Jump to content

ekspansjon av jaktkuler i lavere hastigheter (ikke sub)


Ole_Netland

Recommended Posts

Noen her som har vært borti eller har kvalifisert synsing ang hvordan jakt-kuler i kaliber 30 ekspanderer i hastigheter fra ca 550m/sek til 650 m/sek (mest sansynelig ca 600m/sek).

 

er ute etter ei kule til rådyr jakt, og pga kule lengden så bør ikke kula være mer enn ca 150 grs og ikke for god BC. (blir fort lang da).

 

kuler jeg har tenkt på i første omgang er:

150grs Remington Bulk RN

150grs Remington Bulk SP

130grs Barens X

110grs Hornady V-max

 

Noen som har noe formeninger om disse vil ekspandere i denne hastigheten? Og v-max'en, vil denne fortsatt være en varminter som lager morro eller blir det for lav hastighet?

 

videre har jeg og 150grs Hornady SST men pga kule lengden så var ikke denne såå fristende, har og 168grs Remington core lokt ultra, men ser for meg denne blir for hard i denne sammenheng.

 

Det kommer til å bli en test av ekspansjoner etter hvert (bilder kommer når testen blir utført i høst en gang), men greit å få litt synspunkter fra folk her...

Link to comment
Share on other sites

Et veldig viktig tema å ta opp dette, man leser stadig mer om langholdskyting noe som lett kan få enkelte til å prøve langholdsjakt. Å få kuler til å ekspandere tilfredstillende på lange hold eller i ellers lav hastighet er noe folk bør teste grundig før de legger i vei.

Skal ikke gå så mye inn på hva jeg tror og synes om kulene du nevner men komme med et forslag til en kuletype som burde virke godt til formålet : nemlig en 170grs FN for cal. .30-30. Disse er laget for moderate hastigheter og bør ekspandere flott med den formen de har.

 

Ser en annen har samme idé mens jeg skrev dette.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette hjelper noe, men fikk råd av Roe her inne angådende bruk av V-max. Han skjøt da rådyr i .243 win. full hastighet og det ble fine slakt av det. Det han sa var at man måtte skyte dem midt i bogen for om man skyter bak så blir det fort litt gris. Han har lagt ut bilder av disse slaktene her på Kammeret. Det er i forbindelse med en av jaktturene hans.

 

Nå vet jeg ikke om dette er godt svar da du vil ha lav hastighet på kula og jeg lurer jo på hvorfor du vil ned så mye i hastighet? Der er jo en mellomting mellom det du nevner og 1100ms. Hvorfor vil du ha korte kuler? Ikke kuler med høy bc da disser er lange? Jeg er for uerfaren til å skjønne poenget tror jeg. Om du skal ha dem til å ekspandere i 5oo-6oo ms. så skal du vel skyte på litt lengre hold om du ikke skal lade veldig svakt?

Vil jo dog tro at i disse hastighetene så må det å bruke kuler som amerikanerene bruker når de skyter på lengre holdt og er lettere ekspanderende, høy bc riktige kulevalg for deg????

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

takker for tilbakemeldingene som er kommet så langt.

 

Ser der er spørsmål hvorfor denne hastigheten og hvorfor ikke for lange kuler, for å si det kort så er det et prosjekt jeg holder på med hvor hylsevolumet er lite og friflukten kort, derfor begrenser det kulelengden. kaibelet er 30x1,5 ,men mer info om dette kommer etter hvert når jeg har litt mer kjøtt på beinet og har noe å dele med dere som jeg føler meg trygg på hvis andre vil kopiere.

Link to comment
Share on other sites

Kaster du en stein i en liten vanpytt kan du tømme den, kaster du den i havet lukker det seg bak. Samme prinsipp med kuler i dyr.

 

"V-max effekten" kommer av svinginger i vevet skapt av energien kula legger i viltet. Når denne energien overskrider vevets evne til å strekke seg, blåses det i filler. Større vev kan strekke seg mer, oftest nok til at det kan trekke seg sammen igjen etter kula har passert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...