Jump to content

Faen jeg kjøpte meg en Krag...


WinchesterM94

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei.

 

For det første, for guds skyld ikke kapp en original langkrag stokk, De bør forbli lange, og vil mer og mer bli etterspurt.

Låskassen ville heller ikke passe ned i helt riktig, da karabinkassen er større i dia over gjengepartiet på pipen.

 

Komplette originale karabinstokker skal du lete lenge etter, finnes sikkert, men i og med at tusener ble eksportert til USA/Canada på 50-tallet og de resterende solgt til skyttere, ble nok de fleste kappet.

Du mangler også fremre skjefteband, og halve overtreet. For øyeblikket går det en plombert slik en på QXL, http://www.qxl.no/pris/samleobjekter-an ... 616233114/, du kan kjøpe den og bytte ut stålet :roll:

 

Selv laget jeg meg eget nytt skjefte fra amerikansk valnøtt. Det ble med flere enn ett forsøk, da det første skjeftet fikk jeg til å pusse for mye på pistolgrepet slik at det ble noe smalere enn original, samt fremre fingersporene på siden ble litt bredere enn originalt.

 

Laget overtre også. I mangel av klipset bak på overtreet laget jeg alt i tre. Børsa ble fin den, hel i alle fall.

 

Dersom du makter å skjøte skjeftet selv der det er kappet (det er vel rett ved bakre skjeftebån?), kan jeg kappe av fremparten til deg på det skjeftet jag maktet å lage litt feil, mot betaling selvsagt. :)

 

Du mangler fortsatt fremre skjeftebånd, men det kan trolig skaffes, har sett et og annet for salg av og til. Ett gikk sammen med noe annet for over 800 på QXL, men de dukker opp i allefall oftere enn selve stokken.

 

Uansett, ikke finn på å kapp en hel langkrag stokk. Forøvrig, kos deg med karabinen.

 

dsc00010.jpg

 

dsc00410.jpg

 

norwkr10.jpg

 

p8140110.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utrolig fint arbeid på ny stokk! :D

 

Noe slikt skulle man hatt... Har selv en M1912 karabin fra 1918 i skapet, som også har kappet stokk. Denne har rett avkappet overtre i kant med båndet rundt. Undertreet er litt lengre og er avrundet for å se penere ut.

 

 

Tittet på QXL, men fikk omtrent hjerteinfarkt, og lungene omtrent kollapset i astmalignende pustebesvær! 4 600,- for en plombert (altså ødelagt) Krag som ikke akkurat ser strøken ut heller! :shock: Dette må da være en helt tullete pris???

Link to comment
Share on other sites

Hei ko-stens

 

Karabin fra 1918, da er din en som krever det mer robuste fremre båndet som ble benyttet fra 1918.

Det ser ut som dette:

band_m10.jpg

 

Jeg laget like godt en stokk av hver type, den til venstre er m1912, den til høyre er m1918:

dsc00810.jpg

 

Laget også en forlengelse på en 1912 jeg har. Spleiset den under bakre skjeftebånd. Forsøkte å lime, men snart 100 år med olje løsnet limet etter en tid. Har limt det igjen, men fikk en idè for hvordan jeg skal få det til å sitte sammen da vi satt inn nye kjøkkenbenkplate. Skal lage en slik skrueforbindelse som benkplaten i hjørnet blir skrudd sammen, (I miindre dim selvfølgelig) om jeg finner tid da.

Bilde av stokken før jeg fikk den fedig (Den til høyre i bildet):

forlen10.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...