Jump to content

Kaliber i kragen?


Recommended Posts

Vel som ny eier av en slaktet krag karabin kommer tankene flyvende om pipebytte med tiden. Etter en stor rengjøring av løpet med carbonfjerner og børste så fant jeg masse riflinger i løpet. Og det ser ut til å være i godstand. Så etter test skyting til uka vil jeg se om det skal brukes eller kasseres etter kort stund.

 

Men hva skla jeg velge av kaliber til den når jeg skal bytte? Jeg blir nok kun bruken den til bane så kaliber spiller ingen rolle da moro er det viktige.

 

Har sett meg ut:

 

Nytt løp i 6,5x55, 7x57, 300 savage, 8x57, 9,3x57 eller 6mm remington.

 

De 2 millitære mauser patronen og 6mm remington må jeg lade redusert ammo til men det gjør ikke noe da jeg lader all ammo selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm joda løpet gikk godt og blir nok væren der en stud enda :wink:

 

6mm remington matet uten problemer, det samme gjorde 7mm Mauser, 300 savage har jeg ikke tilgang tim men tror den også skal gå uten problemer, 8mm Mauser fikk litt dårligplass og må ha litt tilpassning men ikke mye, og 9,3en den passer ikke uten litt mere pussing og passing

:mrgreen: Så mulighetene er der og de blir nok utført etterhvert også 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hehe tror jeg står over å vise den frem på bilder. Den er la meg si det pent stygg :mrgreen: Slitt stokk, blåneringa er slitt på kassa og sluttstykket er matt og slik. Børsa er ei "Truckgun" som amerikanerene kaller det. Diopteren er en gammel banediopter med større hull til det grove jaktkornet.

 

Så ikke noe spennende. Kun ett stykke norsk våpenhistorie som lever videre litt modifisert. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du kommer til å slite noe voldsomt med mating og det blir en dyr ombygging, men om du vil ha grov-pipe i krag kan du jo lese deg litt opp på Nansens 45/90 bygd på en dansk krag. Det har i det minste vært gjort før.

 

 

Var just den jeg tenkte på :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...