg heller enn å løsne.

 

Skal bli moro å se hva denne gamle saken klarer. Skal skyte litt med den i kveld. 9 grams kuler i ca 750m/s(oppgitt 770m/s i 74cm løp)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mulig det bare er jeg som ikke klarer å forstå hva du mener.

Men løst løp ved korrekt patronspill? hvor løst da? kunne du flytte det med fingrene? Eller kunne løpet flytte seg tror du muligens, under de ca partusen atmosefærers trykk som oppstår når en riflepatron går av?

 

Jeg skal på ingen måte beskylde hverken deg eller meg for å vite alt, men sånn som du beskrev situasjonen er det klart for meg at jeg ikke ville lure på om våpenet kunne brukes før børsemakerbesøk.

 

hvordan ble dette ordnet da? Har ikke Krag selv, og ikke spesiellt god greie på dem heller, men ei og anne børse har man jo.

Måtte børsemaker shimse mellom kassa og løpet for å beholde patronspill, eller gikk det med låselim av noen sort?

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

De kunne skru ut løpet med 2 fingrer så løst var det. Kammeret var korekt når løpet var løs. Ikke vet jeg hva hadde skjedd da men forige eier brukte den slik den var og han overlevde bruk. Men ikke kreften. Stemmer børsemakeren shimset løpet så korekt headspase ble opprett holdt.

 

Og børsa gikk godt. 5 skudds serier fra sittende stilling uten reim/anlegg eller noe. Fra 10 til 20cm på 100meter. Med hardt avtrekk er dette godt syns jeg. og jernsikter. Best gikk den med 770 ladninga med 139grains Partizan fmj kuler nest best med hornady a-max samme ladning og dårligst gikk den med diverse hylsermerkinger med den korte blykula som ble brukt i rekruttammoen på tja 1917 til 26 som det sto på hylsene :mrgreen: Men forskjellige hylser/lotter og ammo sikkert laget for kortere hold så syns jeg det var bra nok. Gleder meg til å prøve den mere og med andre kuler/ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...