Jump to content

Z-plex eller ikke?


fredrik

Recommended Posts

  • 2 months later...

Det er bare tull at plex ikke har grove nok stolper til jakt. Jeg har brukt ett slik retikkel i årevis til jakt på rev og bever. Når det er så mørkt at dette retikkelet ikke syns lenger er det på tide å gå hjem! Tysk nr. 4 egener seg ikke til å skyte på noe annet en digre låvedører (eller elg) etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Et medforstørrende retikkel vil se slik ut:

 

Kikkertsikte: Zeiss Classic 2,5-10x50, retikkel 4.

 

Ved 2,5x forstørrelse:

Retikkelp25x.jpg

 

Ved 6x forstørrelse:

Retikkelp6x.jpg

 

Ved 10x forstørrelse:

Retikkelp10x.jpg

 

Et plexretikkel vil jo se likt ut, med unntak av at det er fire i stedet for tre grove stolper.

 

Noen liker medforstørrende og andre ikke. Jeg synes det er kjekt i skumring når man ikke har lysdot. Noen synes stolpene er for grove og synes det dekker mye av målet. Personlig skulle jeg ikke hatt problemer med å skyte spurv på 100 meter med det (noe jeg selvsagt ikke gjør!), så jeg synes ikke det dekker for mye. Fordelen med grove stolper er at du kan utnytte skytelyset lengre enn med tynt retikkel. Lite vits med en 3-12x56 med crosshair/mildot/elgbaneretikkel. Retikkelet blir borte leeenge før optikken gir opp!

 

Du nevner på om det er noen forskjell mellom 12x og 14x. Den lille forskjellen vil du neppe merke stort til.

 

Det der med plex-navnet har vel endel å si hvem som produserer kikkerten. Leupold har feks fine og heavy duplex. Nikon har Nikoplex, Zeiss har plex/z-plex. Har ikke hørt om plex, men tror det er den andre varianten av "firestolperstrådkorset". Disse to er også kalt retikkel 8 og 20. Retikkel 8 har større kors/kortere grove stolper. Sjekk her: http://www.zeiss.com/c1256bcf0020be5f/Contents-Frame/4ce72fbc4859816a85256bcf00613d9e

 

Nedenfor er det et tysk 4-retikkel som ikke er medforstørrende, til sammeligning med Zeissen. Det sitter i en Leupold European-30, 1,25-4x20. Litt grovere enn 6x og litt tynnere enn 10x på Zeissen. Tilsvarer rundt 8x kanskje.

 

011.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har ikke HELT skjønt hva z-plex er, og hva det er godt for. Er det kun den ekstra streken i overkant av trådkorset?

 

Hva er positivt/negativt med den?

 

 

@Fredrik

 

I 1962 oppfant Leupold duplex reticle;

 

vxiii.jpg?size=800x600

 

Så kom flere kikkertsikte merker med egne "knock off" etterlikninger.

 

Feks. Burris med ballestic plex og Zeiss med Z-plex

 

 

 

De legger bare til plex til i navnet av reticle og de forandrer litt for å gjøre det litt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...