Jump to content

Dreie og kamre piper selv - hva slags dreibenk?


Nissen

Recommended Posts

Jeg går med en liten drøm i magen i form av å dreie, kamre og gjenge mine egne løp - en liten hobbydreier. Men, hva krever dette av investering i rene penger og hva slags dreibenk trenger man til dette? Og ikke minst, hvor mye "trening" krever dette før man kan begynne å se høvelige bra resultater?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en benk som er stor nok, kunnskaper til å bruke den, og godt måleutstyr. I tillegg kommer kunneskaper om våpen og maskinering av disse. Mange som sikkert kan skrive mer utfyllende, men jeg ville ikke gått på prosjekter uten å vite hva jeg drev med iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med leon, men om det bare er til å dreie piper så holder det plenty med 38mm spindelboring og da automatisk en god del lavere prisklasse,

men etterhvert som erfaringene kommer så vil man angre bittert på å ikke kjøpe med 42mm eller mer da de fleste våpen med kasse trenger fra ca 40mm og oppover for å få sentrert i begge ender.

Link to comment
Share on other sites

Før du kjøper benk og verktøy bør du innhente tillatelse til å tilvirke våpendeler.

Ref. våpenforskriftens § 52.

Tilvirkning av skytevåpen og våpendeler

 

Det er ikke tillatt å tilvirke skytevåpen eller våpendeler som nevnt i våpenloven § 1 og § 2 til eget bruk uten tillatelse fra politimesteren.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk så er den grizzly benken som leon linker til en ganske bra benk, den er produsert av jesco i taiwan og selges her i norge til omtrent det dobbelte. pluss moms. Har stått en del i en slik en og var veldig fornøyd. Den har også "full norton" girkasse. Veldig fleksibel maskin, ville anbefalt den til hvem som helst. Nesten alle manuelle maskiner som selges nye i norge i dag er fra "jalla land" som kina og indonesia men man må bare gjøre researchen og finne noe som man vil bli fornøyd med. Takang er et merke som også er bra, selges hos tools norge hvis jeg ikke tar feil. Edit; stryk det om at den grizzly benken er jesco, så litt nærmere på den nå:)

 

Det er mye flott utstyr man kan ønske seg, men det jeg ville anbefalt til en hobby plus plus bruker er en TOS dreiebenk, de er rimelige, tunge og stabile. Du finner noen nedi 10-12, mindre enn det og, men betal heller litt ekstra for en som passer for deg og er i bra stand. Ha litt is i magen, vent til det er noe du liker til salgs. Det værste du gjør er å kjøpe noe du er misfornøyd med, det er ikke akkurat lett å bare bytte benk når de veier godt over ett tonn.

 

Det du trenger for å dreie en pipe fra blank er: Bakkskive, senterspiss, flytende brotsjholder og skjær; utvendig skjær til profilering, gjengestål til gjenging, stikkstål til kapping og et lite, skarpt innvendig skjær til kroninga. Pluss en vippeindikator med målefot, det er viktig at alt blir rett.

 

Bonusutstyr er stålholder med hurtigskift(anbefaler multifix) digital avlesning (anbefaler heidenhain eller sony) og et visst utvalg av hardmetallskjær (sandvik, iscar eller walter).

 

Husk at hardmetallskjær ikke alltid er det beste og er dyrt. Anbefaler også å bruke HM skjær for aluminum i alle materialer i en manuell benk, de er lette å oppnå gode resultater med. Stålskjær er laget for hardere mating og høyere hastighet enn det som er realistisk i en manuell maskin og er krevende å oppnå bra overflate og små toleranser med. Men stikkstål kan du tjene mye på å ha i HM. Der sliter HSS å holde følge.

 

HSS skjær er veldig hendig, billig og varer lenge, mange som ikke har erfaring med det sier det er noe dritt, ofte ligger det i at folk ikke gidder å ha stål som må vedlikeholdes, mye lettere å bare bytte som man gjør med HM skjær.

 

Veien opp er lang å gå for noen som ikke har noe erfaring på området, jeg vil, som leon, anbefale deg å få med deg en kompis som kan faget som kan lære deg. Selv vi som har vært i faget en stund klundrer og lærer oss nye ting nesten hver dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noveske: et pipe emne er en våpendel, det blir heller å kalle for modifisering, hvis han skal jobbe på andres våpen så trenger han løyve som børsemaker, men jeg velger å ikke blande meg oppi hva han driver med. Synes det bare er artig at folk viser interesse i maskinering.

Link to comment
Share on other sites

Mye nyttig info her nå, takker så mye. Jeg har en kompis som har drevet noe med dette, så sammen skal vi kanskje få til noe.

 

For min egen del dreier dette seg om dreiing av egne løp i første omgang, og ingenting utenfor hva loven vil tillate. Jeg er for glad i mine egne våpen til det.

Link to comment
Share on other sites

hvis han skal jobbe på andres våpen så trenger han løyve som børsemaker.

Er du sikker på dette? (forutsatt at en holder tilvirkning av våpendeler utenom).

 

Ja, har fått det påpekt en del ganger, er selv finmekaniker, men har tøyd strikken litt langt av og til:) du er jo ikke en ond kriminell om du hjelper en venn med noen greier og tar noe i bytte for det.

 

Til eget bruk kan du drive med mye så lenge søknader o.l. er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed av Midway at jeg måtte søke for å kjøpe pipeemner eller kjøpe via en butikk eller våpensmed for å slippe søknad.

:?:

Jeg kjøpte av to løpsemner av Midway nå i sommer, og da fikk jeg beskjed om at det var kun kamra løp som måtte ha godkjent søknad, løpsemner hadde ingen slike krav... Jeg hadde søkt på forhånd (og måtte krangle med "tante" på politiet...), men dette viste seg da å være unødvendig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte av to løpsemner av Midway nå i sommer, og da fikk jeg beskjed om at det var kun kamra løp som måtte ha godkjent søknad, løpsemner hadde ingen slike krav....

Det kan som nevnt ikke Midway kreve.

I forskriften står følgende:

"§ 22 Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse

erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal

skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de

opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende

myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen,

og forsendelsen skal skje som rekommandert post."

 

Ergo er ikke pipe søknadspliktig.

Link to comment
Share on other sites

Hver butikk har forskjellige rutiner når det gjelder løp, ofte forskjellig fra gang til gang, kommer også an på hvem som ringer og hvem som tar telefon. Det viktigste punktet er at du på slutten av dagen har et løp i hånda og det får du som regel bare du gjør som mannen i butikken sier. Burde vært en sticky med temaet på.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler også å bruke HM skjær for aluminum i alle materialer i en manuell benk, de er lette å oppnå gode resultater med.

 

Nå er ikke benken min i samme klasse som det som diskuteres, men jeg bruker en del høypositive skjær fra Arno. Til alu og finkjøring er de helt strålende, men skal man fjerne litt mengder med stål blir de fort dyre i bruk. Det skal ingenting til før de ryker, spesielt sperring tar de på 0,0. Men som sagt, til finere kutt er de helt uovertrufne.

Link to comment
Share on other sites

Kort versjon: hva slags erfaring har du fra tidligere?

 

Antar den var til meg, og helt ærlig så er pratisk erfaring nærme 0, interessen derimot er nok større en snittet og driver å leser meg opp en del fremdeles. Kompisen har en del praktisk erfaring så jeg antar han kan vise å hjelpe litt til i prosessen her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte av to løpsemner av Midway nå i sommer, og da fikk jeg beskjed om at det var kun kamra løp som måtte ha godkjent søknad, løpsemner hadde ingen slike krav....

Det kan som nevnt ikke Midway kreve.

I forskriften står følgende:

"§ 22 Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse

erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal

skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de

opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende

myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen,

og forsendelsen skal skje som rekommandert post."

 

Ergo er ikke pipe søknadspliktig.

Å joda, §22 lister kun opp untaket. (for kamrede piper, pipe emner er noe helt annet).

Skal man ha ny pipe, og ikke kan levere inn den gamle ved avhenting av ny pipe. Skal man ha en godkjent søknad på pipe å legge frem.

 

Skal man ha en pipe som ikke er kamret, altså ett pipe emne. Så er dette etter loven, ikke noe annet enn ett dyrt rør. :wink:

 

Men man har ikke lov til å kamre dette selv, uten å ha søkt om løyve til å lage våpendeler. Dog kan man ro seg ut av den situasjonen ved å kappe bort kammeret på den gamle pipa. Da skal det jo litt til å bevise at en sitter der med en ulovlig pipe på børsa (siden man ikke har mer en de pipene en har løyve på i hus).

 

Man kommer langt ved å følge forskriftens intensjon, som er at man skal få bytte piper uten søknad, men at man ikke skal ha ekstra piper man ikke har eget løyve for.

 

Problemet er vel DFSerne som har, enkelte har vel ett lass med gamle piper liggende som nå er regg pliktige (de hadde jo det helt fritt frem før 1/7-2009 på gevær piper).

Link to comment
Share on other sites

Åneida, §22 er selve regelen.

Legg merke til at det i nevnte paragraf står: "...geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som... ved å fremvise våpenkort...", altså ikke bare løpsemne.

Dette er derfor ikke noe unntak, men selve essensen, svart på hvitt.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi starte med begynnelsen?

 

Det første man må se på er lovens § 2:

Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper.

Det skilles ikke mellom emner og kamrede piper her, så jeg må tolke det til at også emner er å regne som våpendeler.

 

Deretter kommer lovens § 7:

Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Ergo er også løpsemner å regne som registreringspliktige.

 

NÅ kan vi se på forskriftens § 22:

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon.

Legg merke til den markerte passasjen. Dette er med andre ord et fritak fra lovens § 7 som gir mulighet for utskifting av løp uten å måtte søke, hverken mer eller mindre.

 

Har jeg glemt noe da?

Link to comment
Share on other sites

Ja, Fulmen,

 

Du har glemt at et pipeemne ikke er en våpendel. Det en evt. kan krangle om er når den blir en våpendel, men sålenge den ikke kan brukes eller skrus på noe våpen uten omfattende og kvalifisert maskinering er den ikke en våpendel.

Å kamre den derimot, er å tilvirke en våpendel...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da blir konklusjonen, kjapt oppsummert, at ferdig kamret pipe ikke er søknadspliktig såfremt den skal brukes til utskifting i et våpen du ifølge våpenkortet allerede har og at det samsvarer med det aktuelle kaliberet.

Pipeemne er ikke søknadspliktig uansett kaliber og uavhengig av ditt våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Kort versjon: hva slags erfaring har du fra tidligere?

 

Antar den var til meg, og helt ærlig så er pratisk erfaring nærme 0, interessen derimot er nok større en snittet og driver å leser meg opp en del fremdeles. Kompisen har en del praktisk erfaring så jeg antar han kan vise å hjelpe litt til i prosessen her.

 

Så lenge interessen er der er det å lære seg å dreie ganske greit, da er det lystbetont. Følg med på nettet til du ser noe fint, få med deg han kompisen din hvis du skal se på en maskin.

 

Husk at alt som har med strømforsyning å gjøre får du en trikker til å fikse, så ingen grunn å eksludere maskiner hvis de f.eks. er 400v 3fas.

Link to comment
Share on other sites

Husk at alt som har med strømforsyning å gjøre får du en trikker til å fikse, så ingen grunn å eksludere maskiner hvis de f.eks. er 400v 3fas.

 

Det er ikke alltid sant. Du kan ha en ren 400 volts 3 fase motor eller en 690/400 volts motor også. Da er det ikke bare bare å koble om til 230v. I Norge har vi normale dødelige 230v IT nett(med en del unntak)og da er det slit å få tak i 400v i garasjen.

 

Sjekk uansett på motoren på maskinen att det står noe med 230 volt der. Da burde det gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en trafo da. Det er jo ikke gratis om det er en viss størrelse på den. Det blir en ganske mye større jobb enn å legge opp kun en ny kurs og med den timelønna en tar i dag løper tusenlappene.

 

Selvfølgelig er det mulig å innstallere en trafo, men det er lettere å kjøpe en benk som er plug and play.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ha kjøpt den benken som passer meg og mine behov best og ordnet så den funker etterpå. Skjønner at det ikke er gratis, men brukte trafoer er det mye av og det finnes også greie elektrikere som fikser biffen kjapt, gjerne noen man kjenner, som igjen sikkert kan fikse en billig trafo. Verdt å sjekke på forhånd da.

 

Men selvsagt, om benken man kjøper bare er å plugge i kontakten er jo det best, men det er ikke alltid så lett med store maskiner. Maskinene jeg selger er jo 220v enfas. de kan du sette inn rett ved siden av mikron på kjøkkenet :), men de er desverre ikke så godt egnet til løpsdreiing.

Link to comment
Share on other sites

Bare se generelt over, skolebenker kan ha en og annen skade da de som har brukt disse ikke akkurat er professorer. Se på verktøyholder om den er kjørt inn i chucken og se på chucken om noe er kjørt inn i den, et og annet hakk i vangene er ikke noe å bry seg om, så lenge det ikke ser ut som om noen har spilt trommer med hammer på de. Se på rust, hvis det har satt seg rust, da mener jeg at det er ordentlig matt brunt lag, ikke bare noen flekker som kan tas med pussepapir, så er det verdt å styre unna. Ikke kjøp benken som har vært satt av til sveiseverkstedet de er nok vanskjøtt.

 

Skoler har ofte strengt vedlikehold, så rust blir nok ikke et problem. Hvis benken er koblet opp, prøv den. Se om den dreier konisk eller urundt, hør på girkasser, se på oljenivåer, hør etter om kjølevannspumpa går, kjenn på alt av spaker.

 

Litt magefølese må du også gå etter.

 

Pass på at du får med deg det som trengs for å bruke maskinen. Noen trenger ekstra tannhjul for å bytte mellom gjengestigninger, alt av nøkler og verktøy.

 

Lager kan byttes, ting kan fikses, men det er jo greit å ikke kjøpe et rep objekt. Reservedeler kan også bli klundrete på gamle maskiner, så ikke kjøp noe som mangler noe vesentlig du ikke vet om er å få tak i eller som du kan fikse selv.

 

Det gjelder deg og nissen:)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ville ha lagt vekt på og sjekket ved kjøp av brukt deriebenk er tilstrekkelig spindelboring (minimum Ø50) vangelengde nok til tiltenkt bruk og at chuck'en ike kaster.

 

Sjekk også hva slags utstyr som følger med, så som bakkskive, stålholdere evt tannhjuskombinasjoner og delehode.

 

Nevner ikke vekt, da tilstrekkelig spindelboring og vangelengde gjør noe med vekta på benken.

 

"plug and play" som nevnes i tråden ett hakk opp, er heller ingen ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Litt om dette med dreistål. For effektiv avvirkning er det ikke noen tvil om at HM er best, selv på min minibenk bruker jeg nesten utelukkende HM av god kvalitet (får de til ca innkjøpspris fra Øberg i Skien, han er veldig grei med oss amatører). Ikke bare kan man kjøre langt mer effektivt, man slipper også dette med sliping. Ryker et skjær kan du bare skifte det ut uten å måtte tenke på nye utganger eller justering av skala. Men HS er ikke helt død av den grunn.

 

Når jeg begynte for meg selv sverget jeg på å ikke kjøpe HM før jeg kunne slipe og bruke HS skikkelig. Vel, det forsettet holdt ikke lenge, men jeg lærte meg i det minste det mest grunnleggende og det har jeg fått igjen for. Nå skal jeg dreie noen innvendige koner som jeg ikke har liten nok HM-holder til å ta, så da var det å lage seg en liten holder for 6mm rundtstål. Og etter 5 minutter på benkesliperen hadde jeg en ypperlig borhake for jobben.

Jeg kunne selvfølgelig kjøpt en mindre HM-holder, men det er begrenset hvor små en får de. Og HS er faktisk ganske trivelig å jobbe med. Det går ikke så fort, men for slike småjobber så blir oppspenning, retting og innstilling av benken en såpass stor del av jobben at det ikke spiller noen stor rolle. Dessuten skjærer HS pent og gir lett fine flater. Det lave turtallet gir mindre støy, pluss at man slipper å brenne seg på blåspon hele tiden (jeg burde virkelig begynne å kle på meg litt mer før jeg går ned i kjelleren).

 

Så ikke avfei HS som avleggs, den som kan slipe HS går aldri tom for skjær når det virkelig gjelder. Og har du lært å slipe HS kan du også slipe HM. På grunn av stort forbruk av stikkstål har jeg faktisk begynt å slipe opp slike for mindre viktige jobber. Diamantskivene til Biltema fungerer faktisk helt greit til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Har trådstarter blitt noe klokere? :)

 

Skolebenker, ofte Tos, er vanligvis veldig gode maskiner å adoptere.

Det er noen punkter som er veldig viktig å sjekke ved kjøp av slike i tillegg til alle de gode rådene i tråden, ta uansett med en kyndig person.

 

- Bruk en 2"x4" eller en trestokk i egnet kaliber og sjekk slakken i spindellagerene, sett den mellom chucken og vangene og "løft",

slakken måler du med et måleur mot chucken. "Går" lagerene mer enn en 0,10-0,15mm med normal kraft på stokken så prut 2-4000.

- Ta av chucken og sjekk for kast spindelnesen (konen som chucken rettes mot), mer enn 0.02mm er som å kjøpe seg klamydia.

 

Om benken dreier konisk både med å uten bakdokke så er det en enkel jobb å rette opp.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål tilslutt: dersom jeg utelukkende skal kamre, krone og gjenge piper vil det forandre veldig på type dreibenk man er på jakt etter? Altså at råemnene er profildreid fra leverandør.

 

Nei det forandrer ingen ting, for lysta kommer nok til å profilere pipene selv, samt at det er veldig kjekt å ha en dreiebenk til andre ting også.

Når Fulmen sier HM, så mener han Hardmetallskjær som du kjøper ferdig og kaster når de brekker eller er utslitte. Når han sier HS så mener han nok HSS ( High Speed Steel) som du kjøper kjøper i lengder av forskjellig dimensjon, som du kvesser i den formen du trenger, f.eks. gjengestål og kroningsverktøy. Kjøp Verkstedhånboka og boka som heter Sponfraskillende bearbeiding eller noe sånt. Men den anbefalinga har du vist fått før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...