Jump to content

Valpen sporer som en drøm


sako.

Recommended Posts

I dag la jeg et spor på ca 350m gjennom rent skogsterreng.Til nå har jeg brukt hagen, jordekanten og traktorstier.

La in fire-fem vinklinger, og et opphold på ca 5m. Det gikk som på skinner, trøblet litt mot slutten, men rettet fint, og gikk rett på rådyrskanken.

Neste spor tenkte jeg å legge på torsdag. da med mindre blod, enda litt lengere og et par "avhopp".

Morro å se dachsen på 8mnd jobbe så bra !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tips: Vent med innjaginga hvis du skal ha godkjent ettersøkshund av bikkja. Ta blodsporprøve først, så ferskspor, deretter kan du jage inn.

 

Sier ikke at det er umulig å gå blodsporprøve med innjaget bikkje, men det er betraktelig enklere med en hund som ikke har oppdaget moroa med losen. :D

Link to comment
Share on other sites

Ville ventet som de andre sier her med å slippe han på rådyr til blodsporprøven er tatt. Og evt få en annen til å legge spor for deg også, var min blemme på blodsportrening, jeg la alle spor. Så startet på nytt i år med andre blodsporleggere, så vi er tilbake på sporet nå, bortsett fra avhopp på ferskspor som er mere artig for dachsen, men han er lett å lese når det skjer.

 

Lykke til.:)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd !

Ser den, at det er lurt å få andre til å legge sporet. Blir vanskligere for både to og firbeinte,og hunden får en fremmed lukt ved sporet.

Tenkte jeg skulle få med meg sporlegger når jeg går sporet også, som "dommer" slik at hunden blir vant til at det er andre til stede i sporarbeidet. Det vil jo være en skytter med på et reelt ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med dette er at du gjør det enklere for deg selv når du går blodsporprøven før du slipper bikkja på ferske spor. For mange hunder er ikke griseblod fra Meny veldig spennende i forhold til ferske spor.

 

Mener å huske at hunden må være ni eller ti månder gammel for at prøven skal kunne godkjennes.

Da er valget for så vidt om man skal vente til hunden er gammel nok til prøven eller om man skal slippe 21. august.

 

Fersksporprøven kan du ta etter at hunden har begynt å jage. Da er det et "ekte" dyr i enden av sporet og det er det som teller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Fersksporprøven kan du ta etter at hunden har begynt å jage. Da er det et "ekte" dyr i enden av sporet og det er det som teller.

 

Der er eg uenig med deg!

Meiner det er lurest og gå fersksporprøven før den begynner og jage, min hund har eg eit stort problem med, bryter ut i nesten los når eg skulle gå prøva.

Angrer på at eg slapp hunden etter hjort ja, før eg gjekk fersksporprøve! Men men, får vell kjøpe meg ein te i staden for :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg den stolte eier av egen godkjent ettersøkshund :D

 

Det sto ei kvige på jorde utenfor stuevindu på morran i dag kl 06.10, og da måtte jeg benytte sjangsen. Ringte dommeren og vi var klare til å gå 07.15.

Charlie tok sporet direkt, og det gikk over jordet, inn under elpletreet til nabo`n, over veien og over et lite jorde til. Så dro vi innover en traktodrvei og opp i åsen, igjennom tetter og videre over toppen. Da haddde den forskrevne halvtimen gått, og dommeren sa at jeg kunne ta han av sporet.

Eneste kommentar var at "den hunden kan spore helt til evigheten".

Jeg vet ikke karakter / premiering enda, for jeg måtte komme meg på jobb. Men dommeren sa han går ferskspor like godt som han går blodspor. Kanskje det blir 1.premie her også ???

 

Uansett, jeg har nå egen godkjent hund, og da er jeg FORNØYD !!!

Link to comment
Share on other sites

Fersksporprøven kan du ta etter at hunden har begynt å jage. Da er det et "ekte" dyr i enden av sporet og det er det som teller.

 

Der er eg uenig med deg!

Meiner det er lurest og gå fersksporprøven før den begynner og jage, min hund har eg eit stort problem med, bryter ut i nesten los når eg skulle gå prøva.

Angrer på at eg slapp hunden etter hjort ja, før eg gjekk fersksporprøve! Men men, får vell kjøpe meg ein te i staden for :)

 

Hei stusser litt; Har noen av dere som anbefaler og gå blodspor /ferskspor før hunden begynner og jage tenkt og bruke hunden på ettersøk etter hunden har begynt og jage eller er dette kunn for konkuranse? :?:

 

om hunden begynner og lose på ferskspor prøve er det vel lett og tro den gjør det samme i et reelt ettersøk? Og da har du kansje ikke funnet ut at det går og sette seg ned med hunden og vente litt før du fortsetter sporingen og om den slå over på ferskspor under en blodspor prøve lærer du jo hvordan hunden din reagerer når den treffer på et ferskt spor og har mulighet til og korigere den .

 

 

sako gratulerer med charlie :D:D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye!

 

Du får ikke premiering på ferskspor men poeng. Kravet for godkjenning er minst 7 poeng (10 poeng er høyeste sum).

 

Poengsummen ble 10, og "UTMERKET" på alt bortsett fra "tempo", der fikk jeg "MEGET GODT". Jeg gikk litt for fort en periode, hvor "skytteren" ble hengende etter.

Så med 1. premie på blodspor, og "MEGET GODT" på alt der, og dette resultatet på ferskspor, ja da er jeg meeer enn fornøyd !!! :D

 

Charlie er nå blitt 9 mnd. og 10 dager, og allerede godkjent ettersøkshund, og han tar ut å jager rådyr. Hva mer kan jeg "forlange" ???:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Høres ut som både hund og eiere har det kjekt :P

 

Låner "overskriften" her litt og kommer med noen spørsmål rundt egen hund og sporing.

 

Hunden er en Dachs med navn Jølle. Han er en blanding av langhåret og korthåret dverg. I skogen viser han meget stor interesse for hjortetråkk. Jølle er 9mnd og gikk sitt første spor i går, 23 mars. Sporet ble lagt ut av meg selv hvor jeg benyttet en hjorteskank. Markerte sporstart med litt hjortebust fra skanken hvor jeg deretter slepte skanken etter meg i rett linje i ca 50m.

 

Jeg valgte rett linje da dette var første gangen Jølle gikk på spor. Lengden på sporet ble valgt av samme årsak.

 

Jeg starter "jobben" med at jeg har vanlig kobbel på hunden. Ber hunden sitte på noen meters avstand fra sporstart. Jeg går bort til sporstart og snakker til meg selv og hunden om at " nå ser det ut som vi må på jobb, for her er det et dyr som er skadeskutt"! I denne akten er hunden kjempe ivrig og forstår tilsynelatende hva jeg snakker om :shock:

 

Jeg kobler av hunden det vanlige halsbåndet og kler på han sæle og langline og sier at vi skal på "jobb". Leder han deretter bort til sporstart hvor han får skikkelig snust opp hva vi er på utkikk etter. Jeg trenger ikke lede han inn på sporet, dette greide han fint selv.

 

Han følger sporet nøyaktig slik jeg hadde dradd hjorteskanken hele veien til sporslutt. Her kommer det jeg lurer på:

 

Sporsluttet er lagt på baksiden av en stor gran. Skanken er dradd på høyre side av denne før den er lagt ned som "et dødt dyr".

Jølle går sporet fint helt til han kommer til granen men velger her å gå på venstre side før han finner skanken. Jølle får masse ros, heder og ære for sin innsats og skjønner at dette var bra og gøy.

 

Hvor stor betydning har det at Jølle valgte venstere side av granen når sporet egentlig var lagt på høyre :?::?:

Har lagt nytt spor i dag som skal få ligge til i morgen kveld. Denne gangen dobbelt så lang og med en avvinkling :D Gleder meg til å se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med god sporstart :)

 

Lukta vil hele tiden forflytte seg litt alt etter temperatur, luftfuktighet, vind, vegetasjon osv. Så du vil nok oppdage at hunden kan ligge mange meter til sides for selve sporet uten at det har noen som helst betyding. Bikkja har lukta i nesen den :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...