Jump to content

223 med 55 grs - hvor langt?


fat_dog86

Recommended Posts

Alle trådene jeg har funnet om 223 til langhold slår fast at en bør ha kjapp stigning og de tyngste kulene, men lite om hvor lange hold.

 

Så er da spørsmålet - hvor lange hold er det snakk om før en har praktisk behov for tyngre kuler enn 55 grs?

 

Det er ikke til å skyve under en stol at de fleste billigste børsene med brukbar presisjon leveres med 1-12" stigning, og en er fanget med 55 grainere. Har selv sett litt på Remington 700 VSF, da en av og til snubler over disse til overkommelig pris på bruktmarkedet (atpåtil i links!!).

Link to comment
Share on other sites

Det vi har observert og erfart på våre langholds-samlinger, er at .223 Rem butter på ca 450 meter, med 55 grs kule. Videre utover begynner samlingene å bli litt rufsete, særlig med varierende vind, som nevnt i innlegget over.

Men ut til denne avstanden, er .223 Rem presis og effektiv som bare fy.

Driftsutgiftene er også meget behagelige i dette kaliberet, holdt på å si - uansett kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Det vi har observert og erfart på våre langholds-samlinger, er at .223 Rem butter på ca 450 meter, med 55 grs kule

Vet ikke hvor mye det har vært skutt med 80 og 90gr kuler på LH-samlingene, mine erfaringer er at 80gr. henger med (like bra som hvasomhelst) iallefall til 600m og 90gr til 750m helt fint.

 

Dette i forholdsvis lett vær, men likevel varierende vind på adskillige sekundmeter. På 1000m falt begge helt igjennom, men jeg føler at dette delvis var pga. at de var nær umulige å spotte. På 1000 kommer de nesten rett ned, så du ser bare "noe" som kommer ovenfra inn i synsfeltet på skopet, og ikke hvor det blir av... Samlinga kan ha vært bra, det var bare ingen som kunne se hvor den var.

Har tidligere sett på 62 og 69gr kuler på 500 og 630m og det er tydelig i litt vind at disse kulene "slutter å virke" i vind et sted rundt 500m. iallefall før 630...

 

Skyter ikke bedre med 6.5x55 på 600m enn med .223, til tross forskjellen Sauer 200STR vs lita hendig "jaktrifle". På 200-400m skyter jeg vesentlig bedre med .223 uansett.

 

Presisjonen i .223 (dvs. praktisk skytter/våpen-presisjon) er såpass mye bedre for de fleste enn de grove kaliberene, at en kan få gode resultater på forbausende lange hold selv med 55grs kuler, om en har flaks eller er lur, og får avgårde kulene i noenlunde lik vind.

 

JEg synes Roe absolutt burde hatt med .223 i sammenligningen sin på 800-1000-1200m i Vapentidningen, kunne vært en overraskelse for flere der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Satt å lette etter en tråd jeg kunne føye følgende spørsmål inn under:

Hvor langt kan man regne med at en 55gr kule er presis i 223..? Så følte meg litt heldig her :P

 

Men et spørsmål er ubesvart: Hvilken kule bør man satse på for å være mest mulig presis ut til de litt lengre hold? Det som umiddelbart slår meg er 55gr V-max.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Svaret står over Fredrik, og det er å finne i amerikansk skytesport, Service Rifle tro jeg det heter og skytes opp mot 600yds.

Alle matchkulene fra 69grs og oppover, med 80gr Amax og 90grs Berger VLD i en særstilling.

 

Står 15 patroner nede nå, med 26.1 til 26.7grs N550 under 90VLD - 68.5mm lange patroner :roll: Skal testes på 100 og 300m. Og den blir jaktkula mi i år. Så får vi se om den kan noe som 80 Amax ikke kan.

 

http://www.longrangehunting.com/articles/shooting-223-mile-1.php

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så det jeg lurer på er, hvilken 55g eller 60gr kule er best å satse på om man skal prøve seg på litt "langhold". Er jo ikke helt langhold da vi snakker maks 5-600 meter..

Ah, 1:12"? formoder jeg? Er ingen 55grs kuler som har noe på 600m å gjøre, punktum, end of story - bortsett fra om du har en j.. stor blink å skyte deg inn på - du akn sikkert få OK samlinger i stille-stille vær, men du aner ikke hvor du får dem.

Er ikke stor forskjell på dem heller, så bare ta den mest presise og sett blinken i vannet eller i et sandtak så du kan spotte bommene og gafle deg inn... Det blir litt ala .22LR på 300m, moro, men ikke veldig nyttig, likevel potensielt veldig nyttig og lærerikt.

Forslag til blink er en 50x50cm stålplate, >6mm tykk, vanlig stål holder - av med øreklokkene så du kan høre evt pling.. Fortell oss om resultatet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1:12 ja, dessverre.. Gadd ikke legge i de ekstra kronene for å få en rifle med kjappere stigning..

 

Men tanken kværner i hodet på meg om jeg en dag skal kjøpe inn en 223-rifle for å bygge til å bruke til langholdsrifle. Men vil gjerne prøve meg litt med den jeg har først..

 

Lengste jeg har skutt på nå er rundt 200 meter, så har enda litt å gå på :)

 

Tror deg på at 55gr ikke har mye å gjøre ut til 600 meter, men skal prøve meg på 400, 500 og 600 meter.. Har et fint sted jeg kan leke meg litt på. :)

 

Skal rapportere hvordan det går ja.

 

Må prøve å få fatt i stålplate ja, deeeilig lyd "plongggg"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Svaret står over Fredrik, og det er å finne i amerikansk skytesport, Service Rifle tro jeg det heter og skytes opp mot 600yds.

Alle matchkulene fra 69grs og oppover, med 80gr Amax og 90grs Berger VLD i en særstilling.

 

M67

Har du noe erfaring med de tyngre Sierra 80gr HPBT Match King eller 90gr HPBT Match King?

Sierra sine MK kuler pleier jo ha god pressisjon.

Har også liggende noen Hornady 75gr HPBT Match som eg enda ikke har tatt meg tid til og prøve.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...