Jump to content

8x57 JS og rekyl


BirkLeon

Recommended Posts

Hei

Funderer på børse i 8x57 JS. Skulle allerhelst sett at S&L kom opp med løp i det kaliberet, men de er vel en liten bedrift som ikke så lett hiver seg rundt og introduserer nye kalibre. Men synd er det, for jeg har inntrykk av at 8x57 JS er i økende popularitet. Ikke usannsynlig som følge av at Jørund Lien (Jakt) nå i flere år har lovprist kaliberet som hans desiderte favorittkaliber.

 

Har fundert litt på hvor i landskapet 8x57 JS vil legge seg når det gjelder rekyl.

Ble derfor litt overraska når jeg fant en rekyltabell på accuratereloading. Ifølge denne, skal 8x57;170grs ha mindre rekyl (112,5) enn 6,5x55;140grs (128,7), 7x57;154grs (136,4) og 308;150grs (135,3). Det kan da ikke stemme? Må være noe galt med talla (velocity og energy) i tabellen, de er jo mistenkelig lave. Ser at det er litt forskjell i børsetyngde, men et skulle ikke få så store utslag?

 

Eller er det at 8x57 Mauser ikke er det samme som 8x57 JS?

 

Noen som kan mer om dette, som kan opplyse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok det har sneket seg inn en feil der. Måleapparatet i skulderen min sier at 8x57 ligger på samme nivå som .30-06 og .303 British (evt. 7.62x54R) rekylmessig. Med tilsvarende rifler, selvsagt.

 

Det er mulig at ladningen som er brukt for å produsere mauserfaktoren er totalt el slappo.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel legge til at den tyske standardladningen under WW2 hadde 197 grains kule mens den tilsvarende amerikanske .30-06 patronen hadde 147 grains payload. (Hvis hukommelsen min ikke er helt på bærtur).

 

En Kar. 98 med skalleknuser som kolbekappe er ikke direkte behagelig å skyte på en varm sommerdag med stålet mot en svett t-skjorteskulder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Brno M21 i dette kaliberet med rett stokk i original stand...bakelitt kappe....Må sei at det er meget behgeleg å bruke denne rifla i forhold til anna rifler eg har skote i 3006...rifla er ca 3 kg tung bar....I Sentral og Aust Europa var dette ilag med 7x64 Brenneke kanskje mest selgande kaliber gjennom tider...For elg jakt og jakt generelt ein klassiker....anbefales!!

 

Og ja, SYND, at S&L ikkje lager piper i 8mm :cry:

Link to comment
Share on other sites

I 2 like våpen, med like tung kule (196/200gr), og begge i 800m/s skulle en nesten kunne tro at rekylen blir bra lik?

I mine øyne har 8x57 betydelig mere rekyl enn .308. Det er vanligvis rundt 30-50gr mere kule som skal avgårde, og gjerne noe få grs mere krutt. Er en ikke oppmerksom så kan rekylen i en 8x57 ta steget over fra forstyrrende (flytter på rifla, krever "rekylopptak" for å skytes presist) til ubehagelig. Noe 6.5x55, .308 og tilmed 30-06 sjelden gjør, i mine hender.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal du klare å sende ei 200grains kule i 800m/s har du værken 30.06 eller 8x57IS og da er du vell off topi

Poeng meg her og der Ulf :wink:

 

196grs kule i 800m/s er std. ladning i 8x57, og nokså omfattende brukt for noen år siden... 52grs N550 gir 200gr SMK 798m/s i min rifle, det er akkurat det en kan forvente å skremme ut av en 30-06 med like tung kule, og like langt løp, og hvordan det skal kunne gi merkbare forkjeller i "følt rekyl" må M94 gjerne forklare.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser kombi i 8x57 irs mens kompisen har en i 30-06 og du skal kjenne veldig godt etter for å merke noen forsjell i rekylen. Legger du godviljen til så er muligens 8x57 en smule "behageligere" i rekylen. Det er mye mer å hente på tilpassning av kolbe og ei god rekylkappe på stokken hvis du skal redusere rekylen.

Når det gjelder 8x57 så er det utvilsomt en aldeles utmerket kaliber. Jeg har solgt de andre børsene jeg hadde og bruker nå den til alt fra fuggel til elg. Annbefales på det varmeste. Den gjør det ikke så godt på papiret i forhold til en del andre patroner, men i praksis gjør den jobben meget godt, og det er jo det som er det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger. Var som jeg tenkte; at den lå mellom 308 og 30.06 ett sted.

Helt utmerket, dog kanskje ikke primært for lange serier på skytebanen, men det har jeg jo 6,5x55 til...

Blir nok en lyddemper på den og.

 

Må bare fundere på hva jeg skal velge når ikke S&L kan levere. Har mer sans for sluttstykkegangen i en Sauer enn Blaser.

 

Undres hva som må til for å påvirke S&L?? Klarer ikke helt å slippe den tanken, liksom...

Link to comment
Share on other sites

Er nå vel gjerne kombinasjonen av at jeg er imponert over presisjonen i S&L og at jeg rent følelsesmessig gjerne skulle handla hos den "lille nordiske produsenten" fremfor hos noen av de store tyske gigantene.

Blir litt mer "personlig" rifle av det, føler jeg, samtidig som den prestasjonsmessig er minst på høyde med det beste fra Tyskland. Men det har nok blanda seg inn noen irrasjonelle følelser her; er blitt veldig "glad i" M97DL'en min, gjennom de siste åra både i skogen og på banen. Litt mer følelsen av håndverk fremfor industriell masseproduksjon. Og prismessig er det ingen tvil om at man får mye for pengene.

Sauer og Blaser er vel del av samme storkonsern, og løpene til de begge lages på samme fabrikk(Sauer), hvis jeg ikke husker feil. Uten at det i seg selv er noe galt i, men "upersonlig" blir det jo. Men jeg handler også veldig gjerne tysk når muligheten byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Skal du klare å sende ei 200grains kule i 800m/s har du værken 30.06 eller 8x57IS og da er du vell off topi

Poeng meg her og der Ulf :wink:

 

196grs kule i 800m/s er std. ladning i 8x57, og nokså omfattende brukt for noen år siden... 52grs N550 gir 200gr SMK 798m/s i min rifle, det er akkurat det en kan forvente å skremme ut av en 30-06 med like tung kule, og like langt løp, og hvordan det skal kunne gi merkbare forkjeller i "følt rekyl" må M94 gjerne forklare.

 

 

K

Helt enig der. min ladning er 51gr n150, bak oryx196gr. det skulle ligge rundt 800 skulle jg tro. i 30.06 lader jg 54gr norma, 204. samme hastighet det også. jeg har en brno zg47 helstokk, og blitt glad i den gamle rifla. feldt 4 elger med den :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Hei.

Kjøpte ei rifle fra et dødsbo.

Det er en Mauser M98.

Det sto i anonsen at det var en 7.92. Altså en 308.

Finner  ingen betegnelse på riflen.

Men fikk våpenkortet i dag. Og der står det 8x57js. Kan jeg bruke 308 ammunisjon i den, eller går det ikke?

Mvh jeger

Edited by Kamazaq
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Kamazaq skrev:

Hei.

Kjøpte ei rifle fra et dødsbo.

Det er en Mauser M98.

Det sto i anonsen at det var en 7.92. Altså en 308.

Finner  ingen betegnelse på riflen.

Men fikk våpenkortet i dag. Og der står det 8x57js. Kan jeg bruke 308 ammunisjon i den, eller går det ikke?

Mvh jeger

Nei det går ikke. 308 Win og 8x57js er ikke samme kaliber/patron. «7,92» som man sa før er samme som 8x57js.
 

Ikke prøv 308 ammo i den Mauseren

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"7,9mm" og senere "7,9mm für Gewehr/MG" er de opprinnelige navnene brukt av herrefolket i syd.

 

7,9

7,92

7,9x57

7,92x57

8x57

8x57 Mauser

8x57 IS/JS

7,92 IS/JS

8 mm Mauser

8 mm IS/JS

er alle samme patron.

Egentlig er det kun "8 x 57 IS" som er korrekt da det er dette CIP opererer med. Hva SAAMI mener og bruker bryr meg langt opp på ryggen, all den tid de bruker barnehagekunst som plantegninger, skannet inn på en 1995-produsert kinesisk telefaksmaskin..
 

Hva gjelder .308 Winchester, 7,62x51 NATO, .30-06 Springfield og navn på dem blir det fort en egen tråd, med alskens rare påfunn som "306 Nato", kort og lang NATO, osv..

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Kamazaq skrev:

Hei.

Kjøpte ei rifle fra et dødsbo.

Det er en Mauser M98.

Det sto i anonsen at det var en 7.92. Altså en 308.

Finner  ingen betegnelse på riflen.

Men fikk våpenkortet i dag. Og der står det 8x57js. Kan jeg bruke 308 ammunisjon i den, eller går det ikke?

Mvh jeger

 

Rett svar er å be en børsemaker sjekke.

 

Direkte svar på spørsmålet ditt er nei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...