Jump to content

Vanskelig nabo.


SuperZ

Recommended Posts

Har i hele min oppvekst jaktet der hvor jeg kommer fra uten at det har vært noe problem av noen sort.

En av naboene har klaget endel på andre jegere i forbindelse med kråkejakt nede i bygda ol., men det er tross alt ikke alle som liker at det smeller mellom husene, så det har jeg aldri reagert så mye på.

 

Naboen har en hund som luftes i bånd i utmarka og i det siste er det dette som har laget problemer.

Det er en annen eiendomm mellom oss og naboen, men skulle man være så uheldig at det løses skudd mens naboen er i marka ringer naboen å klager.

For et par dager siden løsnet jeg to skudd på ei kråke. Da ringte naboen å sa at det ble skutt rett over hodet deres, noe som selvfølgelig er bare tull. "Det må bli slutt på denne skytinga" Hunden liker vist ikke at det smeller.

 

Så til spørsmålet:

Hvordan forholder man seg til slike naboer? Skal man bruke den jaktretten man har,eller skal man ta hensyn til at enkelte er helt imot jakt?

Jeg bor ikke i bygda selv lengre så litt ondt blod er ikke verdens undergang, men ettersom naboen formulerer seg på denne måten er jeg litt redd for at det kan lage problemer hvis de rette finner ut at de skal få en slutt på skytinga.

 

P.S har naboer som er nærmere på hver side og har aldri hatt noen problemer med de av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvor ofte og hvor nærme? Om det knaller jevnt og trutt både morgen og kveld fra kråkejakta begynner i juli til den slutter i april og dette foregår 100m unna både turområde og hjemmet til naboen er det vel rimelig at han ikke setter særlig pris på det. Husk også på at selv om du synes det er uproblematisk med de skytevinkler og sikkerhetsavstander så kan det fort være naboen er av en annen oppfattning. Men det kan jo også hende naboen er en sur bæsj.

 

Uansett er nok løsningen å vise litt hensyn. Ta å inviter naboen på en kopp kaffe, så kan dere sikkert bli enige om noe. Er ikke værre en å bli enoge om noen tidspunkter og noen skytevinkler det kan/ikke kan skytes og problemet vil reduseres til overkommelig for alle parter. For alt jeg vet kan det være fyren tror det er livsfarlig å bevege seg i skogen og litt opplysning (og kanskje demonstrasjon) i en hagles rekkevidde er alt som skal til. (før jeg ble jeger/skytter trodde min far at hagle var nærmest en sektorvirkende mine med rekkevidde på flere kilometer i en sektor på minst 20 grader :shock: , men etter en tur på banen med noen skudd mot papp og ballonger på avstander fra 20m til 200m ble det raskt klart hva en hagle engentlig var og at en 16 åring trygt kunne ha med seg en slik på sjøen alene.)

Link to comment
Share on other sites

Om denne fyren er truende til å anmelde deg for "villmannskyting" så tror jeg at jeg ville tatt en telefon til onkel blå og forklart saken. Si at du jakter i området, og at du selvfølgelig har alle nødvendige tillatelser og gjør det på en trygg måte, men pga naboen din er jaktmotstander og tar litt godt i når han snakker så vil du være litt føre var og informere de i tilfelle han skulle ringe.

Tror nok de skjønner saken, og så lenge de på forhånd vet at alt foregår på lovlig vis så vil han bare bli møtt med et skuldertrekk, istedenfor full krise alarm med væpnet utrykning og tilhørende tabliodoverskrifter :wink:

 

*edit*

Mye fornuftig i det mS sier over meg her :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lignende problem med en enkelt av mange naboer. Jeg har snakket med han om at skytingen foregår på en trygg måte og jeg har snakket med politiet. Så får hans angst være hans personlige problem. Verden må styres av lover og regler, ikke av enkeltpersoners irrasjonalitet.

Link to comment
Share on other sites

Naboer som ikke liker jakt, kan være ett problem. Jeg har hatt ett rådyr terreng der jeg har blitt kjeftet på titt og ofte fordi jeg skyter rådyr. Av en nabo til valdet. Selv om jeg har mitt på det tørre sånn rent jurisk, så vet jeg at han gjorde det utrivelig for grunneieren som gav meg lov til å jakte. Nå viste det jo seg at "min" grunneier gav blanke #### i denne kjeftesmella, og var passelig irritert på han fra før, fordi han kjeftet og smelte om alt mulig. Men jeg har også hørt om tilfeller der grunneier har trukket jakttillatelse tilbake pga press fra naboer. Så at det lønner seg å være diplomat , og kanskje jenke seg litt er det ikke tvil om. Jeg kunne i allefall ikke tenke meg å risikere ett jaktvald pga av noe kråkeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Eg må fortsatt innrømme at eg har ei urokkeleg tru på diplomati. Ein prat kan løyse mykje, enten det er jakt eller skyting det er snakk om.

Inviter denne naboen på ein kopp kaffi eller ei kald øl. Forklar kvifor du jaktar eller skyter, og forklar kvifor dette ikkje er verken farleg eller ulovleg. Ein skal ikkje legge skjul på at dette er noko ein har full jurdisk rett til, og at ein har sitt på det tørre. Har ein i tillegg informert politiet på førehand er jo det veldig smart. Då kan ein vise til at dei ikkje har innvendingar.

Ein kan godt vere klar på at ein har tenkt å fortsette med lovleg jakt/skyting. Men at ein gjerne kan tilpasse seg eller jenke seg på enkelte punkt dersom naboen ønsker det. Feks unngå jakt/skyting på enkelte tidspunkt eller enkelte stader (sjølv om ein juridisk sett har lov til det). På den måten syner ein at ein er villig til å strekke seg for at folk skal blir einige og fornøgde.

 

Dersom ikkje dette funkar, so har ein i alle fall prøvd. Men pass i alle fall på å heile tida vere godt innanfor grensa for kva ein har lov til. Ellers kan ein få eit h*****e...

Link to comment
Share on other sites

Ca 10 % av befolkningen er personlighetsforstyrra...

 

Ville tatt en prat med lensmannen/ politiet og "luftet" saken/ problemstillingen. Med bakgrunn i hvordan den samtalen fortoner seg, ville jeg så vurdere hva jeg ville gjøre videre. Sende brev til lensnmannen, vise til samtale slik og slik, og informere om at der er en "grinete" nabo hvilken aktivitet som utøves etc. og at der muligens er fare for at naboen anmelder deg for det ene og det andre o.s.v.

 

Nå vet jeg ikke hvor store plassen dette er, hvem naboen din er eller lignende. Politiet har ofte bedre oversikt over forlk i lokalmiljøet enn det man tror. Det er uansett greit å "forsikre seg om" at du ikke får væpnet politi på døra grunnet en nabo som tar alt ut av proporsjoner.

 

Dersom det er et problem for naboen med "bråk" fra skyting, må dette forholdet vurdere etter helselovgivning (miljørettet helsevern i kommunen). Dette lovverket er i beste fall utydelig. Ellers er det fritt frem så lenge du har grunneiers tillatelse, politivedtekter i kommunen er overholdt, sikker bakgrunn etc.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal heller ikkje stikke under ein stol at skyting/jakting i nærleiken av hus faktisk reelt sett kan vere ganske sjenerande. Sjølv om det er snakk om lovleg aktivitet.

(Dette er ein generell observasjon, og ikkje spesiell for dette tilfellet. Eg kjenner ikkje dei nevnte sakene i tråden, so det er sagt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del ville prøve kaffekoppmetoden først. Om dere ikke klarer å komme til enighet, er det nok lurt å henvende seg til lensmannen for å få råd. På den måten har du forsøkt å imøtekomme problemet, og alle andre parter må forholde seg til det. Slik vil også en eventuell henvendelse fra naboen bli vurdert opp mot din egen.

Det kan bare være en fordel.

 

Skitt jakt og godt naboskap :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for deres synspunkter.

Det dreier seg som sagt om den bygda jeg er vokst opp i, men ikke bor i lenger, så det er snakk om litt skyting annenhver helg eller mindre. Avstand til den "plagede" naboen er 400-500m. Hvorav mye er utmark med skog og berg. Det er også et par hundre meter med myr mellom vårt jaktområde og den lille stien naboen går tur på.

Referert av min far etter siste klagetelefon fra naboen:"Det er krig her når sønnene dine er hjemme".

 

Denne telefonen kom da etter sesongens to første skudd for min del og dette var ca kl. 14:00.

 

Jeg er tilsynelatende på god fot med naboen og vi er begge hundeeiere. Har hentet Beaglen min på trappa til naboen en gang han ikke fant revespor og heller ville snakke med naboens bikkje som stod utenfor i bånd, uten jeg ble møtt med noe annet enn en hyggelig prat.

 

Ettersom naboen er ei enke på 68 år tror jeg ikke at jeg inviterer på kaffe med det første. Greier jeg å holde meg unna å jakte i "turtia" er sikkert mye av problemet løst, men når kråka sitter å erter meg midt på dagen er det sanelig ikke lett å holde seg unna.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tenker litt enkelt her, men jeg ser i allefall for meg tre mulige årsaker til klagene:

1) At støy fra smellene er ubehagelig og at hunden er plaget

2) At naboen ikke liker at det foregår jakt

3) At det ligger en annen konflikt til grunn som egentlig ikke handler om jakta

 

Jeg leser ut fra det du skriver at det hovedsaklig er støyen som er problemet. Ingen har nevnt lyddemper (så sant du jakter med rifle da). Aktivitetene våre går det jo ikke an å nekte for at bråker for j....g, men hvis det er det som er den faktiske årsaken, så er jo det en måte å imøtekomme naboen på. Hvis årsaken ligger i nr 2 og 3, er det jo verre. Men det bør det kunne gå an å finne ut av.

 

Jeg har måttet tenke igjennom dette selv, siden jeg er på mange måter i samme situasjon, selv om jeg er litt heldigere med naboene. Min mor bor på et lite småbruk, er selv omtrent på alder med naboen din, og hun har naboer litt rundt om kring. Selv om hun er generelt skeptisk til våpen, synes hun det er helt topp at min bror og jeg driver med jakt og skyting, og har til og med latt oss bygge en liten skytebane på eiendommen. Og naboen har ingenting imot at det smeller, bare vi ikke skyter hesten hennes. Da må vi kjøpe ny til henne, har hun sagt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Konfliktløsning = konfliktrådet.

 

Gratis hjelp.

 

Basert på frivillig oppmøte. :D

 

Dersom naboen ikke ønsker møte (noe de oftest ikke gjør) så har du ihvert fall prøvd, og du får t.o.m. en kvitering på dette. Dersom det mot formodning skulle bli et juridisk etterspill så har du bevis på at du prøvd å komme naboen i møte.

 

Men det kan være at han møter, og da ordner seg det meste.

 

Vi som jegere må være klar over at noen synes det er ekstra "skummelt" å snakke med oss som har et skap fullt med våpen. Vi må derfor være villig å komme den andre personen i møte, på noe han opplever som trygg grund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...