Jump to content

Erfaring fra Hurdal?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny her i sør-norge jaktmessig, har kun jakta i Lofoten før nå. Bor i Oslo, og har lett en stund etter et jaktterreng jeg vil prøve å bli kjent med, og har funnet ut at Hurdal ikke er helt håpløst langt å kjøre.

 

Noen som har erfaring herfra?

 

Jeg tenkte meg opp dit på kråkejakt med 223-rifle, mest for å bli kjent med terrenget. Og skulle man nå se en rødrev så hadde vel den gått med den og. :)

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

har jaktet der, og det eneste som er "flott" er at det er nærme oslo.

Hvis du er på jakt etter kråke/rev er sjansene store for å få glede,

store sjanser for å se skogsfugl og annet vilt også, men ikke like lett å skyte dem pga terrenget. skogshogst, alt for tett skog osv.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring fra Hurdal ja. Var der på MC-treff på 80-tallet. Våkna syllefyk og jævlig, og en eller annen kødd hadde fylt bålet med abbor :shock: Dessuten hadde "noen" burnet 8-tall og sirkler, rett utenfor campingplassen. Noe av det siste jeg husker derfra, var at vi kidnappa en fyr og tvang han til å spille trekkspill hele natta :lol: Utover det, så er Hurdal sikkert greit. Har kikket litt på beverjakt der :wink:

http://www.inatur.no/infopages/00/24/55/74/Beverjakt-i-Hurdal.html

Link to comment
Share on other sites

Bor i Hurdal og har jakta en del i terrenget. Det er en fordel å være kjent, for det er store området som er vanskelige å jakte på pga tett granskog. Som regel er det en fordel å komme seg opp. Steder å se etter er åpen juletreskog, myrkanter og kantsoner rundt hogstflatene. I bekkedalene med oreskog er det en del jerpe. Orrfugl kan treffes i det meste av terrenget. Storfuglen finnes mest i begrensa områder. Rev er det mye av. Hare også. Harejegerne setter pris på at det ikke er ulv her!

Greie utgangspunkt er Gjødingsæter, Rognlisaga (deretter lang motbakke på sykkel eller du kan leie bomnøkkel), Steinsjøen (kjør innover fra skisenteret). Det siste området er helt i utkanten av terrenget og ikke så stort.

Link to comment
Share on other sites

Bor i Hurdal og har jakta en del i terrenget. Det er en fordel å være kjent, for det er store området som er vanskelige å jakte på pga tett granskog. Som regel er det en fordel å komme seg opp. Steder å se etter er åpen juletreskog, myrkanter og kantsoner rundt hogstflatene. I bekkedalene med oreskog er det en del jerpe. Orrfugl kan treffes i det meste av terrenget. Storfuglen finnes mest i begrensa områder. Rev er det mye av. Hare også. Harejegerne setter pris på at det ikke er ulv her!

Greie utgangspunkt er Gjødingsæter, Rognlisaga (deretter lang motbakke på sykkel eller du kan leie bomnøkkel), Steinsjøen (kjør innover fra skisenteret). Det siste området er helt i utkanten av terrenget og ikke så stort.

 

Hei

Glimrende, takk for dette :D

 

Vet du i hvilke områder det er mest kråker og slikt? Og skulle det komme en rev tuslende så er jo ikke det dumt..

Link to comment
Share on other sites

Kråke kan det jo være hvor som helst, men mest finnes det nok i nærheten av bygda. Mer mat der.

Synes dessuten å huske at jeg ofte har sett kråke i områdene rundt Snultra ovenfor Rognlisaga. Mulig de trekker gjennom dalen der.

Litt av det samme gjelder for reven. Mest spor i kulturlandskapet og de skogsområdene som ligger relativt nær bygda. Men det er da rev på åsen også. I fugleområdene, og disse hadde det vært flott om ble beskatta hardere!

Link to comment
Share on other sites

disse hadde det vært flott om ble beskatta hardere!

 

Skal se hva jeg får til. ;)

 

Må få fatt i et godt kart over hurdal, så får jeg planlagt litt hvordan jeg skal gripe det an.

 

Skal muligens mot elverum på torsdag eller fredag, så da kan jeg svinge oppom å tusle meg en tur, uten våpen vel å merke..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...