Jump to content

Drar av to skudd på en gang


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Hei!

 

Har et lite problem med min Exxo Lux Lite-hagle. Eller, det vil si at det er jeg som er problemet. På et eller annet vis skyter jeg alltid begge skuddene på ei gang når jeg skal skyte. Skyter, så merker jeg at det andre skuddet går av med en gang etter det første, er snakk om hundredeler. Andre rundt meg hører bare ett smell. Er vel jeg som trykker to ganger på et eller annet vis.

 

Noen som har noe tips til hvordan jeg kan unngå å gjøre dette? Litt kjedelig å bare ha en skuddmulighet... :P

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et avtrekksproblem.

Gradene mellom delen som holdere hammeren, eller på hammeren selv er ikke skarpe nok. Fjærer i avtrekket kan også være årsaken. Dette fører til at hammeren slipper når det første skuddet går av, og resultatet er dobbeltskudd.

 

Det er kun de færreste av oss som greier å trykke så fort på avtrekkeren at to skudd høres ut som ét. Selv med en split tid på 0,10 sekunder så er det fortsatt godt hørbart at det er to skudd.

 

edit: trykkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Garantert ett børseproblem ja. Oftest lar dette seg justere, og er det en forholdsvis ny hagle er det bare å levere den inn. Var senest borti dette for en måneds tid siden, på en ny Rizzini. Gikk dobbelskudd hele tiden. Den mener jeg de bytta hele avtrekkermekanismen på.

Har også sett dette på en drilling, da var det etter all sannsynlighet mye skyting med grove ladninger som hadde foråsaket det. Drillinger vil helst ikke ha så alt for mye mer enn 36g ladninger, har jeg ihvertfall lest et sted. Finmekanisme med snellert og hele pakka.

Link to comment
Share on other sites

Har tilsvarende problem med min Rizzini sportinghagle. Gutta hos Landrø kunne ikke skjønne hva som var feilen, ettersom det kun skjer ved å stille løpsvelgeren mot høyre. Ved å skyte nederste løpet først er alt som normalt.

 

Frøkna mi får ihvertfall et opphold i Italia om ikke lenge, så får vi se hva som er feilen. Ei hagle til halvannen månedslønn skal ikke oppføre seg slik, det er helt klart!

Link to comment
Share on other sites

Dette skjedde meg også noen få ganger under min aktive periode som skeetskytter med en MC 6.

I mitt tilfelle så var det en liten treflis fra kolben som var problemet......få en børsemaker til å titte på den...

 

 

PS: Du klarer ikke å trekke av raskere enn Lucky Luke, han er fremdeles den raskeste ...(jeg veit om)... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Har vært borti tilfeller av det "el gringo" nevner, men synes det er rart at de kommer så fort at det høres ut som et smell...! og at dette skjer hver gang ?

 

Hvis du treffer så er det jo ikke snakk om at hverken fugl eller leirduer flyr videre :D

Link to comment
Share on other sites

"Det var med de kraftigste patronene"

 

Min drilling - avfyrte enkelte ganger begge skuddene ved bruk av 50 grams ladninger.

 

Med "vanlig" ammo - var det ikke noe problem.

Men jeg valgte å gjøre avtrekket noe hardere - for å være på den "sikre" siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...