Jump to content

T/C Encore .458 sub.


Recommended Posts

Hei!

 

Dette er kanskje et noe søkt spørsmål, men har man ikke mer kunnskap så må man høre med de lærde.

 

En kompis og jeg har hver vår Encore og tanken på å kunne hatt f.eks. ei pipe i 458 Socom eller lignende frister veldig. Og når vi først skal ha en .458 sub vil vi at den skal klare kravet på rådyr. Og da er vi vel nødt til å bruke spesialkulene til Lopez, noe som krever en twist på 1:12 eller lavere. T/C leverer kun piper i enten 45/70 eller 450 Marlin og da med 1:20 snurr. Og desverre er det umulig å få custum piper fra USA hit til Norge.

 

Spørsmålet da er hvordan vi enklest mulig(og gjerne billigst mulig) kan få laget oss - en børsemaker skal selvfølgelig gjøre jobben, ei pipe til Encoren.

 

Går det an å bruke ei gammel pipe i et annet kaliber, borre pipa opp til .458 og brotsje til 458 Socom?

 

Eller er det andre løsninger som vil fungere bedre?

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

@Per-S: 500 S&W har nok også for høy twist til at man kan bruke tunge og lange nok kuler til at de holder kravet på rådyr i sub. 460 har kompisen min allerede, men vi får ikke .452 kuler som klarer kravet. Vi har nok problemer med å få 45 Colt til å være stille nok som "soveromsbørse" allerede. Det skal sies at jeg er uhyre fersk som hjemmelader.

 

@red neck: Pipene som midway har med 1:14 twist er pistolpiper ellers kunne det vært av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Leveres det ikke hagle løp til Encore?

Lodde, eller loctite inn et kamret pipeevne, og litt jobb med utdrager, så burde det funke. Hagleløpet kan også tjene som del av lyddemperen om dere får denne laget fra bunn av, slik at børsa kan heldempes, og løpslengden reduseres så kort som du vil, så lenge det er min 40 cm med demper, og 84 cm med kasse og kolbe montert.

Link to comment
Share on other sites

Leveres det ikke hagle løp til Encore?

Jo, det gjør det, og det vil muligens være en løsning. Men da vil vi nok få problemer med kikkertmontasjen samt at vi må kjøpe nytt forstykke.

 

Ved å bruke støpte blykuler tror jeg kravet til rådyr ksn oppfylles uten problemer. De vil også kunne ekspandere tilfredstillende i sub hastighet.

Men tror du ikke da at vi må opp i såpass tung vekt at vi får problemer med snurren? Når vi kommer opp i kuler på 400gr eller mer så skal vel kulene allerhelst være relativt lange og, hvem kan støpe sånne kuler?

 

Her er tråden til KviteKrist, som omhandler noe relativt likt: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=30647&hilit=encore+sub

Link to comment
Share on other sites

Clarry Haglund støper 500 gr som er 27 mm lang, 450 gr er 25 mm. Jeg tror de vil fungere.

 

Det var jo interessant, men jeg tror ikke twisten som er i 500 S&W (1:20) eller 460 (1:16) vil klare og stabilisere såpass tunge kuler. Hva tror du?

 

Har du sjekket denne siden? http://www.5mmcraig.com/stub-features.htm

 

Vil tro det kan funke

 

edit: virker som om det er kun for 5mm

 

Ja, virker sånn ja. Og skal vi under 9mm(.358) så er det jo ikke noe problem å skaffe piper. Men vi vil ha en kreasjon som kan velte rådyr i underlyd lovlig.

 

Jeg har enda mest troa på monoblokken "til" Chiefen eller å få boret opp ei pipe og brotsjet til 458 Socom, hvis det lar seg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Monoblock er jo det enklaste, men når det ikkje går så må ein vel finne ein anna utveg.

 

Planen min er fortsatt å handle fra matchgrademachine, men eg har ikkje søkt enda. Løysninga slik eg ser den er å bestille eit løp i .450 marlin eller liknande med ein custom twist.

 

Slik eg har skjønt det så måtte ein merke søknaden med import, men om det er nok fikk eg aldri svar på.

Link to comment
Share on other sites

Tar man alt gjennom en børsemaker, så er det bare å søke på heldempet løp, da du aldri erverever selve løpet før det er heldempet, og altså skal måles med demperen.

 

Alternativ blir å søke på den som våpendel til ombygging, men vet ikke hvordan det stiller seg. Mulig det er værre med TC, siden de kommer skytbare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du får TC Encore piper med rask nok stigning. Eventuelt kan du sveise fast en enkel lyddemper/pipeforlenger slik at pistolløp blir langt nok til å være lovlig.

 

På pistolløpene så er det 1:14 snurr, så det kan jo gå akkurat å stabilisere, men det er ikke ideelt.

 

Monoblock er jo det enklaste, men når det ikkje går så må ein vel finne ein anna utveg.

 

Planen min er fortsatt å handle fra matchgrademachine, men eg har ikkje søkt enda. Løysninga slik eg ser den er å bestille eit løp i .450 marlin eller liknande med ein custom twist.

 

Slik eg har skjønt det så måtte ein merke søknaden med import, men om det er nok fikk eg aldri svar på.

 

Du må si ifra hvordan det går å bestille pipe fra Match Grade Machine. Hvis de er villige til å sende over dammen så er jo det veldig interessant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...