Jump to content

Riflekjøp -Browning/ Sako


bjoernstad

Recommended Posts

Heisann! :)

Jeg skal ha ny jaktrifle iløpet av høsten/vinteren. Rifla skal hovedsaklig brukes på elg, rådyr, rev og bever, og har bestemt meg for 308 win, m lyddemper. Prissjiktet mitt er på mellom 8000 og 13-14000 kr uten kikkert. kikkert har jeg allerede har. De mest aktuelle er ny browning x-bolt og a-bolt i cal 308 w, og pent brukt sako 75 hunter i samme kaliber. Sako 85 hunter er også forsåvidt aktuelt, men har hørt mest positivt om 75. Noen tips og erfaring rundt riflene?

Link to comment
Share on other sites

Det er et vakkert jaktvåpen med fantastisk presisjon, og godt avtrekk selvfølgelig, men det jeg liker med browning riflene er at de har disse små detaljene som gjør dem så hendige. Personlig syns jeg sikringen på kolbehalsen og 60` hevarmsløft er en kjempefordel. Men hvordan sitter egentlig sikringen på sako 5 rifla? Jeg synes det er godt å kunne avsikre uten å skifte noe særlig grep. Hvordan er du fornøyd med rifla di?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Browning A-bolt og er ikke i tvil om at jeg mye heller ville ha valgt en brukt Sako 75 fremfor en ny Browning. Browningen er ok, men kvalitetsfølelsen på Sakoen er mye bedre synes jeg. Både avtrekket, sluttstykkegangen og ordningen for montering av kikkertsikte er bedre. Likevel, sikringen og magasinet er bedre på Browningen.

Link to comment
Share on other sites

60` hevarmsløft er en kjempefordel. Men hvordan sitter egentlig sikringen på sako 5 rifla? Jeg synes det er godt å kunne avsikre uten å skifte noe særlig grep.

 

Sako 75 har også 60` hevarmsløft, og sikringen når veldig lett. Sidemontert. Jeg ville definitivt gått for Sakoen. Bedre boltgang. Mye bedre avtrekk som er lett å justere. Finsk "garanti" for super presisjon... Browningen er jo grei, men Sako 75 er noe av det beste du får innen jaktrifler. I tillegg har Browningen denne "flate" hevarmskula som i mine øyne gjorde det tungt og fiklete å ta ladegrep. Men så er jeg vant til rund kule også da.

Link to comment
Share on other sites

Det er et vakkert jaktvåpen med fantastisk presisjon, og godt avtrekk selvfølgelig, men det jeg liker med browning riflene er at de har disse små detaljene som gjør dem så hendige. Personlig syns jeg sikringen på kolbehalsen og 60` hevarmsløft er en kjempefordel. Men hvordan sitter egentlig sikringen på sako 5 rifla? Jeg synes det er godt å kunne avsikre uten å skifte noe særlig grep. Hvordan er du fornøyd med rifla di?

 

 

Det er 60` hevearmsløft på Sakoen også. Sikringen er veldig lett og ta av. Nesten for lett, spesielt om du er hundefører. Men for meg som driver med snikjakt og posteringsjakt er det ypperlig. Like rask som ei haglesikring.

Veldig fornøyd med våpnet, robust og driftsikkert.

Ikke noe dilldall som kan skaffe deg problemer på sikt. (les: utskiftbare løp og sluttstykkehoder som koster en formue).

Med du skal være obs på at modell 75 i 308 Win KAN ha problemer med mating fra magasinet når det brukes butte kuler. Dette er ikke et problem om du tar bestemte ladegrep. Men vær obs på det, eller bruk spisse kuler som trophy bonded tip eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

og til 202outback: )

det er ikke noe galt med sikringen, jeg har bare hatt browningen og sako 85 i hendene, og likte sikringsløsningen bedre på browningen, og ville ha foretrukket å ha den på kolbehalsen, men fingret ikke så mye på sako riflen den dagen så ble liksom ikke "vant " med sikringen i det hele tatt. Det er for all del ikke noe galt med løsningen, jeg bare mente at jeg likte sikring på kolbehalsen bedre ; )

Link to comment
Share on other sites

jaok, men da er jo brukt 85 hunter(med 75 skjeftet) et av de beste alternativene. Problemet er kanskje å få det ned i mitt prissjiktet. De ligger vel på 15-16 000 nytt, og så mye gidder jeg ikke bruke i første omgang. Men hvordan var magasinløsningen på 75 hunter? og tar den 5 skudds mag uten at det stikker ut på undersiden?

Link to comment
Share on other sites

Den tar 5 patroner uten at det stikker under.

Jeg har kun sett de nye 85 finnlightene med nytt/gammelt skjefte, disse har for øvrig vært på kampanje til 14900.-

Dette er jo et godt alternativ.

Hvorvidt dette nye kontrolerte matesystemet er en fordel vet jeg ikke, men jeg pleier ikke ligge på rygg i en skyttergrav når jeg repeterer på jakt.

Jeg ville gått for den 75 ss i 308 som jeg tippset deg om, tro meg det er lenge mellom hver gang du får sjangsen på en slik.

Link to comment
Share on other sites

ja, riktig. Skjønner det er et svært godt alternativ! Men ss kommer vel med synth stokk, jeg vil ha trestokken, så jeg liker denne meget godt! http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=17046

Jeg handler nok ikke før utpå høsten/vinteren, så må sikle litt til.. Må si at pent brukt sako 75 hunter ligger best an for øyeblikket, selv om browning x-bolt (forsåvidt a-bolt) også er aktuelle. På toppen setter jeg en Zeiss classic 2,5 - 10 x 50, som jeg fikk billlig på xxl, som mange andre ; ). Er nok mye kikkert for prisen.

Link to comment
Share on other sites

Har A-Bolt selv, og er bra fornøyd med den. Tror allikevel at jeg hadde vært rask til å bytte den (likt) med en Sako 75, hadde sjansen bydd seg. Anyone? :lol:

Så hvis du har råd til en Sako, synes jeg at du bør se forbi A-Bolten. Browning har allikevel noen fine løsninger (jada, jeg vet at baken er delt - også smaken.. :wink:)

X-Bolt kan derfor kanskje være aktuell, hvis du liker Browning sine "greier". Ta og føle, det må vel være en viktig ting for å finne løsningen her!?!

Link to comment
Share on other sites

Hei..Eg sjøl har ei sako 75 hunter,og det er den børsa eg aldri kommer til å bytte ut...ei meeeget god børse..

Vurderte ei ny børse til reinsjakta for ei stund siden.og da sto de mellom browning x-bolt og sako 85...Og eg havna klart på sako mellom dei to..God presisjon i begge,men den gode kvalitetsfølelsen fikk eg med sakoen :)

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg skjønner. Går mot sako 75 hunter i 308 m demper og zeiss diavari 2,5 - 10 x 50 på toppen, tror det blir en bra rigg. Da står det på skytteren : P Takker for alle innspill, bare å spytte ut hvis noen har noe mer positivt/negativt ang de to riflene!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...