Jump to content

45 grs N-150 + 150 grs MK. 308= 860m/s?


jegern79

Recommended Posts

Driver å lader til feltskytinga under LS, og tok i dag med kronografen for å få noen tall å mate inn data i dfs sin kulebanegenerator.

 

Stusset egentlig over hastigheten jeg fikk med en såpass mild ladning som 45 grs 150 krutt. Dette var den svakeste ladningen jeg hadde med for testing. Hadde ladd opp 5 stk for hvert grain opp til 48 grs, men etter å ha kronografert den første ladningen fant jeg det egentlig unødvendig å plage sauerpipa med ladninger som sikkert lå opp mot 940 m/s....

 

Hylsene er lapua og jeg bruker collet die, og sauerpipa er 74 cm.

 

Presisjonen med 45 grs 150 lå på 10 mm på hundremetern (5 skudd). Dette er jeg mer enn godt fornøyd med. Morro å dekke 5 skuddsgrupper med en lapp!

 

Spørsmålet er om jeg har en ekstra vass kruttlott som jeg bør være litt forsiktig med?

 

Synspunkter rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Tror kronografen måler feil av en eller annen grunn, det er jo nesten 300 winmag hastighet.

 

Tror ikke det er noe iveien med kronografen. Testet med nato jeg hadde med i tillegg, og den viste mellom 860 og 870 m/s. Dette er en normal hastighet med nato.

Link to comment
Share on other sites

Du fikk 860 msek med 45 grs N150 og 150 grs sierra MK?

Det er litt mer enn jeg fikk da jeg brukte omtrent samme ladning i test sammenheng.

 

Skrevet i en anna tråd:

......jeg lade en handfull patroner med 146 grs RA FMJBT kule og dra ut å måle på fartsmålern.

ladet med 46,5grs N150, (det er egentlig et for tregt krutt til den kula for å oppnå max fart, hylsa blir full uten å få max trykk) og utgangshastigheten var 848 msek. (jeg har brukt ladningen før med 155grs scenar kuler, den var trygg med den kula, så ladningen er ikke på noen måte hard) så je tror at i den pipa der med rett krutt(N140, N540, N11 eller lignende) vil man kunne lade kulene til godt over 850 msek.

 

i tillegg tok jeg å målte farta på 2 tilfeldige loter NM60(NATO, militærammunisjon) jeg hadde for hånden. de gav 874 og 878 msek.

 

det var en sauerpipe, 70 cm, og 8 grader varmt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...