Jump to content

Flyshow på Lista.. litt flybilder


TigerBlack

Recommended Posts

Flott helg med mye morsom flyving og bra innslag på Lista iår , flott stemning og bare gleder meg til neste år.

 

Fikk en god posjon bilder også, har tatt med ett par som er mer morsomme en kvaliteten er bra ,du ser nok hvilke jeg sikter til ;)

 

 

Håper de faller i smak :D

 

S A

 

Lista1001.jpg

 

Lista1002.jpg

 

Lista1003.jpg

 

Lista1004.jpg

 

Lista1005.jpg

 

Lista1006.jpg

 

Lista1007.jpg

 

Lista1008.jpg

 

Lista1009.jpg

 

Lista1010.jpg

 

Lista1011.jpg

 

Lista1012.jpg

 

Lista1013.jpg

 

Lista1014.jpg

 

Lista1015.jpg

 

Lista1016.jpg

 

Lista1017.jpg

 

Lista1018.jpg

 

Lista1019.jpg

 

Lista1020.jpg

 

Lista1021.jpg

 

Lista1022.jpg

 

Lista1023.jpg

 

Lista1024.jpg

 

Lista1025.jpg

 

Lista1026.jpg

 

Lista1027.jpg

 

Lista1028.jpg

 

Lista1029.jpg

 

Lista1030.jpg

 

Lista1031.jpg

 

Lista1032.jpg

 

Lista1033.jpg

 

Lista1034.jpg

 

Lista1035.jpg

 

Lista1036.jpg

 

Lista1037.jpg

 

Lista1038.jpg

 

Lista1039.jpg

 

Lista1040.jpg

 

Lista1041.jpg

 

Lista1042.jpg

 

Lista1043.jpg

 

Lista1044.jpg

 

Lista1045.jpg

 

Lista1046.jpg

 

Lista1047.jpg

 

Lista1048.jpg

 

Lista1049.jpg

 

Lista1050.jpg

 

Lista1051.jpg

 

Lista1052.jpg

 

Lista1053.jpg

 

Lista1054.jpg

 

Lista1055.jpg

 

Lista1056.jpg

 

Lista1057.jpg

 

Lista1058.jpg

 

Lista1059.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for flotte bilder! :D Der var det mange gamle kjenninger og gjengangere "still flying strong" som jeg husker fra airshows helt tilbake fra ca 1980 og utover. Er spesielt svak for Vampiren, som med sin Goblin jetmotor høres ut som en hviskende støvsuger. Ikke noe etterbrennerbråk der i gården nei. :D

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder!

 

Jeg savner faktisk å være på flyshow. Med en far som er flyhysteriker(historiker), er jeg arvelig belastet, og fartet rundt på diverse flyplasser i mine barneår. Faktisk var jeg en tur på Kjeller for en måneds tid siden og fikk kikket litt på noen av de flyene du har tatt bilde av. Far fikk tatt seg en times tur i LN-DHC (d’H Chipmunk), jeg fikk også tilbudet men sto over, da turen til fatteren da ville blitt kortere.

 

Siste nytt på jungeltelegrafen nå er at Ø. Ellingsen har kjøpt seg en Spitfire, som fortsatt ligger på bunnen av et norsk vann :lol:

 

Nei, gamle fly er artig!

Link to comment
Share on other sites

@ lærlingen

 

*skratte*

 

det ville ikke overaske meg stort ;)

 

 

Den Hunteren som er på bildene der er den han hadde i sveitsiske farger og solgte i fjorhøst. tok bilder av den på rygge og lista ifjor i de fargene. Fremdeles en pen maskin ,men jeg syntes den var penere i sveitsiske farger en svenske

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok et langvarig restaureringsprosjekt! :mrgreen:

 

Jeg savner også flyshow, det var mye mer av det på 80- og 90-tallet. Storstevnet på Gardermoen i 1984 feks, Bernt Balchens minnestevne. Det samla 80.000 tilskuere. Husker en franskmann i en Mirage F.1 som var litt hard på throttlen under en lowpass og brøt lydmuren 20 meter over flystripa, 300 meter fra oss. En spesiell opplevelse å se og føle sjokkbølgen. Han fikk landingsordre, he he! :D

 

Opplevde jo også Frecci Tricolore på stevne her hjemme (mulig det var samme stevnet) like før den fatale ulykken i Rammstein, der tre fly krasjet i lufta og mange tilskuere ble drept.

 

Husker de første stevnene der russerne dukka opp med Mig-29 Fulcrum etter murens fall, og de viste sine spektakulære Cobramanøvrer som ikke var mulig med vestlige jagere, unntatt svenskenes Saab Draken.

 

Nei det var tider ja.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Husker de første stevnene der russerne dukka opp med Mig-29 Fulcrum etter murens fall, og de viste sine spektakulære Cobramanøvrer som ikke var mulig med vestlige jagere, unntatt svenskenes Saab Draken.

Jepp, jeg husker godt jeg lå på gresset ved rullebanen på Gardermoen i 1994 og så rett opp på en SU-27 Flanker som gjorde den manøveren så godt som rett over hode på meg, utrolig rått, og litt skummelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Flotte bilder for oss gutter.

For de som er veldig interessert i WWII fly, så anbefales en tur til de årlige WWII Flight Show i\på Duxford i UK.

Var der i to hele dager i 2004 og for en flyfanatiker er det som å komme i himmelen.

28 Spitfire, to Mustang, Hellcat, Thunderbolt, Lancaster, B25, B17, Aircobra, Ju52, +++ alt i luften samtidig gir heftige frysninger på ryggen. :mrgreen::mrgreen:

 

http://duxford.iwm.org.uk/

 

Hadde glatt gitt noen lapper for en rundtur med Mustang eller Spitfire gitt....

Link to comment
Share on other sites

Åssen type er det jetflyet med den litt rare halen?

Hvis du sikter til den med to halebommer, så er det en britiskbygd De Havilland Vampire. Fløy første gang rett etter andre verdenskrig, og var den første jetjageren Norge hadde i sitt flyvåpen, blant annet. Erstattet Spitfire i så måte. Nydelig maskin med en herlig støvsuger-lyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

2zxozue.jpg2w568au.jpg var jo tragisk med bertil gerhard som omkom i spitfiren da den slo rundt under landing på tynset lørdag.dette flyet var grunnen til at jeg har hvert på lista di 2 siste årene. RIP Bertil :!:

 

Ja dette var utrolig tragisk, jeg prata mye med bertil under den sosiale delen for crew og arrangør under lista showet både ifjor og iår, han var en kjempehyggelig kar med masse historier. Jeg kommer til å savne han og Spitfire'n "hans" veldig.

Link to comment
Share on other sites

Husker en franskmann i en Mirage F.1 som var litt hard på throttlen under en lowpass og brøt lydmuren 20 meter over flystripa, 300 meter fra oss.

 

Akkurat dette husker jeg og! Litt av en opplevelse.

 

Har vært på flere flystevner, men nå er det mange år siden. Har en far som var flymekaniker i over førti år og dermed med utpreget dilla på ting som flyr i lufta (fortrinnsvis med rotor på taket). Skrudde blant annet på F86 K Sabre. Nydelig fly. Karrieren sluttet med helikoptertur med Bell 212 fra Longyearbyen til London for fem år siden (Airlift). Har derfor arvet flyinteressen etter han og raser ut på terrassen så fort jeg hører et fly eller helikopter for å se hva det er (og det skjer ganske ofte i og med at jeg bor rett ved en liten flyplass...)! Har ikke gått i fars fotspor, men brodern har, og er flymekaniker i forsvaret (Hercules).

 

Har spesielt sansen for WWII - fly, og da spesielt amerikanske Corsair med måkevingene. Det var en slik på Gardermoen en gang. Var det i 1992, mon tro. Mener det var et bra flystevne på vårparten da. Spitfire er en annen favoritt. Vakrere fly er aldri laget, og vil aldri bli laget. Corsair er på en måte det brutale motstykket! Slå den motorlyden...

 

Brodern og jeg hadde store planer om å dra med fadern til Duxford for å oppleve et flystevne der, særlig det i september hvert år, men det har ikke passet, dessverre, men det er ikke for sent enda!

 

Var for øvrig på RAF-museet i Hendon/Colindale i London i fjor, for andre gang. Vel verdt et besøk http://www.rafmuseum.org.uk/london/! Artig å ta med pensjonisten dit :D

Link to comment
Share on other sites

Var på "War & Peace show" i Kent i sommer. I tillegg til alt det andre lekre kom det plutselig en Hurricane og en Spitfire over hodene på oss den ene dagen. Den andre dagen drev en Lancaster på over oss. Minst en halvtime med fhv lave overflyginger hver dag! Og, ja. Det ER virkelig noe spesielt med fire Merlinmotorer i takt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En slik har hatt noen runder over Hokksund området.La merke til den da den fløy ganske lavt over området og tok flere runder.Kult utseende og grom lyd ja 8)

 

 

Er ikke så veldig rart om det flyr en sølvfarget Vampire over Hokksund av og til.. Kenneth Aarkvisla som eier Vampen er fra/bor i Hokksund en plass.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...