Jump to content

47 vs 61cm løp .30-06. En liten hastighetstest.


Glenn_G

Recommended Posts

Da har jeg og Ramski vært på banen og testskutt litt. Han har en Winchester mod 70 og jeg har en Weatherby Vanguard, begge i .30-06.

Løpet på Winchesteren er kappet til 47cm og det er en liten demper montert, Weatherbyen har 61cm løp og er uten demper. Forskjellen i fart var større enn vi hadde trodd men jeg lurer på om det går ann å hjelpe Winchesteren opp med endring av kruttype og lade litt hardere?

Kuletype: Sierra Matchking 150grain, Norma hylser, Winchester tennhetter og N160 krutt. Patronlengde 83,3 mm.

Ladning: 58,0

Rifle: Weatherby Vanguard

Hastighet:

848 m/s

850 m/s

853 m/s

851 m/s

843 m/s

-

Snitt: 849 m/s

 

Rifle: Winchester Mod 70

Hastighet:

777 m/s

780 m/s

781 m/s

795 m/s

792 m/s

-

Snitt: 785 m/s

Differanse: 64 m/s

 

 

Ladning: 58,5

Rifle: Weatherby Vanguard

Hastighet:

868 m/s

872 m/s

846 m/s

859 m/s

859 m/s

-

Snitt: 861 m/s

 

Rifle: Winchester Mod 70

Hastighet:

809 m/s

804 m/s

806 m/s

800 m/s

812 m/s

-

Snitt: 806 m/s

Differanse: 55 m/s

 

 

Ladning: 59,0

Rifle: Weatherby Vanguard

Hastighet:

881 m/s

870 m/s

883 m/s

879 m/s

877 m/s

-

Snitt: 878 m/s

 

Rifle: Winchester Mod 70

Hastighet:

817 m/s

807 m/s

814 m/s

816 m/s

812 m/s

-

Snitt: 813 m/s

Differanse: 65 m/s

 

 

Hadde en liten rest N150 krutt liggende så vi fikk skutt litt Varmint og V-Max men ikke nok til å si så mye annet enn at det gikk styggfort og presisjonen var bra :D

 

Kuletype: Sierra HP Varmint 110grain, Norma hylser, Winchester tennhetter og N150 krutt. Patronlengde 76,0mm.

Ladning: 57,0

Rifle: Weatherby Vanguard

Hastighet:

1018 m/s

1018 m/s

1018 m/s

1018 m/s

-

Snitt: 8)

 

Rifle: Winchester Mod 70

Hastighet:

 

963 m/s

Differanse: 55 m/s

 

Syntes dette gikk fort og jevnt nok Weatherby'en så vi testet de fem skuddene med høyere ladning på Winchesteren:

Ladning: 57,5

Hastighet:

974 m/s

976 m/s

976 m/s

956 m/s

958 m/s

-

Snitt: 968 m/s

Differanse fra 57,0 ladningen i Weatherbyen: 50 m/s :shock:

 

 

Kuletype: Hornady V-Max 110grain, Norma hylser, Winchester tennhetter og N150 krutt. Patronlengde 79,0mm.

Ladning: 57,0

Rifle: Weatherby Vanguard

Hastighet:

1016 m/s

1013 m/s

1010 m/s

1013 m/s

-

Snitt: 1013 m/s

 

Rifle: Winchester Mod 70:

Hastighet:

 

963 m/s

Differanse: 50 m/s

Link to comment
Share on other sites

!ADVARSEL! Selvfølgelig kan du få høyere hastighet med mer krutt, MEN du risikerer også å sitte uten børse med et sluttstykke i panna.

 

Om kruttet du bruker gav best hastighet før du kappa løpet, er det det som gir det nå også.

Ta en titt i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=21245&hilit=endre+krutt+kapping+l%C3%B8p

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er to forskjellig børser med to forskjellige piper, så er ikke tallene direkte sammenlignbare. Ei anna rifle med 61 cm løp kunne gitt 25m/s lavere hastighet, og ei anna med 47 cm noen meter høyere, og da hadde plutselig ikke forskjellen vært så stor. For å sammenligne direkte er det ingen vei utenom testing før og etter kapping :wink:

Link to comment
Share on other sites

!ADVARSEL! Selvfølgelig kan du få høyere hastighet med mer krutt, MEN du risikerer også å sitte uten børse med et sluttstykke i panna.

 

Om kruttet du bruker gav best hastighet før du kappa løpet, er det det som gir det nå også.

Ta en titt i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=21245&hilit=endre+krutt+kapping+l%C3%B8p

 

Her er det jeg som har gitt lite info i utgangspunktet ser jeg :oops:

Kruttfabrikanten oppgir i ladetabellen en kruttmengde fra 55,5 til 60,8 grains på en Hornady RN kule (som var den eneste kula med samme vekt de hadde i tabellen.)

Tenkte derfor at siden ladningen med 57,0 grain ikke ga noen som helst tegn på overtrykk i rifla med 61cm løp så burde det kanskje kunne gå ann og øke ladningen litt på rifla med kort løp. -Eller til begge riflene for den saks skyld.

 

Bra link forresten, takker :D

 

Ser poenget 7 mm Rem Mag, men jeg synes det var spennende tall uansett jeg da. Men så eier jeg jo den ene rifla her også da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte derfor at siden ladningen med 57,0 grain ikke ga noen som helst tegn på overtrykk i rifla med 61cm løp så burde det kanskje kunne gå ann og øke ladningen litt på rifla med kort løp. -Eller til begge riflene for den saks skyld.

 

Selv om den ikke viser trykktegn på den lange børsa, må du fortsatt tolke trykktegn på den korte. Ingen kammer eller piper er helt like!

Link to comment
Share on other sites

Topp test/sammenlikning Glenn_G og meget bra innlegg.

Har selv ei rifle med ca 47 cm pipe....for å være dønn nøyaktig er den 45 cm og i cal 308 Win

Går som en laser den rifla.....det er ikke lengden det kommer an på, heller ikke farta :mrgreen:

 

Når det gjelder å tolke trykktegn og sitte igjen med sluttstykket i panna bør en være litt mer bekymret for at det evt kan skje med andre rifletyper enn Weatherby og Winchester :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...