Jump to content

Ny pipe, hvilket kaliber skal jeg velge?


Flatin

Recommended Posts

Jeg har så gruelig lyst på ei ny riflepipe! Men jeg vet ikke helt hva jeg har lyst på. Et nærliggende spørsmål er hva skal den brukes til? Det vet jeg heller ikke helt. Hva skal jeg skyte på da? Nja, litt usikker. Kråke, kanskje elg. Eller jaktfelt. Kanskje langhold? Jeg tror jeg må bruke bort-eliminerings-vekk-metoden. Jeg har pipe i 6BR 1:14 som går som en stråle. Da trenger jeg ihvertfall ikke det. Jeg har ei fullstendig utskutt pipe i .22-250. Den kunne forsåvidt erstattes med en ny, men 6BR gjør igrunn det meste som .22-250 kan, bare litt bedre. Kanskje en 6x47L kunne være noe? Eller en 6,5x47L, da kan jeg bruke den på storvilt(?) Hvilke rifle skal jeg bytte pipe på da, Tikka'n eller 700'n? Tja, hva med begge to? Kanskje jeg kan ta det i flere steg. Teste ei feit pipe i 6BR, kamre om til 6x47L og teste på ny, deretter dreie ned til fornuftig diameter og lengde. Dette er ei fæl sjuke å ha pådratt seg i sommerferien...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, 7,62x39 har jeg ikke tenkt på. Jeg tror den er ganske langt ned på lista mi. Hva kan den klare da? Ingenting som ingen andre kan bedre? Hva med 20BR? Den er sikkert heftig. Eller en .22 Waldog. Heller mot 6x47L med riflestigning som kan håndtere ganske tunge kuler, men kanskje ikke de aller tyngste/lengste. 1:10 kanskje? Hvilke kuler er det jeg da går glipp av å kunne bruke? Og på hvilke avstander er de aktuelle å bruke?

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 har jeg allerede i en Tikka 658. Men pipa er veldig rufsete, egentlig kasserbar. Jeg har i tillegg 9,3x62-pipe, og 6,5-06 AI til denne rifla. 6,5-06'n innehar uoffisell verdensrekord i utskutt. Det var morro så lenge det varte :)

.308W Elgmoped blir rett og slett for kjedlig. Det har kun med følelser å gjøre, for teknisk sett er det en glimrende patron. .260 i den korte 700'n kunne være et alternativ, men er ikke 6,5x47L et like godt valg? Den er vel også godkjent for storvilt, eller er det litt nja? Om jeg dropper kravet om storvilt, vil ikke en 6 mm være vel så bra som 6,5? For jaktbruk vil rådyr være det største viltet jeg kan skyte med kaliber < 6,5. Mon tro om ikke da en .22 er like egnet? Det har kommet en del brukbare 22-kuler etterhvert.

Enkel tilgang på hylser ser jeg ikke på som noen stor sak. Jeg kan bruke hva som helst, bare det er Lapua... ;) En 100-pakning med Lapua-hylser holder i flere år for mitt bruk, og jeg er ikke fremmed for verken skyteforming eller halsdreiing.

Jeg vet visst best hva jeg IKKE vil ha.

Link to comment
Share on other sites

ville valgt enten 300 win mag(sikler på løp til m98'n min selv)

7 mm remington magnum fint til langhold.

270 wsm.

det var magnumfaktoren jeg kunne tenkt meg sikkert flere kalibre men jeg gidder ikke å skrive flere magnumkalibre.

6.5x55 som du har før av selvføgelig

den kjedelige 30-06'n

270 win fin til det meste

eller som noen andre her har anbefalt 260 rem. det er mine valg du får bestemme selv hva du vil ha av kalibre og husk du er selvstendig

Link to comment
Share on other sites

Sjuka blei så akutt at jeg måtte ta en tur til "psykologen" for en samtale. Jeg har fått klaret tankene litt. Jeg tror det blir en 6BR i sort Lothar Walter, med 1:10 eller 1:8 snurr. Tror jeg skal legge opp til å teste pipa i så tjukk profil som stokken tillater, for deretter å dreie ned til noe passende. Om jeg ønsker det, så kan pipa kamres om til en heitere patron også. 6x47, 6XC, .243W osv.

Link to comment
Share on other sites

6mm BR og 1-8 snurr blir aldri feil. Velg rustfri pipe hvis du ikke skrur demperen av gjengene HVER gang.

Satser du på rem 700 kassa, så fixs deg et bagder underbeslag og AI magasiner. Magasinene er lett å tilpasse matingen til br hylsa, og jeg trur det blir enkelt å få lagd et 3(el 2) skudds magasin som går jevnt med stokken. Lar du deg friste av 6x47 lapua slipper du mag trøbbel.

Sjøl tester jeg ut 6,5 br i løpet av vinteren.

Jeg har liggende 6,5x47 pipe og utstyr. Jeg er godt fornøyd med kaliberet. Men velger nesten bestandig det minste kaliberet jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer 1:8 bra med 55 gr kuler i full blås? Ikke at det er så stort poeng egentlig men. Jeg kan bruke 1:14-pipa om jeg skal skyte så lette kuler. 1:10 utelukker vel bruk av de aller tyngste/lengste kulene? Hvilke kuler utelukker 1:8, og hvilke kuler utelukker 1:10? Eventuelt hvilke skyteavstander utelukker jeg med 1:10?

Jeg er veldig påpasselig med å ta av demperen etter skyting, og våpenpuss er bare kos. Så jeg tror vanlig CrMo er ok for meg. Mating fra magasin er ikke veldig viktig for meg. Det fungerer sånn passe slik det er nå, men som regel mater jeg enkeltskudd. Det fungerer greit t.o.m til jaktfelt. Det er så god tid uansett. Men det underbeslaget der så interessant ut. Blir det gjort endringer på låskassa?

Link to comment
Share on other sites

6mmbr og 1-8 i snurr fungerer med lette kuler også.

Har brukt 58 v-max. Men jeg får ikke den voldsomme effekten som med v-max kuler i kal 22.

55 blitz king gikk meget godt i en blaser jeg hadde, men patronlengden ble så kort at jeg fikk mateproblemer.

 

Bagder underbeslag trenger litt modding på låsekassa, det er et skruhull bak i magasin utsparingen. Denne må dremles,files,freses, hugges bort :D. Ellers vil ikke AI magasinet komme langt nok opp.

I tillegg må hele underbeslaget senkes inn i stokken. Og tilpasses sammen med søyle bedding.

Jeg var heldig å fikk en ferdig moddet stokk.

 

Trur ikke du behøver å utelukke noen skyteavstander. Bruk 87 v-max og den fungerer smørgodt med 1-10 stigningen så langt du klarer å skru opp på kikkerten din.

Jeg har også brukt 100grains jakt kuler med 1-10 stigning. Også 105 speer blyspiss. Men kun 100stk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både 55 gr Bal.tip, 55 gr BlitzKing og 58 gr V-max. Av disse går BlitzKing muligens et lite hakk mer presist. Litt usikker på om jeg lurer meg selv litt fordi jeg ønsker at den skal være best. Har vært oppe i 1185 m/s, men den mest presise ladningen går 1100 m/s. Det skulle i teorien gi identisk skuddvirkning som .22-250, men jeg syns .22'n er råere. Skjønner ikke helt at det kan være tilfelle, men det er nå slik jeg observerer det. Jeg skal prøve 68 gr Fowler på kråkene. Den kula går ihvertfall presist.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg begynner å helle mest mot .22 BR med rask riflestigning for å takle tunge kuler, om enn ikke de aller tyngste. Men hvilken riflestigning trenger jeg? 1:9? 1:8? Noen her som har erfaring med .22 BR? Og hva med dier? Kan jeg bruke Redding-dia i 6BR, og bare putte i en annen bøssing. Kulesetteren må vel uansett være "ekte".

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 har jeg allerede. Pipa er riktignok utskutt, men den holder til elg. Men det er på Tikkarifla. Jeg har kommet litt nærmere løsningen nå, så det er 700-kassa som skal få ny pipe. Og det blir først og fremst et kråkekaliber, men jeg kommer til å skyte litt jaktfelt også. Muligheten til å skyte litt tyngre kuler til rådyr er også kjekt, men jeg trenger ikke ekstreme langholdsegenskaper. Jeg har mer enn store nok problemer med å treffe en kråkeblink på 300m under feltforhold. 200m er egentlig godt og vel langt nok det også. Jeg har faktisk litt problemer med å se at det skal gå å treffe kråker sikkert på 300m avstand under praktiske forhold.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som 243 Win er det du har bruk for. Ikke bare har du litt margin på rådyr, men du kan også handle patroner på ethvert samvirkelag. Trur eg. Etter å ha hørt på bekjentes erfaringer med villkatter har jeg fått fornyet tro på fabrikkpatroner. En ny 22-250-pipe, hvis det er 22 du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...