Jump to content

To bjørner skutt ulovlig i trøndelag i natt


202 outback

Recommended Posts

Surr? Hvordan ser man at det er ei binne kontra hannbjørn? Det eneste du skille dem på er unger... når binna vandrer henger ikke ungene bestandig i ræva på henne, føler binna noen trussel (lyder/lukt) jager hun ungene i et tre og kan finne på å vandre/utforske alene... hva gjør du som jeger da? Har du skadefellingen i orden smeller det tvert!! Synd, shit happens...

Skadeskyting på den hannbjørnen er ikke unormalt, folk presterer å skadeskyte elg som er tre ganger så lett å treffe så hvorfor kan ikke det skje med bjørn?

 

Videre er de fleste SNO-kontaktene over i Sverige på hundetrening, ironisk nok, sporing på gps-merket bjønn:-) H e he..

Link to comment
Share on other sites

Det må være det dummeste jeg har hørt....

Det er jo selfølgelig når du ikke er sikker, og ikke kan med sikkerhet si at dette er en hannbjørn, det ikke skal skytes.

Det er ingen problem og kunne skyte et dyr uten og skadeskyte(99.8%) hvis situasjonen er den rette.

Her viser grassroten av bygdejegere i Norge at nattjakt på bjørn er noe de ikke mestrer.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke hørt mye forstår jeg... Jakter du bjørn? Er du med på et fellingslag? Forresten det kan du ikke være...

Denne jakta er som nåla i høystaken, du får en sjangse, den varer i noen sekunder til hvis du er veldig heldig, 30 sek kansje. Du ser ingen unger og konkuderer med at det ER en hannbjørn. Jeg går ut i fra at det ikke er noen ulovlige handlinger som er utført her, (dvs at han så ungene osv..)

 

Jeg jakter en del bjørn i Sverige bla. og der skjer nettopp dette ganske "ofte"...(binna jager ungene i treet og tar seg av hundene/jegerne) Så hvordan i h... kan du påstå at dette er det dummeste du har hørt?

Binna kan forøvrig være timesvis borte fra ungene, på leting etter mat osv..

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det hadde vært spesifisert så grundig at binne med unger ikke skal skytes, hvis jakta er så tilfeldig som du beskriver, det er tross alt ikke noe gjettekonkuranse heller.

Hvis så er, er dette enda en god grunn for å holde grassrota borte fra slik jakt.

Det finnes tydligvis jegere her i landet som er mye bedre egnet en meg og deg til jakt på hannbjørn, ekspertisen finnes.

Når det gjelder skadeskyting om natten, er dette noe som har ført til svært ubehagelige episoder for hjortejegere.

Jeg regner med det ikke er noe forskjell på bjørnejakt i så måte.

Men det er klart at en del jegere her på kammeret beskytter slike og alle andre episoder der bjørn/ulv blir påskutt.

Merkelig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skadeskyting om natten, er dette noe som har ført til svært ubehagelige episoder for hjortejegere.

Nå vet ikke jag hvor i landet Du bor men da jag var hjemme i Trøndelag for halvannen uke siden så var det fullt skytelys mitt om natta. Kanskje noe å tenke på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem og kunne skyte et dyr uten og skadeskyte(99.8%) hvis situasjonen er den rette.

Her viser grassroten av bygdejegere i Norge at nattjakt på bjørn er noe de ikke mestrer.

 

den som aldri har gjort noe feil den har aldri gjort noe :roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Synd det skal bli så mye surr for å jakte bjørn lovlig.

Her er det to episoder som ikke er bra i det hele tatt, av to mulige.

Det blir nokk et påskudd for at dette er en jakt som ikke kan bedrives av andre en Statens Naturoppsyn, og DN

 

Du skal ikke se bort fra at du kan få det som du vil(?), om du og alle andre "forståsegpåere" uten altfor stor kjennskap til saken og forholdene rundt får det som dere ønsker, hauser opp en sak utover rimelige grenser. Det vil fort gjelde annen jakt også, for er mange jaktformer som da står for fall.. Hvorfor overlate noe som helst til grasrota, når man kan ha en ekspert til å gjøre det.. Lenge leve ekspertvelde :roll:

 

Har et spørsmål til deg: Kjønnsbestemmer du Gaupe, rev, greveling, ringdue osv når du jakter? De fleste som jakter/har jaktet bjørn vet at kjønnsbestemmelse er vrient. så vrient, at man egentlig bør lage lisenser på bjørn uavhening av kjønn, og heller regulere kvoten etter antallet i bestanden fra år til år. Til og med ekspertene bommer på kjønnet av og til. Kan det tenkes at staten håndhever avskytingen på bjørn delt på kjønn knallhardt for å begrense jakta på rovviltet så godt de kan? Tanken har streifet meg mer enn en gang... Mye i samfunnet kunne vært løst billigere og enklere enn i dag, rovviltjakta intet unntak.

 

Det eneste som er sikkert på jakt, er at ingenting er sikkert. Det må faktisk i et samfunn være rom for å feile, for feil vil av og til skje... Det vil til og med skje med en ekspert bak børsa :wink:

Link to comment
Share on other sites

No skal eg ikkje gje meg inn på nokon debatt om norsk rovviltforvalting. Men eg trur grunnen til kjønnsbestemming på bjørneløyver kan vere at det er binner som styrer bestandsstorleiken. Det er derfor ganske lite konfliktfylt med tanke på bestandsstorleiken å gje løyve på ein hannbjørn. Medan det er langt verre å gje på ei binne so lenge bestandsmålet på 15 årlege ynglingar i Noreg ikkje er oppfylt.

 

Det hender faktisk at våre utskjelte myndigheiter leitar etter løysingar og mogelegheiter, i staden for begrensingar.

Men det er ikkje like arti for oss å legge vekt på det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skriver her mine siste ord i denne saken.

Av to skyteepisoder på bjørn, endte det med to uheldige episoder.

Dette er i mine øyne, en veldig høy prosentandel med uheldige episoder. Jeg tviler på at den menige man har forståelse for at det er slike marginer vi jakter etter. Men det virker jo som dette er vanlig blandt noen kammerbrukere, i så fall har jeg ikke mer å tilføre.

Som svar på om jeg kjønnsbestemmer gaupe, rev, grevling når jeg jakter, kan jeg bare si at jeg jakter ikke disse artene.

Men jeg kjønnsbestemmer de arter jeg jakter som hjort, rein, elg, skogsfugl.

Skadeskytingsprosenten jeg reffererer til er min egen med rifle. Hvis den vanlige skadeskytingsprosenten til jegere flest ligger i nærheten av det vi har sett av episoder med rovviltjakt i media, er jeg redd vi ikke får jakte i fremtiden.

Å hause opp slike episoder klarte kiwi godt selv, med dagens lengste innlegg. Tviler på det du skriver ganger jegerstanden bedre en mine ord.

Takk for i dag, nå skal jeg fiske meg en laks :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes tydligvis jegere her i landet som er mye bedre egnet en meg og deg til jakt på hannbjørn, ekspertisen finnes.

 

La meg først si at jeg er overhodet IKKE expert på bjørnejakt, men jeg har jaktet bjørn i 1 uke og felt 1.

Vi spurte guiden vår i Canada om hvordan han så forskjell på hann/hunn ?

 

Dette er da guide som har det som levebrød og har guidet i 30år etter bjørn. Hans svar var at dette var vanskelig og ofte tok han feil!

Det han mente han kunne se det på var at binna var smalere i snuta, mens hannbjørn hadde mer "bollekjaker".

Jeg tviler sterkt på at ekspertisen finnes i Norge, på å se forskjell her mellom hann/hunn.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig kvalmende og selvretferdige utspill når ting ikke går som man hadde tenkt det i jakt.

 

Saken er at 2 bjørner ble påskutt, den ene felt som tenkt. Og den andre endte med skadeskyting (fryktelig fort gjort på bjørn, jeg har sett på hvor treffsonen er på bjørn. Og den er liten, veldig liten).

 

Bjørnen som ble forskriftsmessigfelt, viste seg å være en binne som hadde satt igjen ungen. Slikt skjer fra tid til annen, og er ikke til å ungå, om man ikke tyr til helikopter overvåking etc. Men da snakker man om slakt og ikke jakt. Slik skadefelling av bjørn i dag normalt er lagt opp, er den normalt for jakt å regne. Heldigvis er ungen så stor, at den nok klarer seg selv.

 

I prinsipp er ikke den saken verre enn om tror man har felt en hjorte kolle, og så viste det seg at der var to små knotter på hodet.

 

Hendlige uhell, begge deler. Men det er alltid noen som er ufeilbarlige, og noen som man kan mistenke tror at jakt og skadefelling er noe man kan utføre under full kontroll på ett vetrinær kontor.

 

Og når disse tar feil, hører vi jo ingenting om det.

Link to comment
Share on other sites

Til 202outback.:

 

Kan være enig med deg i at det er synd at det ikke alltid går som foreskrevet, men..............dette er jakt.

 

Kanadieren snakker om at binne med unger er fredet, hvilket er mye greiere å forholde seg til. ( Og etter min menig det eneste fornuftige/ mulige, hvor mange timer skal du egentlig observere denne bjørnen før du har tenkt og skyten....... ) At binna setter igjen ungene er særdeles sjeldent, og hører definitivft til untaket, spesielt årsunger. ( men igjen dette er jakt, og dessverre, eller kanskje heldigvis finnes ingen fasit. )

 

Det eldre avkommet er nok ofte mere selvstendig og roter seg litt rundt både her og der, men de skal jo også forhåpentligvis klare seg selv for første gang i fra denne sessongen. Så de burte være siket til og klare seg........ ( men dette er naturens gang, og dessverre, eller kanskje heldigvis finnes ingen fasit her heller. )

 

Skadeskytting er, og har nok aldri vært jegerns intensjon, så dette overlater jeg i stillhet til Statens naturoppsyn.........

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som vanlig kvalmende og selvretferdige utspill når ting ikke går som man hadde tenkt det i jakt.

 

Saken er at 2 bjørner ble påskutt, den ene felt som tenkt. Og den andre endte med skadeskyting (fryktelig fort gjort på bjørn, jeg har sett på hvor treffsonen er på bjørn.

 

Bjørnen som ble forskriftsmessigfelt, viste seg å være en binne som hadde satt igjen ungen. Slikt skjer fra tid til annen, og er ikke til å ungå, om man ikke tyr til helikopter overvåking etc. Men da snakker man om slakt og ikke jakt.

 

I prinsipp er ikke den saken verre enn om tror man har felt en hjorte kolle, og så viste det seg at der var to små knotter på hodet.

 

Et siste innlegg.

 

Ja det er fort gjort, så fort at det samme hendte på samme plassen også i fjor. :roll:

vi kan vell regne med at det skjer igjen neste år også. Og hvis så skjer må det i alle fall ikke kritiseres

Hvis treffsonen er så liten at vi må regne med en 60-70% skadeskyting tror jeg det er best med helekopter. :!:

Dette er tross alt ikke jakt, men kontrolert uttak av skadedyr. :wink:

Det er stor forsatt stor forskjell på en hjort og en bjørn når slik skjer, bare vent så skal du se.

 

Jeg ser forskjell på hann og holaks, men i kveld/natt spiller det ingen rolle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er fort gjort, så fort at det samme hendte på samme plassen også i fjor. :roll:

vi kan vell regne med at det skjer igjen neste år også. Og hvis så skjer må det i alle fall ikke kritiseres

 

Ikke alltid, alle gode ting er tre 8)

 

I såfall ( hvis det skulle skje, for tredje år på rad. ) vil de undergrave legitimiteten for sin egen jakt, og da bør nok absolut rutinene gjenomgåes :wink:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

. Medan det er langt verre å gje på ei binne so lenge bestandsmålet på 15 årlege ynglingar i Noreg ikkje er oppfylt.

 

Det hender faktisk at våre utskjelte myndigheiter leitar etter løysingar og mogelegheiter, i staden for begrensingar.

Men det er ikkje like arti for oss å legge vekt på det :wink:

 

 

 

det må no være nådd for flere titalls år siden, bare på snåsa er det observert 6 FORSKJELLIGE bjørne unger er det da bare 9 andre onger i landet?? pisspreik!!

 

Det er de siste dagene på snåsa oppdaget 7 FORSKJELLIGE bjørner!!! det begynner å bli så innmari sykt at myndighetene har mistet kontrollen for lenge siden.

 

det er revet 50 sau i dette området så langt i år og vi har enda ikke kommet i "sesongen" for riving av dyr så at tallene for snåsa kommer opp i 100 som er nesten 3dobbling er SYKT!!!

Link to comment
Share on other sites

Et siste innlegg.

Hvis treffsonen er så liten at vi må regne med en 60-70% skadeskyting tror jeg det er best med helekopter. :!:

Dette er tross alt ikke jakt, men kontrolert uttak av skadedyr. :wink:

Bare for å nevne det, helikopter jakt. Er ikke jakt, men det samme som det vi kaller stopp skudd på t.d Elg.

D.v.s At man setter i gang med å skyte, og skyter til dyret før eller siden ligger der. Med andre ord er man 99% sikker på at det blir førsteskudds skadeskyting på bjørn, før en får fylt på nok bly til at dyret ligger der (kan normalt kun brukes på åpne områder).

Om man bruker bedøvelses piler for å stoppe de, og så avlive på bakken, da er saken en annen.

 

La folk få gjøre det på gamle måten sier nå jeg, litt svinn får vi bare lære oss å akseptere. Vi hadde jo ikke problemer med det før høymoralen slo til.

Link to comment
Share on other sites

Kan bli interessant å følge jaktlaget med den skadeskutte bjørnen. Fra Sverige har vi sett hvor utrolige effektivt dyktige bjørnejegere rydder opp i slike situasjoner, og jeg tror bjørnen hadde vært avlivet for lengst dersom det hadde skjedd i Sverige.

 

Skjønner ikke helt at 2 uønskede hendelser skal bortforklares med at det er høy vanskelighetsgrad. I klartekst betyr det at jegerne ikke er på høyde med situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk medfølelse for jegeren som har skadeskutt bjørnen, vil tro han har en uggen følelse i kroppen med tanke på å ha skadet et dyr og etter manges mening satt rovvilt laget i en kategori som minner om "bønder med høygaffel".

Binna som ble skutt er jo en tabbe, men det er lett å kritisere i etterkant.

 

SAUER 202:

Vet ingen ting om din kompetanse når det gjelder jakt og artskunskap. Men hvis du har vert litt ute i felt så har du sikker lagt merke til at feks. en elg ku med kalv som blir støkt ut av en stålos ofte skiller lag. Når da den enslige kua kommer fram til din post og det på nytt blir stå/ganglos å du sitter og observere dyret og dere har ku på kvoten så har jeg ekstremt stor tro på at du har skutt dyret i den formening om at kua ikke har kalv, når jaktlaget ditt i etterkant finner ut at kalven går alene der ute i skogen skal du da defineres som en uansvarlig og inkompetent jeger som heller burde ha sittet på coop kaffeen å fått med seg siste bygdesladder?

 

Poenget mitt er at det er dumt å svartmale folk før du vet va som var orsaken til at det ble slik.

HÅPER DU FÅR FISK

Link to comment
Share on other sites

vi kan vell regne med at det skjer igjen neste år også. - Dette er tross alt ikke jakt, men kontrolert uttak av skadedyr.

Det skjer nok igjen, og igjen, ja - det er "de store talls lov" som ubønnhørlig slår til! Følgene av gjeninnføring av ulv og bjørn!

 

Men hvor har du det fra at uttak av skadedyr er en "kontrollert" aktivitet? Min ringe erfaring fra ettersøk av trafikkskadd vilt, er i hvertfall at det ikke alltid er så "kontrollert" - hvordan da f.eks. jakt etter en bjørn som (teoretisk) har spesialisert seg på bærplukkere skal foregå i "kontrollerte former", vet ikke jeg.

 

Hvis treffsonen er så liten at vi må regne med en 60-70% skadeskyting tror jeg det er best med helekopter. :!:

Vel, helikopterjakt er vel prøvd etter ulv - med kanskje ikke helt topp resultat? Bjørn holder seg gjerne i tett skog - skal en drive helikopterjakt under slike forhold, må en kalkulere med en del havarier - med tap av menneskeliv.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg for vane å henge meg opp i tall Outback202, men....:

 

Du slengte frem 99,8% som en skadeskytingsfrekvens, hvor jeg er ganske overbevsist om at du mente treffprosent :idea: , også nevner du senere at det er din egen skade(/treff)prosent som er nevnt...

 

Det jeg lurer fælt på er hvor mange dyr du egentlig har skutt? Om du holder treff(!)prosenten din såpass høyt oppe, kan det umulig være mye fjærvilt inne i bildet?

 

Jeg har nok ikke skutt så mange dyr at jeg kan snakke om 0,2% skadeskyting ennå, for det er 2 av 1000 det :!: , men jeg har blitt ganske ydmyk når det gjelder jakt og jaktutøvelse etter endel skudd, og et førtitalls klovvilt, siden starten for 18 år siden... :wink:

Link to comment
Share on other sites

da vil jeg informere derre litt.

har vert en tur i området skytteren har skutt dyret i bogen men har ikke kommet gjennom pga. at en bjørnebogfjøl er såpass stor at den ikke skal kunne gjennom skytes.

Var selv ute da d smalt (ikke på jakt) og fant fort ut at det ikke var noe problem det var veldig lyst faktisk til å være rundt midtnatt.

Jegeren fikk ikke skutt flere skudd da bjørnen hoppet over et berg og forsvant inn i skogen, laget besto stortsett av folk som er ansatt i SNO, politi og DN + fjelloppsyn, noen få er fra bygdas jegere disse har gått kurs og kan det de har lert på kurs de har jaktet i 3-4 i skadefellingslaget men har ikke lyktes før denne situasjonen oppsto.

Skytteren har skutt bjørn tidligere + flere gauper en de fleste her på kammeret har til sammen.

ettersøket ble startet opp en liten stund etter skuddet men rundt kl 0100 ble det for mørkt og jegerne satte seg ned i 2 timer.

Ettersøket ble så gjennoptatt og de var flere ganger veldig nær, fant mye blod men lykkes ikke få den på post.

 

så oppfordringen er: ikke begynn å legg derre opp i situasjonen når derre står der uten å vite noe som helst rundt saken avisene skriver stortsett det de har tenkt å skrive, men når derre begynner å "hakke" på grasrot jegerne så blir jeg fobannet ikke bare fordi jeg kjenner de men også for at de har gjort en kjempe jobb!! de har hatt uflaks men vil når det i natt lyser igjen gjennopta søket og fortsette vidre.

 

Oppdaterer så fort jeg har mulighet igjen når jeg vet noe

mvh nermeste nabo til jakt terenget og hele saken

Link to comment
Share on other sites

Det beklager jeg også, synes vi skal holde oss for gode for å kritisere skrivefeil. Hver enkelt får gjøre så godt man kan, er helt sikker på at alle forstår det meste som skrives her inne.

Du har forresten et par feil selv, men jeg skjønte det da fint for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

skytteren har skutt dyret i bogen men har ikke kommet gjennom pga. at en bjørnebogfjøl er såpass stor at den ikke skal kunne gjennom skytes.

 

Hmmm........

 

Det første "grizzly guiden" din "over there" kommer til og spøre deg om er om du klarer nettopp et slikt skudd :!: Begge bogene er drømmeskuddet på grizzly'en, og skuddet alle jegerene oppfordres til å ta :wink: Rett ned, no fuzzel, og død høstet bjørn.

 

Har ennå til gode å se ei bjørnebogfjøl, som tåler en 7mm. ( DS. gjenomskutte bjørnebogfjøler har jeg sett noen titalls av de siste åra. )

 

Men forsåvidt uinteresant!

 

Ønsker både deg som nærmeste nabo, og jegerene lykke til, i det videre ettersøket :!:

 

Dempes det "følte" presset og situasjonen normaliseres til ei valig bjørnejakt uten riksmedia på nakken, med påfølgende konstant adrenalin nivå på høyde med en ungstut i brunsten, så sitter helt sikkert fangskuddet der det skal :!:

 

Skitt skadefelling :!:

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vell og bra, men prøv å skrive ordrett. Da ihvertfall jeg synes det er vanskelig å lese innlegg med mange ord- og komma/punktum feil.

 

Beklager OT... :roll:

 

 

gjærne OT.... men "vel og bra" skrives med enkel "L" :mrgreen: sånn bare for å pirke litt... no offence :roll:

Link to comment
Share on other sites

30-30 har vært et velbrukt/anbefalt bjørnekaliber i andre land :wink: - så bogfjølen kan vel ikke være så altfor kraftig?

Men et noe feilplassert skudd - setter hvilket som helst kaliber i sjakk-matt.

Og slike skudd - det skjer - og kommer til å skje igjen - og igjen.

 

Og det har ikke noe med kunnskap/kompetanse å gjøre!

Alle som èn - som har skutt på endel vilt - har opplevd et eller flere dårlige treff!

Link to comment
Share on other sites

Da er enda en bjørn skutt. Denne gang i Østerdalen.

 

"Bjørn skutt i Østerdalen

En gammel hannbjørn på 218 kilo ble torsdag kveld skutt i Engerdal i Hedmark.Bjørnen ble skutt i Lekjengskøra i Engerdal kommune i Østerdalen klokken 22.15, melder NRK"

 

Er det noen som vet hvor mange fellingstillatelser på bjørn som er gitt i denne omgang?

Eller blir det gitt fortløpende etterhvert som bjørnen gjør skade på sau o.l?

Link to comment
Share on other sites

Vell og bra, men prøv å skrive ordrett. Da ihvertfall jeg synes det er vanskelig å lese innlegg med mange ord- og komma/punktum feil.

 

Beklager OT... :roll:

 

 

du kan få ta over alt og finne ut ting selv om det skulle være noe problem, har dysleksi men om det er så stort problem så kan jeg like godt slutte å skrive helt og heller bare lese.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Aasum

du kan få ta over alt og finne ut ting selv om det skulle være noe problem' date=' har dysleksi men om det er så stort problem så kan jeg like godt slutte å skrive helt og heller bare lese.[/quote]

 

Bare fortsett og skrive du Aasum.

Har ingen problemer med å lese og forstå det du formidler.

Skrivefeil og feil gramatikk presterer vel de fleste av oss :wink:

Også greit å få info fra nærmiljøet der det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvor mange fellingstillatelser på bjørn som er gitt i denne omgang?

Eller blir det gitt fortløpende etterhvert som bjørnen gjør skade på sau o.l?

 

 

den blir gitt av fylkesmannen når kadaver er funnet og en "ekspert" på kadaverfunn finner ut hvilket dyr det er.

sjelden at det ikke blir gitt fellingstilatelse når det blir funnet flere kadaver etter det de regner med er samme dyret.

 

 

 

det har skjedd lite i området i natt morgentimene

grunnet kraftig regnvær og sikkelig overskyet med mørke skyer så gikk det ikke å jakte mellom 2300-0400, åper dette ordner seg etter hvert.

Laget er ute og funnet sporene nå i 9-10 tiden postene er satt ut og vi venter i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg for vane å henge meg opp i tall Outback202, men....:

 

Du slengte frem 99,8% som en skadeskytingsfrekvens, hvor jeg er ganske overbevsist om at du mente treffprosent :idea: , også nevner du senere at det er din egen skade(/treff)prosent som er nevnt...

 

Det jeg lurer fælt på er hvor mange dyr du egentlig har skutt? Om du holder treff(!)prosenten din såpass høyt oppe, kan det umulig være mye fjærvilt inne i bildet?

 

Jeg har nok ikke skutt så mange dyr at jeg kan snakke om 0,2% skadeskyting ennå, for det er 2 av 1000 det :!: , men jeg har blitt ganske ydmyk når det gjelder jakt og jaktutøvelse etter endel skudd, og et førtitalls klovvilt, siden starten for 18 år siden... :wink:

Hvis du hadde giddet og ta deg tid til å lese skikkelig, ville du ha lest at jeg skriver at det er fult mulig å felle et dyr med(99.8%) sikkerhet.

Når jeg i innlegget under skriver at jeg reffererer til min egen skadeskytingsprosent, kan jeg ikke forstå at du tolker dette til 99.8 % skadeskyting :!:

Jeg vil ikke ut med anntallet storvilt jeg har skutt, men jeg har skutt 22 hjort siste 3 år. jeg har jaktet hjort og rein i over 20 år. Jeg har på disse årene aldri skadeskutt, men jeg skjøt en gang et dårlig skudd på en simle som hadde avskutt framfot etter møte med en annen jeger, simla ble felt med oppfølgingskudd. Til alle med skrivefeil er de hjertelig vellkommen til denne tråden, så lenge de er enig med meg :mrgreen:

At en bjørnebog tåler et treff med 308 og oppover, tror jeg ingenting på. Jeg tror det er en egen tråd om bjørnebørser her på kammeret som enkelte kunne studert litt grundig :wink:

Link to comment
Share on other sites

202 outback du burde kanskje lese litt statistikk om skadeskyting den er værtfall ikke på 0,2%. At du har vært heldig kan skyldes mange ting bla form for jakt har veldig mye å si.

Men nå krysser vi fingrene for at disse klarer av denne bjørnen.

Link to comment
Share on other sites

Er bra å høre at du kun har hatt ett dårlig skudd i dit jegerliv, 202 outback. Heldigvis rettet du det opp med ett mesterskudd etterpå. Kansje denne bjørnejegerne som har forårsaket dette også hadde sitt livs dårligste skudd? Men ikke fikk like god tid til å rette det opp som man normalt får på reinsdyrfjellet? Hadde du synes det var morsomt, dengang du avleverte ditt eneste dårlige skudd, om det skulle bli debatert på ett nettforum av folk som ikke var tilstede? Bare ett spørsmål. Tror ikke det er så mange som har for vane å skadeskyte, men når uhellet er ute så la nå den uheldige få fred!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver at det generelt er for mye uheldige episoder under bjørnejakt.

At vi har to uheldige episoder av to mulige i dette området, og vi vet at det samme skjedde her i fjor også blir jeg betenkt.

Vi hadde en episode i rendalen som var mye omtalt i media i fjor. Her kom det også frem at at bjørnen ble skadeskutt, men avlivet da det prøvde og svømme over et vann.

At det er så mye surr for å felle disse dyra, tror jeg kan bli et problem for jakta generelt i fremtiden, og jeg er garantert sikker på at dette kan gjøres på en bedre eller sikrere måte.

Jeg har bekjente som skyter mer hjort en meg, noen av disse skyter i nesten alle situasjoner og ender opp med et immponerende anntall fellinger. Det som ikke er fult så immponerende er anntallet bom og skadeskytinger de har i kjølevannet. :?

Link to comment
Share on other sites

blir liksom ikke det samme å samenligne bjørnejakt og hjortejakt.

På hjortejakt er det vel rimelig sjelden du kan bli drept om du skulle komme til fare for skadeskyting noe bjørne jakta kan påføre.

Om du ser over grensa til Sverige så vil du se at de har ganske stygge tall selv, det sier vel nok at det blir felt 20-30 ELG de første 2 dagene i bjørnejakta :shock:

dette er overhode ingen enkel jakt, man kjemper mot bjørnen i tett skog/kratt, mot klokka og mot mange mange rovdyrvernere og selv utnevnte perfekte jegere.

Derre kan prøve å sette derre på en bjørne post selv og oppleve spenningen rundt dette.

 

 

Om binne fellingen så sto binna i 2 minutter!!!!! på en åpen myr.

så om man bestandig skal være så sikker så blir det aldri skutt noen dyr under skadefelling, faktisk kom bjørne ongen aldri tilsyne etter skuddet heller.

Man ser ikke forskjell på binneog han bjørn uansett!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...