Jump to content

faksen Think! - STI Edge - Blogg


Think!

Recommended Posts

Da hadde jeg tenkt å lage en tråd lik den jeg har for HK P30 og CZ Shadow'en. Her forteller jeg om alle viderverdigheter, tabber mv som berører meg og STI'en.

 

Våpnet har i følge selger max gått 1000 skudd, og jeg har skutt mindre enn 100 skudd med det. Det gikk ikke så bra, men skyldes trolig missmatch av deler. Magasinene hadde follower for ikke å varsle, men sleidstopp var original (jeg har også sleidstopp som skal brukes med disse magasinene.

 

Tanken er å komme i gang med bruken av STi'en i løpet av vinteren. Det blir fortsatt Production det satses på pga ammokostnaden og må trene mye for å forbedre meg. Første punkt på programmet er å reparere Glock skutte hylser med denne Redding dia (skaffest vel enklest via midway norge for dem som ikke klager på leveringstid). Neste trinn på programmet er å å prøve skytteren med alle 6 magsiner i standard boksen til Moss pistolklubb (den ble brukt på kongsvinger open 2010), kjøpe mag bunner til alle magsiner (3 stk) og fjærer/follower slik at jeg får max patroner i magasinene. Så snart jeg får skattepengene kjøper jeg dillon square deal i .40sw.

 

Nettopp tilbake fra ferie, bare 4 mil fra benelux distributør av STI, Coppens Schietsport. For den som vil besøke han så er possisjonen 51°19'49.85"N 3°18'6.52"Ø, adressen viser bare posisjon for å svinge av på en grusvei. Han hadde tilnærmet alle STI modeller i utstilling og flere på lager, alle STI deler på lager. Han kunne selge til Norge både våpen og deler til Norge dersom dere er missfornøyd med den danske distributøren. Han kan nås på info.stiguns@skynet.be å snakker engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Her er bilder fra butikken til Coppens Som dere ser må enn ha god tid samt levne kone og barn hjemme, det hadde ikke jeg så på meg ble det bare en halv time. Butikken var stengt men skytebanen åpen, men siden jeg kom fra norge å snakker nederlandsk fikk jeg spesialbehandling. Kjøpte STI skjorte og caps, det fulgte med pistolen en STI skjorte i str M så om det er noen som vil ha billig skjorte er det bare å si fra via PM.
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått Redding dia, pakken fra Midway norge lå på posten i ferien. Jeg hadde ikke tid til å lese bruksanvisningen, bruken av en slik innrettning kan da ikke være så vanskelig, skulle jo rekke ferge slik at jeg ikke kom for sen til trening i Moss. Så jeg plaserte tomhylsa over tappen som skal dytte hylsa gjennom sizedia, merkelig tomhylsa passer ikke over/rundt denne tappen, drar i håndtaket og alt sitter fast, returnerer håndtaket og tappen og hylseholder separeres (disse er presset sammen med litt lock tite som lim). Etter div banning, hamring, strev og dremel får jeg alt fra hverandre å har nå en 9 mm hylse presset til 38 super lengde. For å være sikker på at jeg faktisk har gjort feil gjør jeg samme operasjon igjen med samme ressultat :lol:

 

På tide å finstudere delen litt å tenke gjennom funksjonen til innrettningen å da demrer det, hylsa skal stå løs på tappen å gå "rette" veien gjennom sizedia. Nå har jeg kjørt gjennom rundt 100 tomhylser av varierende merker (plukket på stevne) å det varierer veldig hvor tregt de går gjennom sizedia. Denne dia skal ha ørlite smørning = hylsene må tromles før og etter sizeing.

 

Prøvd 2 nye originale STI magasiner i pistolen, det står på pakkningen at disse må tilpasses av børsemaker. Å det stemmer trolig fordi magasinene låser ikke lett i våpenet, så da blir det tilpassningsjobb i tillegg til avtrekksjobb. Ble anbefalt SPS magasinkropper, bra kvalitet og 1 skudd ekstra i magasinene, dvs 18 skudd.

 

 

Standard boksen var fortsatt ikke i Hula i Moss så jeg fikk ikke prøvd om våpenet passer i boksen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har STI'en med alle 6 magasiner vært i standard boksen i Moss pistolklubb (den ble brukt på kongsvinger i 2010) å det gikk helt greit. Denne boksen er av +1mm typen, men det burde gå med en boks på målet også.

 

Det er bare 3 av mine magasiner som har + bunner. Disse bunnene passer ikke på øvrige magasiner fordi leppene de sklir inn over er for brede. Det er en enkel tilpassning men jeg overlater jobben til baker'n eller Kjelvei da jeg vil ha alle magasinene bygget om til å ta 17/18 skudd (dvs ny follower og mag.fjærer).

Link to comment
Share on other sites

Hjemme med sykt barn så noe må en jo finne på. Satte igang med å lage innmat til koffert. Når enn er ute å reise vil en helst ikke levne våpen i bilen, alternativet så langt er å ha det i firkantet våpenfuteral = ingen ser at det er våpen å ringer politiet eller skaper andre problemer. Nå har jeg laget innmat til en Samsonite koffert som ikke er i bruk lengere, det ser litt mere anonymt ut med en koffert enn våpenfutteral. Her er ressultatet:

 

P81003261.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Vurderer selv en STI som .38 siden jeg skal over på praktisk, men er jo det med ammo kostnader. 9mm hylser er lettere å komme over, så er veldig nysgjerrig på dette.

 

Blir litt OT kanskje, men skal du ha en STI i 38 super til Praktisk (eller evt 9mm ladet til major), så er det Open div. som gjelder. Og disse er dyre.

Skal du skyte standard så kjøp en .40 smith ikke 9/38

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ENDELIG ! litt fremdrift.

 

Kjøpte Hornady diesett hos Holstad våpen, men glemte å kjøpe hylseholder (#10). Fant en hos Børselars som de skulle legge i posten, etter ca 1 uke mottok jeg den, de har åpnet WEB-shop den uka så sikkert nok å gjøre.

 

Jeg har derfor brukt restarbeidsevnen til å lade testladninger samt dummy-rounds til trening.

 

Jeg er anbefalt følgende ladning (flere bruker denne) 180 grs TC Archipelago kule, 5,3 grs N320, ubrukte Starline hylser, COL 30,5 mm. Har i tillegg ladet noen få der jeg har veid hver eneste ladning til 5,2 grs N320, ellers lik som nevnte ladning.

 

Funnet frem rigg og verktøy. Trent litt trekk, grep, avsikkring, avtrekk og magskift, mest for å sjekke at rigg mv er som jeg vil ha det. Står enn å fikkler så kan magasinene være litt trege å sette i, men trener enn magskift bruker enn litt bestemt isett å det hele glir lett på plass.

 

I morgen gidder jeg ikke lade men skal bruke restarbeidsevnen til å tørrtrene med STI'en etter at ungene er i seng.

Link to comment
Share on other sites

Innspurt på jobben så jeg hadde ikke noe restarbeidsevne. Dermed fikk jeg ikke trent i går eller idag. Men jeg MÅTTE til Moss å teste om pistolen likte hjemmeladningene. Det gikk ganske bra:

 

På første magasin ville den ikke mate siste patron fordi sleidstoppen slo inn. Da jeg testet hjemme var oppsettet med magasin og sleidstopp slik at sleiden skulle ikke varsle. Det var det samme som skjedde da jeg testskjøt våpnet rett etter kjøp. Men etter dette magasinet så hadde jeg ikke problemet mere. Så da vet ikke jeg om jeg har trykket sleidstoppen på eller om den har slått inn ved en feil.

 

Ved trekk, skifte til svak hånd, av med sikring fikk jeg ikke tatt avtrekk. Jeg brukte sterk hånd til å sjekke om sikkring var av, merket ikke noe unormalt, prøvde på nytt å ta avtrekk å denne gangen gikk det. Så om det var meg eller våpen som var problemet vet jeg ikke.

 

Med unntaktet nevnt over funket den som den skulle med både 5,2 grs og 5,3 grs ladningen. Jeg blir å lade opp 10 av hver for crono på mandag:

 

5,2 grs der jeg veier hver enkel ladning.

5,2 grs på kruttmålet for å sjekke variasjon.

Tilsvarende med 5,3 grs.

Link to comment
Share on other sites

Har veid 10 stk Archipelago (produsert i Finnland) 180 grs TC kulene å snittet ble 180 grs (180,2 179,9 180 179,6 179,9 179,7 180,4 179,8 180,1 180,4)

 

Så har jeg kronografert ladningene mine med overnevnte kule å ressultatet ble:

 

5,3 grs N320 krutt (hver eneste ladning veid), COL 30,5 mm, Starline hylser, CCI hetter.

Laveste hastighet 979,5 og høyeste hastighet 1018 med snitt av 8 skudd er 999,8 = Faktor 179,96.

 

5,2 grs N320 krutt (hver eneste ladning veid), COL 30,5 mm, Starline hylser, CCI hetter.

Laveste hastighet 976,9 og høyeste hastighet 1020 med snitt av 9 skudd er 1001 = Faktor 180,18.

 

På ladning der kruttmålet er justert til 5,3 grs men ladningene ikke veiet, ellers som over ble ressultatet:

Laveste hastighet 948,1 og høyeste hastighet 1013 med snitt av 9 skudd er 988,3 = Faktor 177,89.

 

Dersom enn legger lavste målte hastighet til grunn og kulevekt 180 grs så får enn faktor på 170,65.

 

Ettersom faktorkravet er 170 så blir jeg å lade med 5,3 grs, da har jeg ørlite mere sikkerhetsmargin med tanke på hastighetsvariasjon mv.

 

Under testskyting måtte siktet skrus ned 14 knepp, ikke noe i side, så nå kan jeg snart ikke skru ned mere. Pressisjonen var helt ok, de beste samlingene samer fint innenfor en 9'er sirkel og beste 3 skudds samling innenfor sentrum 10'er. Så da er jeg ferdig med å forske ut en ladning.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne at jeg hadde satt på sleidstoppen som ikke kan låse sleiden åpen, heller ikke manuelt.

 

Det er litt mere strul under "field strip". Original sleidstopp i kombinasjon med follower som ikke skal aktivisere denne har ikke alltid funket = den har låst sleiden i bakre stilling. Original sliedstopp er praktisk på 25m banen, våpnet ser sikkert ut å det letter "field strip", men altså ikke feilfri.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva som er best. ekspertene sier at jeg må ha et oppsett som ikke låser sleiden i bakre stilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her har det skjedd mye men ikke på skytefronten. Mor har vært innlagt på sykehus i 12 dg = jeg har vært alenepappa uten mulighet til skyteaktivitet. Dermed gikk jeg glipp av siste praktisk stevne i horten å trening i moss enda jeg hadde fått fin fremgang :( Nå er mor hjemme og jeg er både alenefar og hjelpepleier så det blir trolig ikke noe trening denne uka heller.

 

Saldo på konto etter utgifter tilsa at det var plass til å kjøpe S&W M&P9 Pro "pakke" fra Winge våpen. Pga ferieavvikling, jakt mv var det ikke mulig å få avklart om de hadde våpnet klar til levering. Med kontoen så velfyllt var det overhengende fare for å ta fyr så her måtte noe gjøres raskt. Dermed kjøpte jeg krutt så det holder fra Holstad våpen, .40sw hylser her og der og ikke minst Dillon Square Deal i .40sw fra dillon.no.

 

Square Deal'en ble hentet på posten idag og forsøkt montert, men det manglet 2 skruer til feste av brakett til kopp for brukte tennhetter samt feste for "Powder meassure failsafe rod". Så jeg har sendt Dillon.no en epost å håper på rask ekspedering. Jeg har ikke skruer med amerikanske mål så pressa kan ikke tas i bruk. Det er tegn på at eska har vært åpnet og plyndret for deler tidligere (pressa ser ubrukt ut)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde med svoger fra NL på klubbstevne - praktisk i Moss igår.

 

Jeg burde jo ha lært fra jeg hadde CZ Shadow'en å aldri dra på stevne uten å ha trent med våpnet som skal brukes. Det oppstod 2 feil, å begge er mine:

 

1. Jeg hadde gjenntatte problemer med at jeg ikke fikk tatt avtrekk. Først trodde vi det var at jeg engasjerte sikkringen, men video fra svoger viste at min tommel "red" på sikkringen (som den i utgangspunktet skal). Etterhvert kom vi til at jeg ikke hadde godt nok grep = grepssikkringen ble ikke trykket inn. Iflg ekspertene tar denne sikkringen ganske langt ut = den er som den skal være. På de 2 siste stagene hadde jeg lært og fikk ikke dette problemet igjen. Problemet med små hender og tommel som rir på sikkringen (tommel er oppå sikkringen å trykker denne ned/av under hele skytingen) er at en presser på beavertailen slik at grepssikkringen går på. Den enkleste løsningen som vistnok er den rette er å deaktivere grepssikkringen. Jeg skal sove noen uker på den løsningen før jeg sender våpnet til feilretting og avtrekksjobb.

 

2. Feil nr 2 var TROLIG at jeg kommer borti mag utløser under skyting. Spesielt når jeg løper å fester nytt grep. Med mine små never vil jeg absolutt ha en slik oversize magbutton. Så her må det trenes.

 

Jeg skjøt bra på tross av stress og forbandelse pga manglende avtrekk og magasiner som droppet. Ingen bom eller PT, før siste stage hadde jeg 4 Delta (jeg fikk ikke med meg ressultatet på siste stage).

 

Idag monteres Dillon Square deal pressa og prøvekjøres.

 

Av ren latskap plukket jeg ikke hylser, heller ikke .40sw, Selv om jeg har kjøpt inn endel .40 hylser så har jeg ikke råd til å "flotte" meg slik, skjerpings.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg rasende å frustrert. Det er nok best jeg puster ut en dag eller to før jeg sender dillon.no (Midway Norge) en mail.

 

Nå er jeg rimelig sikker på at det er en returvare evt en presse dillon.no selv har bygget om til .40sw. Innerrøret til tennhettene var for large primer hetter og ikke small primer = jeg ødela en plast duppeditt (rød) i enden av innerrøret. Det tok litt tid før jeg fant feilen.

 

Den største frustrasjonen klarer jeg ikke å løse, MANGE kuler blir satt skjevt og ødelegger dermed både kule og hylse. Med pressa følger 2 "settedier", begge synes å være for TC (truncated cone) kuler av forskjellig dimmensjon (den ene er merket T). Om kula ikke står tilnærmet 100% rett på hylsa så kolliderer kula med kanten = både hylse og kule skades. Jeg skulle gjerne hatt en for RN (round nose) kule. Spørsmålet er om en slik mangler fordi dillon.no har gjort feil når de skrudde sammen pressa eller om det ikke er en slik die til square deal. Det kan også være archipelago TC kula som er problemet, jeg skal spørre meg for i Moss på torsdag.

Link to comment
Share on other sites

:

 

1. Jeg hadde gjenntatte problemer med at jeg ikke fikk tatt avtrekk. Først trodde vi det var at jeg engasjerte sikkringen, men video fra svoger viste at min tommel "red" på sikkringen (som den i utgangspunktet skal). Etterhvert kom vi til at jeg ikke hadde godt nok grep = grepssikkringen ble ikke trykket inn. Iflg ekspertene tar denne sikkringen ganske langt ut = den er som den skal være. På de 2 siste stagene hadde jeg lært og fikk ikke dette problemet igjen. Problemet med små hender og tommel som rir på sikkringen (tommel er oppå sikkringen å trykker denne ned/av under hele skytingen) er at en presser på beavertailen slik at grepssikkringen går på. Den enkleste løsningen som vistnok er den rette er å deaktivere grepssikkringen. Jeg skal sove noen uker på den løsningen før jeg sender våpnet til feilretting og avtrekksjobb.

 

 

På min tidligere .40STI så var grepsikringen deaktivert og den var tilpasset slik at den lå konstant flush med ramma. dette fungerte utmerket.

har på min 1911 opplevd flere ganger at jeg ikke får aktivert grepssikringen ordentlig ved sterk og svak hånd skyting. så denne får nok samme overhalingen.

 

kanskje en ide for deg også?

Link to comment
Share on other sites

Da er et problem - ryddet av veien, evt skjøvet under teppet. Etter råd fra Moss har jeg justert ned ekspander/krutt dia = hylsemunningen utvider seg mye, mye mer enn det ejg bruker på 9 mm. Ser minst ut som sussetrut evt "sokketrut". Så dytter jeg kula litt nedpå, da klarer jeg jeg å lade kombinasjonen .40sw Dillon Square Deal og Archipelago TC kule. Så da kan jeg lade 3000 av disse kulene, i fremtiden blir det vel Frontier evt berry's RN kuler på meg. Om noen er oppdatert på priser på disse kulene så kom gjerne med respons.

 

Men det ser ikke ut til å være slutt på tabber. Jeg har kjøpt Redding size die å kjører alle nye innkjøpte hylser gjennom denne. Med dia fulgte en liten boks med smøremiddel, å det har jeg brukt sparsomt. Litt vel sparsomt viser det seg, nå er det messing avleiringer inne i dia som riper opp hylsene. Da oppdager jeg tabbe nr 2, jeg har ikke pussesaker til .40sw, tanken var å pusse dia med et slikt pussesett. Så inntil jeg får kjøpt inn slikt pussesett er Redding dia parkert og Square dealen får ta hele size jobben alene.

Link to comment
Share on other sites

I går startet så smått oppkjøringen til Moss Indor Open (MIO blandt innvidde), dugnad i hula i Moss. Selv holdt jeg og min 5 år gamle sønn (betingelse for å få permisjon hjemmefra) på med skivestativ. Av større jobber hadde Gunnar konstruert nye poppere med Hardox 450 plater. Trikker har montert masse lamper i taket og mere skal det bli - så hovedbanene er blitt riktig lyse å fine.

 

Et problem med moderne Koner er å få dem til å gjøre "kvinneoppgaver" som å sy. Etter uker, muligens mnd'er, hadde ikke 2 utgåtte jeans blitt til patronposer. Så jeg måtte støtte meg på heimkunnskapstimene fra 30 år tilbake og etter styrt-kurs fra mor sydde jeg beina om til patronposer. To av posene er merket "9 mm brukt" og "40 brukt", tanken er å tømme magasiner trødd ner i søla på stevner i disse posene = patronene blir degradert fra "match ammo" til trenings ammo. Så langt har det ikke hatt noen konsekvenser å bruke slike patroner i HK P30'en å neppe heller i M&P9 Pro'en heller - de er tross alt laget for krig og ufred. Men STI Edge er laget som en trimmet sportsbil og trolig mere kresen i matveien.

 

Siden jeg først var igang sydde jeg kjeleposer til bruk for kaffekjele og stor buljong-gryte til bruk i lavo. Det har jeg ventet på i 3 - 4 år, disse konene :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er MIO2010 over å jeg har bestemt meg for å ta ferie for gangapparetets skyld selv om det hadde vært morro å skyte stage 10 og 11 (som trolig rives idet jeg skriver dette) på full fart for å se hvordan det hadde gått.

 

Det er vel rundt 8 år siden jeg kjøpte Lymann T-mag ladesett, der fulgte det med et hylsesmøresett som til nå ikke har vært i bruk. Men idag har jeg smørt .40sw hylsene å kjørt dem gjennom Redding helpressingsdia å det funka utmerket. Hylsene må riktignok tromles en gang til for å fjerne fettet men de blir jo riktig blanke å fine.

 

Satt meg ved ved ladepressa å syntes hettene haket seg opp i hylsene, fant etterhvert ut at "duppeditten" som henter å setter i hetter også var for store hetter (tidligere har jeg byttet innerrøret for hetter fra big primer til small primer). :x

 

Fortsatt er det endel kuler/hylser som blir ødelagt fordi kula kolliderer med kanten av isetterdia = blir trykt inn skjevt i hylsa. Så det tok ikke lang tid før tolmodigheten var slutt å jeg sendte e-post til dillon.no. Ba om å få tilsendt settedie for rundneset kule med den begrunnelse at jeg ikke tror at de har levert denne dia med ladesettet under ombyggingen, jfr tidligere mangler ved denne pressa. Samme kule i samme type presse men kaliber 9 mm går uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

For den som har hatt reklamasjoner mv med Midway Norge (=dillon.no og parabellum) så kom jeg ikke noen vei med dem. Lurer på om representanten har fortid som bruktbil selger. Jeg har i alle fall gitt opp å få Archipelago 180 grs TC kulene til å funke i square deal pressa. 3000 kuler er returnert å bytta i 4000 tilsvarende 9mm kuler som funker utmerket i square dealen og M&P'en. Så har jeg bestillt 2000 Frontier 180 grs RN gjennom Winge våpen å tanken er å kjøpe noe Berrys på XXL en gang jeg er innom.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter MIO2010 å årsmøte i praktisk gruppa i Moss har jeg ikke vært hverken på trening eller i ladebua. Men ettersom Moss skulle ha singel stack stevne 4 juledag fikk jeg mannet meg opp til å prøve Frontier kulene i Dillon Square dealen.

 

Jeg har veiet kulene til et snitt på 176,13 grain ( 175,8 177,1 176,1 176,5 176,3 176,3 175,4 176,5 174,5 176,8)

 

Disse kulene ble ladet til samme data som Archipelago kulene

 

5,3 grs N320 krutt, COL på 30,5mm

 

Rino sa ja til å crone ammoen ( :? de var litt skadefro da jeg henta cronografen, skjønner ikke det (ikke tilfeldig at jeg spurte Rino)) å snittet ble 1066 ( 1061 1070 1073 1049 1070 1080 1058 1069 1070), dette ga en faktor på 187. Det innebærer at Frontier kulene er langt raskere enn Archipelago kulene. Jeg skal derfor gå ned til 5,0 grain krutt å se hvordan det utvikler seg.

Link to comment
Share on other sites

Dillon Square deal pressa og Frontier kuler var utmerkede venner, årsaken er at Frontier kula er mere rundnesa (Frontier til venstre og Archipelago til høyre)

 

PC220072.jpg

 

I tillegg til at kula ikke kolliderte i isetter dia så lå kula stødigere oppå hylsa = den tippet ikke så lett over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde med STI'en på singel stack stevne for å prøve nyladningene. Jeg fikk ikke delta i singel stack klassen (Rino bemerket overlegent at det gjorde ikke noe forskjell, han skulle lett slå meg uansett), så jeg er rimelig sikker på at jeg vant standard klassen :D

 

Det var en gjeng fra Horten til stede, de hadde lagt merke til at jeg var påmeldt VM på Rhodos oktober 2011. Jeg forklarte at det var naturlig for en skytter på mitt nivå å delta på VM, de bare lo rått.

 

Sportslig leder lurte på hvilke ambisjoner jeg hadde for 2011 (de holder på å sette opp en oversikt i forbindelse med satsningen i Moss). Jeg svarte at jeg skulle slå "Jon Arne" på minst 1 stevne, han tok utfordringen veldig rolig. Det viste seg jo at han skjøt temmelig likt med Rino med lånt SS så det var bare å ro seg i land. Men han fortsatte å plage meg utover kvelden så jeg måtte dra frem trumfkortet. Han fikk beskjed om at dersom han ikke ga seg så skulle jeg ta en prat med han når han står med neve CZ Shadow deler i hånda på stevne, da ble det stillt gitt.

 

Som vanlig hadde jeg ikke trent før jeg dro med STI'en på stevne. På første stage ville ikke magasinet droppe, trolig har jeg ikke trykket inn magstoppen hardt nok (den er veldig lett). 2 ganger slo grepssikkringen inn, så droppet jeg 1 magasin etter at siste skive var ferdig skutt (skjøt i realiteten enhånd på den skiva).

 

Et korrekt tohåndsgrep er at sterk håndholder om pistolen med "slappe" fingre = avtrekkerfinger er løs og ledig til å betjene avtrekker med "følelse". Svak hånd holder om fingrene til sterk hånd, drar pistolen inn i sterk hånd (= sterk hånd må dytte for å møte). Sidevei press kommer av seg selv. Men dersom enn er opptatt av å holde inn greppssikkringen så griper sterkhånd om våpnet hardere enn ønskelig = avtrekkerfinger er ikke så løs å ledig. Dermed kan avtrekkerfinger trykke av skudd nr 2 i rekylen fra forregående skudd (jeg husker ikke hva fenomenet heter), det gjorde jeg. Så nå har jeg nok enn grunn til å "pinne" grepssikkringen.

 

STI'en funket forøvrig helt feilfritt med nyammoen så da er det ikke noen store feil som skal rettes av børsemaker. Nå gjennstår bare å teste presisjon med Frontier kuler å en ladningen med 5,0 grs krutt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gjort de siste forberedelsene før jeg skal inn til 3 ukers "soning" på Landaasen ved Gjøvik. Så får vi se om de klarer å vekke "liket", kanskje jeg kommer igang med trening. Det skulle i tilfelle være en betydelig forbedring med tanke på gjennomføring av Level III matcher, Jeg slukkner totalt når halve dagen er over for ikke å snakke om dag 2.

 

Jeg har pusset 3 pistoler HK P30, S&W M&P9 Pro og ikke minst STI Edgen. STI'en ble plukket ned i atomer, jeg hadde ikke umbrako nøkkler til å få av de minste skruene (ved avtrekker bøylen) å dermed få av grepet = jeg fikk ikke ut avtrekker bøylen. Skuffet over at backstrap/hovedfjær huset var i plast.

 

Har inntil videre sluttet å bruke sleidstopp som ikke kan fange sleiden fordi den haker ørlite opp i sleiden hver gang sleiden passerer. Det er hullet som plungern går inn i som er feil. Det stod på posen til denne at den var justert men det kan umulig være riktig. Så her får børsemaker en justeringsjobb.

 

Det er en drøm å pusse våpen som er hard forcromet :D

 

Har kjøpt inn bore-snake, var litt skeptisk til innrettningen. Men den funker utmerket, anbefales.

Link to comment
Share on other sites

:D

Det var en gjeng fra Horten til stede, de hadde lagt merke til at jeg var påmeldt VM på Rhodos oktober 2011. Jeg forklarte at det var naturlig for en skytter på mitt nivå å delta på VM, de bare lo rått.

 

Rått vil jeg vel ikke si det var, men morsomt var det... ^^

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Etter MIO2010 å årsmøte i praktisk gruppa i Moss har jeg ikke vært hverken på trening eller i ladebua. Men ettersom Moss skulle ha singel stack stevne 4 juledag fikk jeg mannet meg opp til å prøve Frontier kulene i Dillon Square dealen.

 

Jeg har veiet kulene til et snitt på 176,13 grain ( 175,8 177,1 176,1 176,5 176,3 176,3 175,4 176,5 174,5 176,8)

 

Disse kulene ble ladet til samme data som Archipelago kulene

 

5,3 grs N320 krutt, COL på 30,5mm

 

Rino sa ja til å crone ammoen ( :? de var litt skadefro da jeg henta cronografen, skjønner ikke det (ikke tilfeldig at jeg spurte Rino)) å snittet ble 1066 ( 1061 1070 1073 1049 1070 1080 1058 1069 1070), dette ga en faktor på 187. Det innebærer at Frontier kulene er langt raskere enn Archipelago kulene. Jeg skal derfor gå ned til 5,0 grain krutt å se hvordan det utvikler seg.

 

 

Testet 5,0 grs ladningen å ressultatet ble:

 

 

Første forsøk

 

Laveste 925,2, Høyeste 1015 å snitt av 7 skudd ble 957,3. Med kulevekt på 180 grs ble faktor 172,314.

 

 

Andre forsøk

 

 

Laveste 941,2, Høyeste 973,3 å snittet på 6 skudd ble 952,6.Med 180 grs kule ble faktor 171,468.

 

 

 

Må nok konferere med hula i Moss om jeg sleiker faktorkravet for mye.

Link to comment
Share on other sites

Litt dumt å bruke kulevekt på 180 grs når jeg har veid kulene til 176 grs. Med kulevekt på 176 grs blir faktor 168 evt 167.

 

Jeg må prøve ammoen over kronograf i Moss. Også 9 mm i S&W M&P9 Pro ga "dårlig" ressultat. Ammoen var kald, oppbevart ved 4 grader og rakk ikke få noe varme før testene.

Link to comment
Share on other sites

Testet ammo idag i Moss. Det ble ikke noe bedre ressultat. Etter at ammo hadde vært ca 5 min i lomma fikk jeg laveste hastighet 945,7, høyeste 971 og snitt av 5 skudd 955, med kulevekt 176 ble faktor 168,08.

 

Etter at patronene hadde vært ca 10 min i lomma fikk jeg laveste 946,3, høyeste 979,9 med snitt av 5 skudd 959,8, med kulevekt 176 ble faktor 168,92.

 

Så jeg skal nå lade noen patroner med 5,2 grs N320 å se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ladet nye test ladninger med Frontier 180 grs kuler, GFL hylser, COL 30,42. (ladet bare 1 og en patron, når hylseplata er fyllt er COL 30,5 mm. N320 krutt, hver enkel ladning målt til 5,0 grs, 5,1 grs og 5,2 grs. 5 patroner av hver kun for kronografering. Testing av disse blir etter WC6, restarbeidsevnen brukes til denne oppkjøringen.

 

Denne uka har jeg tromla brukte 40 hylser som jeg har kjøpt eller plukket på stevne. Smurt dem på pute å kjørt dem gjennom Helpressingsdia. Deretter trommlet igjen for å fjerne smurning. Fordi jeg ikke hadde smurt hver enkelt hylse tidligere, kun smurt dia med medfølgende fett boks, ble det avleiringer i dia som ripet hylsene. Disse avleiringene er nå tilnærmet borte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg cronografert ammo nevnt i forrige post. Med kulevekt på 176 grs så har jeg fått følgende ressultat. (Kruttvekt ble kalibrert før ladningene ble veid)

 

5,0 grs N320 = gir faktor på 172,92 ( snuitthastighet 982,5)

5,1 grs N320 = Gir faktor på 176,00 (snitthastighet 1000)

5,2 grs N320 = Gir faktor på 176,88 (snitthastighet 1005)

 

Så da blir ladningen 5,2 grs med N320 krutt.

 

Må bare nevne at jeg crona .460sw revolver ammo, det var kraftige saker, Fikk stort sett feilmelding 9, som tyder på feil i lyskilde = munningsglimt ødela. klarte å crona svakeste ladning til 1274 fot.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg vært en dagstur til Kristiansand (6 t i bil), Pedersen Vaapenlager v/Olav Kjelvei - våpensmed. Levert STI'en inn for følgende arbeider:

 

Pinne grepssikring.

Nytt sikte - Baksikte er tilnærmet max justert ned. Nytt høyere fremsikte vil løse det problemet.

 

Sleidstopp - Våpnet har 1 original sleidstopp og en som ikke låser sleiden (varsler). Den originale går på av og til selv om det er patroner i magasinet - justeres. Sleidstopp uten varsling lugger ørlite stoppsporet i sleiden - justeres.

 

magasiner - Jeg har 3 originale magasiner som er med +bunn og follower og 1 uten. I tillegg har jeg kjøpt 2 STI magasiner fra Coppens i Belgia - i følge olav så er det "falske" magasiner selv om de ble levert i original pakninger :shock: Vi får se hva han finner ut når han jobber med dem. Alle magasinene skal bygges om slik at de er like. I verste fall blir de falske magasinene trenings magasiner :cry:

 

Avtrekksvekt - 1,2 kg, Olav syntes det var litt høyt, men jeg vil ha denne vekta i første omgang siden jeg er vant til Production våpen, så kan jeg heller senke vekta litt etterhvert som jeg blir vant til våpnet. Vekta var nå 1,6 kg og forferdelig i flg Olav (å jeg som syntes det var bra, enn er ikke storforlangende når en har mest erfaring med HK P30 og M&P9 Pro)

 

Grepsskruer - bytte skruene ved avtrekkerbøylen, de var litt maltraktert av forrige eier.

 

IPSC-Box - Jeg ahr testet våpnet i boxen i Moss, men det er enn sånn plastsak som er litt slitt ved baksikte posisjonen = jeg stolte ikke helt på den. Olav hadde DAA box å våpnet passet helt greit og det er plass til å sette på større fremsikte.

Link to comment
Share on other sites

Foruten å levere STI'en inn for justeringer har vi snakket om 1911 prosjekt. Lager egen blogg når politiet, jeg og Olav er blitt enige.

 

Levert inn Browning Hi-power for videresalg, innbytte eller kassering, time vil show.

 

Det ble litt våpenprat og jeg våget meg frempå med hva han syntes om SPS (spansk STI/SVI som Pedersen Vaapen forhandler/importerer). Olav var litt forbannet og oppgitt over folk som ikke hadde greie på det som uttalte seg om diverse våpen, herunder Tanfoglio (fikk følelsen av at den var til meg). Han hadde jobbet med et uttall våpen å SPS var like bra som alt annet (det samme gjaldt visst Tanfoglio også :winke1: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ringte Olav på Pedersen våpen, han hadde ikke startet med STI'en ennå. Men han ringte meg opp igjen å da hadde han tydeligvis tatt avtrekks jobb, elendig avtrekks jobb fra fabrikk iflg han. Men det er vel sånn at alle amerikanske produsenter leverer "dritt" avtrekk fordi da må enn oppsøke børsemaker = fabrikken er fri for ansvar. I alle fall gjelder det konkurransevåpen da folk har sine egne preferanser.

 

Han foreslo 1100 gram avtrekk (jeg ønsket 1200 gram) å bytte til SVI titan fjær. Det blir spennende å sjekket ut nytt avtrekk, jeg som trodde jeg hadde godt avtrekk.

 

Så skal .40sw hylser for ca kr 5000 være i nærheten av levering, så straks er jeg klar til å starte ammo fabrikk. Må bare kjøpe et stort parti kuler, trolig Frontier slik at jeg har lik lott på kuler som fintestes med tanke på faktor.

 

Etter min vurdering er jeg i rute med tanke på å bruke STI'en i 2012 sesongen, kanskje jeg kan starte treningen etter Angry Moose ettersom det ikke blir VM tur til Rhodos. Da blir det test konkurranse på MIO2011 (Moss Indoor Open) i november.

Link to comment
Share on other sites

Vært å henta STI'en idag og betalt faktura på kr 3210,-.

 

Inspisert jobben å alt ser ut til å være gjort. Han har ikke satt på nytt fremsikte, men på et eller annet vis skaffet mere rom ved baksikte = jeg har fortsatt justeringsmulighet nedover. Det som er bra er at jeg har fått beholde fremsiktet der du ser fiber gjennom et siktehull = fiber er alltid liten og lyssterk.

 

Det ene uoriginale magasinet passer som det skal, det andre uoriginale + originalt SVI mag, har en grams follower merket "grams 1". Det medfører at follower på disse to magasinene kommer over mag lepper og dermed holder sleiden åpen. I tillegg dytter sleiden follower fremfor magasinet = magasinet må dras ut. Har sendt e-post til Pedersen vaapen om hvordan dette skal løses. De magasinene som alt var ombygget hadde follower merket "Grams ST VI".

 

Avtrekket var nydelig så jeg gleder meg til testskyting, forhåpentligvis neste uke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Returnert det 3 magasinet til Olav hos Pedersen vaapen.

 

Testet magasinene ved å fylle dem med 17 skudd, 18 går men da vil det ikke inn i våpen.

 

Uoriginal magasin ville kun med nød og neppe feste seg i mag catch tomt. Etter tur til Olav gikk det greit å sette i tomt magasin. Overraskelsen var stor da fullt magasin ikke ville feste seg. Etter å sammenlignet med originalt magasin og tatt ut mag catch, målt og spekulert, dro jeg frem dremel og satt den i uoriginal magasin. Sporet måtte utvides mot magasinryggen, så nå fester det seg faktisk bedre enn originalt magasin. Jeg tør ikke sette dremel i original magasin men jeg tror de kunne ha godt av 0,1 mm større spor mot toppen (=magasinet blir ørlite senket), men må konferere med gunnar som titt og ofte drar fila i Moss.

 

Skutt inn våpen, 3 klikk ned og 2 til høyre så satt den. Skutt totalt 110 skudd med magasin som Olav har bygget om. Eneste problem jeg hadde var at 1 patron måtte ha tre avfyringer før det sa pang = hettefeil. Lånte bort pistolen, han hadde ikke spesielt fast grep (=påtagelig munningsvipp) så han hadde 2 matefeil, våpenet ville ikke kamre. Ikke bekymret, skal skyte noen hundre før jeg starter fabrikk, venter bare på hylser.

Link to comment
Share on other sites

Fått siste magasin i retur idag. Olav hadde vært på med fila i hakket for magcatch men ikke tilstrekkelig. Av mine 6 magasiner er det kun 2 som passer 100 %. Skal se litt på det nå i helga.

 

Meldt meg på Bekkevar Open den 15 oktober i klassene Production (i håp om å forbedre ICS resultatet, skyter denne klassen først for å være "ærlig") og Standard = STI skal debutere etter at den har vært hos Olav.

 

Har startet .40 fabrikken slik at jeg får trent litt før debuten.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt ork i helga til å starte på prosjekt magasin utover å spekulere på hva grunnen kan være. Jeg tror det er mag-catch som er problemet, mykt stål kanskje som gjør at det er blitt kant på catchen. I alle tilfeller tørr jeg ikke sette fila i originale magasiner.

 

Ringte derfor Olav hos Pedersen vaaben å tryglet om at han foretok justeringene før han drar til VM på Rhodos. Han skulle se hva han fikk til dersom jeg sendte pakken raskt, den går med posten idag.

 

Jeg behøvde ikke sende med mine dummy rounds, men jeg har for sikkerhets skyld tatt ut tennstempel, for å følge regelverket for for sending av våpen selvfølgelig. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, moro å se at det er flere som har samme problemer som meg med en .40 1911 pistol. Virker som at det meste skal gå galt og må fikles med før ting funker ordentlig. Selv har jeg filet varsler også, men fikk problemer med fiochi ammo uansett. Kula stuket seg fast flere ganger under skyting. Møkk. Fant også ut at pistolen (para, todd jarret) ikke gikk i standard boksen, verken med de nye sps magasinene (19 skudds) elelr de originale. Blæh. Så nå må jeg få et lokalt børsemaker talent til å file ned baksiktet og frese ut et nytt spor for å beholde dybden. Sukk.

 

Kjenner jeg likte bedre min trofaste m&p med fabrikk ammo som aldri stoppet. Egentlig ikke noe tull med den, bare går og går.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mye å justere, men når enn er ferdig så funker det. Min passet i boksen med god margin å nå passer den enda bedre fordi Olav har senket baksikte (jeg hadde nesten ikke mere justering ned på baksikte).

 

Skal enn ha noe som funker fra dag en så koster det, SVI, men den har jo vært en tur innom baker'n før du får den. Har jeg tolket Olav rett så er SPS like bra etter at han har gått over den. Flere som har gått på den, også på Angry Moose der de hadde med flere modeller, så om noen år vet vi. SPS har ikke det beste rykte, men når jeg så 1911 modellen deres så angra jeg litt på S&W 1911 jeg har kjøpt, den var pen med rustfri/sort finish (innholdet har jeg ikke studert).

 

M&P Pro funker utmerket, men det er jo ganske mange som må dra i sleiden i Production divisjon også. Men det er ikke skikkelige konkurranse våpen. Gleder meg til vi får Classic divisjon med 1911 pistoler der det er litt mindre forskjell på minor (10 skudd i magasinet) og major (8 skudd i magasinet). Ser for meg at jeg kan slutte med å lade treningsammo, kun konkurranse ammo. Da kan jeg i hovedsak trene med 9 mm og kun skyte STI'en før/i konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en varsler fra Brazos som ikke skal varsle (holde sleiden i bakre stilling). Den lugga ørlite i hakket i sleiden så også den måtte justeres av Olav. Så langt har den funka men den har vel knapt 100 skudd etter justering så det får vi se. (forøvrig er det et kjent problem på endel CZ Shadow at kula tar i varsleren å aktiverer den)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...