Jump to content

Krag Jørgensen gis bort - Og vinneren er.....:


Hollako

Recommended Posts

På grunn av fullt skap, full garderobe og et sterkt ønske om kombi, vil jeg kvitte meg med min langkrag. Kragen er en M/1894 fra 1904, seinere modifisert til M/1925, med detaljer fra M/1930. Uttalelsene om denne børsa spriker i alle retninger - alt fra å være et smykke, til å duge best som plombert veggpryd. Siden det ikke finnes noen fasit på dette, og heller ikke noen som har vært villig til å betale noe nevneverdig for den (utenom en snåling som aldri klarte å få papirene i orden), feirer jeg mitt innlegg nr 100 med å gi den bort dersom jeg finner en "verdig" mottaker :D

 

Børsa er presentert og diskutert i denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=34677

NB: Karabinen i samme tråd omfattes dessverre ikke av denne "avhendelsen" :mrgreen:

 

Børsa er vurdert av to ulike børsemakere som fullt skytbar (referanse på forespørsel).

 

Jeg stiller ikke store krav til mottakeren, annet enn at børsa må gis den behandling og omsorg som er en 106-åring verdig, enten dette betyr lett oppussing, full restaurering, tilbakeføring til original stand, eller bare koseskyting på fine søndager i godt vær. Dersom børsa gjennomgår noen form for "make over", vil jeg selvsagt også gjerne lese om dette her på Kammeret :D

 

Jeg ber om at interesse for børsa postes i denne tråden. Avgjørelsen fattes i begynnelsen av august etter prinsippet om opplyst enevelde - muligens med beslutningsstøtte :D

 

Bring it on!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden både "ha på veggen" og "seriøs samler" har meldt sin interesse så får vel jeg nesten fleske til med: Det nødvendige daglige vedlikehold, noen lufteturer på skytebanen og kanskje en bunnplassering på en og annen resultatliste :D

 

Edit: og selvfølgelig reportasje® med bilder når geværet gjennomgår eller er med på noe spennende.

Link to comment
Share on other sites

hei!

Jeg melder min interesse her!

Er både samler av våpen og Ammunisjon, og har nå bygd våpenrom på ca 20kvm, som skal bli godkjent i disse dager, så syns jeg burde få sjansen til å få en meget fin gave til å ha på veggen. Skulle jeg få æren til å få langkragen, vil selvfølgelig det bli tatt bilde av våpenrommet med kragen på veggen.

 

Hilsen fra

SrandsAmmo

Vidar Strand

Link to comment
Share on other sites

400 visninger og fem som har meldt sin interesse? Da vil jeg tro prisen er den rette, og at jeg har spart noen kroner på annonsering :lol:

Men hey, hvor blir det av de som har gitt så rosende omtaler av børsa? Ferie, kanskje? Fortsatt tid til å melde sin interesse - det blir ikke tatt noen beslutning før over helga. Så kom igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha den! Har i årevis hatt lyst på en Krag,

men med penger i nevene faller jeg alltid for noe tacticoole greier. Hver gang. Det er en lei tendens.

 

Selv ser jeg på å eie en Krag som å stolt eie en del av norsk nasjonalhistorie, for ikke å nevne at børsa i seg selv er fantastisk. Skulle jeg bli den nye lykkelige eier blir Kragen med på banen titt og ofte, og den skal iallefall få prøve seg som rådyrvelter igjen.

 

Også har jeg ikke èn eneste 6.5x55 fra før av.. Bare det i seg selv må være kvalifiserende. Alle bør ha en 6.5x55 etter min mening! (Og fram til jeg får en er jeg en hykler).

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kunne gjerne ha tenkt meg ei Krag Jørgensen.

En av de første riflene jeg skjøt med var en maken til denne og jeg synes det hadde vært et perfekt våpen å begynt samle-karrieren på, siden det er et lite stykke Norge (og jeg er nokså patriotisk av meg).

Den ville blitt ivrig brukt både på skytebane og kanskje litt på jakt også, og etterhvert også pusset opp.

 

Håper du vurderer en fremtidig ivrig samler :)

 

mvh Petter

Link to comment
Share on other sites

@Hassel:

Svenskemauser :shock: Gud forby! Men jeg ser fortsatt ikke noe til den kvinnelige frieren til din rival Oscar (som jeg har døpt Kragen - han rakk jo et år med svenskekongen). Et bilde med full SWS-utrustning er jo et fint bidrag til søknaden :D

 

@Kjetil-A:

Hvis du ved å vri på nicket mitt mener å si "Hallo", er du fortsatt med i vurderingen, dog på tynt grunnlag. Men hvis du med det mente "loko", så kan du glemme det med det samme :mrgreen:

 

@Vet|Us:

Om søknaden din skulle nå opp, må du love å ikke gjøre med den som du har gjort med .22'en du brukte på Grotjønn (selv om den var småpen). Duracoat var ikke oppfunnet i 1904 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Siden både "ha på veggen" og "seriøs samler" har meldt sin interesse så får vel jeg nesten fleske til med: Det nødvendige daglige vedlikehold, noen lufteturer på skytebanen og kanskje en bunnplassering på en og annen resultatliste :D

 

Edit: og selvfølgelig reportasje® med bilder når geværet gjennomgår eller er med på noe spennende.

 

Jeg melder min interesse her... og skulle jeg få den skal den IKKE havne på en bunnplass på en resultatliste..

Link to comment
Share on other sites

@Kjetil-A:

Hvis du ved å vri på nicket mitt mener å si "Hallo", er du fortsatt med i vurderingen, dog på tynt grunnlag. Men hvis du med det mente "loko", så kan du glemme det med det samme :mrgreen:

 

Det var "Hallo", uten tvil :mrgreen:

Jeg ser nok at det er mange her som kanskje har ett større grunnlag enn meg for å få den, men kragen er en gammel traver så hadde helt klart vært morro å ha og morro å skyte med :D

 

Og hvilken grunn er egentlig bedre enn "jeg-vil-ha" grunnen? :lol:

Link to comment
Share on other sites

kragen det kunne jeg ha tenky meg,samler spesielt på krag,og det er litt morro å sjå korst dei har bygd opp eit våpen av forskjellige årganger til ein spsifikk modell som kasje nokon ikkje har vist om.

Er godkjent samler,med papirea i orden.Driver foresten å stabler GAMMEL KRAGENS VENNER på føttene igjen,så vist jeg får kragen din så kan jeg garantere at den vil bli brukt på treninger,konkuranser og kansje enkelte foredrag.

mvh skattebo

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan love deg,,,,,,,,,, at jeg skal få v-max`n til å gå tett til vannrett ut til 200 meter. Duracoat, nei det skal den ikke få!! Biltema lakk, ikke vits å være fin på det med en 106-åring. Hvorfor skal denne rifla ha det bedre enn de gamle. Her kjører vi Norsk eldre politikk!!!!.. Tror til å med den skal få en tur innom båndsaga for å lage kinn støtte, en Varmint rifle :mrgreen: må jo ha det (noen som har Kydex liggende å flyte, til en grisbillig penge) any color will due?!?!? :mrgreen:

 

Fin gest, og gi fra seg et våpen!! :D

 

 

Ps. men jeg vil ikke ha den, eller takk!!

Link to comment
Share on other sites

Bump!

 

Litt mer facts fra siste konsultasjon for pasienten: Det er trolig begrenset presisjonspotensiale i børsa. En "gastroskopi" av løpet viser mye mantel og litt rust, uklart hvor dypt det går. Doktoren mener det ikke finnes skikkelige gode mantelfjernere å få kjøpt i riket lenger, og det han hadde igjen i medisinskapet trenger han selv (han skyter i klasse 5). Men han mener mantelfjerning med reseptfrie medikamenter og grundig puss med kobberbørste bør kunne hjelpe en del. Den er dessuten målt til å være nokså trang i boringa, 6,49 mm, og dette er ikke negativt for presisjonen.

 

Som vist i tråden jeg linket til i første post, mangler den baksikte. Men det kan skaffes - tips til dette følger med børsa.

 

Avgjørelse faller i løpet av uka :D

Link to comment
Share on other sites

oi. den vil jeg gjerne ha. Har ei krag her nå. den kalles bare stradivariusen av folk på skytebanen. det er altså ei banekrag. men har alltid villet ha ei langkrag.

har vel ikke noe bedre grunn enn alle andre her til å ville ha den. men kan love at den ikke vil bli liggende og ruste. og skal gjøre mitt til for at den ikke skal bli sist på listene heller når den blir tatt med for å skytes med.

generøst å gi bort et smykke som det der.

Link to comment
Share on other sites

Da har juryen bestående av meg, jeg selv og undertegnede kommet fram til at mottakeren av langkragen Oscar er

 

     Hassel v/hans pikelill.

 

Hassel leverte en sterk søknad. I likhet med hus, mener jeg børser ikke godt av å bli stående ubrukt. Jeg har god tro på at børsa SWS-sammenhenger vil være gjenstand for både den bruk og det vedlikehold som kreves. I tillegg har jeg sett noen av Hassels bilder fra SWS-stevner, og jeg er ikke i tvil om at den vil ta seg godt ut blant de andre. Utslagsgivende var imidlertid argumentet om at alternativet kunne komme til å bli en svenskemauser!! Jeg forutsetter at jeg blir presentert for noen bilder når Oscar har fått baksikte og er tatt i bruk. Gratulerer!!

 

Vet|us var nær ved å nå opp - jeg tenker da på hans hang til tactical-plasticool-ting, samtidig som han innrømmer at han egentlig burde avvennes, og rulle ut skytematten og be mot Kongsberg fire ganger daglig. Som kompensasjon skal jeg ta med kart, kompass og min gjenværende Kragkarabin M/1895 til Grotjønn en lørdag, så kan han få kjenne på følelsen, både ved å skyte med Krag, og ligge på fire å be. Jeg gleder meg allerede til kommende fotosession :mrgreen:

 

Andre sterke søkere er Sammleren, Mauser68 og skattebo - beklager, jeg har bare denne ene :) Det er bare å håpe at Sinnataggen og .475 A&M ble inspirert av dette, og legger ut sine til like gunstig pris.

 

God helg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...