Jump to content

Leie av skog, for å skyte


Nissen

Recommended Posts

I praksis kan man jo drive egen skytetrening på egen mark, gitt diverse lover og regeler naturlig nok, men vil det være greit å leie skog for å bedrive slik trening også? Tenker da på privat trening, ingenting organisert på noen måte, men skyting er hensikten med leieavtalen. Grunneier vil naturlig nok vite om årsaken til leie av terreng til dette, spørsmålet er vel mer i retning om man da leier noe som kunne klassifiseres som "skytebane" og således må godkjennes til nettopp det?

 

Mulig jeg tenker vanskelig, men enkelte ganger er det som kjent lurt å trå litt ekstra varsomt.

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet kan man skyte så mye man vil dersom skytingen faktisk er lovlig. Dersom skytingen medfører brudd på naboloven, en kommunal forskrift om støy, eller noe annet, er skytingen ikke lovlig. Men ålreit, jeg kan omformulere:

 

Det blir akkurat samme prinsipp som ordinær jakt; du må ha grunneiers tillatelse, med slik tillatelse kan du skyte (jakte) så mye du vil sålenge skytingen (jakten) ellers er ukontroversiell.

Link to comment
Share on other sites

Hvis skogeier er villig til å leie ut til formålet så er han/hun sikkert villig til å gi tillatelse til å skyte på eiendommen uansett og da ser jeg ikke helt poenget med å komplisere det med en leieavtale. Det øker også sjansen for at øvrigheta stiller krav om godkjenning m.m.

Be pent og får du lov så gir du grunneieren ei flaske brunt til jul som takk for velvilligheten.

Enkelt, uformelt og fullstendig lovlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort dette på jordene til bestefar flere ganger når vi har prøveskutt ammunisjon til hagler. Sagt i fra til han at vi skyter på det og det jordet, sagt i fra til nærmeste nabo og skutt de skuddene vi trengte. Aldri vært noe problem, aldri fått noen klager. Du trenger kun grunneiers tillatelse, det er jeg helt sikker på. Men en del regler, 50 m til annen eiendom og slik, som må overholdes selvfølgelig, men det tar du jo også høyde for i det innledende innlegget. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...