Jump to content

kulefall?


stefan

Recommended Posts

BC= Ballistic Coeffisient, et utrykk for kulas "strømlinjeformethet" i mangel av bedre uttrykk. Dette er en av faktorene som påvirker kulefall på lengre hold. Hvorvidt det har noe å si i .22lr hvor du ikke så enkelt kan lade selv med bedre kuler vet jeg ikke. all .22lr ammo jeg kjenner til har korte butte kuler og derved en elendig BC, men det gjør ingenting.

Det er andre faktorer som begrenser det kaliberet :)

Link to comment
Share on other sites

takk - nå skjønner jeg litt meir (tror jeg). har skutt etter noen kråker som sitter lengre bort en salongen e inskutt på og prøvd meg med å sikte litt over, men har bommet, bommet o bommet. :evil: snart e de kråkene vel ikke redd for et salong smell! :lol:

 

så hvis siktet er instillt på 60m og norma sin kalkulator da sier at det er -61mm kulbanehöjd på 80m, kor mange klikk skall man da skru opp for ikke å treffe kråka i beinet?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Her er oppskrifta på mindre spekulering og flere fulltreffere. :mrgreen:

Ta turen innom bildegalleriet her på kammeret, trykk søk og skriv inn pcb.

Treff nr 4 (helt til høyre) står PCB v. 2.03 Windows. Trykk på den. Ny side åpner seg. Trykk på ZIP-ikonet, og du vil få spørsmål om å åpne eller lagre fila. Trykk lagre. Følg instruksjonene og vips så har du et nytt ikon på skrivebordet. Kledelig nok en blink. Åpne programmet, trykk file - new og fyll ut i feltene som kommer opp. I ditt tilfelle med kulediameter .220 (5,59mm), kulevekt 40grains? (2,59g), bc ~0.12-0.14 (juster etter prøving og feiling), hastighet (prøv med 315ms dersom du har subammo) innskytingsavstand 60m, POI 0, klikkstørrelse=7mm (=1/4" @100yds) og kikkertens siktelinjehøyde over løpslinjen(eks 43mm). Fyll også ut et overslag på moh og temp, samt i hvilken avstandssektor du vil ha klikktabell for (eks 0 - 300m) med 10m intervaller.

Når du nå trykker OK får du opp en herlig liten tabell! :mrgreen:

En rask titt sier at du skal skru 13 klikk (gjetter bare) opp for å perforere aorta til kråka på 80m!

Tren på ulike avstander og bruk kikkertjusteringen til du treffer senter. Kos deg med kikkerten og bli godt kjent med den. Det er lurt å nullstille gradskiva, eller sette et merke slik at du alltid finner hjem igjen. Dersom du ser en trend på at du treffer høyere eller lavere enn tabellen på lengre hold, justerer du enkelt tabellen ved å gi kula bedre eller dårligere BC.

HUSK at BC ikke er et konstant tall, men varierer med kulas hastighet. Om du holder deg på normale avstander slipper du å tenke på dette, men skal du sende blykladden langt avgårde er småting viktige. Selv på 100m kan temp og lufttrykk (moh-justering) medføre kråkebom, men vinden er værre 8)

Skitt jakt!

 

Hurtigkobling: Snarveg til PCB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...