Jump to content

Første jaktrifle? Forslag??


Rolfsen

Recommended Posts

Har fått to forslag til første rifle her inne (se linker), men lurer på om dere har andre forslag til meg? Evt. hvilken av disse riflene ville du valgt? Er første rifla så vil ikke bruke så mye peng...

 

Bruksområdet blir rådyr og hjort, kan jo også bli vanskelige lysforhold.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23547673

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23135790

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på de to før her, remington sps er et bra valg, og en tikka t3 er også våpen som er knall som førstegangs børse !

 

Personlig er jeg veldig fan av 308 i starten, fordi du lett får tak i veldig billig trenings ammo, du har kort løp og kort låskasse ( den siste spørs litt på hvilken børse du velger ) Men i starten er det veldig mange som gjør en klassisk bommert og kjøper dyr børse og billig kikkert, pass på at du styrer unna den, kikkerten er det viktigste ! De fleste børser du får kjøpt i dag går bra :)

Det ligger mange fine kikkerter fra zeis, schmidt och bender, swarovski og kahles på finn.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en titt på denne : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23484595

 

Men det du skal være obs på her er at selger har bommet litt på pris, han kan ikke forvente mer enn ca 15 000 for denne, så ikke kjøp den for mer enn 16 i hvertfall !

 

Vet ikke hvor mye du har skutt tidligere, men en demper er ikke dumt, nesten alle skyter bedre med demper, fordi den minsker særdels mye av rekylen :)

 

Håper det var til litt hjelp..

Link to comment
Share on other sites

hei til ditt formål hade jeg gått for 6,5x55. Når jeg skulle kjøpe førstegangs rifle, vurderte jeg lenge tikka t3, men valgte å¨gå opp litt i pris for å få en sako. det var ting som magasin og stokk som gjorde at valget falt på sakoen. nå er sikkert tikkaen en kjempebørse den også, men angrer ikke på at jeg valgte sako.

 

jeg tror ikke du kommer til å angre på å legge noen høvdinger xstra i riggen din.

 

det behøver nødvendigvis ikke være en sako :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Av de to du nevner i ditt innlegg, ville jeg helt klart ha valgt den første (Kongsberg i 6,5). Alternativt Sakoen som er nevnt i et annet innlegg om du får den for 15-16.000. Ingen grunn til å gå opp i det (etter min mening) foreldede kaliber 30-06 til det bruk du nevner.

Selv har jeg en Remington LTR i .308W med en Zeiss Con. 3-9x40. Betalte ver 13.500 ny. Synes det er en super allrounder som virker utmerket på alt fra kortnebbgås til elg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...