Jump to content

Museum med våpen og ammunisjon


StrandsAmmo

Recommended Posts

De har et museum i københavn, danmark som heter for tøyhuset.

 

Der finner du våpen i fra 14-1500 tallet og helt fram til i dag.

 

Det er to store haller hvorav den ene er full med alskens kanoner og den andre er full av håndvåpen og rifler. Jeg tilbrakte en dag der i fjor å syntes det var meget interessant. Vel verdt en tur om en er interessert i våpen og våpenhistorie.

Link to comment
Share on other sites

Om du er i Kristiansand kan jeg anbefale Kanonmusset. kanonmuseet.no

 

Her kan man se en av de 37 cm kanonene som tyskerne bygde under krigen. Ikke ille å skyte 55 km med en granat på 500 kg. Med en utg.hastighet på over 1000ms med nevnte granat var løpslevetida på ca. 100 skudd :) Artig å se i bunkeren under også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Frans Ferdinands jaktslott utafor Praha er "must" for våpeninteresserte.

Prinsen var som kjent en noe... la oss si ivrig, jeger. Han jaktet på alt som så ut som det rørte på seg.

I samlingen på slottet er det de villeste kreasjoner, og mange av dem har skjefter laget av elfenben, gull osv osv...

Hundrevis av skytevåpen, jaktkniver, jaktsabler(!), og masse masse mer...

 

Eneste minus er at man ikke kan ta bilder...

 

Jeg var der i 2007, og jeg skal tilbake!

Link to comment
Share on other sites

I Danmark: Langelands fort, et kystfort bygget på 50-tallet og i drift til utpå 90-tallet. På vei til/fra passerer man også slottet Egeskov som har en imponerende kjøretøysamling (ikke mye militært, men er man teknisk interessert er det vel verdt å få med seg).

 

I Hokksund: Fossesholm har et lite, men bra hjemmefrontsmuseum.

 

I mine hjemtrakter: Fjell festning. Dessverre er kanonen hugget opp, men det jobbes kontinuerlig med å få fjellanlegget representativt, og stadig nye deler åpnes for publikum. Hovedskytset var B-tårnet fra Gneissenau, 3x28cm, praktisk rekkevidde 38km. C-tårnet med identiske kanoner står på Austrått

Link to comment
Share on other sites

Om du er i Kristiansand kan jeg anbefale Kanonmusset. kanonmuseet.no

 

Her kan man se en av de 37 cm kanonene som tyskerne bygde under krigen. Ikke ille å skyte 55 km med en granat på 500 kg. Med en utg.hastighet på over 1000ms med nevnte granat var løpslevetida på ca. 100 skudd :) Artig å se i bunkeren under også.

 

vildkattkanon :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stadtmuseum i München er et greit sted å besøke hvis man er i byen. De har en gotisk utstilling med rustninger og våpen som er verdt å få med seg. Samme museum har forøvrig en bra utstilling om den lokale nasjonalsosialismen, det var tross alt der det startet.

 

http://www.stadtmuseum-online.de/

 

Er man interessert i de mørkere delene av 2VK historien så er store deler av konsentrasjonsleiren Dachau intakt og åpen for besøk. De har eget leirmuseum spredt over flere bygninger.

 

Tar man turen (en snau times kjøretur) til Ingolstadt kan man besøke Bayerisches Armeemuseum. Der har de mer rustninger og våpen fra svunnen tid.

 

http://www.bayerisches-armeemuseum.de/

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tøjhus muset i København anbefales. Kanoner etc i første etasje, og en bra samling håndvåpen i andre etasje.

Imperial War Museum i London har en god del våpen + diverse tanks, kanoner og fly. Meget bra museum, har vært der 2-3 ganger og det er mye intressant å studere.

National Museum of Science and Industry i London anbefales også, er ikke så mye våpen der men det er en god del fly, motorer, biler etc. Er også en god del modelskip, bla en 4,5 m lang model av HMS Vanguard (Slagskipet bygget i 1944, ikke SSBN bygget på 1990 tallet)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg går heden.. har etterkommere fått beskjed om at samling skal selges og at det ikke er aktuelt med noen donasjon til Rustkammeret. De låner ut våpen til mindre museum i distriktene, dette er ett eksempel på hvordan de blir mottatt der.

 

Den første pistolen er en Suhl og den nederste Krieghoff, begge svært ettertraktede typer med høy samleverdi :roll:

 

normal_img_7761.jpg

normal_img_7760.jpg

normal_img_7766.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Konopiste heter slottet til Franz Ferdinand, han jaktet for tallenes og mengden- Da han døde i 1914, skuddene i Sarajevo hadde han felt over 300 000 vilt... :shock:

 

Søkte litt på nettet og det stod at bare 1 % av samlingen var utstilt, tviler på om det holder med 4 timers omvisning der, 4 uker passer bedre tror jeg.

 

Hunters video jakt i Tsjekkia som er ny nå fra de har bla jakt på det godset og det er vanvittig fine områder og veldig bra med vilt der.

 

 

Litt mer om Hertugen, en av favoritt riflene hans var bla Mannlicher i 6.5x54, men de var den tidens må ha rifler for alle gentlemen og ladys,

Link to comment
Share on other sites

Mye bra forslag, og vi trenger vel mer av både feriedager og feriepenger alle sammen. Men: Rart ingen har nevnt Vapenmuseet i Husqvarna. Ligger i småbyen med sammen navn, litt nord for Jönkoping. Trivelig museum da jeg besøkte det for en del år siden, med både spesiele våpen og en del mer vanlige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...