Jump to content

Posteringsjakt etter hare..?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har prøvd posteringsjakt etter harepus? Jeg tenkte det hadde vært utrolig gøy...

 

Der hvor jeg jakter mest hare vet jeg om en liten bakketopp man kan sitte på, med fri utsikt til et belte av grantrær hvor det ALLTID er hare.

 

Jeg skal kjøpe rifle 223 kal. nå, endelig.. Så nå ser jeg muligheten til å prøve dette.. Sitte på baketoppen der, helt urørlig, med kammo, og bare vente. Høres ulidelig spennende ut spør du meg..!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert spennende hvis det fungerer, men er vel en grunn til at jakt med hund eller støkkjakt er det mest brukte jaktformene på hare. Kan ihvertfall telle på hendene de gangene jeg har sittet på post uten bruk av hund og fått øye på den (ser bort i fra jakt på hareøyene med unormal bestand) Den er jo nattaktiv som de fleste andre dyr og har en følelse at den ofte venter på mørket før den hoppet ut.

 

Vil sikkert variere fra sted til sted men i de områder jeg jakter mener jeg det en tilnærmet ubrukelig jaktform etter hare. Men du får oppdatere tråden om det blir suksess :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbøyelig til å være enig med overnevnte taler, dette er ikke en jaktmetode jeg ville basert vinterforrådet av kjøtt på. :wink: Haren er et nattdyr og det vil være sjelden å se den i dagslys av egen fri vilje. Støkkjakt med hagle, eller aller helst jakt med hund, gir mye større sjanser.

 

Jeg håper du kan finne noen erfarne jegere som du kan være med og jakte litt i lag med, det er den beste måten å lære på. :)

Link to comment
Share on other sites

Gøy :shock:

 

Du må være utstyrt med alt for mye tålmodighet :D , og den tror jeg vil bli satt på prøve i denne jaktformen. Haren beveger seg vel mest i ly av mørket om kvelden og natten. I tillegg er det en smart liten dot.

 

Har opplevd å støkke hare på snaufjellet. Eller,,,,, jeg så den over meg til venstre, var ikke noe krise-gir han hadde lagt inn. Luringen krøp oppover fjellsiden, og brukte terrenget god. Hver lille stein ble brukt som skjul i flukten vekk fra meg. Først da jeg snudde meg og gikk rett på kom farten opp. Først da så jeg det var en hare, med de klassiske hoppene.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg bare prøvd en gang, og det var i en fruktlund på en større fruktgård der harene gjorde skade på ungtrærne...

 

Er et par titalls år siden nå, men jeg husker at det ble en del timer på post for hver hare jeg spotta. Skuddsjansene med rifla mellom epletrærne var ennå færre :roll:

 

Men bevares..intet bør være uprøvd.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg trenger nok egentlig ikke å skaffe meg noen jaktkompiser mtp. harejakt, for det kan jeg :P

(Må vel gjerne legge til at skulle jeg gått på harejakt her på østlandet hadde jeg nok hatt stor glede av noen som kunne vist meg en ting eller to. I Lofoten er det jo bare å stikke hagla ut i skogen og skyte, så har du mest sansynlig felt en hare eller to :lol: )

 

I Lofoten, på den øya jeg er fra, er det unormalt mye hare. Og SPESIELT i år. Vi har rorbu i området, og tilhørende jaktrettighet, og det er kun jeg som jakter der, og det er et stoooort område, med enorme mengder hare.

 

For å illustrere det: da jeg og samboeren min kjørte til rorbua, så svingte vi inn på veien som leder oss inn i dette området. Denne veistubben er knappe 4 kilometer. På de minuttene det tar å kjøre inn, så vi ikke mindre enn 37 harepuser som kryssa veien. Dette var i mai.

 

Sist det var slike mengder hare her, var for 3 år siden, og samme år som jeg startet min harejaktkarriære. Har mange fine jakthistorier fra de måndene, men kan ta en kjapp: Jeg kjørte utover ganske tidlig, det var enda skumring da jeg kom fram. Da jeg stoppa bilen kunne jeg tydelig skimte en hvit dott litt oppi lia (kanskje 100 meter fra bilen). Den satt å "gjemte" seg bak ei lita grein, som ikke dekka stort mer enn 20-30 hårstrå på dyret. Jeg gikk bak i bilen, henta ut hagla, lada den, og satte i marsj mot denne, i kun joggesko og t-skjorte. På 20-30 meters hold skjøt jeg den. Tok den med tilbake til bilen, vomma den og la den inn i bilen.

 

Den dagen skjøt jeg totalt 14 harer, og var hjemme før barne-tv. Og jeg kunne lett skutt fler hadde jeg hatt rifle!

 

Det er med bakgrunn i slike tilstander jeg kan tillate meg å faktisk prøve en form for posteringsjakt etter hare. Har prøvd å ligge på denne knausen jeg snakker om i første post, flere ganger, og da ligget å sett ned på hare på omtrent 70-100 meters hold. Som bare sitter der å koser seg..

 

Når det er hare-år i disse områdene så er problemene mine egentlig størst rundt hvordan bli kvitt alle harene jeg skyter. Jeg personlig er ikke noe harespiser, paradoksalt nok.

Link to comment
Share on other sites

Posteringsjakt? eller drivjakt? I sør-østlige deler av kloden (russland/mongolia osv) brukes det en del drivjakt på hare, dette er etter mitt skjønn en form posteringsjakt. Noen går gjennom skogen og hoier/roper kaster stein i kjerr osv.. haren skvetter ut og løper mot postrekken på andre siden av skogen. Her ligger utfordringen i å sette postrekken rett, samt finne egnet område til å drive av. Kjempefin trening til andre typer jakt som elg/hjort/rådyr/rev..

 

Så Fredrik, alier deg med en kompis eller to som kan byttes på å gå/poste og dere vil lykkes etter kort tid. Dette er en morsom jaktform, drevene varer ikke lenge samt at spenningen opprettholdes i form av nye drev..rekker sikkert 3-4-5 drev/posteringer i løpet av en dag!

Sitte alene og vente på post tror jeg blir som de øvrige talerne sier, ensomt! (snakker ikke om hareøyer i lofoten el.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ide til deg!

Min bestefar fortalte at da han var ung drev han en del med måneskinnsjakt på hare. Fullmåne og skaresnø, og haren beveger seg mye. Det må være kjempegøy å ligge med rifla i måneskinnet og poste hare! Og siden det er så mye har der du er blir det sikkert en del. Haren er jo nattaktiv, så jeg har mye mer tro på måneskinnsjakt enn å poste på dagen.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Ren posteringsjakt etter hare er det vel få som driver med. De jeg har skutt var under posteringsjakt etter rev, rådyr og hjort. Men måneskinn, rifle og et godt harebeite kan være spennende det :)

 

Skjøt double på pus i måneskinn med rifle en gang. Satt egentlig å venta på hjorten, men det hender man velger å “ta det man får”, så jeg la trådkorset på pusen lengst unna. Den falt i smellen, kjapt ladegrep, og jammen satt ikke pus nr 2 å bare venta på det! Og det kom… 8) Gjorde de kjapt opp siden det bare var litt over midnatt, og hjorten kunne dukke opp senere på natta/morrakvisten. Hang harene opp på koieveggen, og la meg nedpå litt. Våknet av en klagende, sutrende lyd, har aldri verken før eller siden hørt slik lyd. Min teori er at en annen hare så de to som hang der på veggen, og uttrykte sin misnøye? Ikke vet jeg, men det ga en demper på jaktgleden den natta….

 

Min eneste haredouble med rifle, og jeg tror neppe det skjer igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Si ikke det Ranger. Det finnes mer mellom himmel og jord, enn de fleste andre steder :wink: Og lyden av hare kjenner vi begge til vil jeg tro....

 

Dessuten hang harene så lavt at hvem som helst kunne fått tak i dem. Fortalte bare min opplevelse jeg, ga ingen fasit! :)

Link to comment
Share on other sites

Ren posteringsjakt etter hare er det vel få som driver med. De jeg har skutt var under posteringsjakt etter rev, rådyr og hjort. Men måneskinn, rifle og et godt harebeite kan være spennende det :)

 

Skjøt double på pus i måneskinn med rifle en gang. Satt egentlig å venta på hjorten, men det hender man velger å “ta det man får”, så jeg la trådkorset på pusen lengst unna. Den falt i smellen, kjapt ladegrep, og jammen satt ikke pus nr 2 å bare venta på det! Og det kom… 8) Gjorde de kjapt opp siden det bare var litt over midnatt, og hjorten kunne dukke opp senere på natta/morrakvisten. Hang harene opp på koieveggen, og la meg nedpå litt. Våknet av en klagende, sutrende lyd, har aldri verken før eller siden hørt slik lyd. Min teori er at en annen hare så de to som hang der på veggen, og uttrykte sin misnøye? Ikke vet jeg, men det ga en demper på jaktgleden den natta….

 

Min eneste haredouble med rifle, og jeg tror neppe det skjer igjen :wink:

 

 

Gleder meg som et livlig lite spedbarn jeg i allefall :)

 

Når det gjelder den klagesangen du hørte, så tja... Kanskje det kunne være en hare som så dem, men jeg tviler :P Men som sagt, tja... 8)

 

Noen som kan i forbifarta anbefale en fin ammunisjon å skyte pus med? 223 kal..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...