Jump to content

Heavy magnum patroner til en 20-30 år gammel star baikal


espeviken

Recommended Posts

Vis det er remington wingmaster du tenker på så ville jeg ikke skutt de i en gammel hagle

vis jeg var deg. Da vil jeg heller anbefalle deg impact tungsten matrix, de er akuratt som bly

og kan brukes i alle hagler, har selv skutt gås med de patronene i hagl nr 3, vill si

de har samme drepeevne som bly. Velg heller 70mm patroner, da får du bedre utgangshastighet,

noe som øker drepeevnen, 32grams ladninga på impacten liger på rundt 400 m/s.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til dere som har peiling:

 

Hva oppnår man med å gå opp fra gammel 70 til 76 kammer?

Eller lengre kammer?

 

Jeg forsøkte et par år med 76 på gåsa - men kan ikke huske at det falt flere :(

 

Mulig at jeg skulle hatt noe mer futt :lol:

 

Det endte ihvertfall med at jeg solgte 76`en - da den ikke virket bedre enn mine gamle 70`er.

 

Og bare for å ha nevnt det:

 

Min Winchester fra 1944, 16 kal - er den hagla jeg har skutt mest gås med :shock:

Og ikke pga. at den er blitt brukt mer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eneste fordellen med 76mm patroner er at det er noen flere hagl i patronen, ulempen

er at økt haglmengde fører til redusert utgangshastighet, det gjir patronen mindre punch.

Som en regel kan man si at en patron med hagl med lik vekt som bly bør ligge på 400 m/s,

hagl tyngre en bly 375 m/s og hagl letere en bly 420-500 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man med mer antall hagl?

Hvis man ønsker en jevn sverm?

 

Er ikke treffpunktet riktig - vil det vel ikke bli så mye å hente?

 

Hvis man ønsker en spredning i hytt og gevær - for å kanskje få et randhagl eller to i lungene på fuglen - ja! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger har jeg tatt med en full med gråpapir ut i skauen, og sett på skuddbilder. En stund siden nå, mest da det var lov med bly. Av de jeg har testet gir tunge super-duper ladninger dårlig dekning. Klumper i svermen, og store hull, paradoksalt nok. Skulle jo tro at flere hagl = bedre dekning. Men det virker som om en godt ballansert patron gir best dekning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...