Jump to content

Duell: Remington 700 SPS vs. Howa 1500 Hogue 223 kal.


fredrik

Recommended Posts

Hei

Er helt på randen til å kjøpe ei 223-rifle nå, men sliter litt med å bestemme meg. Blir enten å kjøpe Howa Hogue fra Interarms. Får da pakkepris på rifla, inkl. Tasco 3-9x40 til 5900,-

 

Men har fått et tilbud på en brukt Remington 700 SPS m. TASCO 3-9X40 (altså samme kikkertsikte), og denne skal jeg få for 4900,- altså tusenlappen mindre.

 

Har hørt MYE bra om Howaen, men Remington skal jo ikke være noe dårligere valg? Remingtonen er jo i utgangspunktet et par lapper dyrere i butikk, og er det en grunn til det?

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med å kjøpe brukt, er at du ikke vet hva forrige eier har gjort med rifla. Men en remington som det sikekrt går 10 på 1 howa av er ikke et dårlig våpen, og det finnes et hav av dingser og duppeditter til for akslelens ombygginger.

Howa er bra kvalitet og med en ny versjon får du muligheten til å brekke inn løpet selv osv.

 

Hadde det vært meg i den samme situasjonen vill jeg kjøpt brukt. Kjøper sjeldent nytt om jeg kan unngå det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.. :)

 

Har og muligheten til å kjøpe en brukt Howa 1500 Houge, som er så godt som ny.. Så har jeg fått tilbud om en Meopta Meostar 3-10x50 av en kar her i forumet.. Totalpris da blir ca. 8000,- men er jo et meget annet redskap en de møkka-siktene som følger med på de pakkene jeg har nevnt over...

 

Valgets kval er ikke min spesialitet akkurat...

Link to comment
Share on other sites

For treg twist? Kommer an på bruk og ikke minst om en lader selv. Selv har jeg treg twist i min 223, gjør ingenting siden den bare blir brukt på småvilt og jeg har andre børser til annen jakt.

 

Hvis en har behov for å stabilisere tyngre kuler for feks rådyrjakt eller skyting på druge hold kan nok det være en ide med raskere twist, eller en 6.5x55 :)

Link to comment
Share on other sites

Howa har hos meg dessverre aldri gitt noen ordentlig go'-følelse. Til dét synes jeg den er for tung og klumpete, og slikt bør man etter min oppfatning benytte anledningen til å unngå når man skal kjøpe ei rifle i lille søte .223 Remington.

 

Av noenlunde samme grunn ville jeg kanskje vært tilbakeholden også m.h.t. Tikka T3, som noen anbefaler. T3 er ei god børse, bevares, men dessverre finnes den bare med lang låskasse (.30-06-/6,5x55-klassen).

 

Remington!

 

Mine høyst personlige og private betraktninger, bare. :-)

Link to comment
Share on other sites

langkasse da ja... er jo kort og langkasse på t3. kort til kort, og lang til lang.. å t3 er ett yppelig våpen.. smør opp slttstykket godt, fordi det ruster oftest først der(sies det). T3 slår at på denne jord, ikke noe USA masseproduksjon kvalitiet, eller japse stål!

Link to comment
Share on other sites

hehe! ikke alt, men den funker fjell:P jeg vile ha satset på europeisk kvalitet. hva er det europa har som er bedre enn andre verdensdeler har? jo! det er mye det gitt, og de lager fortsatt det som er best! anskaff en CZ i 223. før du tenker på rem. eller howa mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...