Jump to content

Ny hagle uten fall?


Trond99

Recommended Posts

Jeg er i dag eier av en Lanber o/u, jeg og hagla er ikke helt venner så jeg vurderer å bytte den ut.

Problemet er at jeg sliter med å montere hagla likt hver gang, slik at jeg ofte skyter over eller under.

Klarer ikke å presse ut mer enn 21 treff på banen :oops:

 

Det jeg er ute etter, er ei hagle med "rett" kolbe (lite fall ?)

Hagla skal være o/u med utskiftbare choker. Den skal primert brukes på jakt, men skal fungere greit på banen også Pris, 10-12k.

 

Har du tips for rette hagla for meg, så legg gjerne ved en link.

(er ikke "fall" rette uttrykket, rett meg gjerne)

 

På forhånd takk.

 

PS

Har søkt litt i forumet men fant ingen relevante poster. (legg inn link om det er andre som er bedre til å søke)

Link to comment
Share on other sites

Treffer du 21 på banen så tipper jeg at det er skytter ikke hagla som er problemet.

Ikke vondt ment, men hvis 21 er gjennomsnitt så er det noe merkelig på gang her.

Er det noen spesifike duer du bommer på?

Trener du nok på "montering"?

Kan du med hånden på hjertet si at det var hagla og ikke du som slumset litt?

 

Det skader aldri og oppgradere litt,men jeg tror det budsjette du skisserer at du kansje må strekkes 2-3000 til for og få justerbar kolbekam,

men det er utrolig behagelig når alt sitter perfekt må sies.

 

Finn en veteran og få han/henne til og se på deg når du skyter så tipper jeg at noe dukker opp.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter 25 skudds serier som de andre av oss, så er da 21 treff slettes ikke noe å skjemmes over!

 

Mitt tips er å beholde den hagla du har, såfremt den passer med korrekt anlegg, og heller tren inn korrekt anlegg med den du har.

Etter dagens lovgivninger det politisk ukorrekt å ha den stående ved siden av speilet, men ta den i alle fall ofte ut av skapet, og trenoppkasting hjemme foran speilet. Sikter du på ditt eget speilbilde, avsløer du raskt evt feil. Når det behynner å sitte går du over å kaste opp i sving og følge langs taklistene.

Link to comment
Share on other sites

Artig sett. :D

 

Hvis man treffer 21 duer,så er ting veldig bra,men hvis man vil lenger så må man trene mye.

Veldig få mennesker klarer 21 duer i snitt på "slump" så ferdighetene og våpenet må være greit etter min mening.

Det er mange faktorer som gjør at men mister de 4 siste,men helt borte i natta er det ikke.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Fall eller drop er korrekt benevnelse. Fall v/ kam betyr avstand fra sikteskinna og ned til kolben fremst på kolben, fall ved hel betyr tilsvarende bakerst på kolben.

 

Umiddelbart vil jeg kanskje tro at det enten er du som monterer ulikt innimellom, eller så passer kanskje ikke hagla for deg. Men 21 er nå ikke så ille, da... Mye av trikset med lerdueskyting (jegertrap) er å gjøre ting sdå enkelt som mulig, med dertil større sjanse for å gjøre ting likt hver gang. Det kan selvsagt hjelpe deg å ha en kolbe med rett kolbekam, men få noen til å kikke på deg mens du skyter og se om du monterer likt hver gang. Man skal ikke vri eller senke hodet mye under montasje før det blir feil....

 

Når du beskriver en kolbe uten fall er du egentlig ute etter en trapstokk. Enten den er fast eller justerbar pleier en trapstokk å være "rettere" (i høyden altså) enn en sportingstokk. F.eks en Beretta 682 Gold E Sporting har vel std drop 38-60 mm (22 mm fall), mens trapstokkene kan fås i 30-40 mm / 32-42 mm / 35-45 mm (10 mm fall). Det er en del som vil ha kolber som er helt rett, men de fleste foretrekker litt fall. Dette kommer litt an på hva man skyter på mm.

 

Selv om du evt kjøper et våpen med justerbar sportingstokk må du være klar over at det som regel begrenser seg hvor mye mer du kan heve kolbekammen i bakkant sammenlignet med i framkant. En trapstokk vil nok derfor være å foretrekke.

 

I den prisklassen du nevner vil nok en brukt Beretta eller Browning være et godt valg. Men andre merker som Rizzini, SKB osv er sikkert også kurrant. Du må nok ha litt flaks, men av og til får man også en brukt Gamba til 12-15 lapper. Det er bra banehagler (de 2 jeg har hatt har hatt std stokk med 35-45 i drop).

Link to comment
Share on other sites

For å utbrodere litt:

 

Jeg skreiv:

"Problemet er at jeg sliter med å montere hagla likt hver gang, slik at jeg ofte skyter over eller under."

Mener jeg her ærlig innrømmer at det er jeg og ikke hagla som gjør noe feil.

Men ei hagle med mindre fall vil etter min mening ikke være så nøye på hvor jeg monterer.

(joda, kunne trent mye mer, men det har jeg sagt til meg selv i 4-5år uten resultat)

 

"Klarer ikke å presse ut mer enn 21 treff på banen"

Dette er max, har skutt det 2 ganger, snittet er vel 18-19

Link to comment
Share on other sites

Selv om du evt kjøper et våpen med justerbar sportingstokk må du være klar over at det som regel begrenser seg hvor mye mer du kan heve kolbekammen i bakkant sammenlignet med i framkant.

 

Det var det jeg synes det så ut som på Beretta'n en venn v meg har.... altså like langt.

 

Takk for en meget god og informativ post :)

Link to comment
Share on other sites

Tror kolba har rett lengde, lagt på ca 20mm slik at "albue-pekefingermålet" stemmer

Mistenker et jeg strekker hals mer eller mindre ettersom hvor på'n jeg er.

 

I tillegg kan det være at castoffen er litt liten, hender jeg detter ned på venstresia av skinna.

Link to comment
Share on other sites

En kolbe uten fall (eller det du er ute etter er vel strengt tatt likt fall ved kam og hæl, da fall er avstand ned fra siktelinja til stokken), vil nok kunne gi deg bedre treffprosent, om du VET at ALLE bommene sitter over eller under. Så lenge du har cast i stokken, så vil varierende anlegg også gi bom sideveis, da øyet vil få forskjellig posisjon i forhold til siktelinja for hvert skudd.

 

Feil anlegg er ikke noe man kan kjøpe seg fra - forutsatt at hagla passer når du gjør det rett. Trening, trening, trening!

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips ko-stens.

 

Saken er at om jeg monterer hagla riktig, så er høyden på kolben riktig også.

Problemet kommer når jeg legger hodet for langt frem eller for langt bak på kolba. (tror jeg)

 

Det er ikke kolben alene som gjør at jeg ønsker ny hagle, den jeg har har faste choker.

Det er også en grunn til å bytte ;)

 

Saken fra Winge kan uansett være et alternativ på 223'n min

Link to comment
Share on other sites

For å spørre mer...(kanskje mer en 10 vis kan svare)

 

Hvorfor er det forskjell på fall på en trapp- kontra sportinghagle?

 

En trapphagle har vel også lengere piper en en sporting? Det kan bli trøblete i skogen.

 

Trapskyting foregår for det meste på ganske like duer hele tiden, mens sporting gir mye mer variasjon på duene - mer lik jaktskyting. Jeg vil kanskje tro at dette er grunnen til at de fleste sportinghagler har mer drop? Men jeg tror at de som skyter bra på sporting også skyter med samme stokk på trapbanen. Min personlige mening er at mange av sportingstokkene som leveres i dag har for mye drop ved hel (bakerst), noe som jeg tror gir mer pipevipp. Mange må da justere opp kolbekammen en del for å få rett høyde (forutsatt at man har justerbar kam), men da kommer selvsagt selve kolben lavere på skulderen. De fleste skeet-stokker tror jeg er bygd omtrent på samme måte som trapstokker. dvs ganske høy kolbe med lite fall bakover samt kraftigere / rettere pistolgrep enn på de fleste sportingstokker.

 

Ei traphagle kan ha lengre pipe enn ei sportinghagle, men det er nok ikke alltid. De fleste traphagler leveres med 74-81 (86) cm løp, mens sportinghagler vel leveres med 71-76 cm løp. Men jeg vet også at en del skyttere ønsker lengre løp på sportinghaglene sine, da det på f.eks FITASC sporting kan være snakk om duer på rimelig langt hold (og da kan lengre siktelinje være en fordel).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke helt enig med de som hevder at hagla ikke har noe å si..... Selvsagt er det viktigste skytterens teknikk, og at hagla passer deg. MEN, det er nok forskjell på ei hagle til kr 4.000,- og et bra konkurransevåpen. Men på et visst punkt blir vel ikke haglene bedre å skyte med, da er det gravering og oppgradert treverk som gjør haglene dyrere. Jeg har prøvd en god del konkurransehagler, og merker stor forskjell haglene imellom - selv om de kanskje koster omtrent det samme. Det kan være forskjell i vekt, balanse, rekylopptak og avtrekk.

 

Visst er det mulig å skyte 25 på banen med en Star Baikal (jeg har da også skutt 25 med både ei linkshagle (skyter rex) og lettvekts jakthagle). Men vekt, pipelengde, balanse, avtrekk osv gjør det nok enklere å skyte jevnt godt. Jeg vil tro at det er en grunn til at det stort sett er konkurransevåpen som blir brukt rundtomkring....

 

Spørsmålet er selvsagt hva man vil med skytingen, og om det er verdt prisforskjellen. Men som før nevnt kan man få bra brukte trap-/sportingvåpen fra kr 10.000,- og oppover. Kanskje også billigere - hvis man er heldig.

 

Dette her vel ikke så mye å gjøre med trådstarters spørsmål å gjøre akkurat, men..... Han skriver jo også at det nok er teknikken som svikter litt. De fleste må legge ned en god del trening for å montere hagla likt hver gang. Og får man ikke til dette selv med mye trening tror jeg at det vil hjelpe med en type trapstokk med mindre fall (mer parallell kolbekam med sikteskinnen), for da er det ikke så utslagsgivende om man "møter hagla" (bøyer hodet for mye ned).

Link to comment
Share on other sites

De fleste skeet-stokker tror jeg er bygd omtrent på samme måte som trapstokker. dvs ganske høy skinne med lite fall bakover samt kraftigere / rettere pistolgrep enn på de fleste sportingstokker.

 

Det er omvendt, skeetstokker har ganske bra med fall, så man kommer mer ned på skinna med øyet. Skeet og sportingstokker er forøvrig omtrent det samme, men det kan være en fordel for noen med mindre bratt grep til sporting når man skyter på de høye duene så slipper man så kraftig knekk i håndleddet.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at man ikke skyter skeet med verken veldig høy kolbe eller skinne (skrivefeil i tidligere innlegg....). Men jeg trodde at man normalt brukte en stokk med mer parallell kolbekam (a'la trapstokk) til skeet også. Nå har jeg knapt skutt skeet, men de skeethaglene jeg har prøvd har hatt temmelig lik kolbekam (ca 35-42 mm drop) som det jeg bruker på trapbanen. Grepet er etterhvert ganske likt på skeet- og trapstokker. "Glove Grip" / "Essevierre-grep" har vel vært mest brukt på skeet, men er nå også veldig poulært på trap. Det Slemmo skriver om grep til sporting virker logisk.

Link to comment
Share on other sites

Da kan det hende at de skeethaglene jeg har tatt i har tilhørt en fyr med merkelig bygning :lol:. Men det er vel kanskje som med trap at det er litt individuelt hva man foretrekker. Det er jo en del bra skyttere som foretrekker å skyte med ganske lav kolbe ("flat skinne") på jegertrap også.

 

Kanskje han var dverg?......men det hadde du vel lagt merke til :lol:

Link to comment
Share on other sites

er en klar forskjell på beretta og lanber i allefall har begge og dert er ikke tvil hva en skyter best med. 0g det er IKKE lanberen for å si det sånn. berettaen har en helt annen balanse,kan ikke sammenlignes engang.så etter min mening kan nok pris spille litt rolle i dette tilfellet i allefall.men for å svre trådskriver så hadde e samme problemet når jeg skjøt med lanberen. den hadde rett og slett for høy kolbe for meg noe som gjorde at e måtteværer agressiv å presse kolba hard til kinnet for å treffe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...