Jump to content

7x57R Sellier & Bellot 173grs på elg


Jeger1234

Recommended Posts

Hei

 

Har skutt inn kombien min med 7x57R Sellier & Bellot 173grs SPCE.

 

Den har en anslagsenergi ved 100m på 2261j

http://www.sellier-bellot.cz/rifle-ammu ... roduct=494

 

For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule på 100 meters avstand.

 

Så den er over kravet på storviltjakt, men bare såvidt.

 

Hadde dere hatt noen betenkeligheter ved bruk av denne ammunisjon på elgjakt?

 

Etter hva jeg har lest på dette forumet og på nett blir ikke S&B skrytt opp i skyene, men brøsa går veldig godt med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt noe annet en rådyr, og rype med den kula, men av alle S&Bkuler, er nok det den eneste jeg ville vurdert å bruke. Konstruksjonen er vel etter en eldre RWS kuletype hvor ideen er å holde igjen ekspansjonen på bakre del av kule, og at dette, i alle fall for RWS's kuler av denne typen, skal fungere brukbart. Jeg mener å ha lest/hørt at det var slik det var (?)

Når også hastigheten blir såpass lav gjetter jeg på at det fungerer. Den patronen har jeg skutt noen aldeles suverene samlinger med i min kombi. Det er jo også den kulevekta patronen ble konstruert for i sin tid, og det er ikke uvanlig at det er den kulevekta som setter kula "riktig" i forhold til haglesvermen.

 

Det beste med den er at det aldri er tvil når man skyter på papp. Den stanser hull som en hullmaskin. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg synts profilen på kula ser litt "rar" ut. Har aldri sett noe lignende før.

Børsa mi samler også meget bra med denna ammunisjonen. 13,6 kr skuddet er heller ikke å forakte med tanke på at jeg ikke lader selv. Det blir nok til at jeg kommer til å bruke den til jakta, får bare håpe elgen veit å gi seg når han må :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg får også gode samlinger med 173 grs spce i min Tikka 512. Har ikke brukt den på storvilt. Kula er ulodda, akkurat som alle elgkuler var for 30 år siden, og som Jaktfalken sa, er det ei tung kule i lav fart.

 

Kan også sitere børsemakeren min: "Den kula er ikke dårligere enn norma elite, men den er ikke bedre heller."

Link to comment
Share on other sites

Kan også sitere børsemakeren min: "Den kula er ikke dårligere enn norma elite, men den er ikke bedre heller."

 

Det var godt å høre, har brukt norma elite på de to siste elgene jeg felte med godt resultat.

 

Skulle likt å vist hvorfor kombien går best med ei tyngre, og tilsynelatende dårligere kule :?:

Link to comment
Share on other sites

Kula er ikke dårligere enn andre når det gjelder balistikken. Men skulle du være så uheldig at du treffer kuleleddet i bogen, kan det hende kula ikke er sterk nok til å komme helt inn til lungene. Men den tar livet av elg sikkert i 99 av 100 ganger, bare du treffer der du skal.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med ei slik "trapping" slik denne kula har skal etter sigende være at den kutter mer pels. For den drevne ettersøker skal det derfor være lettere å fastslå hvor skuddet sitter ved å bedømme hår på skuddplassen. Den lager i hvert fall wadcutter type hull i pappen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Har skutt rådyr, reinsdyr og elg med nettopp denne kula. Det har holdt med ett skudd på samtlige. Det jeg har lagt merke til er at når jeg har funnet restene av kula (på elg) har dett ikke vært en fin sopp. Det har ikke vært noe bly igjen.... Men elgen datt fint den :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...