Jump to content

.


Ruger 10/22

Recommended Posts

1)

tenk igjenom hvorfor du vil ha pumpe. (ja de er tøffe/kule osv og jeg kjøpte min første når jeg var ung...)

Men det er et litt spesialisert våpen, til jakt er en dobbeltløper bedre. det er enklere å få et våpen som paser deg riktig, du tapewr ikke noe på magasin kapasistet og de kan være lettere å dra med seg. Personlig jakter jeg med både Halvauto og Side/Side, Pumpene får bruke seg i konkuransesammen henf (SWS)

 

2)

Om du får det til, endre overskriften på tråden ditt. Veldig vankelig å hvite hva den egentlig handler om :wink:

 

 

PS:

Du tregner ikk 12/89.... det kan være greit med 12/76 for å få mer stål i lufta om du skal jakte med stål, ellers mener jeg 12/70 duger godt.

Link to comment
Share on other sites

hadde tenktt å bruke den til trening på duer for det meste da, er klar over at pumpe ikke er det ultimate på jakt. har lurt på å kjøpe for eksempel ei benelli halvauto senere når pengene strekker til, en kammerat har den og jeg skyter også veldig bra med den.. så somsakt pumpa er da beregnet som en billig treningshagle

 

Det er ikke så veldig mye vits i å trene med ei anna hagle en det du skal bruke på jakt. I tilegg så er det slettes ikke sikkert at du får invilget en annen hagle til jakt om du har kjøpt pumpe. Trening er ikke ervervsgrunnlag / behov lengre. (dette er desverre avhengig av hvor du søker)

 

Men... Om du innerst inne egentlig vet at du skal bruke hagla mest til Jalla-skyting (I legale og sikre former) så vil jeg tro begge de to pumpene du nevner er like gode. Har Winchester 1200 selv, (kjøpt fo konfirmasjons pengene, gått en god del tusen skudd igjenom den...) men vurderer et forsøk på grine til meg en pumpe til til praktisk, og da blir det en 870 (helst en gammel wingmaster, har noen en??? :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så veldig mye vits i å trene med ei anna hagle en det du skal bruke på jakt.

 

Det er jeg ikke helt enig i, all skytetrening er til det gode.

Selv har jeg også vurdert 870 som hagle nr2. Eventuelt en automat, begynte jegerkarieren for mer en 20år sia med en enkeltløper, jakta i mange år med den, gikk en kort stund over til en O/U i kal 12 men bytta den fort bort i en s/s kal 20 som har fulgt meg siden. Men i høst begynte jeg å bruke enkeltløperen min igjen. Og har fått mer og mer lyst på en pumpe med noe optikk på toppen...

Link to comment
Share on other sites

Min påstand er at du skal no ikkje avskrive pumpene som gode jakthagler heller. Gode allroundegenskapar, tåler ein trøkk og rimelege. Til mange jegerar, spesielt oss som har nokre cm på strømpelesten og dermed litt lange armar, passar magasinhagler ganske bra.

 

Vil påstå at pumper kan vere glimrande jakthagler, og fullt ut brukande til meir enn berre morro.

Link to comment
Share on other sites

ok. har allerede søknader innvilget jeg så det er bare å kjøpe som gjenstår, ja, er vel tengt til mest jalla-skyting som måker på den lokale søppelfyllinga og slikt. men hvis jeg går for 870`en, hva bør jeg ta da? kan få super magnum for 3300 og vanlig for 3000. for du kan jo skyte 12/76 i 12/89 men ikke omvendt? eller tar jeg feil nå?

 

Jeg ville ha valgt den som tar 12/76 (altså den rimeligste)) ser ikke noe reelt bruk for 12/89 utover det meget spesialiserte (Men det er nå en gang min mening)

Ser at andre kommer til pumpas forsvar, og for all del, jeg har... (telle...) 3 stk selv, men jeg foretrekker halvauto eller s/s på jakt. (dog har nok all pumpes og Halvauto skyting fått meg til å vurdere en O/U... Kanksje i kaliber 20 til og med :oops: )

Jeg er nå heller ingen guru på jakthagler, og det ser ut som om trådstarter har valgt riktig ut i fra sitt behov :D

 

Pumpe er nemelig gøy! Jeg personlig føler bare at de er sekundære som jaktvåpen (igjen med enkelte spesialiserte untak, ettersøk av leopard og slikt :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt 12/89-Først som sist!

89mmkammer, det lille ekstra man ikke trenger til rypejakt og denslags, men ekstra slagkraft kommer godt med til sjøfugl, rådyr og revejakt. Det skal jo ikke glemmes at det er artig å skyte på blink med grove buckshots , og da på 50-60 meter.

Jeg har en REMINGTON EXPRESS SUPERMAGNUM sjølv, ikke noe pent våpen, men fungerer knirkefritt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt 12/89-Først som sist!

89mmkammer, det lille ekstra man ikke trenger til rypejakt og denslags, men ekstra slagkraft kommer godt med til sjøfugl, rådyr og revejakt. Det skal jo ikke glemmes at det er artig å skyte på blink med grove buckshots , og da på 50-60 meter.

Jeg har en REMINGTON EXPRESS SUPERMAGNUM sjølv, ikke noe pent våpen, men fungerer knirkefritt.

 

Hvordan inneholder 12/89 mer "slagkraft" og hva er det egentlig du mener med det begrepet? Har du noen empiri på fordeler med 12/89 fremfor 12/76 f.eks med forskjellige typer hagl?

Har 12/89 høyere hastighet eller mer hagl? :?

Mener å huske at 12/89 ble utviklet for å kunne bruke like høy vekt av hagl med stål, som en 12/76 "magnum" patron, og da spesielt på and/gåse og eller kalkun jakt. Desuten er vel ammunisjonen grisedyr? Nei, spar heller penger og kjøp vismuth eller hevishot når du skal skyte gakk gakk (det skal jeg nemmelig :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt 12/89-Først som sist!

89mmkammer, det lille ekstra man ikke trenger til rypejakt og denslags, men ekstra slagkraft kommer godt med til sjøfugl, rådyr og revejakt. Det skal jo ikke glemmes at det er artig å skyte på blink med grove buckshots , og da på 50-60 meter.

Jeg har en REMINGTON EXPRESS SUPERMAGNUM sjølv, ikke noe pent våpen, men fungerer knirkefritt.

 

Hvordan inneholder 12/89 mer "slagkraft" og hva er det egentlig du mener med det begrepet? Har du noen empiri på fordeler med 12/89 fremfor 12/76 f.eks med forskjellige typer hagl?

Har 12/89 høyere hastighet eller mer hagl? :?

Mener å huske at 12/89 ble utviklet for å kunne bruke like høy vekt av hagl med stål, som en 12/76 "magnum" patron, og da spesielt på and/gåse og eller kalkun jakt. Desuten er vel ammunisjonen grisedyr? Nei, spar heller penger og kjøp vismuth eller hevishot når du skal skyte gakk gakk (det skal jeg nemmelig :wink: )

 

Kjøp deg en Remington 870 med 89mm kammer...HAR hatt min i 5 år nå og angrer ikke på det.

 

89mm patronene har mere slagkraft pga. Høyere hastighet enn 70mm og 76mm pluss du får mere hagel i patronen. Har skutt masse rev osv med 89mm patronere og kommer ikke til og bruke annet...

Link to comment
Share on other sites

 

89mm patronene har mere slagkraft pga. Høyere hastighet enn 70mm og 76mm pluss du får mere hagel i patronen. Har skutt masse rev osv med 89mm patronere og kommer ikke til og bruke annet...

 

Jeg lurer nå fortsatt på hva "slagkraft" er i dette tilfellet (og ikke minst hvordan rev, gås, skarv og annen fugl har død for både 12-70 og (skrekke og gru 12/65) opp igjenom historien... :? )

 

 

Index No. Gauge Shell Length Velocity Oz. of Shot Shot Size

Wingmaster HD™ Magnum Turkey Payload Specifications

This item is rebated! RW12HMH4 12 3" 1225 1 5/8 4

This item is rebated! RW12HMH6 12 3" 1225 1 5/8 6

This item is rebated! RW1235HM4 12 3 1/2" 1225 1 7/8 4

This item is rebated! RW1235HM6 12 3 1/2" 1225 1 7/8 6

Sakset dette fra remingtons hjemmeside. I forhold til 3" (altså 12-76) har 3'5" patronene "litt" mer hagel en 3" men samme utgangshastighet. Finns det dermed noen empiri som ttilsier at dette har reel betydning for effekten i målet? Kan man trygt og lovlig skyte på lengre hold med 12/89 eller er det bare nok en salgs gimmick fra amerikanske våpenprodusenter :?:

Link to comment
Share on other sites

Oi.... nå inså jeg hvor dumt det er av meg å argumentere mot 12/89 :shock:

Jeg vil jo gjerne ha en 870 wingmaster av den gamle ueffektive og korte patrontypen. om alle er overbevist om at man bare MÅ ha 3'5" magnumsuperekspressoverkilldeath hagler så må jo de gamle "dritt" greiene bli billig 8)

Link to comment
Share on other sites

HAR ikke sagt at du ikke kan jakte med 70mm eller for den del 65mm patroner....Arvet en gammel s/s etter bestefar og den har jeg felt masse vilt med den også...Men en 70mm vil aldri bli en 89mm...Hvis dere kjøper sisteutgave av jeger, hund og våpen så tester de automater i kaliber 12/89 og der har de kronografert hastigheter med 70mm, 76mm og 89 mm ammo og hastighten var høyest med nettopp 89mm ammoen...

 

Du kan nok stekke holda litt lenger enn 35meter med en 89mm patron hvor mye lenger må du teste selv med skuddbilder og inntrengning....men min ammo og mine choker sier jeg maks 45meter på sitende mål og 40meter på flyvende. Med 65/70mm skyter jeg aldri på avstander over 30 meter.

Link to comment
Share on other sites

har fått tenkt litt over dette nå, det er mye for og mot 12/89 ser jeg men det er vel det jeg kommer til å kjøpe i første omgang, så blir det kansje en benelli halvauto litt nermere høsten :D hvordan er forresten prisforskjellen på 12/76 og 12/89 ammo?

 

Ca 1-3kr med stål ammo og ca 10kr i heavy shot. Vishmuth har jeg ikke sett i 12/89...blir det laget?

CA 10kr med TM ammoen også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...