Jump to content

Tofot til Howa 1500


fredrik

Recommended Posts

Hei

(ble mange tråder her nå, men det får så være)

Har sett litt på dette med tofot, og syns det ser litt gøy ut, i allefall når man skyter på bane.. Dette er vel ikke all verdens anvendelig i skogen har jeg skjønt?

 

Men om man skal kjøpe en tofot til f.eks howa 1500, får man en som er laget for howaen, eller må man cutomise litt selv?

 

Ser jaktdepotet selger noen til 600,-

Link to comment
Share on other sites

Nå føler jeg meg kvalifisert til å komme med et lite tips.

 

Har hatt en orginal Versa Pod i mange år (den fra DX er en kopi av denne)

Jeg kjøpte nylig denne fra DX også hovedsaklig for å få et nytt feste å sette på et annet våpen der festet måtte modifiseres for å passe. (da slapp jeg å ødelegge festet på den orginale Versa Poden)

 

Festet som man setter på forskjeftet er av kvalitet tilsvarene den orginale, bare man husker å fjærne det remfestebolten som følger med og montere festet i det som sitter på forskjeftet. (Det er klinket fast et reimfeste laget for gjennomgående montering, men det var ikke god kvalitet.)

Mutteren som det hele skrus på med er av aluminium, som sikkert er sterkt nok til å holde tofoten på plass, men det er også et reimfeste boltet fast til denne mutteren. BRUK FOR ALL DEL IKKE REIMFESTET PÅ DENNE TOFOTEN TIL Æ BÆRE TYNGRE VÅPEN, min .308 veier rett over 5kg med kikkert og lyddemper så kommer tofoten i tillegg. Den gikk rett i bakken første gang den var i bruk. Den lille skruen taklet ikke presset og dro sin egen vei. Jeg hadde inspisert allt nøye og det så bra ut, men jeg trodde selvfølgelig at mutteren var laget av stål, men det er den altså ikke.

 

Løsningen for meg er billig feste og orginal mutter på .308'n og orginalt feste og billig mutter på .22'n.

 

Selve tofoten gir et godt inntrykk av kvalitet minst like bra som den orginale.

 

Svakhetene med den billige er altså: Mutter samt integrert reimfeste og reimfeste med gjennomgående skru for å feste i skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene.. Skal se over dette. Er man uheldig lander rifla med kikkerten først, og da blir det fort en dyr fornøyelse..

 

Hvor mye jobb er det å montere/demontere en slik tofot? Jeg tenkte egentlig bare å bruke den på skytebanen når jeg er innom der.. Og litt bare for gøy egentlig.

 

Ser du er fra Svolvær forresten, er egentlig fra Leknes selv, og skal oppover å jakte hare når jakta starter.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det fine med denne tofot typen er jo at du enten kan demontere hele greia like lett som det er å demontere de fleste andre tofoter, eller du kan la festet stå på å ha tofoten klar i lomma, hvis du skulle få bruk for den på jakt.

 

Harejakt ja :D Jeg har en Beagle som jeg jakter hare og rev med. Har ikke vært utover i Lofoten å jaktet, men det er bare å si ifra hvis du vil ha gjester :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det fine med denne tofot typen er jo at du enten kan demontere hele greia like lett som det er å demontere de fleste andre tofoter, eller du kan la festet stå på å ha tofoten klar i lomma, hvis du skulle få bruk for den på jakt.

 

Harejakt ja :D Jeg har en Beagle som jeg jakter hare og rev med. Har ikke vært utover i Lofoten å jaktet, men det er bare å si ifra hvis du vil ha gjester :wink:

 

Yep.. :)

 

Ja jeg er ute på Flakstad. Har jaktrett i et område der, og i år er det ekstreme forekomster av hare (sist jeg sjekka i allefall). Jeg og samboeren min kjørte den veien hver kveld, og den ene kvelden talte vi totalt 27 harer på en veistubbe som er omkring 2 km.. :) Og det er ikke dårlig..

 

EDIT: Skal selvfølgelig si fra om det er mulighet for å ta med noen. Hadde vært gøy å sett hvordan en beagle hadde gjort det oppi der.. Tror den kan bli noe forvirra av mye spor :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det fine med denne tofot typen er jo at du enten kan demontere hele greia like lett som det er å demontere de fleste andre tofoter, eller du kan la festet stå på å ha tofoten klar i lomma, hvis du skulle få bruk for den på jakt.

 

Harejakt ja :D Jeg har en Beagle som jeg jakter hare og rev med. Har ikke vært utover i Lofoten å jaktet, men det er bare å si ifra hvis du vil ha gjester :wink:

 

Yep.. :)

 

Ja jeg er ute på Flakstad. Har jaktrett i et område der, og i år er det ekstreme forekomster av hare (sist jeg sjekka i allefall). Jeg og samboeren min kjørte den veien hver kveld, og den ene kvelden talte vi totalt 27 harer på en veistubbe som er omkring 2 km.. :) Og det er ikke dårlig..

 

EDIT: Skal selvfølgelig si fra om det er mulighet for å ta med noen. Hadde vært gøy å sett hvordan en beagle hadde gjort det oppi der.. Tror den kan bli noe forvirra av mye spor :P

 

 

Er det mellom Bø og Kilan du har sedt så mye hare eller?

Er selv fra Flakstad og jakter oss grunneiere på bø.

Er bare å plukke det man orker av hare nesten... :)

Link to comment
Share on other sites

Det med tofoten ordna seg.. En engel som forklarte meg hvordan jeg gjorde det... :)

 

Da jakter du på høyresiden av veien når man kjører inn til nusfjord. Jeg er på venstresiden :P

 

Vet du hvem man skal spørre for å jakte på din side? Har aldri helt skjønt det, vet bare at det er noen fra Bø som eier der (tror jeg).

 

Ja den harebestanden som er i dette området er nok i toppsjiktet i norge...

 

I fjord da jeg jakta her hadde jeg noen fine dager. F.eks på en LITEN ettermiddag (fra ca. kl 17 til 20) tok jeg intet mindre enn 6 harer, og det er jo rene nedslaktingen, bortsett fra at det er helt enorme mengder igjen :P

Link to comment
Share on other sites

Du må nokk snakke med en av de mange Angelsen-folka som bor på bø.

De leier ut for kun 2 børser pr dag. Vertfall var det slik før.

Hvordan skaffer du deg terreng på andre siden da? Og hvordan er det med rype der?

På Bø-siden har det brukt å være noe sinnsykt med fugl i den ura som går nesten helt ned til veien. Vi bruker å gå opp der og så rundt fjellet og kommer ned i Nusfjordkrysset, og vi har måttet beherske oss for å ikke skyte sekken full i den første ura der.. Tar bare 1 eller 2, slik at vi kan kose oss resten av turen på jakt etter fler. På senhøsten i fjor flokket fjellrypa seg i flokker opp mot 300...

Link to comment
Share on other sites

På andresia der er det nok dessverre ingen andre som får jakte, slik jeg har skjønt det. Har i allefall aldri sett en kjeft der..

 

Altså, rett over veien, i nusfjordkrysset, er det ikke noe mark jeg har lov å jakte i. Dette er noe privat, jeg trodde det var Angelsenmark det og. Men det går ei grense litt nærmere nusfjord, og det er på innsiden av denne jeg går.

 

Vi har rorbu i Nusfjord, og har derfor jaktrettigheter her. Men altså, har du jakt på andresia der, så trenger du ikke komme over på min side :P Det er mer der du er.. Har gått mye i fjellet der og sett..

 

Herregud nå gleder jeg meg til å dra nordover. Jeg kjører fra Oslo til Lofoten den. 8. august, og står parat med rifle og hagle den 10. sept. i nusfjord :) Jeg og bikkja skal bo på rorbua vår i en ukes tid da. :) Blir mye måneskinnsjakt, morgenjakt osv osv :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, skal nok holde meg på rettsia, hehe :)

Har jaktet en del i Nusfjord og, gådt opp der med den gamle sølvsmia og trasket rundt, har ikke vært det beste rypeterrenget jeg har gådt i, men du verden hvor mye tyttebær jeg fikk plukka i viltnettet^^,

 

Gleder meg som en unge jeg og, kontrakten min går ut i midten av september, og har 1,5 måneds opphold til neste jobb så da skal det jaktes og bikkja skal trenes på fugl:)

 

Er du fra Lofoten eller?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, gøy. Ja der ved sølvsmia og den gamle skolen, er der vi har rorbu. Om du går 100 meter lengre ut der.. Eneste rorbua med gresstak vil jeg tro..

 

Har selv gått masse oppi fjellet der, og faktisk skutt en hel del rype der. Er veldig godt kjent oppi akkurat der, omtrent vokst opp der på fisketur og ellers fjelltur.. Var her min far konsentrerte seg om å fiske da jeg var liten.. Har og en båt liggende i ett av vannene der.

 

Ja er fra Leknes opprinnelig, men har bodd i trondheim et par år, og nå i oslo i ett år.. Og her blir jeg nok (desverre) værende.

 

Men dette området er ligger jo og under Nusfjord-området? Tjuvjakt? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da vet jeg kanskje hvilken rorbu det er og :)

 

Har fiska mye i vanna som ligger etter hverandre oppigjennom der, men begynner å bli et par år siden sist nå.

 

Såpass ja. :)

Er fra Ramberg jeg, men har bodd 2 år i Trondheim nå og blir vell værende en stund til ihvertfall :)

 

Tjuvjakt nei, min far som ordnet med jaktkort:)

Men når jeg tenker meg om så tror jeg at vi oversteg bag-limit'en på tyttebæra :S

Link to comment
Share on other sites

Ja, da vet jeg kanskje hvilken rorbu det er og :)

 

Har fiska mye i vanna som ligger etter hverandre oppigjennom der, men begynner å bli et par år siden sist nå.

 

Såpass ja. :)

Er fra Ramberg jeg, men har bodd 2 år i Trondheim nå og blir vell værende en stund til ihvertfall :)

 

Tjuvjakt nei, min far som ordnet med jaktkort:)

Men når jeg tenker meg om så tror jeg at vi oversteg bag-limit'en på tyttebæra :S

 

Da bør jo nesten jeg vite hvem du er... Bodde på ramberg fra jeg var 4 til jeg var rundt 13.. Så kjenner de fleste der..

 

Fattern er lensmann og navnet er Sjølie..

 

Og ja, dette har blitt en chattetråd :P Kan ta resten på pm..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...