Jump to content

Oter på tur


vingemutteren

Recommended Posts

På vei hjem i dag, var jeg på nippet til å kjøre på en stor oter. Og den første jeg har sett i området så langt tilbake jeg kan huske.

 

Men hva pokker hadde den oppe på veien å gjøre? Med ca 200m fra sjø, 20m opp. Og kun fjell ovenfor veien, skjønner jeg ikke helt hvor rakkeren hadde tenkt seg.

 

Så noen spørsmål om Oter:

 

Hva lever oteren av?

 

Er dette også en reir plyndrer, eller den ren fiske spiser?

 

Jeg har blitt fortalt at Oteren ikke skyr lange forfølgelser, for å få tatt livet av mink i teritoriet sitt. Er dette tilfelle?

 

Jeg er jo glad for å se igjen oteren her på Møre kysten, men burde jeg egentlig være glad?

 

Håper noen kan fortelle meg mer om oterens liv og levned.

Link to comment
Share on other sites

Spister stort sett "bare" fisk, men tar nok det den kommer over ellers også. Har hørt om flere som har sett oter i fjellet, men stort sett ikke så alt for langt unna vann. 20 m over og 200 m borte er bare en liten svipptur ;-)

Hva angår forfølgelse av mink er dette noe jeg aldri har hørt om før, men skal ikke si hverken eller.

 

Ellers ser det ur for å ligge god og kortfattet informasjon om oteren på wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Oter

Link to comment
Share on other sites

Fulgte spor av en familiegruppe på 3 sist vinter (i løs puddersnø lignet sporene ganske mye på mårhund :wink: Oterens 5.klo var ikke synlig, og det var umulig å si om halen var bustet eller slett).

Litt av grunnen til mårhundmistanken var at jeg fant sporene inni skogen, og de stakk et godt stykke (1,5km) gjennom skog, veg og myr før de forsvant gjennom ei stikkrenne og under vann :lol::mrgreen:

Har hørt om flere som har funnet oterspor ganske langt fra vann, selv i høyereliggende strøk.

 

Når du først er borti otermyter har jeg hørt en fra nordaførr: "I et forsøk for å se om havørna tok husdyr,ble et lite lam tjoret fast på en grønn flekk ikke langt fra vannkanten. Ørna lot lammet være, men en diger oter kom opp og drog lammet med seg". Sannhetsgehalten får bli opp til den enkelte å tro...

Ellers må ikke skalldyr glemmes fra menyen.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden din litt ;)

Er det noen som med 100% sikkerhet kan si hvor langt sør oteren har kommet nå?

Den forsvant på 60 tallet der jeg kommer fra, synes det er på tide den kommer tilbake snart :D

 

Apropo mink vs oter, så har jeg hørt begge deler. At oteren fortrenger mink, men de lever nå beviselig side om side i nord, men de er vel neppe venner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her i Nordfjord er oteren omtrent blitt like vanleg som minken var før. Mink ser ein aldri lenger, så det må vere ein samanheng med den store oterbestanden. 17. mai i år såg eg oter ca. 5 km inne i fjellet, han låg og fiska i eit fjellvatn. Så at oteren er komen for å bli, er det liten tvil om. Oteren kan ete alt frå småfuglar til fisk og skaldyr etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...