Jump to content

Lov å selge skudd?


gunleil

Recommended Posts

Hvis du har to pakker til overs etter å ha solgt børsa eller har en pakke igjen av lageret etter å ha bestemt deg for å bytte ammotype faller du utenfor den gruppen som de paragrafene er myntet på.

 

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet

 

Ikke dersom det er du selv som har laget ammunisjonen, da faller man ikke utenfor. Dersom det er noe du selv har kjøpt fra f.eks. G-sport, kan du slike jeg ser det, fritt selge denne ammunisjonen videre, så lenge kjøper oppfyller kravene i loven (våpenkort etc).

Da har du altså ikke spurt om du har lov å selge en pakke ammo du har til overs, men om du kan tilvirke ammo.

Om man har lov til å tilvirke ammo for andre er en helt annen diskusjon slik jeg ser det (faktisk en intressant diskusjon, har man lov til det egentlig? Å hvem har ansvaret om det går til icing?)

 

Man har lov til å tilvirke ammunisjon for andre, det fikk jeg klarsignal fra onkel blå på. Men jeg kan ikke selge den ammunisjonen til de jeg lager den til. Derimot kan jeg bestille komponentene og vedkommende som skal ha dem, betaler. Men altså ikke lov til å ta meg betalt for jobben med å putte komponentene sammen (så lenge jeg ikke har tillatelse fra dep. etc.).

 

Når det kommer til ansvar for hva til hvem, så er det en helt annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

[Man har lov til å tilvirke ammunisjon for andre, det fikk jeg klarsignal fra onkel blå på. Men jeg kan ikke selge den ammunisjonen til de jeg lager den til. Derimot kan jeg bestille komponentene og vedkommende som skal ha dem, betaler. Men altså ikke lov til å ta meg betalt for jobben med å putte komponentene sammen (så lenge jeg ikke har tillatelse fra dep. etc.).

 

Når det kommer til ansvar for hva til hvem, så er det en helt annen diskusjon.

Siden du hadde lovhjemmel på at man ikke har lov til å selge ammo, har du lovhjemmel som sier du har lov til å tilvirke ammo for andre?

(bare nysjerrig, skulle gjerne sett det svart på hvitt, ikke ute etter å kverulere)

Link to comment
Share on other sites

På en måte har alle som har tillatelse til å inneha våpen, lov til å tilvirke ammo for det gitte kaliberet, til andre.... Noen hjemmel i noen lov finnes ikke, det var det onkel blå sa, "jeg kan ikke finne noen plasser at står at det ikke er lov". Og som de fleste praktiserer, står det ingen plass i noen lover, er det heller ikke ulovlig.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord...

Du kan selge ammunsijon som du selv ikke lenger har bruk for uten problemer.

 

Handle, er faktisk noe man må ha Handelsbevilgning for å drive. Når det gjelder tilvirkning gjelder det komersiell produksjon, altså når noen gjør det for å tjene penger på det (Handel, ikke salg).

 

Og som de fleste praktiserer, står det ingen plass i noen lover, er det heller ikke ulovlig....

På en måte har alle som har tillatelse til å inneha våpen, lov til å tilvirke ammo for det gitte kaliberet, til andre.... Noen hjemmel i noen lov finnes ikke, det var det onkel blå sa, "jeg kan ikke finne noen plasser at står at det ikke er lov". Og som de fleste praktiserer, står det ingen plass i noen lover, er det heller ikke ulovlig.... :mrgreen:

Å i hele tatt få seg til å skrive dette er noe som skremmer meg...

SELVSAGT er alt lkov så lenge det ikke er sagt annet i lovverket!

 

Sic transit gloria mundi :x

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...