Jump to content

TC


Hedmarkingen

Recommended Posts

Contender lager 2 typer rammer G2 og Encore

 

G2 ramma tåler medium trykk - typisk 22 Hornet, 357 Mag, 44 Mag 30-30 Win 7TCU osv

Encore ramma tåler og tar alle trykk og kaliber, men er mer robust og solid enn G2'en.

 

Velger du Encore tar den alt av kaliber laget til TC

 

Ny type Contender, altså pistolutgaven, heter G2 såvidt jeg husker, mens rifleutgaven heter Encore. Låskassa på TC Encore er større og kraftigere enn på Contenderen, men løpene kan likevel brukes om hverandre.

 

1: Forhandlere:

Linstad på gran på hadeland hadde TC agenturet før. Winge våpen i moss overtok dette da Smith & wesson kjøpte TC i høst, og Winge er etablert som S&W distributør (og følgelig får de TC fra S&W nå).

 

Jeg har prata med winge, men de får ikke inn TC pistoler før etter nyttår.

 

I tillegg er det selvfølgelig mulig å importere for privatpersoner.

 

2: Modeller

Contender. Liten kasse, leveres som pistol og rifle med kaliber opp til 45/70, customkaliber opp til .375JDJ.

 

 

Contender G2: Samme størrelse, men noe forsterket - samme fabrikkalibre. Hovedforskjellen ligger i at den har fått nytt avtrekkssystem, som den har adoptert fra Encore.

Personlig mener jeg den første modellen er suverent best av de to, da den har tilnærmet perfekt avtrekk rett ut av eska. Presisjon og pålitlighet bra på begge.

 

 

Encore. Større kasse en contender. Leveres som pistol og rifle, kraftig nok til å tåle det aller meste av patroner ink moderne magnum-er. Avtrekkssystem som G2, kan være litt jobb å få bra vistnokk.

Det er Encore jeg helst vil ha, pga det store antall løp/kalibre en kan få den i.

 

 

Legalitet:

Onkel blå klør seg fælt i hodet over denne pistolen, da den jo er designet for enkelt å kunne endres fra rifle til pistol og vise versa. Det absolutt beste i forhold til søknad er å søke på rifle, enkeltskudd til jakt, og pistol, enkeltskudd til øvelse/konkurranse. Ideelt sett burde man jo kunne få registrert en slik en som "pistol/rifle", men dette nekter nok POD å gå med på.

 

Winge har liggende en brukt TC Encore i kaliber 223 rem, men her har da skatteuvesenet vært å gjort ett innhugg på kontoen så jeg får ikke råd før det har gått 4 måneder.

 

Jeg har fått igjennom søknader på TC i kaliber 30-30 og 7-30 Waters.

Søknadene er gyldige i 12 måneder.

 

Det er ei bra side her, om åssen en fikser TC er som er problematiske :

http://www.bellmtcs.com/store/index.php?cid=562&

Link to comment
Share on other sites

TC Contender er den minste ramma som har fått noen oppgraderinger under vegs. Siste er G2 som gjør at pipene går om hverandre. Men ikke skjefter, pga endret avtrekksystem og vinkel på innfestning.

Samme ramme, men kan brukes som pistol, rifle og hagle (.410) varierende med pipe og skjefte.

 

TC Encore er er større utgave som takler kraftigere patroner/større trykk. Kan brukes som pistol, rifle og hagle(20-76 og 12) varierende med pipe og skjefte.

 

Forrige nummer av Vapentidingen hadde en gjennomgang/test av både Encore og Contender.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...