Jump to content

Bygge eget røykeri. Og røyke litt i det etterhvert :)


Lille My

Recommended Posts

DA - var det endelig på tide å få det etterlengtede røykeriet på plass. :D

Og det kunne jo ikke passe bedre. Undertegnede har vært røykfri i omlag fire uker - da er det jo på tide å begynne å røyke litt :mrgreen:

 

Jeg er veldig glad i røkt mat - kjøtt og fisk - ja takk begge deler. Har over de to siste åra lånt røykeri og ikke minst fått en god del kunnskap på kjøpet om røyking av både kjøtt og fisk. Behovet for eget røykeri er etterhvert blitt ganske stort. En kan jo ikke fortsette å låne for evig og alltid :) Men kunnskapen den håper jeg jeg fortsetter å dra veksler på.

 

Så - etter mye om og men er røykeriet på hytta snart helt ferdig. Jeg mangler enda lokk til røykassa og et par strøk med beis. Tørkebur må jeg også lage - både her hjemme og på hytta. :D Men det er igrunnen fort gjort. Verste jobben er nå gjort.

 

De som kjenner meg vet at jeg gjenbruker det jeg kan, og prøver å gjøre alt så billig som mulig. Så er også ideen for røykeriet mitt. Det skal koste minst mulig. :D

 

24072010103232bb379a5d1449969d.jpg

Det første en må gjøre når en skal bygge noe som helst er å sette seg ned og tenke gjennom hva man egentlig skal gjøre. Funker med litt tegning også... ikke alltid, men med planlegging er en god del av jobben allerede gjort....... Det er ihvertfall det de sier - de som bare planlegger og lar noen andre gjøre selve jobben....... Siden jeg nå har gjort jobben så er jeg ikke heeeeeeeeelt sikker på om jeg er enig det med veldig god planlegging, men pilsen i myra smakte bra. :)

 

Og ja - de som har sett mine ufattelig kraftige overarmer har allerede begynt å lure...... Jeg har fått hjelp til å bære ovnen bort i myra nedenfor hytta. Jeg fikk også hjelp til å bære den opp fra kjelleren min. Der har den stått tidligere til ingen nytte i det hele tatt. :D Nå får den imidlertid et nytt liv.

 

2407201010335583353fcfec4cc6b0.jpg

Jo - ja - sånn oppover her må bare bli bra. :D Ventilasjonsrøra er berga fra en konteiner :D Men jeg ser jo jeg også at det hadde vært greit å bytta til bakuttak på ovnen...... men det var det med rust da.... :x

 

240720101011e561ce403ac24cfaac.jpg

 

Godt en har verktøy............ Av og til hjelper det dog lite. Kanskje hadde noen med litt mer styrke i fingre og armer fått det til, men jeg måtte rett og slett gi opp den jobben. :x Noe jeg liker dårlig, men innimellom så må en bare akseptere at fakta er sånn som de er. :wink: På tide å grave den ned :D Det får man til. Jeg skal dog være den første til å anbefale folket til å finne en annen tid enn midt i juli til å drive med gravearbeider i fjellmyr....... da er det akkurat passe vått og varmt, og alt av mygg og knott og svartflue har klekket :shock: Her kommer det etterhvert en link tror jeg - har et innlegg om mygg jeg tror jeg må skrive :mrgreen:

 

2407201010164d78867e55ae447183.jpg

 

 

Så kom endelig litt hjelp til lunds. Det hjelper litt. Ihvertfall på planlegginga. Enkelte ting er også lettere å gjøre når en har noen til å holde for seg. Da gikk det unna. Steinen rundt ovnen er forresten restene av portstolpene her hjemme som jeg slo i stykker en dag jeg hadde litt ekstra energi til overs :lol:

 

240720101012290c908490a341a494.jpg

 

Med hjelp har jeg da også fått påbegynt kassa. Den må bygges på plass i forhold til terrenget. Har gravd av det meste av torv slik at hjørnestolpene står høvelig på fjell. Kun slått på nederste bord. Nå skal det bæres stein fra framsida av hytta, også må det støypes i - slik at det hele holder seg på plass. :D Det er en fordel har jeg hørt :lol:

 

24072010103260767f7981ac49a9a4.jpg

 

Men - siden klokka allerede er halv ni - så frister det mer med bål og en øl enn støyp og steinbæring. Dette skal man rett og slett sove litt på........ Så får vi se hvor lurt det er.

Sånn ser det da ut i sin helhet før leggetid.

 

240720101041abee741c74244f5aa7.jpg

 

Men hva skjer da........ når en har fått en god natts søvn og tenkt litt - drukket litt kaffe - rusla litt rundt og kikka - joda - da ser en at dette blir jo ikke rett. Her må vi ganske enkelt gjøre endringer. :roll::roll:

 

240720101011ddb1b1c278c54eeabf.jpg

 

Og ja - jeg skal være den første til å innrømme at dette hadde aldri uten den ufattelige mengden med treiskhet som bor i meg. :D Få dette høvelig sammen etter terreng i brattbakken - alene...... innimellom så blir jeg egentlig ganske fornøyd med det jeg får til. Kassa er høvelig rett også. Og på bildet fyllt med mer stein fra protstolpene :mrgreen: Kassa i seg selv er forresten bygget av overskuddsmateriale fra andre prosjekter.

 

240720101011c71b1a6b96dc49adb8.jpg

 

Må nok støype litt i skjøten mellom kanalene også. Har laget en slags forskaling der.... :? Nå ar altså hele røykeriet endret vinkel - ligger i en brattere bakke enn den første. Grunnen til at jeg gjorde det er at jeg nå lettere kan dekke (ihvertfall den øverste delen av) røykrøret med torv.

 

24072010101775b04f40aa65413885.jpg

 

Så til dagens verste jobb. Av og til kunne jeg tenkt meg et par andre armer å jobbe med. Siden jeg har fint lite sand på hyttetomta men dertil mer myr :roll: er det greit med ferdigbeting - just add water. :mrgreen: Likevel - bra tungt å blande for Lille My. Vinner på å være litt treisk her kjenner jeg. :D Myggen - og det aktuelle mygginnlegget som ikke er skrevet enda gjorde seg også gjeldende her. Har etter at jeg kom hjem telt til 100 stikk på høyre side av ryggen - når ejg kom til 100 fant jeg ut at jeg ikke ville telle lengre. Det klør :lol: til tross for dobbel dose allergimedisin også.

Ferdigbetongen kosta forresten 80 kr sekken, og jeg brukte to av de.

 

240720101016c404801bc4664a5f81.jpg

 

Også litt ildfastmørtel må til. Det er rester etter tidligere prosjekter forresten.

240720101012129fed0285ee47ffbd.jpg

 

 

Har hatt arbeidspause..... grunnet sjitvær og en dag med fiske - det må også til. Fiske altså. Sjitværet kan jeg fint klare meg uten. Nå er det imidlertid på tide å bli ferdig.... eller nesten ferdig. Stolpene blir kappa.

240720101030627cde5a51cc42b19f.jpg

 

Og kassa er ferdig :mrgreen: Nå mangler et lag beis og lokk. Det får jeg lage til neste gang jeg kommer oppover. Blir ikke så lenge til det. Skal også lages tørkebur - både til å ha her hjemme og på hytta.

Er igrunnnen rimelig fornøyd med egen innsats.

 

Her kommer det nok et par bilder av det heeeeeelt ferdig :mrgreen:

 

også får vi se hvor mye god mat vi klarer å lage til her etterhvert.

 

Lite sammendrag over utgiftene så langt :

 

Ovn: Plukket ut av kjelleren hjemme der den sto og opptok plass.

Røykrør: Berget ut av en konteiner.

Treverk: Overskuddsmateriale fra andre prosjekter.

Stein: De gamle portstolpene hjemmefra - slått i stykker med slegge av undertegnede en kveld med ekstra energi :mrgreen:

Støyp: To sekker ferdigbetong 160 kr

Indfastmørtel overskudd fra annet prosjekt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det som kan gjøres er å spa et lass jord/grus over røret slik at du får bedre kjøling på røyken. vi laga røykeri ved å spa ei grøft og steinsette den slik som de grøftet for mange år siden...en stein på hver side og en over, så spadde vi ignjen grøfta og laga bare ei grue i enden og ei tretønne øverst... da risikere man ikke at galvaniseringa i rør forgifter maten, eller at jernrør ruster over tid.

 

lykke til med røykinga, bare pass på at røyken ikke blir for varm slik at galvaniseringa forgifter røyken.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg helt sikkert om det er galvanisert rør, men hvis det er det ville jeg funnet noe annet.. Galvanisering er vist nokk langt ifra sunt og vanskelig å unngå at galvaniseringa blir for varm.

En blikkenslager fikser vel kjapt et passende rør til en overkommelig pris vil jeg tro

Link to comment
Share on other sites

Galvanisert metallrør forgifter det som skal røykes og må for all del ikke brukes!

 

Du bør også vurdere å ha rørene under jorda. Hvis ikke risikerer du at solen steiker på røret og lager høyere temperatur enn det som må brukes. Jorda oppå røret kjøler ned røyken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også holdt meg langt unna galvaniserte rør, ja. Tips: Mange gårdbrukere har betongrør ment for drenering av åker liggende. 12-15 tommers burde være bra? finn et gårdsbruk med mye drenert myr, og spør bonden om han har gravd opp en del gamle betongrør i det siste. Diskuter pris, burde være mulig å få billig.

Nå nylig ble det utgitt en bok om dette temaet. Sjekk Bokklubben.no

 

M.v.h, Tordenkil. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke så akkurat kor heldig galvaniserte rør er men vet at mange av mine kompiser bruker dette og jeg likeså. Har bare fyrt det opp med god varme de første gangene å brennt ut det verste og er enda forholsvis oppegående. Er jo massevis av folk som mener at røkt kjøtt eller fisk ikke er bra for legemet også. Når det gtjelder røyking av kjøtt så sverger jeg til å bruke lavvo, ingen over og ingen ved siden der nemlig!!!

Link to comment
Share on other sites

Hold deg unna de galvaniserte rørene hvis du har mulighet til det..

Nedgraving av rør skjønner jeg tanken bak, men jord er vel også isolerende? etter noen timer, kommer det ikke et punkt der jorden heller holder på varmen istedet for å kjøle?

Jeg vurderer en patent med et syrefast rør i friluft. På sommeren vil jeg da ha en svetteslange på toppen av røret som sørger for konstant overrisling med vann. Teorien bak er at røret da vil ha grunnvannets temperatur på sommeren og lufttemperatur når det er kaldt nok til det. Er jeg helt på jordet?

Link to comment
Share on other sites

Greieste måten for å sikre kald røyk er ei hybelplate og ei gammel jerngryte eller tykkbunnet kasserolle.

Spon og einer legges i gryta, gryta på plata, plata på høy effekt, og etter en halvtimes tid er det fyldig og fin røyk.

Etter rundt halvannen time er det mer eller mindre slutt på røyken, og da er det bare å skifte ut de forkullede restene av flis og einer.

Siden dette ikke avgir så mye varme til omgivelsene, kan røykrøret gjøres kort og vertikalt.

Jeg pleier å bruke grua i gapahuken til svigers til dette, og her har vi laget til en kasse som tres over pipa oppå taket.

Fisk eller kjøtt henges i kassa, og vips er man i gang på en enkel måte der man ikke står i fare for å koke produktet.

Link to comment
Share on other sites

En får rustfrie ventilasjonsrør til innendørsbruk i feks. storkjøkken, disse er ypperlige til røkeovner. En lengde (6m) fra ovnen og inn i skapet, plasser det hele på nordsiden av huset der det er kjøligst, da trenger en ikke å grave ned og en kan kjenne på røret hva temperaturen er.

Link to comment
Share on other sites

ja men spørsmåle er om det blir skikkelig røksmak på det da.. men når det er elektrisk må det da gå ann å både varm og kald røke i den der?? er ikke det bare å justere varmen? vet ikke temperaturen som må være..

 

så litt på den der. men lurer på om røyken ikke blir for varm?!?!? laget en versjon av den der som man kan flytte ovnen underbua for å varmrøyke og flytte den lengre bort med rør for å kaldrøyke..

http://kjell.gilje.org/royking.htm

 

haha dette var en ekstrem lettvindt måte:P hehe spørsmålet er vell hvordan det blir på smak.

http://www.jktfritid.no/R-keringer.asp

Link to comment
Share on other sites

Kom fra 3 ukers tur i Alaska på mandag.Der fikk jeg smake røyka King salmon,som er den beste røykalaksen jeg noen gang har smakt.De brukte bare Big Chief røykeovner.De brukte brunsukker isteden for vanlig sukker.Smakte helt himmelsk.Lurer på om jeg skal kjøpe meg en slike en selv

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på åssen de gjorde den biten men har sendt de en mail,ba om oppskrifta, så jeg kommer tilbake med svar.

Kan absolutt anbefale Alaskas villdmark til alle fiske og friluftsmennesker.Helt utrolig bra tur.Mengder med fisk og dyre opplevelser.

Må tilbake ditt om ikke så mange år

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Hei, jeg smyger inn litt røykeri i tråden, til inspirasjon for selvbyggere og matlagere!

 

Kort presentasjon på røykeriet og fremgangsmåten jeg har brukt på laks:

 

1-1filet.jpg

Fang laksen, slå den i hode, kapp alle gjellebuene på ene siden og la laksen blø ut i kaldt, rennende vann. Sløy fisken. Fileter laksen og renskjør fileene. Ta av bukbein og buklist. Vaskav skjell og tørk fileene med papir. Tørrest mulig på begge sider.

2-2salt.jpg

Tørrsalt fisken. Bruk godt med salt, kassen er drenert i bunn slik at eventuelle veskeansamlinger renner ut. Tid: over natten til opp mot et døgn, avhengig av tykkelsen på fileene.

3-3tork.jpg

Ta fileene opp av saltet, og tørk bort saltet med papir og en forsiktig hånd. Legg dem på rist ov la dem tørke en luftig plass over natten.

4-5ovn.jpg4ovn.jpg

Legg ristene med fileene på i skapet, og fyr med tørr bjørkeved og spon av løvtre. Litt vann i spona gjør bra om den er knusktørr. Legg innpå en einerkvist av og til. Røyk i minimun 8 timer. Rett over null grader, litt trek og tørrvær er ideelt.

5-6spek.jpg

Legg fileene en luftig og god plass, fremdees på rist, for å speke seg. Gjerne to døgn.

6-Spis og vær glad!

Link to comment
Share on other sites

Det var en artikkel i et eller "abbor-nytt", "jeger&hund&tiur"-blad om røyking. Der var det en entusiast som laget røykehuset av et lett modifisert havarert kjølesskap! Utenpå var det limt/skrudd på kledningsbord og deretter rødmalt, veldig enkelt og forholdsvis dekorativt. Det så ut som en utedass for dverger!

Litt forkjært hvis tomten blir seende ut som et forlatt indianerreservat grunnet forsøk på hjemmerøyking!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
En får rustfrie ventilasjonsrør til innendørsbruk i feks. storkjøkken, disse er ypperlige til røkeovner. En lengde (6m) fra ovnen og inn i skapet, plasser det hele på nordsiden av huset der det er kjøligst, da trenger en ikke å grave ned og en kan kjenne på røret hva temperaturen er.

 

Hvor får man kjøpt disse røra hen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisan.

Har gjort akkurat det selv, tatt et gammelt kjøleskap og kledd med panel.Panelet har jeg "svidd" med en propanbrenner for å få litt rustikk look. Bølgeblikk på taket med pipe og greier. Ja det ser nesten ut som en litt trang utedass, men jeg kan love at det funker som bare det. Skapet er av typen med kun løse trådhyller, og det er greit å både henge og legge det man vil røyke på hyllene. Har skåret ut hull på 115 mm både i bunn og topp, og har satt inn et båtspjell for regulering i toppen(biltema). I bunnen av skråningen fyrer jeg med en gammel ulefoss som jeg har laget et lite tak over. Røykgangen er ca 8 meter, gravd ut i jord og steinsatt med gammel takstein, den lekker litt her og der, men det er ikke noe problem. Skal komme tilbake med noen bilder senere, dette er en veldig lettvinn og enkel måte å bygge på.

Link to comment
Share on other sites

Går og fantaserer om å få tid og anledning til å sette igang med røykeovnprosjektet mitt til sommeren. Det har vært på planleggingsstadiet litt for lenge nå. Har samlet noen ideer hist og her, men foreløpig bare stikkord og skisser på papir.

Har sett litt på denne varianten: http://teamvikingfjord.blogspot.com/200 ... keovn.html

Noen som har erfaring med liknende løsning(er)?

Jeg tenker litt på tørkingen/spekingen. Er det noe poeng å bygge et ministabbur? Eller fungerer loft/kjeller tilfredstillende?

 

Hvor mye røyk siver egentlig ut når man røyker? Tenker da litt på hvor plagsomt det evt. blir for naboen....

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten merknad ang. bruk av galvaniserte rør.

Jeg sendte en forespørsel på dette til Sintef, og her er svaret jeg fikk:

 

Hei HH,

Galvanisering er som oftest ren sink. Dersom galvaniseringen smelter kan dette føre til at sinken oksiderer, men jeg har ikke hørt om at

dette kan gi noen andre forbindelser enn Zn-oksid eventuelt Zn-kabonat. Smeltepunktet for Zn er 420 °C.

Dersom du har hørt om giftige forbindelser ifm. bruk av sink ved oppvarming er det mer enn jeg har hørt.

Håper dette kan være til hjelp.

Vennlig hilsen

T. G.

 

T. G. E.

Senior Advisor

 

Phone: +47

SINTEF Materials and Chemistry

Department of Applied Mechanics and Corrosion

P.O. Box: 4760 Sluppen

NO 7465 Trondheim, Norway

 

NOTICE: This email and any attachments are confidential.

They may contain legally privileged information or

copyright material. You must not read, copy, use or

disclose them without authorisation. If you are not an

intended recipient, please contact us at once by return

email and then delete both messages and all attachments

 

Selv om dette kanskje ikke er "basta", så gir det vel en pekepinn.

(Navn og telefonnr. i svaret er endret av meg)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Endelig ferdig med mitt røykeri!! :D:D:D Stavangers kjekkeste røykeri :D

 

å nå røykes det en til to ganger i måneden. Siste som ble røyka var Feratorsk/ torsk som kommer inn og gyter på vestlandet i februar mars, ble nydelig, røyker på blanding av bøk og eik , kjøper 25kg sekker av forhandler av saga produkter , disse som har alle produkter til legging av vin hjemme.. bruker også fersk einer spesielt når jeg røyker laks.

bruker en gammel ved ovn som står 7 meter fra røykhuset, har elektrisk trinnløs vifte montert på ovnen for å gi trekk og start hjelp for å få skikkelige glør før røykspon blir lagt på. har også en trinn løs vifte montert på røykhuset for å eventuelt hjelpe å dra røyken inn i huset,, synes denne er kjempenyttig før og etter røykinga også. lar fisk, kjøtt henge i røkhuset å tørke skikkelig etter salting, og lar også det røykte produktet henge minst et døgn i røykhuset etter at røykinga er ferdig

Legger inn noen bilder av røykeriet mitt tatt med mobil.

får ikke lagt inn bilde hvordan gjør jeg dette??

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har tenkt å sette opp en kaldrøykovn på hytta. Har sett litt rundt på nett, bla at par gode tråder på denne siden. Har også skaffet meg Henry Johnsens bok Røyking som hobby - Fra spon til speking. . Når jeg har surfet litt rundt kom jeg over denne røykovnen fra Polarkraft: http://www.polarkraft.no/ovn.htm

 

Er det noen som har erfaring eller hørt om erfaringer med den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...