Jump to content

Hvilken 300 grn / 375 cal kule bør bli med til Namibia?


seawolf

Recommended Posts

Som gammel konservativ gubbe sliter jeg litt med TXS og nymotens kuler.

Vet de er bra, men har ANGST for mantling og misliker våpenpuss (selv om det naturligvis utføres når det er nødvendig)

 

Har på tidligere safarier benyttet Swift A-Frame i 375 H&H og Woodleigh i 338 Winmag, begge med ypperlig resultat.

Denne gangen er det 375 Ruger´n som skal få lufte seg og viltet vil spenne fra duiker og bavian til mountain zebra og gemsbok.

Det skal jaktes fra to camper og terrenget sies å være ganske så variert.

 

Hva med Nosler Accubond?

Ser flere lovpriser den i de litt mindre kalibrene både når det gjelder presisjon og effekt på viltet.

(Når det gjelder skyteavstander er jeg en max 200 meter gubbe, grunnen er synet.)

 

Da begge campene ligger i DG områder (henholdsvis elefant og løver) anbefalte outfitter at vi ihvertfall i området med elefant hadde noen helmantel med i tilfelle "the shit hit the fan" som han sa.

Vil derfor holde meg til en kulevekt nemlig 300 grn.

Solid blir sannsynligvis Hornady DGS.

 

Men som sagt er jeg litt i stuss når det gjelder hvilken soft point jeg skal velge.

Fortsatt holde meg til A-Frame eller Woodleigh, eller satse på Accubond med litt flatere kulebane og sannsynligvis vesentlig bedre presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med TSX og mantling, er at de ikke er verre enn vanlige kobber/bly kuler. De kan ikke sammenlignes med den gamle utgaven!

 

Har ikke mye erfaring med Swift, men den lille jeg har tilsier at kula gir mindre effekt enn feks TSX, og virker nærmest FOR solid...

 

Personlig ville jeg valgt 270 grain TSX og Barnes Banded solid i samme vekt, begge ladet til moderate hastigheter.

 

PSS ! Disse begrensede erfaringene er fra afrikansk vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Rhino kuler i min 375H&H, må si meg kjempefornøyd. Jeg har valgt å bruke 270grs,men du får samme kule i 300grs også. Utrolig god restvekt og stor ekspansjon. Jeg brukte denne kula i Sør Afrika for litt over 1 år siden og fant igjen 3 kuler, disse imponerte meg i alle fall!

 

(Kan jo legge til at du får denne kula i 380grs også, den har jeg lyst til å teste etter hvert! :mrgreen: )

 

Ellers sier du jo at du har erfaring med Woodleigh, noen grunn til at du ikke vil fortsette med disse? De lager gode jaktkuler og gode helmantel også.

Link to comment
Share on other sites

På alle mine utenlandsjakter med 375 - har jeg brukt 300 gr. Hornady RN.

Den har aldri sviktet.

 

I min Sako - går Hornady 300 gr. Solid likt.

 

Og den penetrerer :wink:

 

Men det finnes sikkert mange andre kuler som er like bra.

 

Bedre - kan jeg ikke skrive :) - da jeg aldri har hatt noen negativ erfaring med de to overfornevnte.

 

Når det gjelder penetrasjon - er Frontier`s 400 gr FMJ - på topp.

Og kun med 1700 fps.

 

Så hvis du skal ha med noe sånt - er det bare å sende en PM :wink:

 

Men det er vel lite trolig at du kommer bort i en elefant-idiot :)

 

I områder som det poaches mye (f.eks. Zimbabwe) - er de farligste dyrene - de som er skadet av snarer/tidligere skudd.

Men der du skal - er det kanskje ikke like stor sjanse for slike dyr?

 

Nå leser jeg at man er fornøyd med kulene man finner igjen.

Jeg ønsker gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hei Arild.

 

Det er artig å lese at du er litt "konservativ" i dine tidligere kulevalg.

Jeg vil anbefale deg å kanskje satse på Woodleigh. Jeg har erfaring med den i min 375 og kan bare si meg fornøyd. Og du får samme kuleprofil med både hel og halvmantel. Husk bare at helmantelen har en tykk stålmantel og gir betydelig høyere trykk enn blyspiss/halvmantelkula.

Bakdelen er en noe mer krum kulebane en disse nye sylspisse polymertuppkulene, men er du som meg så spiller fem cm mer kulefall på 200 meter liten rolle da jakten foregår på betydelig kortere hold.

 

Har du tid før du reiser så prøv deg frem og bruk den kula som gir tilstrekkelig presisjon, samt at du har tro på den.

 

Lykke til Arild. Jeg ønsker deg en riktig god tur.

Link to comment
Share on other sites

Ballistikk - har jeg sluttet å bruke "energi" på.

 

Nå skjønner jeg jo at plains-game er målet, så da må man velge kule ut i fra det.

Hvis det blir snakk om elefantangrep - vil holdet bli kort.

Og hva betyr det om kulebanen på en Solid eller hva du måtte velge - er noe annerledes på 150 m?

På "angrepshold" - er du midt i :wink: - og presisjonen på et slikt hold - er helt sikkert ok med hvilken som helst kule.

 

Man trenger da ikke "å legge mer i det" - enn hva som er nødvendig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kommer helt sikket godt ut av det med både "ny motens" og det noe mere konserative kulevalget du skisserer :!:

 

Har selv brukt både oryx og swift A-frame i Namibia, uten nevneverdig forskjeller :!:

 

Dette handler nok stort sett om smak og behag, og ikke minst med hva du er fortolig med, og har trua på.

 

Riktig god tur til Namibia :D

 

Her har du virkelig noe å se frem til :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Shadob, ja, jeg har vært meget fornøyd med de 3 kulene jeg fant igjen der nede. Den ene kula gikk skrått inn bogen på en Zebra, den fant jeg igjen i skinnet langt bak på dyret. Ikke langt om å gjøre at den hadde gått igjennom, men der stoppet den altså. Den andre kula ble skutt rett forfra på en blesbuck, den fant jeg igjen i det ene låret. Den siste kula fant jeg i bogen på en blue wildbeest. Den ble plassert litt høyt og pløyde gjennom bein nesten hele ferden gjennom dyret. Jeg liker også best gjennomskyting, men det er vel litt mye å kreve at det skal være gjennomskyting uansett hvilken vei du skyter dyret??? :mrgreen:

 

PS. Hva skulle en gjort uten kammeret når unger skal ha mat midt på natta......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Nosler partition 300 grain i 375 h&h.

Denne kulen har gitt veldig god presisjon og vil sannsynligvis være mer en god nok til det aller meste. Har selv skutt bøffel med denne kulen, og det var gjennomskudd så jeg fant ikke kulen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill.

 

I utgangspunktet er det ingenting i veien med 300 grn Woodleigh PP, snarere tvert imot.

Har brukt den med supert resultat i 338 Winmag, og Woodleigh 250 grn RN er standardkula mi i 35 Whelen.

Jeg tilhører også Elmer Keith´s disipler, bare så det er sagt :wink:

 

Tanken var kun å få en litt flatere kulebane, spesiellt med tanke på springbok som vil bli jaktet i område med noe mer åpent terreng.

Men med min selvpålagte max avstand spiller det nok mindre rolle.

Det er også litt artig og utfordrende og filosofere over kulevalg når "ønskelista" inneholder både duiker, stenbok, springbok,bavian, warthog, red hartebeest, gemsbok og mountain zebra :)

 

375 Ruger er kanskje litt overkill til disse artene, Kimberen i 308 Win hadde sikkert gjort jobben med gode kuler.

Men 375 kaliberet er velsignet allsidig og med kulebane som en 30-06 dekker det et stort spekter.

 

Når det gjelder elefantene og muligheten for alvorlig konfrontasjon, er den som sagt minimal.

Dette er området langs Huab River i nordvest Namibia og bestanden av Namib Desert elefant er ganske stor.

Den jaktes ikke på, men unge hannelefanter og hodyr med kalv er kjent for å være uberegnelige.

Det var outfitter som foreslo solid da han skjønte at vi ville bruke 375 kaliber til jakta.

"begynner jeg å skyte, så for all del, følg på" var beskjeden.

 

Ifølge han er også faren for løveangrep tilstede i det andre området som ligger inntil Etosha National Park.

Selvfølgelig snakker vi om promillesjanser her, men det gir litt krydder til jakta :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...