Jump to content

Montasje til Howa 1500 Hogue - Meopta 3-10x50


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en brukt Howa 1500 Hogue, og en brukt Meopta 3-10x50. Har kjøpt dem hver for seg..

 

På Howaen så følger det med en montasje, som fulgte med da han karen kjøpte den for et lite år siden. Da stod det en Nikon-kikkert der..

 

Jeg er usikker på om denne passer til Meoptaen min, og ikke minst usikker på kvaliteten.. Så lurer på om jeg skal kjøpe en ny? Er det hensiktsmessig?

 

Hva er egentlig kvalitsforskjellene på montasjer?

 

Og hva er sjangsen for at den montasjen som står på rifla ikke passer?

 

PS: Har ikke fått rifla enda, men vil ha alt klart til jeg får den, så det er bare schmokk schmokk :)

 

Edit: Det er en Meostar. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på to ting, materialet montasjen er laget av (stål er best) og diameteren på de gamle ringene. Meostar har 30mm mellomrør, er den gamle montasjen laget for sikter med 1" mellomrør vil den ikke passe. Dette finner du ut av når rifla kommer!

 

Hilsen

Super XX

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mye å lure på.

Bruk den basen som står på eller kjøp ny hvis du vil være sikker på at den er stål. Basene koster ikke mange kroner. Du kan også velge å kjøpe hel picatinny skinne hvis du synes det er best. Skal du skyte veldig langt får du skinne med tilt på også.

 

Alle de "store" lager picatinny montasjer, så det er lett å få tak i. Finnes både i Quick Release utgave og vanlig.

 

Jeg bruker Leupold standard montasjer på begge mine Howaer og er fornøyde med de. Fordelen med de er at du kan grovjustere kikkerten i sideretningen med bakre base, men i følge "ekspertene" er picatinnymontasjen noe av det mest stabile.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hvis det er picatinnybaser på rifla fra før er disse sikkert gode nok. Det du trenger å gjøre er å kjøpe ringer som passer i basene, og som er passe høye. Det er noen hundrelapper å spare på å kjøpe over internett, men hvis du ikke vet en døyt om det du skal ha blir det litt kilent å finne den riktige montasjen med den riktige høyden. Du risikerer veldig lett å kjøpe en montasje som er høyere enn nødvendig eller for lav. Gå på Xxl eller en annen butikk når du har rifle og kikkert i hendene, og si "jeg trenger ringer til dette her". Det er enklest. De hjelper deg sikkert med å sette det sammen også, hvis du føler du trenger det.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Hei Palinder

Ja var det jeg tenkte å gjøre egentlig.. Spes. da jeg fant ut at det er høydeforskjeller..

 

Noen som vet om en god butikk som fikser dette i Oslo-området? Tenkte jeg skulle dra til Interarms, men er jo en beta å kjøre til Porsgrunn..

 

Gjerne en butikk med litt billig ammo og, 223.. :)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; XXL er behjelpelig med å skaffe montasje. Hvis du ikke har troa på dem kan du gå til Intersport i Bogstadveien. Der er det flinke og hyggelige folk. Når du har Picatinnybaser er det virkelig en smal sak å sette på ringene, men det skader sikkert ikke å se på første gangen. Men altså, sørg for å ha kikkerten og børsa MED deg til butikken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...