Jump to content

bygge seg boltrifle i 45 cal


PederR

Recommended Posts

hallo

ssom dere sikkert har sett så lurer jeg litt på dissa riflene men dette er ikke noe jeg kommer til å bygge meg eller noe jeg skal ha. men stiller det som et artig spørsmål.

det jeg lurer på er rett og slett om man kan bygge ei rifle i 45 acp eller noe lignende i 45 å kunne bruke den på jakt på f.eks rev,rådyr og elg?

lar dette seg gjøre eller blir det under anslagsenergien?

veit det at kulebana blir ganske så krum.

løpet vil være på enten 50 eller 60 cm.

og hvilken kasse burde man ha isåfall?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at pistolpatronen .45 acp vil holde kravet til rådyr en gang. Men det holder til hare rev osv, et bedre 45 alternativ er 45 colt som kanlades til å holde anslagsenergie til rådyr. (Og så finnes det jo et greit utgangspunkt i leveraction rifler)

Det er fullt mulig å bygge bolt i 45 ACP - google "de lisle" karabin :twisted:

 

Det finnes også 45-70 bolt rifler bygget på mauserkasser fra singapore.

Så det store spørsmålet er hvilket 45 caliber er det du tenker på. Jeg tiper du har minst 20 å velge mellom med svært firskjellige ytelse og utforming. :)

Link to comment
Share on other sites

En .45Auto-hylse passer i støtbunnen til en .308 win/.30-06. Det gjør også en .45 Automag som du sikkert kunne få til å mate relativt enkelt fra f.eks en kort remingtonkasse eller tilsvarende. Hvis du planlegger å dempe rifla, så vil det bli vanskelig å nå storviltkravet også med .45Automag subsonisk. Selv på full pinne i et 50cm løp, så er det ikke sikkert du klarer å få nok fart til å klare storviltkravet.

 

Hvis du dropper elg, så er Ruger 77/44 en boltrifle i .44Mag. Den lar seg også dempe. Hvorvidt riflestigningen egner seg til svært tunge kuler vet jeg ikke, men da har du et utgangspunkt hvor problemstillinger rundt mating fra magasinet er løst.

 

http://ruger.com/products/rotaryMagazine7744/index.html

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

har egentlig ikke tenkt jeg skal bygge men det hadde vørt tøft å bygge ei slik rifle.

må høre med muttern og fattern først isåfall og så må jeg se etter hva slags riflekasse man må bruke. regner med enten m98 kasse eller weatherby kasse. sier ifra hvis det blir noe av dette ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Sitt deg ned å tenk nøye om hva du skal gjøre.

Dersom du velger å gå for ett pistol kaliber så begrenser kule utvalget seg for elg noe voldsomt.

460 S/W vil nok klare kravet til anslagsenergi, men det er enklere å bygge en rifle i kal. 450 Marlin, 45 Blaser eller 458x2".

Dette er patroner som benytter kuler med 458 diameter, mens 460 S/W og andre håndvåpenpatroner benytter en kulediameter på 451.

Link to comment
Share on other sites

Yhaug

ja jeg veit det. men jeg er nemlig ikke gammel nok og da må jeg vente 1 år til å kunne jakte elg så derfor blir kanskje ikke dette noe av pga det. men som sagt så hvis det blir noe av så vil den bli brukt til elg også. men litt overkill til rev og rådyr

Link to comment
Share on other sites

Etter som at elgjakt er et tema så hadde jeg ikke tenkt tanken på en revolver patron da en riflepatron faktisk er mer egnet til det formålet, men for alt i verden bruk gjerne pengene dine på å bygge en rifle kamret for en revolverpatron.

Det blir sikkert ikke noe dyrere, heller ikke noe problem å få den til å mate fra en Mauser kasse.

Lykke til.

Husk bilder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Farlig morsom tanke det der. Har sterkt vurdert det samme selv. Men Jeg lekte med tanken med å dele sluttstykket i 2 og fjerne noen cm, sveise/lime det sammen i gjenn. Kutte låskassa også. Dette vil jo svekke kassa/sluttstykket betraktelig. Men siden det er en 45 ACP det er snakk om tror jeg at det kanskje vil funke mht at det ikke er det store trykket det er snakk om. Jeg har utstyret til å både korte ned kassa og lage en magasinløsning på det hele. Men det er litt vanskligere å finne et løp til dette.

 

Har dere noen forslag? eller synspunkter

 

Her er en link om noe av det samme: http://action_enterprise.tripod.com/Mauser.htm

http://www.troupsystems.com/MAUSER/maus ... rsions.htm

 

P.s Hvordan er dette lovmessig? "Lage" seg en rifle i et nytt kaliber mth våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å korte ned en låskasse, belastningen tas opp av låseklakkene i front, så man kan gjøre mye rart bak dette. Det er ikke en liten jobb, spesielt sveisingen må gjøres av kompetente folk så ikke herdingen av klakkene går fløyten. Alternativt kan kassen anløpes og herdes på nytt (neppe så enkelt som det høres ut som).

Link to comment
Share on other sites

38Spesial/357magnunn passer rett i bolten på en 7,62x39 mini-mauser, er enda litt igjen å ta av så kanskje en 45ACP kan gå. Skal sjekke en gang Grendel-minien er framme.

 

Å korte inn en M98 (eller svenske-mauser) er ikke så veldig vanskelig, en skikkelig jigg, litt sveiseerfaring og våte filler. Akkurat nå er det bare den j...a garderoben som gjør at jeg ikke har kortet inn en M96 og bygd en 45ACP rifle.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på Ruger 77/44 og den ser veldig kurrant ut, mtp pressisjon og vekt. Eneste problemet er at jeg kan ikke se noen forhandlere i Oslo, Akershus området som selger denne rifla. I Norge for den del! :(

 

Siden det er en vanlig bolt rifle kan den vell lades litt hardere enn en leveraction ville jeg tro. Men da må jeg vell bygge om mauseren i skapet til noe annet! :? det var jo leit..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...