Jump to content

Kapping av pipe på sauer 202


YnStee

Recommended Posts

Hei. skulle ha kappet av pipen min 300 gram men vet ikke hvor mange cm det blir...... ikke helt sikker på dimmen på på pipa ved munnigen, er vel 17 mm eller 19 mm.... tror det er 17. tenker det helt sikkert noen lyse hoder her inne som har litt bedre kontroll på matten enn meg som kanskje kan hjelpe meg å rekne ut dette? kaliberet er 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Så lenge du er inneforstått med at du mister ca 3 s/m pr cm pipe du kapper er det bare å kjøre på. Men jeg er usikker på om du oppnår et vekttap på 300 gram uten at pipa blir veldig kort. Det er jo litt å hente på demper osv også. Er det kravet til jegerklasse du tenker på?

 

mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Dette løser du enkelt. Alt du trenger er en målestokk, baufil, vekt og avtale hos en børsemaker. Målestokken bruker du til å kontrollere at lengden på rifla ikke blir under 84cm. Minste lovlige løpslengde er 40 cm. Dog er det ikke anbefalt å gå under 50cm med 6.5x55 om du skal skyte noe mer enn papp med rifla.

 

Kapp av noen cm løp og vei avkappet. Så kapper du bare igjen til du er fornøyd. Til slutt tar du med løpet til en børsemaker som gjør kuttet rett, og kroner opp igjen pipa. Det hele bør koste deg 30 min arbeid og en tur til børsemaker som koster rundt 2-400 kroner.

 

Jeg bruker en Sauer 202 med et 200 baneløp kappet til 45 cm. Da veier rifla 4.9 kilo (trenger 100 gram å gå på når ny kikkert skal kjøpes inn). Kaliberet er 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...