Jump to content

faksen Think! - STI Edge - Blogg


Think!

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Igår kom pakken fra Pedersen våpen. Henta den idag sammen med regning på halv time jobb + returporto = kr 545.

 

Vært i kjeller å testa magasiner med dummy patroner i, 5 magasiner tar 17 patroner å går i våpenet uten problem. 1 magasin tar 18 skudd men må da settes litt hardt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er jeg på 3 ukers opphold på Landåsen Rehabiliteringssenter for andre gang i 2011. Det har gått gradvis nedover og forfallet satte for alvor fart i ferien. Så etter ferien har jeg knapt trent og meldt forfall til flere stevner. Når enn har 3 uker for seg selv får en god tid til å tenke på fremtiden.

 

Opprinnelig var planen at kjøpet av S&W SW1911 Pro skulle bl.a fylle rollen som treningsvåpen (9mm = billig) og STI'en skulle være konkurransevåpen i 2012. Jeg skulle få 8 magasiner i august (totalt 10 magasiner), men pr dd har jeg ikke fått noen. Snakket med Winge våpen å de har originale Wilson combat magasiner i bestilling til meg (jeg hadde bestilt Metalform, men Winge har sluttet å bruke Midway norge). Disse kommer neppe til Norge før nyttår men jeg er fornøyd med at jeg får originale magasiner. Det åpner også muligheten for å sende våpenet til Olav for tilpasning før jeg får nok magasiner.

 

Men når enn skal skyte 2011 våpen så må en lade selv, å den arbeidsinnsatsen er jeg ikke villig til å ta, de 2 siste årene har jeg skutt ca 10.000 skudd pr år. Så tanken er nå å selge STI'en etter at jeg har skutt opp ferdigladd ammo for å få gleden av egen arbeidsinnsats selv + sjekke at våpenet fungerer 100% etter at den har vært 2 turer til våpensmed. Planen er derfor å skyte Winter Cup med STI'en å så selge våpenet. Pengene som frigjøres er tenkt brukt på en høykvalitets 1911 ettersom jeg skal satse på Classic division å de siste årene ikke har hatt problem med å kvalifisere til reservevåpen på tross av sykdom å dritt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vært på klubbstevne i Moss med STI'en, ble sist av "proffene". Våpenet funket prikkfritt, men noen brukerfeil og idiotfeil ble det. Ta idiotfeilen med en gang - jeg har trolig lagt en patron bakfrem i magasinet, så der tapte jeg noen sekunder.

 

Av brukerfeil jeg kommer på var glemt å telle bomskudd å dermed kunne justere mag bytte = jeg skjøt tom og pekte meg ut (skulle vært sendt hjem). På siste stage droppet jeg magasin 2 ganger fordi jeg kom bort i mag utløser, så der tapte jeg noen sekunder. Under mag bytte føltes det litt rart da jeg dro i sleiden for sikker hets skyld (kommet ut av tellingen), dermed dro jeg en ekstra gang uten å trenge det.

 

Følte av og til behov for 19 skudds blodtrimma magasin men det blir ikke senka mere penger i dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg er igang nå. Hvert i laderommet å ladet samt forberedt hylsene fra mandag til lading (tromling, smøring, Helpressing, å tromling igjen for å fjerne smøring = mye jobb med .40sw). Sitter nå å leker med både S&W 1911 Pro og STI'en for å avfjøre hva jeg skal gjøre med pedal magutløser. Pr nå er sluttningen at pedalen skal bort så skal jeg prøve hvordan det går.

 

Da er vi ferdig med hus kjøp og salg, bare flytting og overtagelse igjen i januar med 14 dg mellomrom. Jeg får våpenbod i tilknyttning til stua = det blir lettere å lette på ræva å gå i ladebua = det blir forhåpentligvis litt lettere å ha jevn produksjon = arbeidsbelastningen kan fordeles bedre utover året = jeg selger trolig ikke STI'en.

 

Så da Blir det muligens ny tur til Olav i kristiansand for bygging av 6 x 19 skudds magasiner + evt ny mag utløser. Dette skjer ikke før til sommeren.

 

Men først på programmet blir å finne frontier 180 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Winge sjekker opp/tar inn 5000 Frontier, liten time på laderommet så er jeg tom.

 

Kjøpt et prøveparti fra XXL Drammen idag på 1000 Berrys 180 grs, kr 0,74 pr stk, formen er ganske lik Archipelago så jeg frykter at Dillon Square deal ikke blir så glad. Idag har jeg ikke ork men skal nedom på laderommet i morgen å lade opp siste rest Frontier samt teste Berry's.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte også hylsetrommel media, bytter fordi den gamle blir så møkkete av å fjerne hylsesmurning.

 

Først tromler jeg hylsene, så Sprayer jeg frankford aresenal hylsesmurning i et beger med lokk, Så har jeg i hylsene (viktig å ikke ha i hylsene når du sprayer smurning fordi da klistrer media seg inne i hylsene, ikke spør åssen jeg vet). setter på lokket, dreier begeret rundt noen ganger til jeg mener at hylsene er smurt. Helpresser hylsene (å da mener jeg helpresser, hylsa skyves tvert gjennom dia = også rim blir siza), hiver hylsene i trommel å tromler burt smurning (det er denne tromlingen som ødelegger media).

 

Så nå skal jeg ha 2 sett med media, hvorav en er for fjerning av hylsesmurning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hentet 3000 engangsskutte hylser av div fabrikat, så nå blir hylsetrommel å gå noen dager. Skal forsøke å sortere litt på fabrikat å se om det går å få til en skikkelig konkurranse lot.

 

Har også lånt DAA sin IPSC standard box, skal dobbelsjekke STI'en med alle magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Da er de første hylsene kommet så langt i produksjonen at de er smurt og kommet gjennom helpressing die og skulle tromles for å fjerne hylsesmurning. Til den bruken er knuste nøtteskall helt ubrukelig, nøtteskall trekker ikke til seg smurningen og er så finmalt at de klistrer seg inne i hylsa, i tillegg til at det støver. Så igår var jeg i innvandrer butikk å kjøpte en sekk med Indisk basmatiris å det funker bare helt knall. Hylsene blir rene også på innsiden og risen klistrer seg ikke fast.

 

Det eneste gode jeg har å si om nøtteskall media er at den har renset trommel for sort gugge som satt fast langs kanten.

 

Sortert hylser å fordelingen er sånn ca 1/3 del Winchester, 1/3 del federal og resten blanding.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjekka STI'en i standard division box (selges av DAA = skikkelig saker ikke noe hjemmemekk) justert til min mål på 150 mm høyde. Med magbunner fra Pedersen vaaben (tror det er DAA) sklir den lett ned, med mag bunner fra Dawson må "mag retainer" trykkes inn = ikke noe problem med målene.

 

Mag bunner fra DAA er et helvete å få av fordi det er mag fjæra som låser mag bunnen på plass. Derfor har jeg "konstruert" og sviger i NL har utført arbeidet med dette verktøyet som fungerer helt utmerket for demontering av magasinenen.

 

magverktoy.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tilbake fra forberedelse av Winther Cup 1, ikke bygget noe fordi jeg kom 40 min for sent, så jeg har bare virra rundt.

 

Skutt pre-match å sitter med litt flau smak i munnen, burde vært sendt hjem men det fikk passere.

 

Jeg vet at jeg har dradd i sleiden 1 gang men husker ikke hvor eller hvorfor, mulig brukerfeil. Sånn er det når enn skyter stevne, enn er i sin egen box å en tenker bare fremover.

 

Skjøt stage 5 først å det ble rot med når og hvor jeg skulle ta magskift.

 

Stage 1 skulle jeg vært sendt hjem men fikk fortsette. Selve stagen gikk vel så der.

 

Stage 2 gikk også så der på savingern men ellers ok.

 

Stage 3, her skulle jeg sette opp tempo, det ble 2xNS og 1 bom.

 

Stage 4, her fløt det bra for meg å jeg er spent på ressultatet.

 

Med det treningsgrunnlaget jeg har = tilnærmet 0 de siste 6 mnd er jeg rimelig fornøyd. Får forsøke å heve lista på klubbstevne mandag.

Link to comment
Share on other sites

Vært "skriver" på stage 2, sliten og veldig hovne ankler. I morgen er det klubbstevne men jeg får se om det blir noe stevne på meg, men det hadde vært morro å unngå noen av idiot-feilene jeg gjorde under pre-match.

 

Jeg syntes vi var veldig effektive på stage 2, men det ble skuffende lite .40sw hylser (=flere må begynne skyte .40sw så vi som jobber får flere hylser). Klubben har kjøpt inn sorterings rist for rask sortering av hylser i .45acp, .40sw og 9/38 i siste sortering, den var effektiv (kjøpt inn via midway).

 

Vi fikk et åpenbart tips i hvordan effektivisere lufteanlegget, å det funket. Gledelig at så liten innsats kan gi så bra effekt.

 

Flere har kjøpt inn SPS pistol, så det er et "nytt" merke innen IPSC i norge.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Jeg har vært å trent i Horten, vi var bare 2 stk på praktisk banen å det passet meg utmerket. Vi laget bare enn liten stage, men så lenge jeg ikke forsøker å skyte en "super-stage", men bare skyter "vanlig", så går det raskt (til meg å være) og med bra treff. Trekk stabiliserte seg på 1,65 sec (beste 1,42 sec) som er ca 1 tidel dårligere enn "vanlig" med M&P9 Pro (forøvrig er det mange i Horten som har kjøpt S&W M&P9 Pro).

 

Vi er noen fra Horten som skal dra sammen på WC 2 i Oslo, de bestemte at sen skift passet best for oss og jeg bestemte at Citroen var beste bil å kjøre med.

Link to comment
Share on other sites

:( Drittdag på banen i Horten.

 

Meningen var at dagen i dag bare skulle bli en liten kosetur på banen i Horten som opplading til WC2 i Oslo på søndag. Først glemte jeg riggen, så skjøt jeg "bare" bom når jeg beveget meg. Dermed ble jeg mere anspent, her skulle det "siktes" å skyte presist. Dermed ble jeg anspent, å dermed ble avtrekkerfinger anspent = dobbeltskudd (trippelskudd en gang). Så det som skulle bli en opplading ble en bekymring. Så på WC2 skal jeg ta det helt med ro for ikke å bli sendt hjem i skam.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra WC2 i Oslo. Hadde med folk fra Horten, det var en prøvelse, de har prøvd ut omtrent alle funksjoner og alarmer i bilen, å det er ikke få i en Citroen. Skulle tro de aldri har sittet i en ny bil. De har også tvunget meg til å stoppe på texburger 8)

 

Jeg var drittnervøs før dagens første stage, ville ikke ha noen dobbelskudd. Jeg har 5 bom, så gå å skyte mestrer jeg ikke. Glemte å skyte popper, fikk ikke prosedyre, sa fra men ingenting ble gjort med saken. På siste stage ble det masse alfa men 2 miss, sa da hjalp ikke det noe.

 

Måtte dra i sleiden en gang, fikk tilbake patronen å hetta hadde lett anslag. Bruker CCI hetter så det der skal jeg følge litt med på. Kan være jeg som ikke har satt i hetta skikkelig, det har hendt med 9 mm ladningene mine også uten at det har hatt noe særlige konsekvenser pga tjenestevåpen anslag fra striker/hane. Under lading på en stage ville ikke sleiden frem, jeg ga den bare et vennlig dytt så smatt den på plass.

 

Utover dette har dagen gått rimelig greit.

Link to comment
Share on other sites

Vært i hula i Horten å crona ammo. Vekta har ikke overlevd flyttingen så jeg får ikke kontrollveid Berry's 180 grs kulene, men frontier er tidligere veiet til snitt på 176. Jeg har brukt engangsskutte winchester og frontier hylser som etterhvert skal bli konkurranseladning. Forøvrig er ladedata min standard lading på 5,3 grs N320 krutt og 30,5 mm COL.

 

Med Berry's 180 grs kule (lagt til grunn 180 grs vekt, om noen har veiet disse så tar jeg gjerne i mot snittvekt) å Federal hylser ble snitthastighet (3 skudd) 949,1 og dermed faktor 170,8. Tilsvarende med Winchester hylse ble snitt på 970,3 (8 skudd) og faktor på 174,6.

 

Med Frontier kuler som har en snittvekt på 176 grs og Federal hylser ble snittet 977,7 (5 skudd) og dermed faktor 172. Tilsvarende med Winchester ble snitthastigheten 990,8 (5 skudd) og faktor på 174,3.

 

Jeg må nok å kjøpe ny kruttvekt før jeg kan trekke sikre konklusjoner. Men Winchester hylsene gir litt bedre hastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er Edge'n solg, prisen ble kr 14.000, etter mitt syn må det vektlegges at våpenet er i krom. Salget har i hvert fall gått svært raskt, særlig med tanke på at kjøper ikke hadde papirene klare men måtte søke først. Kjøper har i alle fall gjort en god handel fordi jeg har jo senket en god del penger i dette våpenet. I sitt nye hjem skal den brukes til praktisk, så vi ses kanskje igjen.

 

Hovedårsaken til at den ble solgt var at jeg ikke orket å samle .40sw hylser, preppe dem og så lade. Det er nok flere som sliter fordi hylser, kuler og ammo forsvant raskt.

 

I hovedsak gjenstår det bare rigg og ladeutstyr igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...