Jump to content

To bjørner skutt ulovlig i trøndelag i natt


202 outback

Recommended Posts

har dysleksi men om det er så stort problem så kan jeg like godt slutte å skrive helt og heller bare lese.

Om jeg får si det, så skriver du svært så lettfattelig (jeg har i hvertfall ikke noe problem med det du skriver).

 

Og så vil jeg takke for at du tar deg tid til å oppdatere oss om hva som faktisk skjer. Er mye bedre med informasjonen fra der det skjer, og ikke via media (som ikke vet frem og bak på hverken Bjørn eller børse).

Link to comment
Share on other sites

Om binne fellingen så sto binna i 2 minutter!!!!! på en åpen myr.

så om man bestandig skal være så sikker så blir det aldri skutt noen dyr under skadefelling

 

Merkelig.... Bjørneekspertene her i tråden har opplyst at en skuddsjangse på bjørn varer fra ett til max 30 sekunder :roll:

Link to comment
Share on other sites

men nå har vel aldri jakt/skadefelling hatt noen fasit på han alt går og kommer å skje....

Bjørnen gikk over ei myr foran jegeren og ettersom de VISTE om binne med onger lot han den gå over myra, når ikke ongen kom etter ble det antatt at dette var en enslig bjørn (det som det var gitt fellingstilatelse på) men usk for all del at jakt aldri har gått som forventet eller etter læreboka!! man kan aldri fortelle hvor når og hvordan jakta vil foregå.

Link to comment
Share on other sites

Når man "korsfester" andre for handlinger man ikke selv har vært vitne til, eller har detalkunnskap om, ut fra antagelser, eller medias skjeve framstilling, blir det rene baksnakkelser for å skade vedkommende jegers omdømme.

Man kan utmerket godt ende i en trafikkulykke uten å ha skyld i den, man kan også utmerket godt skadeskyte et dyr under jakt, uten å ha opptrådt uansvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg littnytt å komme med, det gikk litt "trått" fra starten men i rundt 1-2tiden i dag ble det funnet liggegroper etter bjørn, ut fra disse sporene gikk de 5-6km men har ikke funnet blod.

De drev ettersøket til nå i 9 tiden men har ikke lyktes med å få den på post.

 

Også bjørnen i Grong, politiet har avsluttet sin etterforskning og avsluttet avhørene, alt er nå levert til en jurist. men man regner med at saken henlegges da intet straffbart forhold er å finne.

Det ble observert en time før skuddet en liten enslig bjørn, noe jegeren regnet med var det han fikk på myra vertfall når ikke ongen viste seg på 2 minutter.

Bjørn ongen ble funnet og anslått til å være 1,5år da ville den uansett snart blitt jaget bort av binna så denne klarer seg.

Link to comment
Share on other sites

 

 

den blir gitt av fylkesmannen når kadaver er funnet og en "ekspert" på kadaverfunn finner ut hvilket dyr det er.

sjelden at det ikke blir gitt fellingstilatelse når det blir funnet flere kadaver

 

Ein ekspert er for meg ein person med stor kunnskap og praktisk erfaring på eit området. Altså kunnskap godt over det vanlege folk har.Difor lurer eg på kva ein "ekspert" er?

Link to comment
Share on other sites

Blir vanskelig for meg å se for meg hvordan ting foregikk under skadeskytingen. nesten så en skulle ønske at det hele var filmet.

Men en ting jeg lurer på. hvordan posterer en egentlig under bjørnejakt? om det går an å sette seg på post under slik jakt. tenkte på dette siden noen her sa at en skuddsjanse varte fra 2-30 sekunder. da burde vel prøve å ha så langt skuddfelt som mulig. (med langt mener jeg her at en har skuddmuligheter over så lang tid som mulig og ikke bare to tre sek)

Link to comment
Share on other sites

Man kan utmerket godt ende i en trafikkulykke uten å ha skyld i den, man kan også utmerket godt skadeskyte et dyr under jakt, uten å ha opptrådt uansvarlig.

 

Ja, det er fult mulig og havne i en trafikkulykke uten og være skyld i ulyken.

Jeg regner da med at den andre part vil være den skyldige i ulykken. :!:

Den andre parten i disse situasjonene som er omtalt, vil være bjørnen(e). Jeg kan ikke se at den/de er skyld i disse skadeskytingsepisodene.

Jeg har ingen problem med å forstå at dette kan være en uheldig flink jeger som kan ha opplevd sin første skadeskyting.

Derfor har jeg skrevet at jeg synes det generelt er alt for høg skadeskytingsprosent på jakt etter bjørn, andre rovdyr også.

At jakta er vanskelig forsvarer ikke denne statistikken, dette vil kun stille enda strengere krav til de jegerene som vil delta på denne type jakt.

Mangen ting er vanskelige, alt fra toppidrett til yrker/hobbyer. Det er derfor vi sender Thorkildsen til EM i spydkasting og en byggmester til å bygge husene våres. Hvermansen med skyteprøven til storvilt generelt kan bli for lett når ting krever noe ekstra som bjørne/rovviltjakt.

Jeg har ingen erfaring fra bjørnejakt selv, men ut i fra innleggene til erfarene bjørnejegere i denne tråden burde det vært egen skyteprøve for bjørnejakt. Her skulle bjørnefiguren ha vist seg fra to til 30 sekunder, skuddfeltet skulle vært utrolig lite. Skytteren skullle ha avfyrt 5 skudd når bjørnefiguren viste seg på de forskjellige inntervalene, godtatt med fem treff av fem mulige. Dette ville stått mye mer i stil med de situasjonene som vil være realistisk på bjørnejakta som er beskrevet.

At jeg må finne meg en annen hobby en å kritisere kan så være, men jeg tror det er mangen som er enig i at det har skjedd litt for mange uheldige episoder under slik jakt. Dette gangner ingen av oss som har jakt som en hobby eller livsstil over tid. Når NJFF skriver at skadeskytingsprosenten på jakt etter gaupe ikke tåler dagens lys, må vi få lov til å stille spørsmål om kravene må skjerpes både til ferdigheter, og holdninger til de som deltar .

Link to comment
Share on other sites

Enig i at at skadeskytingsprosenten på gaupe er alt for høy,men dette har noe med at denne jaktformen krever så store arealer at det blir ofte veldig mange folk og en kan ikke utelukke folk da får en ikke store nok områder til og drive denne jakta. Det er jo umulig for en jaktleder og kjenne 60 til 70 mennesker så godt at en kan være 100 prosent trygg på alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Synes 202 outback har en interessant vinkling på denne bjørnejakten, aldri sett en bjørn utenom en dyrepark? Ikke jakter bjørn, ikke jakter rovdyr generellt. 202, det er milevis forskjell på jakte på noe som jakter kontra å jakte på plantespisere!

Folk som skyter hjort/rådyr/elg i hopetall imponerer ikke så mange her inne i denne tråden, det sier bare at de er ivrige jegere som jakter mye, og ære være dem. (disser dem ikke!)

Men det er forbausende morro at du klasker deg på brystet og fanger opp den minste detalj som avviker fra en en teori (merk, det er teori vi praktiserer her inne!) og vrir og vender på denne teorien som slik som kun en vg-journalist kan gjøre! Hvorfor? For å skape h...? Menigsløst i mine øyne.

 

Det skyte ca 70 000 (vil påpeke til 202 outback at jeg sier ca 70 000) elg og hjort i dette landet, hvor vanskelig er den jakten? (Er ikke ute etter en debatt rundt elgjakt/bjørnejakt) Dette er ikke for å kritisere disse jegerne men kun for å illustrere for 202 at her er en viss forskjell på den jakten han kun bedriver med kontra rovdyrjakt generellt. For å gjøre det enda mere forvirrende for deg 202 er skadefelling på bjørn enda vanskeligere enn lisensjakt, men det vet du fra før av så jeg gidder ikke forklare deg forskjellen på dette.

 

I motsetning til vår gode venn 202 "vet" jeg hva jeg snakker (har i hvert fall erfaring i fra begge jaktformer) om for jeg jakter på begge deler....

Link to comment
Share on other sites

Synes 202 outback har en interessant vinkling på denne bjørnejakten, aldri sett en bjørn utenom en dyrepark? Ikke jakter bjørn, ikke jakter rovdyr generellt. 202, det er milevis forskjell på jakte på noe som jakter kontra å jakte på plantespisere!

Folk som skyter hjort/rådyr/elg i hopetall imponerer ikke så mange her inne i denne tråden, det sier bare at de er ivrige jegere som jakter mye, og ære være dem. (disser dem ikke!)

Men det er forbausende morro at du klasker deg på brystet og fanger opp den minste detalj som avviker fra en en teori (merk, det er teori vi praktiserer her inne!) og vrir og vender på denne teorien som slik som kun en vg-journalist kan gjøre! Hvorfor? For å skape h...? Menigsløst i mine øyne. For å gjøre det enda mere forvirrende for deg 202 er skadefelling på bjørn enda vanskeligere enn lisensjakt, men det vet du fra før av så jeg gidder ikke forklare deg forskjellen på dette.

I motsetning til vår gode venn 202 "vet" jeg hva jeg snakker (har i hvert fall erfaring i fra begge jaktformer) om for jeg jakter på begge deler....

 

Hva er vridd og vendet på :?:

Tviler på at de som jakter plantespisere i hopetall. gjør det for å immponere noen :!:

Hva som er vanskeligst av lisensjakt eller skadefelling vet du sikkert best, jeg synes det spiller mindre rolle i forhold til hvilken skadeskytingsprosent vi kan akseptere.

Et par spørsmål til deg som tydligvis jakter både rovdyr og plantespisere.

Synes du at det er akseltabelt med høg skadeskytingsprosent på rovdyrjakt, siden jakt på rovdyr er vanskelig :?:

Hadde du sendt avgårde ett skudd etter en elg hvis situasjonen var så vanskelig, at det at det var stor sjangs for skadeskyting. :?:

Hadde du sendt avgårde ett skudd etter en bjørn i samme situasjon hvis du hadde tilhørt et skadefellingslag :?:

Håper og tror at jeg får muligheten til å jakte bjørn en dag. Da kan jeg forsikre om at jeg ikke hadde skutt før jeg hadde bedømmet situasjonen som like sikker som når jeg jakter hjort. Om jeg hadde løsnet færre skudd hadde vært totalt irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

Men du kunne likevel fort ha endt opp med å skyte ei binne i stedet for en hannbjørn.

 

For denne krangelen dere holder på med, dreide seg i utgangspunktet om at jegerne hadde feilskutt ei binne. Og Bobcat123 argumenterte da bare med at det er vanskelig å kjønnsbestemme en bjørn i terrenget. Og det har han helt rett i. Det er nesten umulig, men om du ser ungene kan du være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Hva er vridd og vendet på :?:

Du har flere ganger hektet deg opp i bla 2-30 sek sjangse til å se bjørnen for å bedømme situasjonen, her fikk jegeren hele 2 minutter noe som etter min erfaring er ei meget lang vurderingstid. Dette borger for at denne jegeren etter min mening fikk god tid til å ta en korrekt avgjørelse! En del fjelljakt der man sitter med kikkert og spaner etter bamsen for så å komme seg på skuddhold tillater lang vurderingstid, de andre former for jakt etter bjørn tillater på langt nær så lang vurderingstid, vi snakker gjennomsnitt her! (sikkert de som har hat bamsen i kikkerten i timesvis og...

Tviler på at de som jakter plantespisere i hopetall. gjør det for å immponere noen :!:

Du referer jo til 22 hjort x antall dager/uker? Hvorfor referer du til det?

Hva som er vanskeligst av lisensjakt eller skadefelling vet du sikkert best, jeg synes det spiller mindre rolle i forhold til hvilken skadeskytingsprosent vi kan akseptere.

Et par spørsmål til deg som tydligvis jakter både rovdyr og plantespisere.

Synes du at det er akseltabelt med høg skadeskytingsprosent på rovdyrjakt, siden jakt på rovdyr er vanskelig :?:

Nei! Men det vitale treffområde på bjørn er en god del mindre enn hos kløvdyr, ergo øker skadeskytingsprosent naturligvis.

Hadde du sendt avgårde ett skudd etter en elg hvis situasjonen var så vanskelig, at det at det var stor sjangs for skadeskyting. :?:

NEI!

Hadde du sendt avgårde ett skudd etter en bjørn i samme situasjon hvis du hadde tilhørt et skadefellingslag :?:

Det er jo her DU er på vidda? Hvordan i herrens navn kan jeg vite hvordan situasjonen var? Hvordan kan DU vite det? Hva skal jeg svare? Jeg var ikke der, var du?

Håper og tror at jeg får muligheten til å jakte bjørn en dag. Da kan jeg forsikre om at jeg ikke hadde skutt før jeg hadde bedømmet situasjonen som like sikker som når jeg jakter hjort. Om jeg hadde løsnet færre skudd hadde vært totalt irrelevant.

 

Du jakter på din måte, jeg jakter på min måte. Hvis du skal jakte bjørn og vurdere/bedømme situasjonen slik du forklarer her, kommer bjørnen mest sannsynlig til å dø av sult fremfor varmt bly fra børsa di :D

(Det var en spøk, håper du tåler den :D )

 

For øvrig er jeg ferdig debattert angående dette... Bare et tips til deg helt på tampen. Begynne med bjørnejakt eller rovdyrjakt av noe slag. (Ikke si du har mulighet, for det kryr av jaktlag som vi ha med dyktige jeger som deg. Bjørn er det nok av i Sverige. Det koster ikke stort mer enn bilturen over dit, det har de fleste råd til) Det er lærerikt samt at du utvider jakthorisonten din, det har ingen skade av.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje folk som ikkje jaktar bjørn sjølv lov til å stille spørsmål angåande skadeskytingsproblematikk på rovdyr/ felling av feil dyr?

 

Sjølvsagt kan ein sei at skadeskytings%en burde vera 0,men sånn veit me at det ikkje er. Viss det viser seg at skadeskyings%en er langt høgare på dei store rovdyra så må det vera lov å stilla spørsmål om dette. Kvifor er det sånn? Er det pga av at jakta er mykje vanskelegare? Tar jegerane hensyn til at det er mykje vanskelegare når dei løyser skot ? Trengs det betre opplæring og trening til rovdyrjakt? Tar jegerane større eller unødige sjansar pga at det dreier seg om rovvilt?Skyt folk for fort pga redsel? Kanskje pga press om å få fellt eit (potensiellt) skadedyr? Eller pga at det ikkje dreier seg om matvilt ?

 

Eller er det slik at om ein tar hensyn til alt dette så er dette likevel ei så vanskeleg jakt at ein berre må rekne med ein høgare skadeskytings%? Og kor lenge skal ein observere bjørn før ein kjønnsbestemmer den? Er 30 sekund nok ?

 

 

 

Eit spørsmål på sida av dette: Kor mange bjørnar av dei som blir fellt i Norge blir skotne i los? Etter å ha lest litt om bjørnefellingar så er mitt inntrykk at det ikkje er så mange,men det veit eg ikkje difor spør eg. Og sidan eg ikkje veit så spør eg; vil det ikkje vera sikrare å bruke (gode) hundar ved bjørnefelling , tenker da på sikker felling (skotsjanse)og for å fastslå kva slags individ det dreier seg om ? Og ved eventuellt skadeskyting så har bjørnen hunden etter seg med ein gong.

Link to comment
Share on other sites

[quote

Du referer jo til 22 hjort x antall dager/uker? Hvorfor referer du til det?

 

Siden jeg ikke ikke hadde skadeskutt på jakt, var det noen som antydet at jeg ikke hadde vært med på noe som helst. Ellers er jeg enig i at anntall felte dyr ikke er nødvendig og ta med i slike diskusjoner og kan virke flåsete. Dette var heller ikke imponerende tall, det finnes de som skyter det dobbelte årlig.

 

Et par spørsmål til deg som tydligvis jakter både rovdyr og plantespisere.

Hadde du sendt avgårde ett skudd etter en elg hvis situasjonen var så vanskelig, at det at det var stor sjangs for skadeskyting. :?:

NEI!

Hadde du sendt avgårde ett skudd etter en bjørn i samme situasjon hvis du hadde tilhørt et skadefellingslag :?:

Det er jo her DU er på vidda? Hvordan i herrens navn kan jeg vite hvordan situasjonen var? Hvordan kan DU vite det? Hva skal jeg svare? Jeg var ikke der, var du?

 

Snakk om og vri og vende på ting, jeg mener jo selfølgelig i en hypotetisk situasjon lik den i spørsmålet over for å høre om du stiller samme krav til sikker jakt når du jakter rovdyr.

 

Du jakter på din måte, jeg jakter på min måte. Hvis du skal jakte bjørn og vurdere/bedømme situasjonen slik du forklarer her, kommer bjørnen mest sannsynlig til å dø av sult fremfor varmt bly fra børsa di :D

 

Bjørnen kan dø av alderdom for min del, bare den slipper og halse rundt på tre bein eller dø av innfeksjoner etter et dårlig skudd. Det er vell her den største holdningsforskjellen er på en seriøs eller useriøs jeger også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne vært mer interessert i å høre om det har kommet fram mer nytt i denne saken, framfor krangling...?

 

bestemte meg egentlig for ikke å skrive mer i denne tråden da det er en del useriøse personer som helst skal vrenge å snu mest for å skape rent h......

 

men men...

 

nei det har ikke skjedd noe nytt, fylkesmannen har i samarbeid med rovvilt utvalget besluttet at dyret er friskmeldt, det vil si at jakten er avsluttet om ikke noen observasjoner skulle si det motsatte.

Bjørnen ble sporet nesten 20km etter skuddet og det viste seg at den har løpt med alle 4!! føttene så det er nok snakk om et pels/kontur treff.

Synd at den ikke falt når den var på post men slik skjer og vil nok skje igjen........

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig at det går an å respektere litt ueinigheit her, uten å begynne å slenge med leppa mot kverandre ?

 

Nei, gjør vist ikke det. Påpeker man noe, så får man en fot i ræva og beskjed om at man ikke er tørr bak øra....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...