Jump to content

Rekruttering til jaktskyting, hva skal vi gjøre?


h.ulberg

Recommended Posts

Hei,

Først og fremst gratulerer til Jørgen Rønneberg og Åge Rustestuen med hver deres NM tittel i sporter og jeger!

Etter vel blåst NM i Andebu og glimrende skyting sitter jeg igjen med en følelse av at sporten vår er i ferd med å svinne hen. Færre deltagere for hvert år.

Noe må gjøres for å få flere av Norges jegere og andre skyte interesserte til delta i skytesporten. For meg virker det som nivået øker og bredden avtar for hvert år, fortsetter trenden er dette den sikre død for jaktskytinga.

Jeg ønsker forslag fra alle dere som har meninger om hva som kan gjøres for å snu trenden, deretter sammenfattes dette og fremsendes NJFF.

Vær så snill å bidra!

 

Mvh

 

Hans Ulberg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

foerst og fresmst tro jeg problemete ligger i kommunikasjon og informasjon og holdning.

Det siste er ikke vondt ment, men det illustreres ganske bra med tittelenpaa traaden, Her brukes samlebegrepet "skytesport" paa en maate som tilsier at akkurat denne varianten er det som teller, og ata annen skyting ikke er noe. (Jeg har europamaster titler og en del NM tittler i andre skyte sporter)

For aa ta det med info og kommunikasjon, saa gaar det litt paa at jeg som aktiv skytter siden 1993 faktisk ikke helt aner hva og hvilken sport du snakkerom. Ikek fordi jeg ikke er interessert, men de gangene jeg har proevd aa finne ut mer om det (Jeg tror det er jaktfelt du snakker om?) saa har jeg ikke funnet noen greie oversikter.

 

til sist vil jeg foreslaa at man sataser aktivt paa rekrutering. Arrangere nybegynner stevner hvor de som skyter blir fulgt av noen som forteller om hvordan og hvorfor de boer gjoere ting osv.

 

Kommer gjerne tilbake med litt mer naar jeg finner enPC med litt fler vokaler.

Link to comment
Share on other sites

Om du tar med alle som skyter i DFS, NSF og NFPS, får du et antall som få andre idretter kan konkurrere med. Det er kanskje en utfordring at det er så utrolig mange forbund, grener, klasser og ulike øvelser at det er vanskelig for folk flest å navigere i jungelen.

Selv for meg som skyter sgs hver dag og konkurrerer nesten hver uke, er det fortsatt ikke klart hva som er forskjellen på skeet og trap, langt mindre hva jaktskyting er, hvilke våpen som brukes, og hva en skyter på.

 

Jeg tror at "hver mann - sin skytegren" ikke bare er positivt for skytesporten.

Link to comment
Share on other sites

det og rekrutere i dag gjør seg ikke selv, jeg skyter selv jaktfelt og elgskyting. Det er viktig i forkant av stevner og bruke tid på og få annonsert hvor når osv slik at skyttere får opp øya i tide,her kunne nok en del njff kontorer vært mer på offansiven,ikke minst så kunne det vært en ide om en dialog med grundeier om deltagelse i for eks 1 jaktfelt stevne for og få jakte,er ikke sikker på hvordan dette er i bojen,men her er det jo fort 2-300 deltagerpå et stevne så noe er det som virker der. En anna ting er jo medlemskapet i njff og tilhørene jakt-fiske,jeg har sendt mail til redaktør og ønsket meg mer dekkning på skyting,og her må jeg si at det virker som at det ikke var så intresangt. bladet og redaktør var en selvstendig enhet fikk jeg høre, men da kan en jo vinkle det på en anna måte for oss(ganske så mange) som ikke er så opptatt av fiske delen at vikan få en mye billigere medlemskap og slippe bladet. tilbake til rekrutering så kunne det kansje være en ide og sette ned et utvalg med skyttere og folk fra forbundet til og se på nye ideer som kan dra intresse til arrangemanger, gavepremier og mer omtale av sporten så tror jeg det vil bli flere som byner og spesielt på jaktfelt tror jeg.

mvh hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

NM i Andebu? Går ut fra at du mener Løpende elg, eller Elgskyting som det egentlig heter? Jeg er av oppfatning av at jaktfeltskytingen som såden er i vekst, men det er mulig at elgskytingen ikke er det.

 

Når det er sagt mener jeg at man i NJFF-miljøene gjør en stor feil. Man annonserer tildels jaktfeltstevner, men trening i jaktfeltløypen er i stor grad forbeholdt gutteklubben grei, som gjør dette når det passer dem og banen er stengt for andre. Nybegynnere i jaktfeltskyting uten kontaktnett er henvist til den vanlige "jegerskytingen" (kø, kø, kø, 15skudd, ferdig.) Slik rekruterer man ikke nye konkurranseskyttere, og man produserer i hvertfall ikke nye konkurranseskyttere som deltar på NM med ambisjoner om å hevde seg.

 

I Åsane JFF har vi gjort det annerledes. Vi har faste treninger hver onsdag der vi skyter en omgang jaktfelt, pluss finale. Her kan hvem som helst stille opp for en uforpliktende trening i jaktfeltløypen. De faste skytterene som skyter mye stevner er alltid tilstedet her, samtidig som vi også alltid har en del nye skyttere som ikke har skutt mange stevner enda. Jeg opplever at dette er en god måte å drive rekruteringsarbeid på. Dette vil man også se om man tar seg tid til å studere resultatlister fra Hordaland; Åsane JFF har desidert flest nye skyttere som stiller på stevner. Samtidig vil man se at de nye skytterene for Åsane deltar på mer enn bare ett stevne, og at resultatene jevnt over er veldig bra.

 

Jeg mener at en slik konkurransetrening, og et åpent og lett identifiserbart (for utenforstående) miljø, er alfa og omega i rekrutering av nye konkurranseskyttere. Dette er basisen som må ligge i bunn, og så kan man heller supplere med andre faktorer som mer annonsering av stevner, større publistitet i media, mer varierte løyper etc.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

.....

Selv for meg som skyter sgs hver dag og konkurrerer nesten hver uke, er det fortsatt ikke klart hva som er forskjellen på skeet og trap, langt mindre hva jaktskyting er, hvilke våpen som brukes, og hva en skyter på....

Det var dette med å dele informasjon da. Hva i h***** er sgs? :roll:

Link to comment
Share on other sites

det er tildels riktig det oddvar sier med det og organisere trening på nettopp jaktfelt,her er det bare litt vilje fra dem som sitter i baneutvalg og jobbe med og få i vegen prosedyrer for dette.

jaktfelten som gren er nok i vekst noen stand lite men andre stand så er det sterk vekst og mange unge,og da ser vi gjærne at det er grunder for at det kommer med flere. det er ofte et godt etablert miljø og gode muligheter for trening med muligheter.

elgskytinga sliter nok mye mer nå med færre deltagere og for få unge som vil satse,det ser en jo på åres nm med færre deltagere en før,mange av di eldste skyttera prater også på at noe må gjøres for at dette ska bestå fram over og da kommer vi ikke unna at det må til rekrutering. 15skudd på elgen og en serie på løpene er nok ikke av di gode forslaga som er iverksatt vil jeg si.mange vil ha flere skudd når dem ofte har reist langt.her er det muligheter til og sette inn duell og press for at det blir fleremuligheter,evt ei jaktfeltløype.jaktfelt sesongen kunne med fordel vært lenger synes jeg. her er det bare og se muligheter og ståpå vilje for at vi skalbli flere skyttere. og da må njff fra topp med vidar og helt ned på det vanlige medlem vise vilje tilog tenke nytt.

Link to comment
Share on other sites

Oddvar har et godt poeng.Det er mange av de aktive DFS-skytterne, som ofte er kongene på banene rundt om kring, som aldri har hørt om jaktfelt eller vet hva dette er slags skyting. Det er derfor ikke så rart at når det kommer en med ei jaktrifle og kanksje tom. uten skytterklær, at denne blir henvist til jegertreninga. Dette er imidlertid ikke disse skytternes feil! De kan jo ikke noe for at NJFF er så dårlige til å promotere denne skytesporten de selv har startet, så nesten ingen utenom det forholdsvis lukkede miljøet har hørt om sporten! Her må NJFF mye mer på banen både på sentralt- og lokalt nåvå! Et hint fra min side er å satse på litt mer omtale i Jakt - og fiske og andre jaktblader. Jeg prøvde å nevne dette for redaktøren i Jakt & Fiske-bladet, men fikk da et uhøflig svar tilbake at skytesporten var dekket i henhold til vedtektene osv. Det sier jo litt om viljen til å promotere skytesporten......

Link to comment
Share on other sites

Å delta på ett DFS stevne koster 110-120kr.

man kan da skyte opp til 35skudd + innskyting.

 

På ett jaktfelt/elgbane stevne koster det 150kr.

man kan da skyte 30 på jaktfelt og nå 15 på elgbanen.

 

Premiering på DFS er pengepremie.

Premiering på jaktfelten/elgbanen er ett kjedelig tallerkensett eller en kopp eller ett fat.

 

 

En annen ting er kanske i STORE grunneierlag at man kunne påkrevd att de jegerne som skulle jakte der måtte være med på ett vist antall jaktfelt/elgbanestevner for å få være med på jakt.

DA MÅTTE FLERE UT.

 

Elgbaneskytinga dør ut. Hva med å legge til til vinterstid, bygge tak over løpene elgen slik at det blir minimalt med snø på skinnene, tror dette hadde være en løsning, lagt elgbanen sammen med jaktfelten om vinter/våren.

 

Kanskje kjørt alle NM samla, jegertrap-lerdusti-elgbane-jaktfelt-figurjakt. hvis foreninger hadde samarbeidet litt,

 

hilsen

jørgen rønneberg

Link to comment
Share on other sites

tvinge og tvinge er velikke poenget, folk må få øya opp for at det trengs trening og ikke minst såmå du og kunne prestere for og få lov tilog bedrive jakt, dette er et minefelt som njff virke somer redde for og mene noe om,her blir det surving med en gang og alle går i skyttergrava.dette løser ingen ting.det vil bli mer intresangt på skytterbana og om det blir satt opp noen enkle jaktfelt figurer som den helt ordinære jeger får prøvd seg på.og ikke bare ha en instilling på at fysj koster jo 6kr smellen. Og jeg vilog nevne noe rundt dette med arrangsjemang der burde det være litt mer ære i og gjøre et knall godt stevne en bare og få det unna gjort. som skytter ville jeg heller reist noe lenger på noe somblir gjort skikkelig en et jalla stevne. dette med tilbakemeldig på både godt og vondt er noe alle trenger for og rette opp ting.

hjelper ikke at njff skryter av godt arrangsjert om ikke dem tar med ting som ikke er bra.

Link to comment
Share on other sites

150 spenn for å skyte 15 skudd.... :shock:

jeg tror jeg begynner å forstå hvorfor det er dårlig med oppmøte ja...

 

I tilegg så er det altså litt fasinereden det at jeg fortsatt i denne tråden ikke er hlet sikker på hvilken skytesport tårdstarter faktisk spør om.

Link to comment
Share on other sites

150kr er nok ikke det som gjør at folk ikke deltar. det er vel spesielt løpene elgdet er prat på her,da det spesielt i denne grenen går ned på deltagelse. vi som skyttere må og kunne se at det koster penger og delta,for arrangsjører så koster det penger og en er avhengi at det forrenter seg.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er i jaktfelt i andre deler av landet. Men den sporten har hos oss (Telemark/AustAgder) en klar økning deltakere de siste årene. Stevnene hadde rundt 150-200 skyttere mot maks 100 for få år siden. Kommer vi til BOJ så er ikke 150-200 skyttere mange, men så lenge det blir flere og flere deltakere så er det positivt.

 

Litt av grunnen til forbedringen kommer av:

- karusell med relativt gode premier - gevær m/kkc som blir trekt på alle og ekstra gavekort til d1,d2,r og ellers en del gavepremier. Disse blir trekt på alle som har fullført et stevne hos hver arrangør.

- aktiv bruk av nettmedier (hjemmeside/facebook/forum m.m) til annonsering og hurtig resultatpublisering.

- publisering av feltløypene på nett synes mange er stas.

- God organisering av karusellen og stevner tidlig

- Bruk av blinker med store treffområder og små 5'ere

 

Ikke alt som er like lett på f.eks elgskyting, men tror vi hadde tjent på å lage gode karuseller/cuper. Også bør flere stevner være i helgene. Jeg kan ikke reise 1-2 timer for å delta på et kveldsstevne og ikke gidder jeg heller etter 8-10 t. på jobb.

 

Hvis man f.eks er 3 klubber som ligger ganske nært hverandre kan følgende gjøres:

- hver klubb arrangerer 2 stevner

- 4 beste teller

- gode premier der klubbene investerer litt mer enn vanlig. (utgifter til inntekts ervervelse..)

- stevnene er fordelt på 3 lørdager (eller søndager) på sommeren med dobbeltstevne på samme dagen. (formiddag hos en arrangør og ettermiddag hos en annen)

 

Da må man bare sette av 2 helgedager og man er sikret 1 stevne hos hver arrangør og det blir lettere å planlegge. Og det er heller ingen krise hvis man ikke kan den ene dagen.

Link to comment
Share on other sites

Og skulle tvinge jegerstanden til å delta på jaktfelt eller tilsvarende løpende elg blir helt feil. Vi må huse at nordmenn har jaktet elg og rådyr i mange generasjoner, uten at noen drev på med jaktfelt de første årene. Jaktfelt er og blir en ren konkuranse på lik linje med pistolskyting eller DFS. At det er denne skyteformen som er mest relevant for jegerne er ikke til og komme utenom, så da er det jo naturlig at det er mange som deltar nettopp med tanke på at det er fin trening til jakta. Jeg vet ikke hva som er den beste måten å skulle rekrutere flere til jaktfelt og andre jaktrelaterte skytegrener, men tvang har aldri fungert. Jeg har også tidligere uttalt at vi må fange opp de unge, vi kan ikke bare løpe etter de gamle elgjegerne som frem til i dag ikke har sett noen grunn til å delta på disse stevnene. Grunnen til dette er så enkel som at om vi ikke får med de unge så dør denne sporten i alle fall ut før eller siden. Foreldre må vise barna sine at det ikke bare er fotball som er tingen, og de må gidde og stille opp med tanke på innkjøp av utstyr, men også ta seg tid til å kjøre til stevner og trening. Det er klart at når far satser for fullt i sporter A, så er det kanskje ikke så lett å ta seg tid til å ta med småen slik at han/hun kan skyte et stevne også....?

Link to comment
Share on other sites

hei

Deltok på NM i elgskyting for første og antakligvis siste gang.

Løpende elg er rett og slett for kjedelig, eller feil å si kjedelig skytinga er jo artig nok men det er rett og slett for lite skyting til at det skal kunn forsvares å legge ned den jobben og de investeringer som må til for å hevde seg. Og her var det jo 20 skudd imot 15 til vanlig.

 

Man kan gjerne si jeg tar feil i det jeg hevder under her, men det er intrykket jeg sitter igjen med etter elgbanedebuten.

 

Man bør ha en egen kikkert til dette med treprikk og eller øyedot. ( min erfaring er at å skyte på øye med vanelig kikkert er vansklig pga foskjellig høyde på elgene.

Man må ha med seg min 3 forskjellige typer ammo med tanke på hastighet siden elgene "løper" md forskjellig hastighet.

 

Med flere typer ammo, ny kikkert etc begyner sporten å bli både kostbar og tidkrevende for en 15 skudds konkuranse hvor de 10 første i mange tilfeller er mindre walk over.

 

Hadde nok vurdert denne skytingen anderledes hvis man feks skjøt hele programmet 2 ganger dvs.

5 sitt, 5 stå og 10 løp. .

og ny runde med samme program. totalt 40 tellende.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, legg stevnene til rette for de yngre og gjør det til en positiv opplevelse. Kanskje andre premier enn krus hver gang.. Store og fine blinker. Ikke noen grunn til at en rekrutt ikke kan skyte på en hjort på 30 m? Men som oftest står det ei rype eller piggsvin på den avstanden.

 

Tvang løser ingenting, dette skal jo være moro! Man er tvunget til 30 treningsskudd i året og det har man mulighet til på jaktfelt. Mange som ikke vet det! Bruk det aktivt i annonsering!

 

 

Forslag på elgen:

 

Ny poenggiving:

5- innerring

4- gammel ytterfemmer

3- gammel 4'er

2- gammel 3'er

1- Oval ring rundt gammel 3'er.

 

--> Da får man litt mer igjen for god skyting på elgen og treffområde på løpende blir større. Man kan hevde seg med bom på løpende. Nå med 15 skudd så er du jo laaangt bak med en bom og et par 4'ere..

--> annet forslag jeg har er å tegne inn et treffområde i skjegget. Sette inn samme hvite ring der. Da blir det mer rettferdig og enklere for en gjennomsnittsjeger å være med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noe galt i at de unge skyter på små figurer, jeg har i alle fall ikke fått slike tilbakemeldinger enda. Jeg tror det er viktigere at vi som arrangerer er flinkere til å prioritere aspirant løypene. Vi i Hadelandscupen hadde et par dårlige aspirantløyper i 2010 sesongen, det skal vi bedre i kommende sesong. Det er viktig at aspiranteene ikke føler at deres deltagelse er et ork som vi gjennomfører bare fordi vi må. Jeg må si jeg faktisk skjønner godt at enkelte aspiranter faller fra når jeg ser hvordan enkelte løyper har vært. Når det kommer til premiering, så er jeg redd de forblir uendret frem til det kommer gode forslag til alternativer. Dette gjelder ikke bare aspiranter, men grovfelten også.

Link to comment
Share on other sites

Neida, små figurer er forsåvidt ikke noe problem, men det er jo artigere å skyte på større figurer av og til, 5'ern trenger jo ikke være større.. Jeg har av og til foreslått samme løype for rekrutt som senior, bare på korte hold. Men det ofte vanskelig å gjennomføre og oftest setter man opp ei løype bestående av blinker som er til overs. Og det er forsåvidt riktig å bruke opp det man har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på kun ett stevne, ett trapstevne for ett par år siden, og av følgende grunner har jeg aldri gjort det igjen:

 

1. Jeg har ikke peiling på hva de forskjellige "grenene" er... (Figurjakt, jaktskyting etc)

2. Det er ikke verdt å ofre en hel helg på, jeg er jo langt fra god nok til å hevde meg i toppen :D

3. Jeg ser ikke helt den store gleden av å vente en hel dag på å få skyte noen få skudd.

4. Ventetida blir så utrolig dyr, da de aktivitetene man kan gjøre mellom seriene var så innmari dyre, men vanedannende, på det tidligere omtalte stevnet. :D

Link to comment
Share on other sites

Espeng har ett godt poeng her synes jeg, som er grunnen til at jeg ikke har satset på løpeelgen. Det er for få skudd!!! Jeg orker ikke å kjøre i 2-3 timer med bil for så å skyte 15-20 skudd, og etter det jeg har hørt er det mange som har denne oppfatningen. Siden man er borte hver helg på vinteren på jaktfeltskyting så har jeg for min del funnet ut at det er lurt å prioritere annerledes.

 

Jaktfelten er jo egentlig mye mer variert enn elgskytinga også. Fastmålene på elgen er jo egentlig plankekjøring for de fleste da 5'ern på elgen er 25 cm og inner-5'er 15 cm. Det er jo alltid samme skiva på 100m.Når man da har skutt 2 serier på løpeelgen, eller i værste fall 1 serie, så er morroa over.

 

Både antall skudd og variasjonen tror jeg faller best ut for jaktfelten sin del framfor elgskytinga.

 

Når man tenker på ungdommen i dag så er det egentlig litt lite actionpreg over jaktskytinga generelt. Jeg tror det derfor er mange som heller begynner med DFS, praktisk rifle/pistol eller feltpistol, for å bare nevne noen andre skytegrener som generelt har mye mer actionpreg enn jaktskytinga. Se bare på LS om noen dager, slik actionskyting som felt-hurtig og stang-skytinga kan vi bare drømme om i jaktskytinga. Det nermeste vi kommer er presskytinga. Det går ann å gjøre noe med skytetider, skytestillinger og antall blinker for å gjøre jaktfelten mer actionpreget for å gjøre dette "culere" for ungdommen. Om dette er forenelig med NJFF's retningslinjer ift jaktmoral osv må jo selvsagt vurderes men jeg er redd de ikke tenker så mye på skytesporten vår i det hele tatt. Når man ser på f.eks DFS så har de en seriøsitet som vi bare kan drømme om i jaktskytinga. For å få til noe av dette må det til en ildskjel i NJFF sentralt, som er interessert i å gjøre noe for skytesporten. I dag mangler etter mitt syn denne personen.

 

Hva som skal til for å få bedre deltakelse på elgskytinga så tror jeg det kan hjelpe noe om de setter som standard at man skal skyte 2 serier på løpeelgen og kanskje ha presskyting og andre "tileggskonkurranser" i tilegg. God premiering på disse vil selvsagt hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder elgbane så virker denne disiplinen å være lite attraktiv i forhold til jaktfelt. Vi har hatt elgbane like lenge som vi har hatt riflebane. Imidlertid så har løpende elg slett ikke blitt like populær som jaktfelt/baneskyting, hverken på trening eller konkurranse.

 

Jeg tror faktisk populariteten til elgbanedisiplinen ville kunne øke dersom man f.eks. skjøt slik vi ofte gjør for moro skyld; ett skudd stående på stillestående elg like utenfor skansen, elgen startes og oppfølgingsskudd skytes før den når skansen på andre siden. Mer action, mer "jaktrealisme" og trolig mindre behov for spesialisering på den løpende delen. Jeg sliter egentlig litt med det faktum at denne jaktskytingsdisiplinen, selv i jegerklassene, skaper behov for våpenredskap (kikkert med elgbaneretikkel) som de færreste ser noe bruk for på jakt. :?

Link to comment
Share on other sites

synes det kommer veldig mye bra her,men spørs om dette blir oppfølget på hvalstad. største problemet er nok på elgskyting at det blir for lite skudd og at det settes begrensninger på løpene serier.jaktfelten har en stor fordel her i forhold. men selv på jaktfelten så synes jeg bojen og regelværket der ligge framma njff sitt. blandt anna skyttertider på enkelte standplasser kunne vært kortere for og øke presset. det med premiering og da spesielt d1 og d2 burde få noe mer en oss "gammlinga".det med holda nå som det er inn med langholdskyting så kunne det vært et hold som burde være 250-300m og for eks en elgfig. mye av det som blir nevnt her er jo kansje med på og få inn litt mer action i sporten. men som sagt så er vel ideen at dette skal over sendes njff for ettertanke,så får vi se om det kommer noe positift ut av ideene. en ting til er og det med og godkjenne nye figurer, håper det her og jobbes videre,bojen trenger en bjønnfig..

Link to comment
Share on other sites

Espeng har ett godt poeng her synes jeg, som er grunnen til at jeg ikke har satset på løpeelgen. Det er for få skudd!!! Jeg orker ikke å kjøre i 2-3 timer med bil for så å skyte 15-20 skudd, og etter det jeg har hørt er det mange som har denne oppfatningen.

 

Både antall skudd og variasjonen tror jeg faller best ut for jaktfelten sin del framfor elgskytinga.

 

Dere kan jo bli med å skyte løpende hjort.

 

Programmet er:

 

Hjort enkeltskudd: 40 tellende skudd fordelt på 2 serier a 20 skudd. 4 prøveskudd foran hver serie og anvisning etter hvert skudd.

 

Hjort dobbeltskudd: 40 tellende skudd fordelt på 2 serier a 20 skudd/10 sprang. Anvisning etter hvert sprang. Prøveskudd på 4 sprang(manks 8 prøveskudd) foran hver serie.

 

Skiva tilsvarer forslaget til brodsjø:

5- innerring

4- gammel ytterfemmer

3- gammel 4'er

 

Skiva er forøvrig uforandret siden 1860-tallet og ble benyttet i OL fra 1912.

 

Beste dobbeltskuddsserie i Norge før krigen skutt med Krag og åpne sikter er 93 av 100 poeng. Prøv det på elgbanen med en Sauer.. (13 innerfemmere og 7 ytterfemmere, 2 skudd pr sprang)

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok et omfattende problem tror jeg. Etter mitt syn er det først og fremst miljøet på skytterbanen som må være tilrettelagt for jaktskyting, og så kommer vi til konkurransebiten: Skal vi rekruttere skyttere til jaktskyting tror jeg det spiller liten rolle hvor mange skudd man skyter når man deltar, men det å lage en god opplevelse av stevnet er veldig viktig..bl.a med resultatoppfølging på storskjerm, aviser, og.l. DFS hadde neppe hatt økning i deltakerantallet i juniorklassene på LS hvert år hvis det ikke hadde vært for NRK og andre media. Dette er med å fremme sporten slik at "hvermannsen" vet hva som foregår :) ...Helt oppriktig: er det mer attraktivt for en rekrutt og ligge stille på en 100 m bane i skytterdress og skyte 25 skudd enn å delta på et elgbane/jaktfeltstevne??? :? Jeg bare spør...Denne ideen med å samle jaktskyttere fra hele landet for et salgs skytterting syns jeg er en god ide, det kan det komme noe veldig godt ut av. :D

Link to comment
Share on other sites

En annen ting når det er snakk om rekrutteringen til jaktskyting, er hvor viktig dette er for NJFF??. På landsmøtet i 2006 ble det vedtatt og satse på jaktskytingen som sport, og den satsingen har jeg vel med hånden på hjertet ikke sett :o Hvis forbundet vil ha en skyttersport i sitt forbund må det på plass bl.a en aksept for at dette er en idrett på linje med annen skyting. De fleste som deltar på et av NJFF sine NM er ikke der for å trene til høstjakta... De er der for konkurransen. Dette er jo en av NJFF sine flaggskip skulle man tro?

 

Og en annen side av saken er økonomi. Det er nok ikke mange juniorer i dag som har råd til drive med dette uten en støttespiller i far eller mor :wink: Prisen på ammunisjon bare stiger, og til 5-6 kr smellen sier det seg selv at mange nok kutter på treningen..." her har NJFF en oppgave ". :o I min forening fikk vi for første gang en juniorvinner i elgbaneskyting på Andebu :D ...men han hadde nok ikke vært der uten en familie og lokalforening som har midler til og støtte ham.

 

NJFF må på banen i denne saken. Skal man satse på skytingen som sport må lokalforeningene få mulighetene til å satse på skytterne...det er ikke nødvendigvis alle som må trene til jakt.

Det er jo til slutt disse skytterne som driver alle banene rundt om i landet. :)

Link to comment
Share on other sites

Men hva er det trådstarter sikter til?

Hvilken gren? snakker han om hagle eller rifle?

Er det ikke litt opplagt at "problemet" med rekruttering til jaktskyting(?) er at det er veldig få som kjenner til konkuranseformene, og enda færre som driver med det?

Videre blir det galt, å snakke om problemer for "Skytesporten" når en gren, dvs Jaktfelt ser ut til å faktisk gjøre det ganske bra.

 

For å reformulere meg selv...

Hva er jaktskyting?

Link to comment
Share on other sites

jaktfelt går nok bra flere steder nå,men det er mange steder det ikke er stevner og da blir det heller ikke flere deltagere. her må flere lokallag på banen og melde sin intresse for og arrangere stevne.og ikke minste lage jaktfelt trening for sine medlemmer. njff må som sagt se på om satsinga dem sier dem skal ha gjort har skjedd,her må nok fylkeskontorene inn og hjelpe til litt og ikke minste sende signaler tilbake til hvalstad om hva som egentlig skjer rundt om. for og ta litt rundt elgskyting så er det et problem med at mange baneanlegg trenger opprustning og ikke minst så må oppstarten på elgen skje tidlig april for at det skal få nok trening før stevnene er unnagjort.njff sier dem har penger til mye forskjellig,hva med og tenke mer som dfs og kansje kjøre en tilskudds ordning til rekrutering til skyttere (juniorer) her tenker jeg innkjøp av 22kaliber rifler med kikkert, dette er noe som foreningene må råde og ta ansvar for. og kansje hjelpe skyttere til og med d2 skyttere med ammopris. om dette virker vet ikke jeg,men noe burde skje. og som det blir nevnt her så må profilering av stevner mye mer opp og fram. en ting som vi skyttere underlagt njff burde ha er ei skyttergruppe som jobber opp mot njff for og forbedre sporten og at ting skjer litt fortere .

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter riflestevner både i DFS og NJFF, og synes vel at NJFF har mye å lære av DFS både når det gjelder rekruttering, markedsføring og gjennomføring av stevner. Når det gjelder rekruttering så tror jeg det hadde vært fornuftig å lage egne kurs for nybegynnere med sikte på å lære skyteteknikk og regelverk. DFS gjennomfører skyteskoler for unge og samlinger, noe som gir aktive medlemmer. I NJFF er vi flinke til å lage jaktkurs, men kurs i elgbane og jaktfelt har jeg aldri sett.

Markedsføringen av stevnene bør også bli bedre. Ikke alle finner terminlisten som av en eller annen merkelig grunn ikke er linket til fra førstesiden på forbundets portal. Hva med en stevneguide på samme måte som DFS? Du går på dato og søker opp de stevnene som arrangeres i ditt område denne dagen.

Venting er kanskje en av de største utfordringene våre, men nå er det kommet en egen portal for elektronisk påmelding til NJFF-stevner. Jeg håper mange bruker denne, slik at vi slipper lange påmeldingskøer og lang ventetid for hvert stevne.

Ellers tror jeg det var lite fornuftig å gå tilbake til 15 skudd på elgbanen. Jeg kjører i alle fall ikke til stevner to timer unna for å skyte 15 skudd.

Så til slutt: Jeg skjøt jaktfelt praktisk talt hver eneste helg i vinter. De aller fleste arrangører er dyktige, og gjennomfører godt organiserte stevner. Men det finnes unntak, hvor arrangøren har for få folk til å gjennomføre et stevne skikkelig. Årets siste jaktfeltstevne på Grasåsen er et eksempel på det. Her var det ikke mange på standplassledere, og de som var der gikk frem selv om dømte og klistret skiver uten å anvise. Folk som ba om anvisning ble skjelt ut, og bedt om å gå videre, Lite profft gjennomført! Blir nybegynnere møtt av slike arrangører er det ikke vanskelig å skjønne at mange uteblir.

Link to comment
Share on other sites

jaktfelt går nok bra flere steder nå,men det er mange steder det ikke er stevner og da blir det heller ikke flere deltagere. her må flere lokallag på banen og melde sin intresse for og arrangere stevne.og ikke minste lage jaktfelt trening for sine medlemmer. njff må som sagt se på om satsinga dem sier dem skal ha gjort har skjedd,her må nok fylkeskontorene inn og hjelpe til litt og ikke minste sende signaler tilbake til hvalstad om hva som egentlig skjer rundt om. for og ta litt rundt elgskyting så er det et problem med at mange baneanlegg trenger opprustning og ikke minst så må oppstarten på elgen skje tidlig april for at det skal få nok trening før stevnene er unnagjort.njff sier dem har penger til mye forskjellig,hva med og tenke mer som dfs og kansje kjøre en tilskudds ordning til rekrutering til skyttere (juniorer) her tenker jeg innkjøp av 22kaliber rifler med kikkert, dette er noe som foreningene må råde og ta ansvar for. og kansje hjelpe skyttere til og med d2 skyttere med ammopris. om dette virker vet ikke jeg,men noe burde skje. og som det blir nevnt her så må profilering av stevner mye mer opp og fram. en ting som vi skyttere underlagt njff burde ha er ei skyttergruppe som jobber opp mot njff for og forbedre sporten og at ting skjer litt fortere .

 

 

 

Her er vi veldig enige "pettern" :D ...og til "strand", helt enig i at det burde arrangeres kurs i både rifle og hagleskyting ment som sport :D ...

Link to comment
Share on other sites

Mulig trådstarter ikke var spesifikk nok, men det skal veldig liten egeninnsats til for å finne ut at NM i Andebu JFF dreide seg om løpende elg.

 

At jaktskytingen til JFF ikke profileres godt nok kan jeg være enig i, men nå er det dessverre for oss slik at diverse media velger selv hva de vil sende/trykke. Da står vi igjen med Jakt og Fiske, og det har jo blitt nevnt tidligere i tråden hva deres prioritet er. Men at NJFF har noe å jobbe med her er sikkert.

 

For de som synes de ikke får god nok informasjon om stevner så må nok en liten egeninnsats påregnes. Terminlistene til NJFF ligger på nett, den har også blitt lagt ut eller linket til på Kammeret. De som kjører karuseller utenom JFF har også egne nettsider om sin virksomhet og de blir skrevet om her på Kammeret. Da gjenstår det snart bare personlig innbydelse, og den kommer nok neppe. Er du interessert i jaktskyting og stevner er det jo også bare å forhøre seg med din lokale JFF forening.

 

Jeg tror det er veldig få ting NJFF kan gjøre sentralt for å øke interessen og rekrutteringen. Å endre regelverk i skytegrenen er en risiko da det er omtrent like mange meninger som det er skyttere. Det må i så fall være en meget grundig prosess bak som forsikrer seg om enighet bak endringene. Flere skudd på elgen er kanskje en ting de fleste kan enes om. Som flere skriver så er det litt lite tilfredsstillende å kjøre i flere timer til et stevne og så er skytinga ferdig på noen minutter. Dette til forskjell fra for eks jaktfelten der en kan bruke 1,5-2 timer på runden.

Selv om det krever mer av arrangørene burde kanskje NJFF sentralt prøve å promotere og legge til rette for nordisk jaktskyting? Aktiv skyting er dyrt. Når NJFF greier å inngå avtaler med forsikringsselskaper og andre om billige avtaler for medlemmer, hvorfor kan de ikke få til en avtale om billig ammunisjon? Det er jo tross alt det dette går ut på, å skyte, og å skyte mye. Jeg blir faktisk litt oppgitt når jeg snakker med medlemmer av NJFF som er medlem på grunn av billig forsikring. Da mener jeg fokuset er feil både fra medlemmet og NJFF, i hvert fall med tanke på at NJFF mangler avtale i forhold til ammunisjon.

 

Rekruttering og aktivitet foregår på grasrotnivå og det er det lite NJFF sentralt kan gjøre noe med. En må ha et aktivt miljø i foreningene ellers så skjer det ingen ting. Hvordan dette skal foregå er det ikke lett å gi noe fasitsvar på, men det må finnes noen ildsjeler som går foran å drar lasset. Så enkelt og så vanskelig. Dette kan være så enkelt som noen få venner som møtes for å skyte. I min forening som har en del deltagere i jaktfelt fant vi ut at siden jaktfelten på Østlandet i hovedsak foregår på vinterstid, måtte vi også legge til rette for trening på vinteren. Flombelyst bane ble løsningen. Tiltaket ble så poppulært at vi fortsatte skytingen ut over sommeren og har ikke hatt ferieopphold en gang. Vi håper jo selvsagt at dette baller på seg slik at vi med tiden kan ta på oss et stevne. Men det krever entusiasme og innsatsvilje fra oss skyttere. Her må jeg også nevne at aspirantene er med. Men aspiranter er jo aspiranter og er avhengige av foreldre som tar de med og inspirerer. Det er jo ganske fornøyelig å se at småfolket blåser unna et par hundre skudd hver på en treningskveld og enda må krangle på å gi seg. I 15 grader minus! Veddemål om stevneresultater mellom far og sønn har også resultert i at poden ble en velbeslått ung mann ut på vårparten.

 

Enkelte folk er ikke interessert i å konkurrere og det er det ikke så mye å gjøre med. Uten å gå for mye inn på det så har vi vel også hatt en politikk som har tilsagt at konkurranse eksponerer taperne og det er ikke bra, så der er det også ting å jobbe med. Etter min mening er mange skyttere for opptatt av regelverk. For mange er vel dette også en unnskyldning til å holde seg vekk fra konkurranser. Det er ikke alltid lett å argumentere med disse. All skyting generelt går jo ut på å gjøre det samme nøyaktig likt igjen og igjen. Det er en totalt individuell øvelse og selv om du ikke er 100% enig i alle reglene så glem dette og konsentrer deg om skytingen. Det er kun skyting som gjør deg til en bedre skytter og ikke kverulering om regelverk.

 

Bunnlinja er, vi er avhengige av interesserte og aktive på forenings og klubbnivå. Dette blir et individuelt ansvar og jeg vet ikke helt hvordan NJFF sentralt kan påvirke dette. Det er tross alt frivillig arbeid så det er kun oss selv det står på. Er du interessert, ta kontakt med de som driver med jaktskyting i din forening og si at du vil være med å gjøre en innsats.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tenkt meg å brukt litt mer tid på skyting og blitt bedre til å skyte.

 

Jeg har frekventert et par skytebaner de siste årene og vært medlem i 2 ulike skytterlag. Men det har aldri hendt at noen har kommet bort til meg og spurt om jeg var interessert i å delta på noe som helst. Jeg har heller ikke fått noen innkallelse til årsmøte, aktiviteter etc.

 

Slik jeg har skjønt systemet så er vi jegere som skyter opp og skyter noen treningsskudd velkomne som medlemmer og i bytte slipper vi å betale avgift for å trene. Så er det noen aktive skyttere i en slags indre krets som styrer og steller med ting.

 

Nå kunne jeg selvsagt selv spurt om ting, men for å være ærlig vet jeg ikke helt hva jeg skal spørre om.

 

Hvis det derimot hadde kommet noen og spurt om jeg f.eks kunne tenkt meg å være med på noen treninger med instruktør hvor man faktisk kunne lært noe, eller blitt med på et informasjonsmøte etc. så ville jeg helt sikkert sagt ja.

 

Med forbehold om at ulike skytterlag/skytebaner er ulike, er mitt poeng at en gjennomsnitts jeger som meg selv knapt vet hva jaktskyting er, vi går inn og ut av skytebaner mye på samme måte som vi går inn og ut av butikken, vi gjør det vi skal gjøre, treffer kanskje noen kjente, slår av en prat, og så går vi igjen. Og, vi antar at de som er med i "den indre kretsen" er rimelig tilfreds med å styre og stelle for seg selv..

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste.

 

Og for trådstarters del, tror jeg det er noe med at når det står NM foran Jaktskyting, så er brorparten av mine likesinnede, meg selv inkludert, allerede vettskremt.

 

Jeg er en representant for målgruppa, dog for den eldre delen av den. Etter at jeg hadde jaktet i mange år, mer enn 30, fikk jeg plutselig øynene opp for jaktfelt for noen få år siden. Sist vinter trakk jeg med meg hele jaktlaget på to jaktfeltstevner, og det var nye erfaringer for alle mann. Alle syntes det var veldig artig, selv om vi stort sett fylte opp nederst på resultatlistene. Samtidig fikk vi litt skytetrening og sosial omgang også utenfor jaktsesongen. Veldig verdifullt. Men å melde seg på i et NM blir selvsagt i overkant.

 

Jeg har et par forslag. Ett sted det virkelig bør være mulig å rekruttere jegere til jaktfeltskyting, er på skytebanene når jegerne kommer for å ta storviltprøven. Der står vi da, trengt som sild i tønne, og venter på vår tur. Ventetiden går med til å se på dem som ligger og skyter, eller å lese plakater og oppslag på veggene. Nå vi endelig kan legge oss til, er nervene såpass spent at vi bommer. Hva om alle som kommer for å betale for prøven, samtidig får en brosjyre (helst med terminliste) som beskriver hva jaktfeltskyting er for noe?

 

Og en ting til. Selv synes jeg at 30 skudd på et jaktfeltstevne er for snaut. Hva med å legge inn løpende elg på en av postene?

Link to comment
Share on other sites

Ventetiden går med til å se på dem som ligger og skyter, eller å lese plakater og oppslag på veggene. Nå vi endelig kan legge oss til, er nervene såpass spent at vi bommer. Hva om alle som kommer for å betale for prøven, samtidig får en brosjyre (helst med terminliste) som beskriver hva jaktfeltskyting er for noe?

Ja, ja og ja. Og DFS sine plakater.. om friflukt i Sauer :roll:

 

Med forbehold om at ulike skytterlag/skytebaner er ulike, er mitt poeng at en gjennomsnitts jeger som meg selv knapt vet hva jaktskyting er, vi går inn og ut av skytebaner mye på samme måte som vi går inn og ut av butikken, vi gjør det vi skal gjøre, treffer kanskje noen kjente, slår av en prat, og så går vi igjen. Og, vi antar at de som er med i "den indre kretsen" er rimelig tilfreds med å styre og stelle for seg selv..

Skytterlag flest er nokså imøtekommende har jeg inntrykk av. Men noen få er nokså ekskluderende, har sett typen der noen få har nøkkel til banen mens resten må stå i kø for smelle av noen få skudd så fort som mulig, eller komme til banen for å håpe at noen har låst opp. Inkludere fler går jo ikke an, så en kan ikke ha flere treninger for det er så mye jobb for standplasslederene osv... Heldigvis er de fleste ikke slik.

 

Og så driver ikke skytterlagene med jaktskyting, så her er mange steder treningsmulighetene 0 og ingenting. Uten Sauer slipper du ikke inn på banen (de fleste steder får du nå skyte om du er medlem, men du kommer liksom ikke inn i gjengen uten Sauern og diopteret - det er jo tross alt det det hele dreier seg om), og skiver er elektroniske runde - for min del er det helt greit jeg har Sauer og runde skiver er fine. Banen er skytterlagets og stevnekalenderen henger på veggen - kurs i det ene og det andre, Stang, Felthurtig og whatnot. Skyte-sommerleir for ungene det er bare å melde seg på - til lagets ansvarlige for sånt...

 

Jaktfelt derimot? Et Google-show uten like skal en finne stevner. Baner fins ikke, JFF lagene "trener" (dvs. skyter 30 pliktskudd, vil du skyte mer får du beskjed om å vente til køen er slutt..) på nåde hos skytterlagene, og som sagt i kø, kikkerter stilles i hytt og pine, ingen vet hvilke vei eller hvor mye.

Regler? hvem kan de, hvor står de?

 

Mulig jeg er negativ, men faktum er at jeg har lyst til å skyte jaktfelt men finner ikke ut av det. Til motsetning har jeg ikke SÅ lyst til å skyte DFS stevner, men jeg gjør det - for de roper etter meg. Stevnekalendere overalt, det mases på banen, "hvor mange klarer vi å stille på det og det stevnet..", Internett påmeldig med Xakt klokkeslett - og det stemmer. Vil du henge rundt kan du, vil du ikke, kan du komme, skyte, og dra, på under 2 timer. Jaktfelt er for meg nærmest ryktebasert.

 

Om en ønsker å bedre rekrutteringen så gå ut og fortell folk at det fins, at det er stevne der og der, og når.

 

K

 

PS. DFS henter jo mye av rekrutteringen fra ungdom og rekruttprogrammet sitt, og gjør en stor jobb med å lære ungdom våpenbruk, det er faktisk det som egentlig er formålet med hele greia, ikke å kåre en skytterkonge.

Det er en god ide mhp. rekruttering, men det jeg har sett av skyting i JFF regi har ikke holdt en slik std. sikkerhets og våpenhåndteringsmessig at jeg synes det er modent for å drive opplæring i våpenbruk. ei heller er det vel blant formålene til NJFF?

 

 

EDIT: Masse skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M67 Har oppsumeret ganske bra hva som er problemet med jaktskyting og NJFF.

Jeg er med i mitt lokale Skytterlag, og NJFF. og jeg får en masse mailer fra skytterlaget, om stevner, påmeldingsfrister overnatting samkjøring, LS, osv om stevner. Fra NJFF har jeg fått 0(som i ingenting). Og jeg har ikke Sauer engang.

Det virker rett og slett virkelig trivelig å være med i Sauer gjengen.

Link to comment
Share on other sites

Å komme med et entydig svar på dette er vanskelig, det er omtrent som å åpne en markboks, det kryper noen i alle retninger, og årsakene til rekrutteringsproblemer er kanskje like mange som det er mark i boksen.

En ting er i hvert fall sikkert og det er at det finnes dårlig fungerende DFS lag og NJFF foreninger og motsatt. Det er jo klart at dette er et problem lokalt sett, men noe det er vanskelig for NJFF å gripe tak i sentralt.

For elgskytingen sin del er det kanskje så enkelt som at jaktfelten appellerer mer til skytterne? Interesser og trender går jo litt opp og ned, så det kan jo ha sin naturlige forklaring her? Det NJFF eventuelt burde bekymre seg over er vel den totale deltagelsen innen NJFFs jaktskyteprogram og kanskje ikke så mye den enkelte skytegren?

 

En ting synes jeg kanskje NJFF burde avklare tydeligere på sentralt hold. Er deres jaktskyteprogram et tilbud til rendyrkede konkurranseskyttere eller er det et uformelt tilbud til jegere, eller er det begge deler? Jeg tror kanskje mange jegere som i utgangspunktet er interessert i å delta blir skremt bort når de oppdager at for veldig mange er dette en konkurranse på høyt nivå. Det kan kanskje virke litt skremmende å se skyttere med spesialutstyr i både klær og våpen hvis du ikke er forberedt på dette.

Når det er sakt må nok folk som av interesse oppsøker dette miljøet også manne/kvinne seg opp til å spørre/si i fra om at dette har jeg lyst til å prøve, kan jeg få være med. Jeg er ganske overbevist om at svaret vil være positivt. Det vil jo alltid være litt skummelt å nærme seg, søke kontakt med et miljø og mennesker man ikke kjenner uansett hvilken aktivitet det gjelder.

 

Uansett, dette er tydeligvis en omfattende problemstilling. At NJFF ber om innspill er OK, men hvis de ser dette som et problem burde de kanskje ta en bred debatt om dette i forbundet.

Min mening er fremdeles at aktiviteten blir skapt på grasrotnivå, og det er som kjent variabelt.

 

Det blir nevnt manglende våpen/sikkerhetsopplæring ved jegerprøvekurs. Uten å være helt oppdatert på læreplanen til NJFF tror jeg at jeg kan si meg enig i dette. Våpen er tross alt verktøyet til utøvelse av både jakt og konkurranse og kyndig opplæring i virkemåte og sikker behandling bør være minst like viktig som å vite hvor mange klør en rev har på bakbeina. Dess uten tror jeg at familiaritet med våpenet inspirerer til mer bruk.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye bra som blir skrevet her. Helt klart at lokalforeningen må drive aktivt og inkluderende hvis man skal rekruttere nye til skytesporten, og da er men avhengig av ildsjelene...men jeg mener også at NJFF profilerer skytingen som sport alt for lite. Det er ikke alle skytekurs som trenger være myntet for jakt, det går an å ha rekrutterende kurs i skyting som sport også. Tross alt blir jo de fleste banene rundt om i landet drevet av aktive skyttere, og de hadde vel mer enn gjerne holdt slike kurs hvis de hadde fått litt hjelp fra høyere hold.

 

Jeg var for noen år siden med i en jeger og fiskeforening, og siden min hovedinterresse var skyting syns jeg det ble for mye arbeid og for lite skyting. Etter en stund ble vi enige om å starte en jaktskytterklubb og leie banen for skyting....det har vi ikke angret på. Vi gikk fra 7 medlemmer til nesten 50 på få sesonger , og i dag har vi rundt 20-25 aktive skyttere. Vi prøver å lage hver trening som et sosialt treff og har til og med folk på trening som ikke har med våpen, de tar seg en tur for den sosiale biten :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...